Probleem met plafond schakel draad lamp gaat niet aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn25
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 01-09-2024
Mijn vraag is eigenlijk welke draden ik moet gebruiken om de lamp aan te sluiten, heb de blauwe en de gestreepte zwart/wit draad gebruikt maar lamp ging niet aan.

Nu heb het kastje opengemaakt en ben ik helemaal in de war ivm alles dat ik ziet. Als iemand advies of hulp kan bieden zal ik van harte dankbaar zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFxJc7tEbIzO1uHYKQPoJGevuqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqFgTp9IUieRXY9d022q7BC0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arEQqJig3oSYRVGGnwHaAw_Rwh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bv8ZaaSc6lRhKZxc8o7qcNHx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVW92RfiMRiUZ0bgihvh0eUteVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAxOuEQx0E1FlnGS3nlFKmbd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-m2vVNuG-IFG3WnRs79Wxp1QIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g9aJRKLgJenI0JvLr9ngfCh8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUh6sTz-QjQgisPkgpJOU1H1nW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvv0dXsAOc69n8EBkiCNMerz.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 20:16
Is het een wissel- of hotelschakelaar?
Is de lamp wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn25
De lamp is wel goed maar het is nieuwbouw en ik durf niet te zeggen of het wissel of hotelschakelaar is wel kan ik zeggen dat de gang en de eetkamer de enige zijn met de zwart/wit draad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
We zien een heleboel foto's van de centraaldoos waar de lamp onder moet komen te hangen. Waar zijn de foto's van de inbouwdoos waar de schakelaar op zit of moet komen? Dat is eigenlijk net zo belangrijk.

Uit het gaatje waar de zwart/witte draad komt, komt of gaat daar ook een bruine draad in? Kun je een bruggetje maken van de bruine draad naar de lamp en dan de blauwe ook aan de lamp? Als de lamp dan brandt zit tussen de bruine draad en de witte iets niet goed, wat bijvoorbeeld een schakelaar of dimmer zou kunnen zijn die defect is of dat er een draadbreuk is. Doet de lamp het met het bruggetje van de bruine draad en de blauwe aangesloten ook niet? Dan is er iets mis met de lamp.

Let op: op de bruine draad staat spanning. Wanneer je onder spanning werkt kunnen er nare dingen gebeuren. Daarom: eerst de groep afschakelen waar je mee aan het werk gaat. Meet na het afschakelen ook of de spanning daadwerkelijk van het punt af is waar je mee aan het werk gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-05 22:00
Hoi,

Je ziet de nuldraad (blauw) de aardedraad (groen geel) de fase (bruin) en de zwartwitte draad zal dan je schakeldraad zijn. Dit staat voor, als het deugdelijk uitgevoerd is, dat deze draad de fase schakelt naar de lamp vanaf de schakelaar.

Wat je hebt opengemaakt is een centraaldoos, hier zitten vaak lampen op gemonteerd. Vanaf die centraaldoos wordt de elektra verdeeld naar stopcontacten en andere centraaldozen.

Wat je even moet doen is even een multimeter pakken en de nul (blauw) en de zwart witte draad meten. Sluit er een wago op aan, is makkelijker meten. Ook even kijken of en hoe de schakelaar is aangesloten. Zit er 1 bruine en 1 zwarte op? Dan is het geen hotelschakelaar. 1 bruin 2 zwart? Dan wel (of 3 zwart) en dan wordt het ingewikkelder.

Maar begin hier maar eens mee. Als je de schakelaar losthaalt of je gaat wagos monteren, haal de stroom eraf.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn25
Is de schakelaar open maken de enige optie die ik heb om de lamp aan te krijgen? Ik hoopte dat ik uit de centraaldoos de juiste draad zal vinden. Als ik me niet vergis zie ik ook een bundel bruine draad dieper in de doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nieuwbouw zeg je?

Garantie werk?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
Martijn25 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:33:
Is de schakelaar open maken de enige optie die ik heb om de lamp aan te krijgen? Ik hoopte dat ik uit de centraaldoos de juiste draad zal vinden. Als ik me niet vergis zie ik ook een bundel bruine draad dieper in de doos.
Mwoa, dat is wel wat selectief gelezen.

Om antwoord te geven: nee. Je kan ook een bruine draad op de lamp zetten. Dan kan je hem alleen niet schakelen. Ik vermoed dat verder niet wijs is om zelf verder te rommelen als je, schijnbaar, niet in de gelegenheid of bij kunde bent om te meten want dan had je dat meegenomen uit mijn relaas.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:51

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Normaal is het gewoon blauw en zwart(/wit).

Zou eerst eens controleren of de lamp wel goed is.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
MSteverink schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:13:
Is het een wissel- of hotelschakelaar?
Is de lamp wel goed?
Ik vermoed wissel. Gebruikt men vaak zwartwit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn25
Ik ga morgen een nieuwe multimeter halen om zeker te zijn of er spanning op de juiste draden zit. Dan kan ik ietsjes meer geïnformeerd dit probleem verder aanpakken. Wel wil ik Julie alvast bedanken voor de adviezen en suggesties en ik sta altijd open voor meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:58

dragonhaertt

@_'.'

Een "schakelaar open maken" is letterlijk 2 minuten werk.
Knopje er af wippen, 2 schroefjes, even kijken welke draad gemonteerd is in de schakelaar.

Het hoort gewoon de zwarte draad te zijn, als deze niet werkt lijkt het me realistisch dat deze niet (goed) in de schakelaar gemonteerd is.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-05 19:10
In de huidige nieuwbouw woningen wordt met vóórbedrade elektrabuizen gewerkt, de buis speciaal voor schakelaars zit een bruine, een dunnere zwarte en een dunnere zwart/ witte draad in.
Dan zijn er de volgende mogelijkheden::
1) per abuis is de schakelaar aangesloten op de zwarte draad (en de bruine draad) , de zwart/ witte draad zit dan los in de inbouwdoos van de schakelaar: de zwarte en de zwarte/ witte verwisselen.
2) mss zit er naast de schakelaar van het lichtpunt nóg een schakelaar (van dezelfde groep) het kan dan zijn dat de zwarte draad en zwarte/ witte draad verwisseld zijn: de zwarte en zwart/ witte draden verwisselen.

Kan het zijn dat 'jou' lichtpunt op 2 verschillende plaatsen aan/ uit kan worden geschakeld? (dat heet dan een wisselschakeling of hotelschakeling), in dit geval is het normaal dat er bij het lichtpunt een zwarte/ witte draad is gebruikt.
Die zwart/ witte draad moet je weer terug vinden bij één van de schakelaars die daar op het 'P' contact is aangesloten.. terwijl bij de andere schakelaar een bruine draad op het P contact is aangesloten.. mogelijk dat deze wisselschakeling niet goed is aangesloten.
Is de woning nieuw? vraag dan de elektromonteur die de installatie heeft aangelegd.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:45

FreakNL

Well do ya punk?

Martijn25 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:03:
Ik ga morgen een nieuwe multimeter halen om zeker te zijn of er spanning op de juiste draden zit. Dan kan ik ietsjes meer geïnformeerd dit probleem verder aanpakken. Wel wil ik Julie alvast bedanken voor de adviezen en suggesties en ik sta altijd open voor meer.
Zou eerder de schakelaar openmaken. Goeie kans dat deze verkeerd / niet aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn25
Hartelijk bedankt voor iedereen die een steentje had bijgedragen aan t oplossen van mijn probleem. De draad zit nu goed aangesloten en de lamp brand !
Pagina: 1