AMD Ryzen 7 7800X3D build met hergebruik onderdelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marsmillo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:29
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast het huis-tuin-en-keuken internet en office werk, steek ik dit systeem voornamelijk in elkaar om terug lekker fatsoenlijk te kunnen gamen.

Ben wat blijven hangen bij Battlefield 4 en GTA Online met vrienden en kan mezelf verliezen in City Skylines (met héél veel mods). Maar Ik zou toch ook graag de nieuwere Battlefield en Call of Duty games testen en ben benieuwd naar Helldivers. Verder staan in mijn backlog de nieuwere Star Wars Jedi games, Starfield, Star Citizen en Squadron 42 (als die ooit uitkomen), Alan Wake, Spider-Man, Cyberpunk 2077...

Daarnaast gebruik ik mijn desktop ook bijkomstig om foto- en videobewerkingen te doen, Vooral dan met Adobe software (Photoshop, Première Pro, After Effects e.d.). Meestal doe ik dat wel met de laptop van het werk, waar ik ook Resolume en MadMapper heb op draaien, die zou ik ook wel graag op de desktop installeren om wat zaken te testen.

Maar primair, terug naar de oude hobby, gamen.
Geen interesse in streamen, maar nu en dan gameplay beelden opnemen kan wel leuk zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb geen vaste prijs in mijn hoofd. Mocht ik alles opnieuw moeten aankopen inclusief grafische kaart exclusief randapparatuur, zou ik denken aan ~ 2500 euro. Iets meer (maar vooral minder) mag ook altijd, als dit te verantwoorden is. Liefst ga ik voor betaalbare kwaliteit waar ik een poosje verder mee kan en wil daar graag verder op kunnen bouwen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De processor heb ik in een impuls eind vorig jaar reeds aangekocht, zonder er iets verder mee gedaan te hebben (tot nu). Heb ook nog een PSU liggen en mijn GPU zou ik graag ook overzetten.
  • CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
    Was een impuls aankoop vorig jaar tijdens een actie. Ligt nu al een 6 tal maand in de kast wegens tijdsgebrek...
  • GPU: MSI GeForce RTX 3060 Ti Ventus 2X 8G
    Midden in eerste crypto gekte ging mijn 970 kapot, heb het nog lang op de iGPU kunnen volhouden maar uiteindelijk gezwicht voor een 3060TI 2de hands. Denk dat ik daar nog eventjes mee uit de voeten kan, om dan later te vergangen door iets nieuw bij een volgende generatie kaarten.
  • PSU: Cooler Master V550 Gold
    Nieuw gekregen toen oude PSU RMA ging. Echter nooit gebruikt omdat tijdens het wachten op een vervanging ik een andere voeding gescalpt heb uit een afgeschreven systeem van mijn werk... Nooit de nood gehad om dat terug te gaan wisselen. Mocht ik deze nu kunnen gebruiken zou dat fijn zijn, maar vrees er wel voor dat 550w misschien wat nipt zal zijn.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles om een werkend en stabiel systeem te hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zou het fijn vinden mochten er toekomstige uitbreidingsmogelijkheden zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan een nieuwe netwerkkaart inprikken om 10G te krijgen of USB 4.0 (2.0) Thunderbolt toe te voegen.

Ga je overklokken?
Als geheugen op optimale instellingen instellen onder overklokken valt, dan ga ik overklokken. Van de rest zal dit eerder beperkt blijven. Zou me wel eens willen verdiepen in undervolt en of dit nuttig is voor een 7800X3D.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie feedback willen geven en meekijken of wat ik allemaal bij elkaar heb gezocht past en logisch is. Ook twijfel ik nog aan het hergebruik van de PSU en sta ik altijd open om alternatieven te horen op de onderdelen die ik koos. Er zijn zoveel zaken om naar te kijken...

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 345,-€ 345,-
1MoederbordenASRock B650E PG Riptide WiFi€ 219,90€ 219,90
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 Ti Ventus 2X 8G OCV1 LHR€ 449,-Hergebruik
1BehuizingenLian Li Lancool 216 Zwart RGB€ 100,83€ 100,83
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 EVO€ 45,00€ 45,00
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000C30€ 124,90€ 124,90
1VoedingenCooler Master 550 Gold€ 119,90€ Hergebruik?
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 229,-€ 229,-
Totaal€ 1.063,73

ASRock B650E PG Riptide WiFi
Gekozen omdat die het goed deed in de testen die ik zag en wel wat uitbreidingsmogelijkheden heeft.

Thermalright Phantom Spirit 120 EVO
Wordt overal zeer sterk aanbevolen en valt ook zeer goed mee in prijs.

Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6000C30
Is (2x16GB) DDR5 DRAM 6000MT/s CL30, naar wat ik begreep de sweetspot voor Ryzen 7

Lian Li Lancool 216
Zou een degelijke en gemakkelijke kast moeten zijn om in te bouwen.
RGB is voor mij geen must, maar heb een offerte voor die kast die goedkoper is dan de non rgb versie.

Alle reacties

• lurvic
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09-11 19:12
Ik denk dat je een redelijke basis hebt zo, alleen wordt 550 watt voeding wel echt krap vermoed ik. Het zou kunnen dat het lukt, maar wie weet dat hij bij piekbelasting boven de 550 watt nodig heeft. de volgende website raadt 600-700 watt aan: https://www.newegg.com/tools/power-supply-calculator

RAM: kies een setje met amd expo ipv intel xmp bij een amd processor.
moederbord: goeie keuze, door pcie 5 heb je veel upgrade mogelijkheden idd.
cpu koeler: prima keuze, erg goeie luchtkoeler voor de prijs.
Kast: erg goed en fijn om in te bouwen uit eigen ervaring.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:24
550w gaat prima hoor met een 7800X3D en een 3060Ti. De Cooler Master voeding is geen rommel.

• Marsmillo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:29
lurvic schreef op zondag 26 mei 2024 @ 07:50:
Ik denk dat je een redelijke basis hebt zo, alleen wordt 550 watt voeding wel echt krap vermoed ik. Het zou kunnen dat het lukt, maar wie weet dat hij bij piekbelasting boven de 550 watt nodig heeft. de volgende website raadt 600-700 watt aan: https://www.newegg.com/tools/power-supply-calculator

RAM: kies een setje met amd expo ipv intel xmp bij een amd processor.
moederbord: goeie keuze, door pcie 5 heb je veel upgrade mogelijkheden idd.
cpu koeler: prima keuze, erg goeie luchtkoeler voor de prijs.
Kast: erg goed en fijn om in te bouwen uit eigen ervaring.
Ik zag dat ASRock B650E PG Riptide WiFi zowel XMP als EXPO zou moeten ondersteunen, maar je hebt wel een punt dat het misschien beter is om een EXPO kitje te zoeken.

De Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K staat op de QVL lijst, maar door de nutteloze rgb toevoeging komt die wat hoger uit (44mm) en komt zo in conflict met mijn CPU koeler (las dat daar maar 42mm ruimte was).

In de recente Desktop Best Buy Guide gaan ze voor de G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 deze staat niet specifiek op de QVL lijst en heeft een CAS is 36 ipv 30. Ik weet niet zozeer welke inpakt dit heeft, maar met zijn 33mm hoogte heb ik geen conflict met de koeler.

Ook het alternatief die in de BBG is vernoemd is wat te hoog met 43.3mm Lexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA. Deze is wel CAS 30 maar staat ook niet specifiek in de QVL lijst.
  • In welke mate is de QVL lijst belangrijk?
  • En welke inpakt heeft een wat hogere CAS waarde?
  • En zou ik durven kijken naar 2x 24GB ipv 2x16GB?
  • Zijn er nog zaken waar ik moet op letten bij het uitzoeken van geheugen?
Betreft de voeding wist ik het ergens wel dat het te nipt zou worden, zeker als ik ook nog de GPU wil gaan vervangen in de toekomst. Zal dus toch nog even in PSU lectuur moeten duiken, vernam al dat de 80 rating niet meer zo actueel is en ik beter naar cybenetics rating kijk en garantieperiodes in rekening neem.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:24
Marsmillo schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:11:

• Zijn er nog zaken waar ik moet op letten bij het uitzoeken van geheugen?
Dat het AMD EXPO profielen heeft.
Betreft de voeding wist ik het ergens wel dat het te nipt zou worden, zeker als ik ook nog de GPU wil gaan vervangen in de toekomst. Zal dus toch nog even in PSU lectuur moeten duiken, vernam al dat de 80 rating niet meer zo actueel is en ik beter naar cybenetics rating kijk en garantieperiodes in rekening neem.
Zit niet in over de voeding. Voordat het ding uitvalt levert ie 700w.