Laptop en monitor combi - kantoorwerk/programmeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyrewyn
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-05-2024
Hoi, ik wil graag een nieuwe laptop kopen met een monitor erbij. Ik heb weinig verstand van hardware, wat bij elkaar past en wat verder nog handig is. Kunnen jullie me misschien helpen met mijn keuze? :)

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop zal voornamelijk worden gebruikt voor kantoorwerk en programmeren (VS Code). Ook bewerk ik afbeeldingen - grafisch niet hoogstaand, maar ik heb het een en ander openstaan. Goed werkgeheugen is dus gewenst.

Ik vind het ook belangrijk dat ik thuis minstens drie grote vensters kan gebruiken. Omdat ik in de woonkamer werk, wil ik die extra schermruimte graag eenvoudig op en af kunnen bouwen, zodat alle apparatuur in de kast kan. Daarom zit ik te denken aan een widescreen monitor, bijvoorbeeld https://tweakers.net/pric...ptix-mag342cqr-zwart.html. Daarbij moet de monitor boven het laptopscherm komen; het zou handig zijn als dat kan zonder krat/schoenendoos/stapel boeken.

Een ethernetaansluiting is voor mij een must, daarnaast zouden een SD-kaartingang en minstens drie USB-poorten erg fijn zijn - ik weet niet hoe standaard dat tegenwoordig is.

Zelf kom ik dan zo'n beetje uit op een laptop als https://tweakers.net/pric...-5-16irx8-82wk00k9mh.html, maar misschien geef ik wel het verkeerde gewicht aan bepaalde eigenschappen!

Wat is je budget?
Voor het totaalplaatje (laptop en monitor) tussen €1500 en €2000.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik gebruik mijn laptop nu voornamelijk thuis, maar verwacht binnenkort er wat vaker mee te moeten reizen (zo'n drie keer per week). Dat is op de fiets, dus ik hoef er niet tijdens de reis op te kunnen werken. ;) De accuduur vind ik dus minder belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben niet aan een merk gebonden. Mijn huidige laptop is een ASUS. Hij is al wat ouder, maar heb al langer last van de voeding: van tijd tot tijd is hij constant aan het wisselen tussen "on battery" en "plugged in" (er zijn ook meerdere adapters versleten, ik denk dat het aan de connector ligt). Heel irritant en ik heb daardoor een beetje negatief gevoel gekregen bij ASUS - maar dit zal aan het model liggen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:38
@Lyrewyn Hoe belangrijk is die netwerkpoort? Die beperkt je namelijk nogal in je keuze, uitgaande van 32 GB geheugen en een knappe schermresolutie:
Edit: verkeerde link, hier moest dit zoekoverzicht staan:
categorie: Laptops

Als je die alleen thuis nodig hebt, zou je ook een dockingstation kunnen overwegen (hoewel dat vooral handig is om niet steeds je halve bureau te hoeven verbouwen, wat jij wel gaat doen...).
Anders kan voor onderweg een USB-dongeltje of een portable hub met ingebouwde ethernetpoort. Tenzij je echt dagelijks op verschillende plekken aan het inpluggen bent, dan zou ik een ingebouwde nemen. (Als het op je werk op je werkplek is, dan kan je een dock of dongeltje daar permanent laten liggen met de netwerkkabel erin, inpluggen en gaan wanneer je aankomt. Als je voor een dock gaat, is Thunderbolt(4) wel erg lekker, dan kan je ook via het dock laden en hoef je bij aankomst maar 1 stekkertje in te pluggen.

En qua scherm(en): een ultra wide scherm is niet het eerste waar ik aan denk als je zegt "makkelijk verplaatsbaar"... Zou je niet beter voor 2 kleinere schermen gaan?

[ Voor 15% gewijzigd door Wild Chocolate op 26-05-2024 12:17 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyrewyn
@Wild Chocolate Dank je voor je reactie. Mijn kennis is verouderd, en alternatieve opties noemen helpt me om me gericht te verdiepen, fijn!

Gezien de snelheid van USB-C zou een dongel ook prima werken. Die kan ik ook gemakkelijk meenemen, en als ik langere tijd een vaste plek heb is een tweede ook zo aangeschaft.

Qua schermen: ik kan 1 monitor gemakkelijker kwijt (zelfs al is hij extra groot). Belangrijker: ik vind het fijn als alles netjes op dezelfde hoogte komt. Dat kan natuurlijk wel met twee monitoren, maar als ik telkens weer afbouw lijkt me eentje veel gebruiksvriendelijker (ook wat betreft bekabeling). Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Lyrewyn Is een Macbook voor jouw situatie ook een optie? Behoudt zijn waarde het langst en ik vermoed met de M2/M3 ook de best performance.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Lyrewyn schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:00:
@Wild Chocolate Dank je voor je reactie. Mijn kennis is verouderd, en alternatieve opties noemen helpt me om me gericht te verdiepen, fijn!

Gezien de snelheid van USB-C zou een dongel ook prima werken. Die kan ik ook gemakkelijk meenemen, en als ik langere tijd een vaste plek heb is een tweede ook zo aangeschaft.

Qua schermen: ik kan 1 monitor gemakkelijker kwijt (zelfs al is hij extra groot). Belangrijker: ik vind het fijn als alles netjes op dezelfde hoogte komt. Dat kan natuurlijk wel met twee monitoren, maar als ik telkens weer afbouw lijkt me eentje veel gebruiksvriendelijker (ook wat betreft bekabeling). Of zie ik iets over het hoofd?
Je hoeft uiteraard maar 1 monitor in te pluggen als je voor een ultra wide gaat. Er zijn echter ook wel schermen die je kan doorlussen, dus 1e scherm in je laptop, 2e in het andere scherm. Niet minder stekkertjes, maar ook niet heel moeilijk...

Ik heb zelf een wat ouder 29 inch 21:9 scherm (70 cm breed en 5 kg) en die zou ik niet dagelijks willen verplaatsen, het scherm wat jij linkt is 80 cm breed en weegt 7 kg. Maar ieder zijn eigen overwegingen, natuurlijk. Het helpt bij mijn monitor ook niet, dat de voet vrij wiebelig is.

Voor wat betreft op de fiets meenemen, dan zou ik zeker niet voor een dikke, zware game laptop gaan. Je moet je dan denk ik al afvragen of je niet voor een 14 Inch zal gaan, ipv 15-16 Inch. Hoe kijk je daar tegenaan?

Dan komt mijn voorlopige sortering hierop:

Zelf zou ik voor een knap scherm gaan, dus OLED in die prijsklasse, en dan kom ik op deze sortering:
Dan is de keuze in 16 Inch wat beperkt, die bovenste Asus heb ik zelf trouwens. Maar die is onder van plastic, en om regelmatig op de fiets mee te nemen, neig ik naar iets wat boven en onder aluminium is...

[ Voor 33% gewijzigd door Wild Chocolate op 26-05-2024 12:26 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyrewyn
Falcon schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:06:
@Lyrewyn Is een Macbook voor jouw situatie ook een optie? Behoudt zijn waarde het langst en ik vermoed met de M2/M3 ook de best performance.
Hm. Ik heb geen ervaring met Macs. Ik vind ze aan de dure kant als ik naar de modellen kijk met veel werkgeheugen.
Wild Chocolate schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:12:
[...]

Ik heb zelf een wat ouder 29 inch 21:9 scherm (70 cm breed en 5 kg) en die zou ik niet dagelijks willen verplaatsen, het scherm wat jij linkt is 80 cm breed en weegt 7 kg. Maar ieder zijn eigen overwegingen, natuurlijk. Het helpt bij mijn monitor ook niet, dat de voet vrij wiebelig is.
Dit is voor mij geen bezwaar. Het is natuurlijk wel fijn als het scherm stabiel staat, ook als ik het niet gebruik.
Voor wat betreft op de fiets meenemen, dan zou ik zeker niet voor een dikke, zware game laptop gaan. Je moet je dan denk ik al afvragen of je niet voor een 14 Inch zal gaan, ipv 15-16 Inch. Hoe kijk je daar tegenaan?
Dan is de keuze in 16 Inch wat beperkt, die bovenste Asus heb ik zelf trouwens. Maar die is onder van plastic, en om regelmatig op de fiets mee te nemen, neig ik naar iets wat boven en onder aluminium is...
Goede punten om rekening mee te houden... ik overweeg om een grote, stevige laptoprugtas aan te schaffen. Dan is het formaat en de behuizing geen probleem. Alleen het gewicht zou dan nog meespelen, maar 1,8 kg is goed te doen.

Jouw ASUS ziet er mooi uit. Ik zou om het door mij gelinkte scherm dan een USB-C>DP-kabel aan moeten schaffen neem ik aan? En zou dit scherm dan boven het laptopscherm kunnen uitsteken? Ik zie wel maten maar begrijp niet goed hoe ik die moet interpreteren.

Oh. Ik heb een draadloos setje toetsenbord en muis met een USB-A-ontvanger. Ik zie dat er geen USB-A-poort op de ASUS zit, dus dan heb ik daarvoor ook een adaptertje nodig? Dat is natuurlijk geen probleem, maar als ik toch het complete pakket wil bestellen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Monitoren heb ik maar beperkt verstand van.

De hoogte in de Pricewatch is de maximmale hoogte. Trek daar de hoogte zonder voet vanaf, en je weet hoe hoog de onderkant van het scherm is. Om een 16 Inch laptop onder een scherm te krijgen, moet dat scherm wel echt hoog staan. Als ik uitga van mijn laptop, die is ongeveer 26 cm hoog (laptop diepte + ongeveer de helft van de dikte (= waar het scharnier zit).

Uitgaande van een 34 Inch scherm, die zijn ongeveer 36 cm hoog, dus moet de bovenkant op minimaal 62 cm komen... En dan blijft er weinig tot niets over. Dan ontkom je er eigenlijk al niet aan om met een steun te gaan werken.

Ik had bij mijn vorige baan 2 monitors aan een standaard, en daar paste precies een 14 Inch laptop onder. Dat waren 27 Inch monitors, en die stonden flink hoog, vanwege mijn lengte. Ik denk dus dat je moet kijken naar een manier om ofwel je monitor op te hangen, ofwel je laptop op een steun naast het scherm te zetten, op dezelfde hoogte.

USB C --> DP lijkt me de manier, ja. Hoewel de laptop ook een HDMI aansluiting heeft. Of een dock, als je meer dingen wilt aansluiten (hoewel die ook vaak via de monitor kunnen).

De Asus heeft overigens wel 2 USB A-poorten (1 links, een rechts), en dus 1 USB-C / Thunderbolt poort (rechts). Beide dus wel wat karig.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Lyrewyn schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:08:
[...]

Hm. Ik heb geen ervaring met Macs. Ik vind ze aan de dure kant als ik naar de modellen kijk met veel werkgeheugen.

[...]
Geheugen gebruik is anders binnen MacOS dan Windows.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Pagina: 1