Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharona19888
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-07-2024
Ik heb zit daar nu ook mee.

Zelf wil ik de printer gebruiken om zelf stickers te maken (printen), wat foto's te printen en of plaatjes uit te printen (voor een leuk album te maken. De foto's en plaatjes hoeven niet op zulke kwaliteit te zijn alsof ze uit een printer van 1500 euro komen maar dat ze gewoon mooi zijn.

Zelf heb ik nu een HP envy inspire 7220e gekocht en die ga ik echt retourneren want na openen en printen kwam ik er achter dat je alleen "redelijke" kwaliteit kan printen via een laptop (via software downloaden en niet via smart app) want je moet de kwaliteit echt op hoog zetten. Via de telefoon (iphone) kan ik NIKS printen zonder strepen, dat moet toch niet meer kunnen anno 2024. Er staat 4800 x 1200 bij. Ik had eerst geen idee wat dat inhield ik bedoel een printer print toch altijd wel mooi?! Deze alleen echt bar slecht...

Nu heb ik dus mijn oog laten vallen op een Epson EcoTank ET-8550. Een beetje verdiept in DPI (resolutie) en daar staat 5760 x 1440. Dat lijkt me een prima toch voor foto's voor thuisgebruik?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:04
Resolutie zegt niet zoveel. De bron (je plaatje) is bepalender voor de kwaliteit van de afdrukken en het formaat waar je op afdrukt. Als je bron te weinig pixels heeft vult de printer dat namelijk op en dat is al vrij snel het geval.

Daarnaast is het type inkt ook belangrijk en zeker ook het papier waarop je afdrukt.

Qua inkt is pigment nog steeds het beste qua houdbaarheid (vervagen) maar de kleuren zijn "minder bont" maar vaak wel natuurlijker. Sommige printers (van Epson weet ik het in ieder geval dat er een paar zijn) kunnen ook pigment aan in plaats van de dye-inkt. Je moet de printer welk kalibreren en een apart profiel maken.
Ik heb zelf een 1500W gehad waar dat probleemloos mee kon. De printer had echter geen maintenancetank die de oude inkt opving en na een (hele) tijd kwam de printer met de melding dat die "op/ vol" was en kon je hem praktisch weg gooien. Het kan dus handig zijn een printer met zo een tank te kopen. Die Epson ET-8550 heeft er ook een.

Als je het bij die Epson ET-8550 houdt: kijk eens bij Farbenwerk, daar hebben ze ook pigment voor die printer. Het mixen van inktsoorten en "nep" inkt in wat voor een vorm ook is niet handig aangezien je de iedere keer een kalibratie moet uitvoeren. Bij Farbenwerk hebben ze trouwens wel profielen voor veel papiersoorten. Persoonlijk goede ervaringen met die meneer.

Hogere DPI instellingen op de printer verbruikt eigenlijk altijd meer inkt en vergt een hogere kwaliteit papier die dat allemaal moet kunnen opnemen en tijdig kan laten drogen. Goedkoop/ eenvoudig papier verzuipt anders in de inkt en in plaats van een mooiere print krijg je een slechte print...
Los daarvan kan het zijn dat de inkt op het papier blijft liggen en niet wordt opgenomen en dan de printkop vervuilt die vervolgens strepen trekt met de inkt die niet tijdig in het papier trekt.
Stickers kunnen vaak maar zeer beperkt inkt opnemen, dus met een lage kwaliteit afdrukken.

Een aardig blik op printers en dergelijk heeft Keith Cooper. In deze video legt hij uit (voor een Epson P700/900, maar dat zal bij veel andere printer niet veel anders zijn) welke resolutie wat brengt. Tipje van de sluier: de hoogtste instellingen qua kwaliteit (DPI...) zie je niet terug als herkenbaar verschil maar scheelt wel inkt en droogtijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:23

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Een 3 jaar oud topic hiervoor gebruiken is niet de bedoeling. Daarom deze discussie even verplaatst naar zijn eigen topic.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharona19888
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-07-2024
Sodela schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:38:
[...]

Resolutie zegt niet zoveel. De bron (je plaatje) is bepalender voor de kwaliteit van de afdrukken en het formaat waar je op afdrukt. Als je bron te weinig pixels heeft vult de printer dat namelijk op en dat is al vrij snel het geval.

Daarnaast is het type inkt ook belangrijk en zeker ook het papier waarop je afdrukt.

Qua inkt is pigment nog steeds het beste qua houdbaarheid (vervagen) maar de kleuren zijn "minder bont" maar vaak wel natuurlijker. Sommige printers (van Epson weet ik het in ieder geval dat er een paar zijn) kunnen ook pigment aan in plaats van de dye-inkt. Je moet de printer welk kalibreren en een apart profiel maken.
Ik heb zelf een 1500W gehad waar dat probleemloos mee kon. De printer had echter geen maintenancetank die de oude inkt opving en na een (hele) tijd kwam de printer met de melding dat die "op/ vol" was en kon je hem praktisch weg gooien. Het kan dus handig zijn een printer met zo een tank te kopen. Die Epson ET-8550 heeft er ook een.

Als je het bij die Epson ET-8550 houdt: kijk eens bij Farbenwerk, daar hebben ze ook pigment voor die printer. Het mixen van inktsoorten en "nep" inkt in wat voor een vorm ook is niet handig aangezien je de iedere keer een kalibratie moet uitvoeren. Bij Farbenwerk hebben ze trouwens wel profielen voor veel papiersoorten. Persoonlijk goede ervaringen met die meneer.

Hogere DPI instellingen op de printer verbruikt eigenlijk altijd meer inkt en vergt een hogere kwaliteit papier die dat allemaal moet kunnen opnemen en tijdig kan laten drogen. Goedkoop/ eenvoudig papier verzuipt anders in de inkt en in plaats van een mooiere print krijg je een slechte print...
Los daarvan kan het zijn dat de inkt op het papier blijft liggen en niet wordt opgenomen en dan de printkop vervuilt die vervolgens strepen trekt met de inkt die niet tijdig in het papier trekt.
Stickers kunnen vaak maar zeer beperkt inkt opnemen, dus met een lage kwaliteit afdrukken.

Een aardig blik op printers en dergelijk heeft Keith Cooper. In deze video legt hij uit (voor een Epson P700/900, maar dat zal bij veel andere printer niet veel anders zijn) welke resolutie wat brengt. Tipje van de sluier: de hoogtste instellingen qua kwaliteit (DPI...) zie je niet terug als herkenbaar verschil maar scheelt wel inkt en droogtijd..
Daar heb ik ook naar gekeken nadat ik dat had gelezen maar je kan de Envy volgens mij niet kalibreren..
Ik zie dat als ik hem bij bol koop, ik ook nog 3 jaar gratis inkt krijg 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een algemene opmerking met betrekking tot het printen over internet (mocht je dit willen doen): neem geen HP printer! HP heeft de nare eigenschap bepaalde functies van printers uit te schakelen wanneer ze dat willen. Zo ook het printen via internet. Voor mij betekende dit een printer die ik ineens een stuk lastiger kon besturen, en enkel lokaal kon printen. Zie ook op Youtube de videos van Louis Rossman. Wegblijven van HP dus.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:54
Mijn Canon TS8300 printer kan dankzij een app voor mijn telefoon gewoon rechtstreeks vanaf een telefoon foto's printen. De ene keer dat ik dat probeerde kwam er een prima foto uit rollen. Ik vermoed dat andere Canon modellen dit ook kunnen. Zelf gebruik ik het nooit maar het kan wel, je hebt alleen minder opties die je kan beinvloeden.
Pagina: 1