Enkelsteens schuur waterdicht maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Mijn vraag
Onze schuur (bouwjaar 2014) heeft last van vocht dat binnen loopt via de muren, zeker bij grote regenbuien. Ik denk dat de onderplaat iets schuin loopt en dat het water dan via de tuin van de achterburen naar binnen loopt. De hele voeg en onderste rij stenen zijn dan ook vochtig, bij grote regenbuien staat er een klein laagje water in de schuur. Ook zit er een kleine beschadiging in de vloerplaat, volgens mijn vrouw kwamen daar laatst luchtbelletjes uit toen de helft van de schuurvloer nat was.

Nu had ik bedacht om de vloerplaat + bovenste 10 centimeter van de enkelsteens muren ergens mee in te verven/coaten zodat het niet zo nat wordt. Natuurlijk blijft het vocht dan wel in de stenen en zal het wat optrekken, maar dan doe ik ook impregneer voor de muren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dja11F2BxaMiNEbIRLFkkVS32cg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fK06lQUh4cVfIuQl616AV2l2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDi-Wwt01SiNORaxEgvgWgzmq4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKA3AItBkhAAcN0XVuHCS9Tf.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn idee:
https://www.werkenmetmerk...ing_2-componenten/p/33530
Alleen dat lijkt voor bakstenen te zijn. Ik wil ook 'de voeg' muur/vloer graag waterdicht hebben, vandaar dat ik dacht om meteen de hele vloer in te smeren met iets (al heb ik dan liever grijs dan wit). Ook denk ik dat ik de beschadiging met iets anders eerst moet vullen?

Is dit een verstandig idee? Of gaat dit tot problemen leiden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:18
De onderkant alleen behandelen heeft geen zin. Vocht slaat op het grootste oppervlakte en zakt dan naar beneden.

Je kunt het best gewoon die hele gevel impregneren. Kijk bijvoorbeeld op 123 impregneer of vergelijkbare sites, maar met deze heb ik zelf ervaring.

Vaatje in een lage drukspuit gieten. En ff over je gevel spuiten. 10 jaar waterafstotend. Druppels lopen er af als op een glasplaat.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
En dan wel de buitenkant uiteraard!!! Binnen hoef je niks te doen. Het probleem komt van buiten

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
pentaw1nz schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:34:
De onderkant alleen behandelen heeft geen zin. Vocht slaat op het grootste oppervlakte en zakt dan naar beneden.

Je kunt het best gewoon die hele gevel impregneren. Kijk bijvoorbeeld op 123 impregneer of vergelijkbare sites, maar met deze heb ik zelf ervaring.

Vaatje in een lage drukspuit gieten. En ff over je gevel spuiten. 10 jaar waterafstotend. Druppels lopen er af als op een glasplaat.
Helaas staat er aan de vochtige kant een houten schuur van de buren, waardoor ik niet bij die muur kan komen.

Los daarvan heb ik dat wel eens bij een andere schuur geprobeerd, maar die bakstenen blijven zuigen en worden niet zo waterafstotend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
President schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:37:
[...]

Helaas staat er aan de vochtige kant een houten schuur van de buren, waardoor ik niet bij die muur kan komen.

Los daarvan heb ik dat wel eens bij een andere schuur geprobeerd, maar die bakstenen blijven zuigen en worden niet zo waterafstotend
Dan heb je t niet goed gedaan. Als je impregneert ketst het water zo van de gevel. Hier het hele huis gedaan.

Aan de binnenkant smeren gaat weer kapot. Want vocht komt niet van binnen. Dan gaat het vanzelf weer schilferen en afbladderen.

Je zult het aan de buitenkant waterdicht moeten gaan maken

[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 25-05-2024 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3hhjMwjlEBsyncn2HF40bb1y6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLweLvgy3XkHFyqLPPpf7PMC.jpg?f=fotoalbum_large

Borrelt weer lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Tsja, ik snap echt niet dat dit zo opgeleverd is. Een halfsteens muur is goed als schutting, niet als een waterdicht schuurtje.
Het lijkt hier zelfs zo erg dat het door de betonvloer omhoog wordt gedrukt.

Hoe laag ligt die vloer? ligt de grond bij de buren hoger? Want dit is natuurlijk vechten tegen de bierkaai. zelfs met impregneermiddel.

Zonder de exacte situatie te weten: Je zou hier bijna een 30 cm diepe spouw gaan hakken en een binnenblad optrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:34
Bij Sika heb je een waterdichtingswijzer met enkele opties.
https://bel.sika.com/dam/...enzijde%20-%20NL-2021.pdf

Ik heb zelf mijn kelder bezet met Sikalastic 1K met de verfrol. Dit is een zwembadbezetting bestand tegen positieve of negatieve waterdruk, dus kan ook als kelderbezetting gebruikt worden (en zeker voor je schuur). Het is elastische cement en scheuroverbruggend. Er hoeven maar 2 lagen van 2 mm op, al heb ik de vloer nog betegeld om de cementlaag te beschermen. Als je extra info of foto's wil kan ik deze nog wel bezorgen :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:32
Zolang TS niet bij zijn buitenmuur kan, lijkt mij dit een verloren zaak.

Je zou zeggen dat de gevel weinig regen vangt, als er vlak een schuur van de buurman tegen aan zit. Ligt jouw maaiveld lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
De tuin van de achterburen loopt af richting mij. Daar valt helaas niks aan te veranderen/eisen, zeker niet omdat er dus ook geen ruimte is om bij de muur te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 13:03

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb ook een betonvloer en halfsteens muur in mijn schuur (enkelsteens is zo dik als de lengte van een baksteen) en heb mijn schuurvloer betegeld, en gelijmd met tegellijm die vocht- en vorstbestendig is, en de muren geïmpregneerd. Op marktplaats een mooie restpartij van 18m² tegels voor €150,- opgepikt.

Soms voelde de vloer wat klam aan, en kartonnen dozen op de grond of tegen de muren werden vochtig, gereedschap ging roesten, nu geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Als het water door je vloer heen omhoog wordt gedrukt wordt het lastig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
De vloer ophogen kan prima, die ruimte is er wel. Dat is dus zeker iets om te gaan bekijken in combinatie met iets eronder wat het water tegen houdt. Misschien is een coating zoals Sikalastic 1K ook prima

@Malantur heb je eerst tegels gelegd en daar de coating op gedaan? Of eerst coating en daarna tegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:32
President schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:06:
De tuin van de achterburen loopt af richting mij. Daar valt helaas niks aan te veranderen/eisen, zeker niet omdat er dus ook geen ruimte is om bij de muur te komen
Want dit heb je al met de buren overlegd en uitgezocht?

Het burenrecht heeft wel regels over wat niet is toegestaan kwa overlast. Wateroverlast ( aflopende tuin richting andermans erf kan daar ook onder vallen. Je moet op z'n minst de mogelijkheid hebben er iets (van buiten dus) tegen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:34
President schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:09:

@Malantur heb je eerst tegels gelegd en daar de coating op gedaan? Of eerst coating en daarna tegels?
Eerst de naad tussen de vloer en de muren afvlakken (zie de kimnaad in de PDF uit mijn vorige post), dan 2 lagen Sikalastic op de muren over de kimnaad tot 20 cm op de vloer, dan 2 lagen Sikalastic op de vloer over de kimnaad tot 20 cm op de muur, dan tegels op de vloer.
Dan krijg je wel gemorste tegellijm en voegsel op de muur, en een gootje rondom de tegels omdat die 1 cm dik zijn. Vandaar heeft de muur dan nog een derde laag gekregen voor het uitzicht en om dat gootje tussen de kimnaad en de tegels vol te laten lopen.

Enkele sfeerbeelden (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1two_6BKdE2ooi-aqoX55W3v7c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Xm3vLdNVwzTblecQeq0XLX9k.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rah65P24lvMMzNbxvTYy-m1gz44=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yWZHA7tOkqvHGffrMAK6L7vA.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHE6EyZ_iso3AgtP-HKOyOtnnYs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DuBVe7SFGIvtSb1qLgEMk0xD.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxOwVt7lVJTO6BNgY8E5_Eo7CQM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XcHo6YBfQ0vRef6cIDJ8YuaQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STtIazRk1YpZGkipw-CRKGD2bSA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/V70sJGydS34wWkGD6FhxzXHn.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cO06YPHMIRErdNEjVpOqsszgG0g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UoRmcInyPMa0p1bN0cDof1iE.png?f=fotoalbum_tile

De foto in het midden bovenaan is de kimnaad en ik heb ook de voegen wat dicht gesmeerd omdat de Sikalastic in principe niet gemaakt is om in een dikke laag te liggen.
Op de foto links onder zie je rechts de witte tegellijm in het gootje tevoorschijn komen (en links achteraan het morsen op de muur omdat het aan je handen hangt).
Midden onderaan dan het eindresultaat na de 3e laag op de muren.
Rechts onderaan een close up van hoe de structuur eruit ziet als je het met een verfrol bezet. Eerste keer dat ik een projectje doe met bezetting dus ziet er nog aardig uit als je het mij vraagt.

Het tegelen ziet er redelijk uit op foto maar is in de praktijk wel iets minder vlak dan gehoopt, maar goed, het is maar een kelder met rekken en koelkast/vriezer in :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:29
Malantur schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:30:
[...]

Eerst de naad tussen de vloer en de muren afvlakken (zie de kimnaad in de PDF uit mijn vorige post), dan 2 lagen Sikalastic op de muren over de kimnaad tot 20 cm op de vloer, dan 2 lagen Sikalastic op de vloer over de kimnaad tot 20 cm op de muur, dan tegels op de vloer.
Dan krijg je wel gemorste tegellijm en voegsel op de muur, en een gootje rondom de tegels omdat die 1 cm dik zijn. Vandaar heeft de muur dan nog een derde laag gekregen voor het uitzicht en om dat gootje tussen de kimnaad en de tegels vol te laten lopen.

Enkele sfeerbeelden (klikbaar):
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

De foto in het midden bovenaan is de kimnaad en ik heb ook de voegen wat dicht gesmeerd omdat de Sikalastic in principe niet gemaakt is om in een dikke laag te liggen.
Op de foto links onder zie je rechts de witte tegellijm in het gootje tevoorschijn komen (en links achteraan het morsen op de muur omdat het aan je handen hangt).
Midden onderaan dan het eindresultaat na de 3e laag op de muren.
Rechts onderaan een close up van hoe de structuur eruit ziet als je het met een verfrol bezet. Eerste keer dat ik een projectje doe met bezetting dus ziet er nog aardig uit als je het mij vraagt.

Het tegelen ziet er redelijk uit op foto maar is in de praktijk wel iets minder vlak dan gehoopt, maar goed, het is maar een kelder met rekken en koelkast/vriezer in :)
offtopic:
Die fotos geven me echt een oldschool game vibe. A la doom. Nice!
Pagina: 1