Voeding voor bestaand AMD 5600G systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Helaas is een nieuwe Cooler Master voeding uitvoering: Cooler Master V550 SFX Gold (EU-stekker) overleden van het volgende systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 127,99€ 127,99
1MoederbordenASRock A520M-HDV€ 59,90€ 59,90
1BehuizingenAerocool CS-102€ 26,12€ 26,12
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 36,10€ 36,10
1Solid state drivesKingston NV2, retail, 1TB€ 63,55€ 63,55
Totaal€ 313,66

Ik ben nu opzoek naar een nieuwe voeding. De pc wordt over het algemeen enkel voor desktop werk gebruikt, zoals Youtube, browsen op het internet, Word en Excel. Zeer sporadisch wordt er Minecraft of Fortnite mee gespeeld (wanneer er kinderen op bezoek zijn).

De volgende voeding is op dit moment in de aanbieding:
uitvoering: Corsair RM750e V2
Ik weet echter niet of dit nu een verstandige keuze is. De pc wordt over het algemeen zo licht belast, dat de efficiëntie bij deze 750W voeding bij deze lage belasting relatief laag is. Hoe sterk zal de benodigde voeding moeten zijn, en is de aangedragen Corsair de juiste optie? Is er een betaalbaar alternatief?

[ Voor 3% gewijzigd door wcduck op 25-05-2024 23:53 ]

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:09
Er zit nog zeker 6 jar garantie op je huidige voeding!

uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W is een prima voeding voor het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Uszka schreef op zondag 26 mei 2024 @ 00:23:
Er zit nog zeker 6 jar garantie op je huidige voeding!

uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W is een prima voeding voor het systeem.
Het klopt dat er nog garantie op de oude voeding zit. Helaas kreeg ik mijn geld terug, en niet een nieuwe of gerepareerde voeding. Deze voeding kost nu 2x de prijs van toen ik hem aanschafte.

De Be Quiet Pure Power 11 lijkt me inderdaad krachtige genoeg. Twee zaken bevallen me echter niet zo:
1. De kabels zitten er standaard aan vast, wat niet zo prettig is voor de airflow.
2. De Corsair voeding heeft een 12V rails. Ik begreep dat dit de toekomst is. Ik verwacht de pc over een jaar of 7 te upgraden. Het lijkt me dan handig de voeding mee te kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-09 23:42
12Vhpr zal in de korte toekomst enkel een ‘standaard’ worden voor high end videokaarten.Ook zijn er gewoon adapter kabeltjes om van 2 8 pins een 12vhpr te maken.

Ik zou dus ook de voorkeur geven aan een degelijke 400-450W voeding, dan een veel te dure (voor jouw systeem) ATX 3.0 voeding.
De kabels van een niet modulaire voeding kan je trouwens wel heel makkelijk wegstoppen, uiteindelijk zijn het maar 2 dunnere kabels met sata connectors op die eerder genoemde be quiet!.

[ Voor 40% gewijzigd door DenHond op 26-05-2024 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@wcduck 7 jaar met een voeding vraag ik me af of je dat wel moet willen. Nou ja, als je er meer high end aan wilt gaan koppelen, dan zou ik dat in ieder geval niet doen. Iets met degradatie van componenten in de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
DenHond schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:01:
12Vhpr zal in de korte toekomst enkel een ‘standaard’ worden voor high end videokaarten.Ook zijn er gewoon adapter kabeltjes om van 2 8 pins een 12vhpr te maken.

Ik zou dus ook de voorkeur geven aan een degelijke 400-450W voeding, dan een veel te dure (voor jouw systeem) ATX 3.0 voeding.
De kabels van een niet modulaire voeding kan je trouwens wel heel makkelijk wegstoppen, uiteindelijk zijn het maar 2 dunnere kabels met sata connectors op die eerder genoemde be quiet!.
Bedankt voor het antwoord. De kans dat er een externe videokaart in het systeem komt is klein. Als deze erin wordt gestopt zal het een budget kaart zijn. Met andere woorden, die 12vhpr is dan niet nodig. Blijkbaar had ik het verward met de 12v voedingen die in het verschiet liggen, waarbij elke aansluiting op het moederbord 12v is. Dit blijkt nog iets verder in de toekomst te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Arunia schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:03:
@wcduck 7 jaar met een voeding vraag ik me af of je dat wel moet willen. Nou ja, als je er meer high end aan wilt gaan koppelen, dan zou ik dat in ieder geval niet doen. Iets met degradatie van componenten in de voeding.
Over het algemeen gaan bij mij de voedingen zeker 2 systemen mee. Ik upgrade meestal eens per 6-7 jaar (meerdere systemen voor verschillende personen). Het euvel de afgelopen jaren was dat de aansluitingen op de voedingen vaak niet meer volstonden. Denk daarbij aan de 8 pins CPU plug, of een videokaart plug die ontbrak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:09
wcduck schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:21:

De Be Quiet Pure Power 11 lijkt me inderdaad krachtige genoeg. Twee zaken bevallen me echter niet zo:
1. De kabels zitten er standaard aan vast, wat niet zo prettig is voor de airflow.
De airflow in die Aerocool kast is sws waardeloos maar als jij de overtollige kabels netjes bij elkaar bindt bovenin de kast naast de voeding dan heeft dat 0,0 effect op de airflow.
2. De Corsair voeding heeft een 12V rails. Ik begreep dat dit de toekomst is. Ik verwacht de pc over een jaar of 7 te upgraden. Het lijkt me dan handig de voeding mee te kunnen nemen.
De be quite! heeft zelfs twee 12v rails!
wcduck schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:44:
[...]

Bedankt voor het antwoord. De kans dat er een externe videokaart in het systeem komt is klein. Als deze erin wordt gestopt zal het een budget kaart zijn. Met andere woorden, die 12vhpr is dan niet nodig. Blijkbaar had ik het verward met de 12v voedingen die in het verschiet liggen, waarbij elke aansluiting op het moederbord 12v is. Dit blijkt nog iets verder in de toekomst te liggen.
400w is meer dan genoeg voor elk systeem met budget videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-09 23:42
Uszka schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:57:
[...]

De be quite! heeft zelfs twee 12v rails!
Ik denk dat hij hier de 12Vhpr (of 12V-2x6) kabel bedoelt, de kabel die momenteel in de ATX 3.0/3.1 specificatie zit voor grafische kaarten. Niet de rails in de voeding :)
Pagina: 1