Hi-res 2.0 + goed film geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
In de tijd dat 5.1 nog de standaard was, had ik een mooi setje in huis. Denon + zuiltjes met rears, en dit klonk best oke als ik het mij goed herinner :) Ik ben toen kleiner gaan wonen en toen besloten een soundbar aan te schaffen. Daar ben ik een tijdje redelijk tevreden mee geweest, het is ook wel een knappe soundbar. Namelijk de kw 950 https://www.samsung.com/n...y-atmos-black-hw-k950-xn/

Die soundbar doet het redelijk goed met geluid voor films, en eigenlijk redelijk slecht voor muziek. Alles klinkt een beetje hetzelfde. En ik ben er dus ook niet tevreden meer mee. Ondertussen woon ik wat ruimer, en mis ik dus ook goed geluid voor muziek.

Mijn zoektocht begint, en om eerlijk te zijn dat valt mij tegen. Ik heb er niet genoeg kennis meer over om de juiste keuze's te maken. Vandaar dit topic.

Ik zoek een?

Hoewel ik ruimer ben gaan wonen, is het niet een gigantisch grote woonkamer 6x5 ongeveer. Met een normale zithoek richting een LG 55inch oled. Daar speel ik graag mijn films op af, hoge kwaliteit met DTS/Atmos etc. Hier wil ik concessies op doen, als het stereo geluid er een stuk beter op wordt. Maar dat neemt niet weg dat ik surround aan de kant gooi. Ik wil toch wel een mooie film beleving overhouden kwa audio.

Hoewel ik beter weet aangezien de soundbar ook wireless rears en sub heeft en dit niet altijd top werkt, zoek ik toch weer in die richting. Het kan, maar ik zit niet echt te wachten op meters snoer door het huis. Dat gezegd hebbende vind ik de "normale" (klasse A?) 7.1 versterkers over het algemeen lelijk, groot, log. Dat wil ik niet op mijn tv kastje neerzetten.

Wat is je budget?

max 4.5k totaal

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......

Hi-res audio - Tidal. Eigen FLAC content. Film beleving in stevig surround. (hoeft geen 7.1 te zijn)

Wat heb je zelf al gevonden?

Goed ik stam dus uit de tijd van RAF amsterdam, dus ik ben daar heen gegaan (klubben tegenwoordig) en een beetje het zelfde verhaal als ik hierboven heb getikt verteld. En ben vrij snel in de hoek beland met de Klasse D spulletjes.

Ik heb daar gehoord:

https://www.hifiklubben.n...met-streaming/nadm10v2bk/
https://www.hifiklubben.n...-met-streaming/blsn330bk/

En dat in combi met de Dali Oberon serie (5 en 7). En een sub (geen idee welke)

Prachtig, echt onder de indruk van het geluid via Tidal. En de M10 draait dus op bluesound en heeft de mogelijkheid om 4.1(2) aan te sturen met extra rears.

Welke vragen heb je hier nog over?

Ik dus de lokale audio boer opgezocht, en jawel die heeft alles staan. En ook de Pulse flex rears. https://www.hifiklubben.n...spreker/blspulseflex2ibk/

Zeer enthousiast ben ik daar gisteren geweest voor een ruim 3 uur durende test sessie. Eigen content mee. En aan de gang gegaan. Helaas een grote tegenvaller.

Hoewel de M10 een prachtig stereo geluid geeft, ben ik er niet eens aan toe gekomen om meerdere merken speakers te gaan beluisteren. Dit was wel het plan, maar de Dali speakers lijken mij een goede kandidaat, en zag ik als een begin punt (tenslotte klinkt bijna alles beter als de soundbar voor stereo).

De M10 in combi met de rears is een gigantische tegenvaller. Ja het is bijna redelijk te noemen met Netflix content. Maar stop je er 7.1 DTS atmos, of hoge bitrate 5.1 in. (en ik heb nogal wat content) Dan is het ronduit slecht. De M10 kan daar niet mee overweg, er is nihil surround effect. Wat ook gigantisch tegen valt, is het gebrek aan een center. De M10 maakt een soort phantom center geluid. En dat werkt gewoon totaal niet.

Na 3 uur heel veel gedoe, met passthrough, eARC, andere bekabeling, alles opnieuw instellen. Content afspelen met andere media players. Andere TV's het op afspelen...name it.

Afgedropen, en teleurgesteld. Met in mijn gedachte het prachtige apparaat en 2.0 geluid maar weer eens een film aangezet op de soundbar. En dat is gewoon beter.

Ok. Heel verhaal dus. Wat zoek ik nou precies. Bestaat het wel, in welke hoek moet ik het vinden.

- Modern uitziende kleine maar krachtige versterker voor hi-res audio
- Surround geluid maar geen huis vol gigantische speakers en bedrading
- Geen SONOS Geen bakbeest van een versterker.
- 2 staande speakers voor 2.0, maar geen huiskamer vol met 7.1 speakers.

d:)b

Beste antwoord (via ppeterr op 20-06-2024 12:36)

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-07 19:52
ppeterr schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:32:
[...]

Ik moet zeggen, hij ziet er goed uit. Maar sluit verder niet echt aan op mijn wens zoals omschreven in de topic start. De KEF meta series neem ik zeker mee in mijn keuze, als ik dit ergens kan gaan horen ga ik dat doen. Thanks!
De marantz cinema 70 is de kleinste volwaardige avr die ik ken.
Maar intern is die niet zo audiofiel ontworpen als de hogere series, al ga je dat waarschijnlijk niet kunnen horen.
Als je de avr te groot vind kun je ook nog een grotere tv nemen dan lijkt de avr weer een stuk kleiner :P

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:38
Je zult ergens concessies moeten doen, een product dat al jouw wensen afvinkt bestaat namelijk niet.

Wanneer je geen surround receiver wenst, evenals kabels trekken kom je al vrij snel uit bij een product met goede DSP.

Sony heeft onlangs de Bravia Theatre Quad gereleased, gecombineerd met de SW3 of SW5 subwoofer komt dit aardig in de buurt van waar jij naar opzoek bent. Onafhankelijke reviews zijn vrij lovend bijv. deze, door de goede DSP/ Spacial Mapping klinkt de phantom center channel goed waarbij stemmen uit de TV lijken te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Freshouttheoven schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:38:
Je zult ergens concessies moeten doen, een product dat al jouw wensen afvinkt bestaat namelijk niet.

Wanneer je geen surround receiver wenst, evenals kabels trekken kom je al vrij snel uit bij een product met goede DSP.

Sony heeft onlangs de Bravia Theatre Quad gereleased, gecombineerd met de SW3 of SW5 subwoofer komt dit aardig in de buurt van waar jij naar opzoek bent. Onafhankelijke reviews zijn vrij lovend bijv. deze, door de goede DSP/ Spacial Mapping klinkt de phantom center channel goed waarbij stemmen uit de TV lijken te komen.
Ik heb op het punt gestaan om de HT a9 aan te schaffen voor ik met het bovenstaande plan aan de gang ben gegaan. De Quad heb ik inderdaad ook in mijn vizier, het ziet er vooral strak uit vind ik. En DSP technisch zal het ongetwijfeld ook best ok zijn. Mooi weg te werken ook.

Om het helemaal af te maken zou hier een mooi 2.0 setup'je naast kunnen staan.

Maar goed het kan te gek ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Budget heb je wel een marantz cinema 40 met kef meta series luidsprekers misschien?
Je hebt later de mogelijkheid voor uitbreiden, en die marantz is een plaatje om te zien al is hij wel wat groot.
Heb hem zelf ook icm Arendal speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Goofy1978 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:05:
Budget heb je wel een marantz cinema 40 met kef meta series luidsprekers misschien?
Je hebt later de mogelijkheid voor uitbreiden, en die marantz is een plaatje om te zien al is hij wel wat groot.
Heb hem zelf ook icm Arendal speakers.
Ik moet zeggen, hij ziet er goed uit. Maar sluit verder niet echt aan op mijn wens zoals omschreven in de topic start. De KEF meta series neem ik zeker mee in mijn keuze, als ik dit ergens kan gaan horen ga ik dat doen. Thanks!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
ppeterr schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:32:
[...]

Maar intern is die niet zo audiofiel ontworpen als de hogere series, al ga je dat waarschijnlijk niet kunnen horen.
Als je de avr te groot vind kun je ook nog een grotere tv nemen dan lijkt de avr weer een stuk kleiner :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Goofy1978 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:12:
[...]

Hoewel ik van een soundbar kom, en alles wat ik luister daardoor een redelijk audiofiel gehoor geeft. Ben ik dat zeker niet :) Althans, echt alles is al snel beter dat is natuurlijk wel waar. Maar ik ben wel behoorlijk kritisch, en dat mag ook wel als je rond de 4000 euro uit wil geven. Ik kom dan inderdaad in de hoek van de "hogere series", domweg omdat ik niet iets kan vinden wat redelijk aansluit. En zelfs dat valt dan nog erg tegen op de punten die ik belangrijk vind.

En ja, wellicht moet ik een andere weg inslaan. Want ik weet zeker als ik wat punten minder streng laat mee wegen, er veel meer keuze is. En absoluut minstens net zo goed voor mij. Maar wil ik dat....

Ja ik wil wel een grotere tv. 55inch vond ik na een weekje al te klein...jammer dat ik geen 65inch gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Klopt als je niet perse de kleinste versterker zoekt die surround kan, kom je vanzelf bij de kleinere receivers.
Die vinkt alles af wat je zoekt maar is iets groter dan een klasse D amp (die vaak in verhouding duur is en veel minder kan)
Sommige Yamaha receivers kunnen de achterspeakers wel draadloos aansturen, bij denon/marantz (heos)weet ik dat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:15
Zelf zou ik ook altijd een center willen, het hele phantom center gebeuren ik geloof er niet in. Dan heb ik liever een 3.1 setup zonder rears dan een setup zonder center.

Aangezien je nu een soundbar hebt ben ik bang dat je die center altijd zult missen.

Als het per se klein moet heb je gewoon minder opties ze zijn er wel maar ik denk dat je dan teveel concessies moet doen.

Beginnen met AVR twee mooie zuilen en een bijpassende center en sub. Afhankelijk van de gekozen AVR draadloze rears (al zijn daar de ervaringen per merk ook zeer wisselend). Ben je niet tevreden met de streaming functionaliteiten van de AVR dan een WiiM Pro er achter.

Verder altijd thuis luisteren en proberen, wat in de winkel juist goed of niet goed klinkt is thuis door de akoestiek en grootte weer heel anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:06
ppeterr schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:42:
[...]

Hoewel ik van een soundbar kom, en alles wat ik luister daardoor een redelijk audiofiel gehoor geeft. Ben ik dat zeker niet :) Althans, echt alles is al snel beter dat is natuurlijk wel waar. Maar ik ben wel behoorlijk kritisch, en dat mag ook wel als je rond de 4000 euro uit wil geven. Ik kom dan inderdaad in de hoek van de "hogere series", domweg omdat ik niet iets kan vinden wat redelijk aansluit. En zelfs dat valt dan nog erg tegen op de punten die ik belangrijk vind.

En ja, wellicht moet ik een andere weg inslaan. Want ik weet zeker als ik wat punten minder streng laat mee wegen, er veel meer keuze is. En absoluut minstens net zo goed voor mij. Maar wil ik dat....

Ja ik wil wel een grotere tv. 55inch vond ik na een weekje al te klein...jammer dat ik geen 65inch gekocht heb.
Omdat je een fantastisch budget hebt, wil ik nog wel een gewaagd voorstel doen die ik zelf ook heb voor de woonkamer.

Je eisen:
Surround
Receiver
Center indien mogelijk
Geen draden, weinig techniek zichtbaar
Streaming
Hifi sound, muziek belangrijk

Ik heb heel wat afgeprutst met 3.1, 4.1, 5.1, pseudo center, wel of geen subwoofer etc.
Ik heb snel wat bij elkaar gesprokkeld om alle eisen een beetje te halen, wellicht kan je nog goedkoper natuurlijk. Voor het idee:

Sony oled 65 inch (bijv 65A84K herstel 65A90J of nieuwer A master model : circa €2200 (Smits) vanwege dedicate center functie
Marantz cinema 50 : € 1500,-
Dali oberon 7 zuilen : € 1000,-
Denon 150 met draadloos Heos: € 349,- duopack

Totaal nu: €5049,- waarbij je wellicht elementen uit de lijst goedkoper/anders kan shoppen

Waarbij ik er nu vanuit ga dat je je huidige tv op marktplaats zet en gewoon behoorlijk wat gaat opbrengen. Dat geeft je wellicht wat speelruimte om bijv. nog een element te upgraden uit de lijst.

Deze configuratie heeft als voordeel dat:
- de Sony tv heeft een center functie. Je center uitgang van je Marantz sluit je dus op de tv aan. De stemmen komen dan ook “uit het beeld” , geen center luidspreker kan daar tegen op. Voor films raad ik ook zeker een center aan. Wat iemand ook beweerd, een center blijft een toegevoegde waarde en kan je naar believen instellen. Een pseudo center kan redelijk werken maar slaat ook wel eens flink de plank mis. Zeker met zuilluidsprekers is een center fijn om het stemgeluid te centreren als je iets uit het optimum midden zit.
- de Dali oberons zijn frisse luidsprekers, die passen goed bij het center geluid van de Sony tv.
- de Dali oberons geven een mooie volle bas, die is waarschijnlijk al genoeg voor film. Ik zou de subwoofer eerst even weglaten. Mocht je wat missen, dan kan je die later nog altijd toevoegen.
- de achterluidsprekers kun je draadloos aansturen via de Marantz. Wel heb je een stekker per luidspreker nodig maar geen luidsprekersnoer.
- het Heos systeem werkt tegenwoordig okay, pas op voor negatieve recensies, ik ervaar dat niet hier en het werkt gewoon
- de Marantz heeft een prima app tegenwoordig, je kan alles instellen of streamen.
- last but not least, je hebt nu een 65 inch tv :7 ; met 5.0 hifi geluid en onzichtbare center.

Het is even omdenken, je moet je tv verkopen enzo, maar dan heb je een win win.

Mocht je getriggerd zijn, kan nog wel een foto maken van de opzet hier.

[ Voor 3% gewijzigd door Shocked op 26-05-2024 21:59 ]

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:38
ppeterr schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:26:
[...]

Ik heb op het punt gestaan om de HT a9 aan te schaffen voor ik met het bovenstaande plan aan de gang ben gegaan. De Quad heb ik inderdaad ook in mijn vizier, het ziet er vooral strak uit vind ik. En DSP technisch zal het ongetwijfeld ook best ok zijn. Mooi weg te werken ook.

Om het helemaal af te maken zou hier een mooi 2.0 setup'je naast kunnen staan.

Maar goed het kan te gek ook :)
Wellicht dat je al tevreden bent met de stereo weergave van de Quad voor muziek, probeer het uit zou ik zeggen en stuur het terug mocht het niet bevallen.

Verder begrijp ik de andere -goed bedoelde- adviezen niet aangezien een Marantz 40/ 50 bijna net zo groot is als een gemiddelde AVR en de Cinema 70 enkel in hoogte een aantal cm scheelt. Ook kun je de Sony A8 OLED enkel als center channel -in tegenstelling tot de Master Series- gebruiken met compatibele Sony apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
KernelPanic schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:19:
Zelf zou ik ook altijd een center willen, het hele phantom center gebeuren ik geloof er niet in. Dan heb ik liever een 3.1 setup zonder rears dan een setup zonder center.

Aangezien je nu een soundbar hebt ben ik bang dat je die center altijd zult missen.

Als het per se klein moet heb je gewoon minder opties ze zijn er wel maar ik denk dat je dan teveel concessies moet doen.

Beginnen met AVR twee mooie zuilen en een bijpassende center en sub. Afhankelijk van de gekozen AVR draadloze rears (al zijn daar de ervaringen per merk ook zeer wisselend). Ben je niet tevreden met de streaming functionaliteiten van de AVR dan een WiiM Pro er achter.

Verder altijd thuis luisteren en proberen, wat in de winkel juist goed of niet goed klinkt is thuis door de akoestiek en grootte weer heel anders.
De WiiM Pro had ik nog niet voorbij zien komen, ik moet daar nog even verder in duiken maar insterresant en betaalbaar. Wellicht een oplossing om te gebruiken voor alleen een 2.0 setup, naast een surround setup (ik tik er verderop een stukje over)
Shocked schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:34:
[...]

Omdat je een fantastisch budget hebt, wil ik nog wel een gewaagd voorstel doen die ik zelf ook heb voor de woonkamer.

Je eisen:
Surround
Receiver
Center indien mogelijk
Geen draden, weinig techniek zichtbaar
Streaming
Hifi sound, muziek belangrijk

Ik heb heel wat afgeprutst met 3.1, 4.1, 5.1, pseudo center, wel of geen subwoofer etc.
Ik heb snel wat bij elkaar gesprokkeld om alle eisen een beetje te halen, wellicht kan je nog goedkoper natuurlijk. Voor het idee:

Sony oled 65 inch (bijv 65A84K herstel 65A90J of nieuwer A master model : circa €2200 (Smits) vanwege dedicate center functie
Marantz cinema 50 : € 1500,-
Dali oberon 7 zuilen : € 1000,-
Denon 150 met draadloos Heos: € 349,- duopack

Totaal nu: €5049,- waarbij je wellicht elementen uit de lijst goedkoper/anders kan shoppen

Waarbij ik er nu vanuit ga dat je je huidige tv op marktplaats zet en gewoon behoorlijk wat gaat opbrengen. Dat geeft je wellicht wat speelruimte om bijv. nog een element te upgraden uit de lijst.

Deze configuratie heeft als voordeel dat:
- de Sony tv heeft een center functie. Je center uitgang van je Marantz sluit je dus op de tv aan. De stemmen komen dan ook “uit het beeld” , geen center luidspreker kan daar tegen op. Voor films raad ik ook zeker een center aan. Wat iemand ook beweerd, een center blijft een toegevoegde waarde en kan je naar believen instellen. Een pseudo center kan redelijk werken maar slaat ook wel eens flink de plank mis. Zeker met zuilluidsprekers is een center fijn om het stemgeluid te centreren als je iets uit het optimum midden zit.
- de Dali oberons zijn frisse luidsprekers, die passen goed bij het center geluid van de Sony tv.
- de Dali oberons geven een mooie volle bas, die is waarschijnlijk al genoeg voor film. Ik zou de subwoofer eerst even weglaten. Mocht je wat missen, dan kan je die later nog altijd toevoegen.
- de achterluidsprekers kun je draadloos aansturen via de Marantz. Wel heb je een stekker per luidspreker nodig maar geen luidsprekersnoer.
- het Heos systeem werkt tegenwoordig okay, pas op voor negatieve recensies, ik ervaar dat niet hier en het werkt gewoon
- de Marantz heeft een prima app tegenwoordig, je kan alles instellen of streamen.
- last but not least, je hebt nu een 65 inch tv :7 ; met 5.0 hifi geluid en onzichtbare center.

Het is even omdenken, je moet je tv verkopen enzo, maar dan heb je een win win.

Mocht je getriggerd zijn, kan nog wel een foto maken van de opzet hier.
Thanks voor je input hier. Het is een oplossing, maar best een boel gedoe. En stiekem een boel merken waar ik niet 123 voor zou kiezen. De Sony tv zou een mooie upgrade zijn, en eigenlijk is het idee om daar de audio voor te gebruiken als center een prachtige oplossing. Het ligt niet in de planning om de tv te vervangen, en ik vraag mij ook af of er nog iets voor te krijgen is via marktplaats....zou beetje zonde zijn. Heos ben ik niet bekend genoeg mee, ik ga evengoed daar eens wat over bekijken op youtube, ik neem wel even in mij achterhoofd mee dan dat zoals jij schrijft de meeste problemen ondertussen wel verdwenen zijn.

Dan de Marantz. Tijdens mijn volgende road-trip om bij verschillende zaken te gaan kijken en luisteren pak ik dit merk ook mee. Ik ben ondertussen wat minder leunend op het feit "het moet klein", of het mag niet te groot en een bakbeest zijn idee. Ik begrijp hieruit dus dat HEOS op meerdere merken toepasbaar is als wireless surround toepassing. Dat geeft dan gelijk een boel meer mogelijkheden.

Eigenlijk zou het verhaal wat jij tikt een degelijk begin punt zijn. Mooie versterker die alsnog niet te overmatig groot is. Dali oberon erbij, en uitproberen met de HEOS oplossing. Zit ik alleen met de TV, en de center oplossing. En het idee dat er verschillende merken door elkaar worden gebruikt. Maakt het niet eenvoudiger.

De setup die jij zo omschrijft had ik graag eens willen horen, je woont er iets te ver weg voor jammergenoeg.
Freshouttheoven schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:49:
[...]

Wellicht dat je al tevreden bent met de stereo weergave van de Quad voor muziek, probeer het uit zou ik zeggen en stuur het terug mocht het niet bevallen.

Verder begrijp ik de andere -goed bedoelde- adviezen niet aangezien een Marantz 40/ 50 bijna net zo groot is als een gemiddelde AVR en de Cinema 70 enkel in hoogte een aantal cm scheelt. Ook kun je de Sony A8 OLED enkel als center channel -in tegenstelling tot de Master Series- gebruiken met compatibele Sony apparatuur.
Ik heb even goed de specificaties bekeken van de Quad, en dat is best indrukwekkend. Het design spreekt mij ook behoorlijk aan en past in mijn interieur. Ik krijg het idee dat het een stap verder is in surround geluid dan wat ik nu heb. En de speaker opbouw een redelijk geluid voor muziek kan geven.

Tevens en dat ligt nu een beetje buiten budget. Maar mocht de muziek uit de setup niet heel goed zijn of op den duur dat ik toch het echt "mooie" mis kan ik evengoed nog 2 mooie speakers en een hi-res oplossing plaatsen zonder dat ik dus overdreven veel gedoe de huiskamer ingesleept heb. Het surround voor de films hangt netjes aan de muur. En later dan eventueel investeren in nog iets moois voor 2.0

Ik zie dat wel zitten, toch de 2 werelden een beetje uit elkaar houden 2.0 en 7.1....

Ik heb dus even rond gebeld, zelfs even met Sony zelf. Het staat dus nergens nog, behalve online.
Dat is jammer, ik wil het zien. En horen. Sony zelf geeft aan, bestel het en probeer het. Het kan altijd terug.

Samenvattend heb ik een beetje mijn standpunten aangepast.

Wil ik goed audio, en later eventueel surround als optie.

- Nette versterker met HEOS mogelijkheid, goed ik moet ze gaan bekijken en neem de Marantz mee.
- Dali Oberon of een ander merk - Eventueel een center, en 2 zuiltjes. En 2x HEOS achter.
- Ik denk dat het ook belangrijk is, om een speaker merk/serie te ontdekken die een center heeft maaar (ja daar heb je hem weer) Niet een bakbeest is op het tv meubeltje)

Wil ik goed surround en zonder hele woonkamer vol met speakers.

- Quad systeem. En dan hopelijk is het 2.0/muziek geluid goed genoeg.
- 2 jaartjes sparen en er een hires versterkertje bij zetten en 2 mooie speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
De WiiM is gewoon een erg goede streamer voor het budget, je hebt ook de de WiiM amp welke naast streamer ook amp is maar dat zou ik met je budget dan iets minder snel doen.

Ik denk dat je echt geen 2 losse systemen hoeft te hebben om goed muziek te luisteren en voor 5.1, zeker als je een beetje toegeeft op het formaat. Zelf heb ik Q acoustics Concept 40 set staan (maar dan met andere sub)
Afbeeldingslocatie: https://5.imimg.com/data5/SELLER/Default/2021/8/QX/CC/ZZ/3831159/home-cinema-speakers-from-q-acoustics.jpg

In mijn geval dan bedraad maar als je bij zo'n set of een willekeurig ander goed merk de achterspeakers vervangt door draadloze variant ben je al een heel eind.

Er zijn ook wel merken die slimline centers gebruiken wat jij zo te lezen belangrijk vind bv polk:

https://www.polkaudio.com...?dwvar_300031_color=Black

of
https://www.polkaudio.com...?dwvar_300366_color=Black

Zou wel een matchende center aanbevelen die bij je front staanders of bookshelf's past.
in geval van bijvoorbeeld polk:
https://www.polkaudio.com...-denon-avr/BN1046-SF.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Ik ben wat verder gaan kijken naar Marantz, nog niet naar HEOS. Maar natuurlijk wel met het idee in het achterhoofd dat het samen werkt. Mooie versterkers. Maar wel echt bakbeesten. Op eentje na. De cinema 70s.

https://www.marantz.com/n...cinema-70s/CINEMA70S.html

Alle specificaties die je maar kan verzinnen, en ziet er gelikt uit. En niet te groot zoals de rest van de Marantz cinema serie.

Nou komen de reviews goed uit de bus, althans in hoeverre ik de Youtube filmpjes moet geloven. Enkel wordt wel een aantal keer genoemd dat het een "instap model" is. Wat is hier nou een instap model aan, gaat het hier om vermogen?

50 watt per kanaal, is al snel de helft van de andere versterkers. Is dit bijvoorbeeld voor een Dali Oberon 7 te weinig? Kom je dan op de 5 serie uit? Overigens is Dali geen vereiste, ik heb het gehoord en vond het mooi. Ik vind trouwens de looks van bijvoorbeeld de polkaudio zoals hierboven genoemd fantastisch.

En het eerste wat ik net tegen kom over Heos", begrijp ik het wel goed.

2 rears van Heos, 2 zuiltjes en een center samen met de cinema 70s...= 5.1 ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-hDA43TMICPJe0YN1GU-KGuS2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O8oNSGYarfhVPgA28MXuS62P.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door ppeterr op 28-05-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Shocked schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:34:
[...]
Kan je hier wat meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
Heb het rondom HEOS ook opgezocht maar dat lijkt dus inderdaad niet te kunnen om de rears draadloos aan te sturen je kan het dan puur gebruiken voor muziek en dan heb jij er nog niets aan.

Dan nemen de draadloze systemen al wel snel af.....

Ik zie dat Dali waar je toch al wel van gecharmeerd was wel een draadloos systeem heeft DALI EQUI waarmee het wel kan alleen ik ken dit verder niet. Kan verder wel met vrij veel speakers van hun werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Kom dit tegen, maar is wel wat buiten budget. Maar oehhhhhhhhh.

Tevens is het Heos verhaal onduidelijk. En dit is volgens mij dan weer 4 keer een 2.0 versterker.
Misschien komt er nog een opvolger in de cinema S series. Ik vind het erg mooi.

https://hifi.nl/artikel/3...ies-in-een-behuizing.html

[ Voor 22% gewijzigd door ppeterr op 29-05-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Yamaha kan wel de achterspeakers draadloos aansturen bij sommige receivers, al zou ik zelf liever draden aanleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik ben in een eerder advies ook gebeten door de term "HEOS AVR", waarna ik dacht dat alle HEOS-enabled AVR's dat konden, maar het is dus alléén deze HEOS AVR die dat kan.

Verder is er nu al zoveel geschreven dat het mij niet meer echt duidelijk is wat de wensen nu zijn :p wel denk ik tussen de regels door te lezen dat er qua geluidskwaliteit helemaal niet zulke hoge eisen worden gesteld, in ieder geval niet 4500 euro aan geluidskwaliteit.

In jouw geval zou ik bijvoorbeeld het volgende overwegen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversYamaha RX-V6A€ 599,-€ 599,-
1SpeakersQ Acoustics 3020i (Grijs)€ 199,-€ 199,-
1SpeakersQ Acoustics 3050i (Grijs)€ 469,-€ 469,-
1SpeakersQ Acoustics Q 3090Ci Centerspeaker (Grijs)€ 249,-€ 249,-
1SpeakersSVS SB-1000 Pro (Ash Zwart)€ 749,-€ 749,-
Totaal€ 2.265,-

Heb je geen zin om speakerkabel naar achter te leggen dan kan je de 3020i vervangen voor deze: uitvoering: Yamaha MusicCast 20 Wit. Maar een 3.1 setup kan ook voldoende zijn overigens.

Ik zou zelf ook nog meer speakers beluisteren. In mijn zoektocht heb ik ook naar de Dali Oberon geluisterd maar ik vond ze vrij "dof" klinken. De Dali Opticon klonk me beter. De hierbovengenoemde Polk R serie meet objectief goed dus ook het overwegen waard. Staar je ook niet blind op vloerstaande speakers, boekenplank speakers icm een subwoofer kan net zo goed klinken en tegelijkertijd makkelijker in te regelen zijn.

Voor het resterende budget kan je een TV-meubel kopen waar de AVR in past. :*)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Ramon schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:28:
Ik ben in een eerder advies ook gebeten door de term "HEOS AVR", waarna ik dacht dat alle HEOS-enabled AVR's dat konden, maar het is dus alléén deze HEOS AVR die dat kan.

Verder is er nu al zoveel geschreven dat het mij niet meer echt duidelijk is wat de wensen nu zijn :p wel denk ik tussen de regels door te lezen dat er qua geluidskwaliteit helemaal niet zulke hoge eisen worden gesteld, in ieder geval niet 4500 euro aan geluidskwaliteit.

In jouw geval zou ik bijvoorbeeld het volgende overwegen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversYamaha RX-V6A€ 599,-€ 599,-
1SpeakersQ Acoustics 3020i (Grijs)€ 199,-€ 199,-
1SpeakersQ Acoustics 3050i (Grijs)€ 469,-€ 469,-
1SpeakersQ Acoustics Q 3090Ci Centerspeaker (Grijs)€ 249,-€ 249,-
1SpeakersSVS SB-1000 Pro (Ash Zwart)€ 749,-€ 749,-
Totaal€ 2.265,-

Heb je geen zin om speakerkabel naar achter te leggen dan kan je de 3020i vervangen voor deze: uitvoering: Yamaha MusicCast 20 Wit. Maar een 3.1 setup kan ook voldoende zijn overigens.

Ik zou zelf ook nog meer speakers beluisteren. In mijn zoektocht heb ik ook naar de Dali Oberon geluisterd maar ik vond ze vrij "dof" klinken. De Dali Opticon klonk me beter. De hierbovengenoemde Polk R serie meet objectief goed dus ook het overwegen waard. Staar je ook niet blind op vloerstaande speakers, boekenplank speakers icm een subwoofer kan net zo goed klinken en tegelijkertijd makkelijker in te regelen zijn.

Voor het resterende budget kan je een TV-meubel kopen waar de AVR in past. :*)
Klopt, ik schiet momenteel alle kanten op met wat mijn wensen zijn. Dat komt vooral door het gigantische aanbod en de vele meningen en reviews die te vinden zijn op het internet. Dat maakt de keuze niet makkelijker. Overigens is het een ruim budget, die ik niet direct relateer aan een geluidskwaliteit. Maar meer aan een bedrag wat mogelijkheden zou kunnen geven. Als ik straks iets aanschaf voor de helft, en ik ben daar tevreden mee is dat voor mij net zo goed. Maar ik wil niet iets aanschaffen waar ik dan over 2 jaar of eerder weer een beetje spijt van heb. En winkels zoals hifi Klubben, tja daar kan je nou eenmaal in no-time veel geld uitgeven :)

Ik ga nog eens terug naar Klubben Amsterdam denk ik, en wellicht zijn er nog een aatal mooie winkels waar ik een en ander kan zien/horen.

Als iemand suggesties heeft hoor ik dat graag, regio Noord-Holland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:27
Ik vind de optie die @Shocked biedt nog verreweg de beste oplossing. Je gaf aan dat hij te ver weg woont om te luisteren. Dat impliceert dat hij het heeft aangeboden, want nergens in dit topic vind ik zijn woonplaats. Ik snap niet dat als je 4500 euro wil uitgeven, drie uur durende luistersessie inplant, je niet de moeite wil nemen om bij hem te luisteren. Maak er een mooie dag van, en doe in één uur meer ervaring op dan in een maand reviews lezen.

Het klopt dat Denon AVR receivers niet overweg kunnen met draadloze HEOS speakers. Hoe dat met Marantz zit weet ik niet.

Verder vind ik dat je enorm veel beren op weg ziet. Je maakt het jezelf enorm moeilijk. Hoezo verschillende merken een gedoe? Als het samenwerkt en goed klinkt, dan is er toch geen enkel probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
107mb schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:06:
Ik vind de optie die @Shocked biedt nog verreweg de beste oplossing. Je gaf aan dat hij te ver weg woont om te luisteren. Dat impliceert dat hij het heeft aangeboden, want nergens in dit topic vind ik zijn woonplaats. Ik snap niet dat als je 4500 euro wil uitgeven, drie uur durende luistersessie inplant, je niet de moeite wil nemen om bij hem te luisteren. Maak er een mooie dag van, en doe in één uur meer ervaring op dan in een maand reviews lezen.

Het klopt dat Denon AVR receivers niet overweg kunnen met draadloze HEOS speakers. Hoe dat met Marantz zit weet ik niet.

Verder vind ik dat je enorm veel beren op weg ziet. Je maakt het jezelf enorm moeilijk. Hoezo verschillende merken een gedoe? Als het samenwerkt en goed klinkt, dan is er toch geen enkel probleem?
Eens, hij geeft ook de beste oplossing. Zelfs als ik het tv verhaal weglaat. En een andere keuze ga maken kwa speakers met een normale (wellicht dan een "slimline") center in combinatie met de HEOS rears is dit wat ik zoek. Mits HEOS werkt met de versterker die mij bevalt. Hoe dit werkt hoor ik graag van hem.
En nee, hij heeft niet aangeboden om te komen luisteren. Dat idee kwam even zelf bij mij op, en dan vanaf Heemskerk naar waar hij woont (wat gewoon zichtbaar is in zijn profiel) is 1.5u heen en terug. Dat is best een afstand. Dat terzijde, is mijn plan om bovenstaande eens te gaan bekijken bij een winkel.

Dus de beren vallen wel mee toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik heb zelf veel gedoe gehad met Heos. Het zal vast stabiel kunnen werken maar dat deed het hier niet.

Ik zou toch overwegen gewoon een klassieke 5.1 neer te zetten. Met dit budget wil je gewoon iets goeds hebben en geen concessies doen door center weg te laten of met draadloze surrounds te werken.

Dan kun je nog beter 1000 euro apart leggen om door iemand kabels te laten leggen / in te frezen. Evt in combinatie met inbouw speakers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Update:

Net terug uit Haarlem, HiFi Klubben.

Heb besteld, de cinema 70s, Oberon 5 zuiltjes, Dali subwoofer. 3x de B&W M1. Meters kabels en berg pluggen.

Ze hadden de opstelling daar staan kwa speakers, en een demo gekregen. Ik vond het erg goed klinken, ook de B&W M1 speakers als rears en center klinkt erg goed. Dus ik ben wel bij de wat kleinere form factor gebleven, maar evengoed een prachtig geluid. En...bedraad, afgestapt van de draadloze speakertjes.

Ook lekker binnen het budget, dat is natuurlijk fijn.

Levertijd is wel een weekje, maar dat is niet erg. En gewoon ophalen geeft wel een goed gevoel.

I'll report back!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Nog een update, nog veel te doen maar het was behoorlijk zweten vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-RbndsTBAFdezrsFOsdP1yNMBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gkhJxFBr4eLASmMLNgnbGUzR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JELFDoSmBf7JOdenkFFkZm3xuwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4G9ppqe0IvMuS3irfU7Lb3AA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Mooi hoor, veel plezier ermee!
Pagina: 1