Droogtijdversneller cementdekvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-08 07:55
Goede dag allemaal

Ik overweeg een droogtijdversneller te gebruiken in de cementdekvloer.
De doorgtijd wordt hierdoor bekort na ongeveer 12 dagen.
Het bedrijf wat mijn vloer gaat doen gebruikt hiervoor het merk Chemstra.

Ik ben voornamelijk op zoek naar de verbetering van warmteoverdracht voor vloerverwarming.
Deze moet volgens opgave hoger zijn, maar kan er niks specifieks over vinden.
Is dit 1% , 10% of wellicht hoger.

Is er iemand die hier iets van kan zeggen?
Op het Internet kan ik er niks over vinden of ik zoek niet goed :)

Is de prijs van 1 euro per cm per m2 schappelijk als toeslag?
m.a.w. er kotm 7 euro ex btw per m2 bij maal 284 m2. Dus best wel een extra kostenpost.

Ik hoor graag nuttelige informatie.

Vast bedankt voor de inbreng

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-10 21:32
Verbeterde warmteoverdracht kan ik mij niks bij voorstellen, er verandert niks aan de samenstelling van de vloer. De meerprijs is schandalig hoog, ik betaalde enkele jaren geleden een euro de meter voor een dikte van 7cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:21
Dan is het beter om een Anhydried afwerkvloer te laten aanbrengen (laten gieten eigenlijk).
Anhydried is als melk als het wordt uitgegoten en daarmee worden alle vloerverwarmingsbuizen perfect mee ingesloten/ omhuld, ook de onderzijde van de buizen, dit in tegenstelling met een cementdekvloer die simpel over de buizen wordt aangedrukt.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Bedankt voor jullie reactie...
Alleen helaas nog niet het antwoord wat ik zoek..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:32
Wat geeft de aannemer dan voor antwoord op de vraag? Anders contact opnemen met de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:22
Als je naar chemstra.nl gaat (gabrikant) rept deze alleen over het verkorten van de droogtijd. Er wordt niet gesproken over verbeterde warmteoverdracht.

Dus ja, volgens opgaaf..... welke opgaaf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:29
Voor vloerverwarming moet er altijd een toeslagstof gebruikt worden; wat ervoor zorgt dat er minder aanmaakwater nodig is. Door minder aanmaakwater, is de eindlaag compacter, dus heeft die een betere warmteoverdracht.
Ik zou dus vermoeden dat die droogtijdversneller weinig verschilt met een standaard toeslagstof voor vloerverwarming (waar overigens ook geen percentage verbetering te vinden valt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
daniel14 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:41:
Wat geeft de aannemer dan voor antwoord op de vraag? Anders contact opnemen met de leverancier.
Dit wordt gedaan in eigen beheer. De leverancier geeft alleen aan dat het invloed heeft. Hoeveel wordt niet over gerept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
__R__ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:45:
Als je naar chemstra.nl gaat (gabrikant) rept deze alleen over het verkorten van de droogtijd. Er wordt niet gesproken over verbeterde warmteoverdracht.

Dus ja, volgens opgaaf..... welke opgaaf?
Klopt, de opgave is algemeen op internet.Çhemstra zegt daar iets algemeens over waar je niets mee kunt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:32
koningen schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:23:
[...]

Dit wordt gedaan in eigen beheer. De leverancier geeft alleen aan dat het invloed heeft. Hoeveel wordt niet over gerept.
Als de leverancier aangeeft dat het invloed heeft, maar niet hoeveel. Dan zal het wel minimaal zijn. Anders hadden ze het wel beter uitgezocht, dan het verkoopt dan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
naftebakje schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:03:
Voor vloerverwarming moet er altijd een toeslagstof gebruikt worden; wat ervoor zorgt dat er minder aanmaakwater nodig is. Door minder aanmaakwater, is de eindlaag compacter, dus heeft die een betere warmteoverdracht.
Ik zou dus vermoeden dat die droogtijdversneller weinig verschilt met een standaard toeslagstof voor vloerverwarming (waar overigens ook geen percentage verbetering te vinden valt).
Klopt, eventueel kan er extra glasvezel toegevoegd worden.
Ik heb zelf ook steeds meer de indruk dat het aandeel betere warmteoverdracht niet zo groot is.
Het is er wel vanwege minder aanmaakwater waardoor (zoals je stelt) de eindlaag compacter is (minder kristallen (zo noem ik het maar even)).

Ik heb het voornemen om alleen beneden (130 m2) te doen uitvoeren. Dat is sowieso de vloer die altijd opgestookt en gekoelt wordt. De resterende 160-170 m2 laat ik gewoon standaard. Die worden minder gebruikt om te verwarmen (elke kamer / ruimte krijgt zijn eigen thermostaat).
De besparing zal daar sowieso minimaal zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:29
Als het niet perse nodig is om de droogtijd te versnellen, zou ik gewoon vezelversterkt zandcement laten plaatsen, zonder versneller. Dan wacht je maar wat langer (al zal het met warm weer sowiezo vlotter uitharden dan in de winter).
Bekijk heel goed waar je de uitzetvoegen wil, dat kan flink schelen. Ik heb getegeld en de 2 grootste uitzetvoegen netjes op een voeg tussen de tegels uitgemeten, waardoor je die bijna niet ziet (silicone op zelfde kleur als voegmiddel, als je op je knieën over de grond kruipt zal je het verschil zien).

Vergeet ook het opstookprotocol niet, bij afkoelen komen de eventuele barsten. Die wil je voor de vloer afgewerkt wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door naftebakje op 28-05-2024 12:35 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10 23:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik heb nog nooit gehoord dat warmteoverdracht een probleem zou zijn bij een cement dekvloer. De oppervlakten zijn gigantisch vergeleken met een een gewone radiator.

Een paar honderd meter slang die rondom in contact staat met zandcement. Ik snap hem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
AtomicShockwave schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:48:
Ik heb nog nooit gehoord dat warmteoverdracht een probleem zou zijn bij een cement dekvloer. De oppervlakten zijn gigantisch vergeleken met een een gewone radiator.

Een paar honderd meter slang die rondom in contact staat met zandcement. Ik snap hem niet.
nou nou paar honderd meter slang....bijna 3.000 meter.:)
Pagina: 1