Lampen slim maken wisselschakeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bagje
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-03 18:22
Hi wat zouden jullie mij adviseren. Ik heb enkele lampen in huis die ik graag slim wil maken, net zoals de rest van het huis.

- Het is wisselschakeling dus 2 knoppen voor dezelfde lamp. Een daarvan heeft geen nuldraad.
- Liefst zigbee, maar wifi is ook geen probleem.
- De lampen kan ik niet vervangen dus moet inbouw worden.
- Het zijn geen wifi of zigbee lampen.

- Shelly 1L is volgens mij een optie maar is deze niet out of support? Overigens nog moeilijk te krijgen.
- Ik dacht dat je ook dimmers kan plaatsen als je op een van de twee geen nuldraad hebt. Zoiets als: " Zigbee led dimmer draai 0-200W | ECO-DIM.07 Zigbee Basic"
Maar dan ben ik bang dat de kosten oplopen, aangezien je er per lamp 2 nodig hebt inclusief plaatje.
- Een hue wall switch heb ik naar gekeken, maar dan moeten de lampen zigbee ondersteunen (dat is in mijn geval niet).
- Nuldraad aanleggen lijkt me een te grote klus voor nu.

Zijn er misschien andere oplossingen waar ik nu niet op kom?
Alvast bedankt!

Beste antwoord (via bagje op 18-08-2024 08:28)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De Sonoff Mini werkt niet met Zigbee, de ZBMini wel :+

En zowel de ZBmini als ZBminiL2 zijn te gebruiken in een wisselschakeling. Alleen heeft de ZBmini een N nodig. En mag alleen de ZBminiL2 op de switch-ingang gewoon vanaf de L hebben. Op de ZBMini moet de hele wisselschakeling tussen S1 en S2 zitten. Hiervoor zal je (waarschijnlijk) dus extra draden moeten trekken.

De ZBmini kan ook alleen met aa/uit schakelaars (of dus normale wisselschakelingen) werken waar de ZBminiL2 ook emt pulsdrukkers kan werken.

Ennuh, bedoel je Hue Wall switchs? Die werkt op een batterij en doet juist geen dienst als Zigbee router, zal je netwerk dus niet helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

De grote strikvraag, heb je ook ruimte bij de lampen? Liefst waar ook een L beschikbaar.

Want op zich is een Shelly 1L mogelijk maar die kan alleen bij de laatste schakelaar of bij de lamp (en dan is een N-loze niet echt nodig). En dan moet je de schakelaars door pulsdrukkers vervangen.

Van de Ecodim heb je volgens mij maar 'e'en per lamp nodig en dan een normale dimmer. Loopt dus nog steeds wel op.

Als je hem bij de lamp kan plaatsen en daar ook een L hebt zou je ook een Shelly dimmer 2 kunnen pakken (of een andere module die kan schakelen met een L).

Laatste optie is een N trekken. Op zich is een draad trekken niet zo lastig, je moet vooral uitzoeken hoe alles loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bagje
Dank voor je reactie! en excuses voor deze late reactie.
Ik ben inmiddels iets wijzer geworden en kwam erachter dat de sonoff mini ook geschikt zijn voor wisselschakeling (hotelschakeling).
Die werken met zigbee en dat is ook m'n voorkeur.

voor normale aan/uit schakelaars ga ik de sonoff mini L2's gebruiken. had natuurlijk ook shelly's kunnen zijn maar die werken op wifi.

voor de stabiliteit en verbetering van het zigbee netwerk, haal ik me toch een paar wall switches, ookal zijn ze zo duur (is niet anders O-) )

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

De Sonoff Mini werkt niet met Zigbee, de ZBMini wel :+

En zowel de ZBmini als ZBminiL2 zijn te gebruiken in een wisselschakeling. Alleen heeft de ZBmini een N nodig. En mag alleen de ZBminiL2 op de switch-ingang gewoon vanaf de L hebben. Op de ZBMini moet de hele wisselschakeling tussen S1 en S2 zitten. Hiervoor zal je (waarschijnlijk) dus extra draden moeten trekken.

De ZBmini kan ook alleen met aa/uit schakelaars (of dus normale wisselschakelingen) werken waar de ZBminiL2 ook emt pulsdrukkers kan werken.

Ennuh, bedoel je Hue Wall switchs? Die werkt op een batterij en doet juist geen dienst als Zigbee router, zal je netwerk dus niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bagje
Dank voor de verduidelijking! Ik bedoelde inderdaad ZBMini.
Fijn dat beide op wisselschakeling werken. Ik geef dan toch de voorkeur voor ZBMini ondanks misschien extra kabels, ivm router functie.
De L2 schijnt dat niet te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:36

Superflip

*pwiet*

bagje schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:07:
Dank voor de verduidelijking! Ik bedoelde inderdaad ZBMini.
Fijn dat beide op wisselschakeling werken. Ik geef dan toch de voorkeur voor ZBMini ondanks misschien extra kabels, ivm router functie.
De L2 schijnt dat niet te hebben.
Een dingetje met de ZBMini zou zijn dat de schakelaar de hoofdactor is. Dus als je met de schakelaar de lamp aanzet, dan zal het je 'smart' setting overrulen, je kan dit wel capteren in je smart systeem en dat terug overrulen, maar de kans is groot dat je een flikkering zal zien.

Weet ook dat de ZBMini geen router is. Maar je lampen zijn dat meestal wel dus het hoeft zo geen probleem te zijn. De Ecodim staat ook op mijn lijstje, het grote voordeel is dat je geen extra inbouwruimte nodig hebt en dat het met de fronten werkt van alle bekende merken.

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Veel wisselschakelingen in huis met 2 of 3 schakelaars en een voorkeur voor zigbee, dus ik volg dit topic graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Superflip Weet je zeker dat de ZBmini ook geen router is? Ik meende alleen de ZBminiL2 niet.

En de schakelaar is niet de hoofdactor, de schakelaar en smart hebben even veel recht. Schakelaar en smart vormen wat dat betreft een wisselschakeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bagje
Superflip schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:32:
[...]

Een dingetje met de ZBMini zou zijn dat de schakelaar de hoofdactor is. Dus als je met de schakelaar de lamp aanzet, dan zal het je 'smart' setting overrulen, je kan dit wel capteren in je smart systeem en dat terug overrulen, maar de kans is groot dat je een flikkering zal zien.

Weet ook dat de ZBMini geen router is. Maar je lampen zijn dat meestal wel dus het hoeft zo geen probleem te zijn. De Ecodim staat ook op mijn lijstje, het grote voordeel is dat je geen extra inbouwruimte nodig hebt en dat het met de fronten werkt van alle bekende merken.

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Veel wisselschakelingen in huis met 2 of 3 schakelaars en een voorkeur voor zigbee, dus ik volg dit topic graag.
Jawel ZBmini is wel degelijk een router, iemand die ik ken heeft 't laten zien, oa. in HA ziet dat er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-XxTNfJmxCofQXUfJvov_byTLY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fFuo91EioHwzMzb4ORQN1oXy.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:36

Superflip

*pwiet*

My bad, ik heb de ZBMini verward met de ZBMiniL2!
Pagina: 1