Standaard wifi van KPN niet geweldig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:48

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ik heb enkele vragen en behoefte aan ervaringen van anderen.

Onlangs ben ik van Ziggo (internet en TV) overgestapt naar KPN (internet en TV). De reden was puur financieel. Bij Ziggo betaalde ik 79 euro per maand en bij KPN betaal ik het eerste jaar 35 euro en het tweede jaar 65 euro (dus over 2 jaar maar liefst 700 euro minder voor ongeveer hetzelfde).

Bij Ziggo had ik 600 Mbit/s download- en 60 Mbit/s uploadsnelheid en was daar zeker tevreden over. Bij KPN heb ik nu 1 Gbit/s (zowel down als up) en voor nu ook best tevreden.

Wat mij opvalt bij mijn wifi nu is dat ik naast de modem ongeveer 700-800 Mbit/s haal. Maar op 10 meter (werkplek waar laptop staat) er vandaan is dit 70-100 Mbit/s: 1/10 hiervan! Bij Ziggo was het ook minder, maar dat was 1/3 of zo. Hier 2 vragen over:

- waarom dit verschil? Ligt het aan KPN of ligt het aan mij? De modem van Ziggo en de modem van KPN staat op dezelfde plek en het is een open ruimte (een L-vorm zeg maar: de modem staat in de ene hoek en de laptop in de andere). En wat kan ik eraan doen?
- de snelheid 'begint' bij de modem met 800 Mbit/s en er komt 80 Mbit/s aan 10 meter verder. Als ik een 'langzamer' pakket zou hebben, bijvoorbeeld 200 Mbit/s: zou dan ook 20 Mbit/s aankomen? Of werkt dat niet zo?

Verder een vraag over TV. Het lijkt erop dat de TV van KPN wat meer kleur heeft (soort van HDR-achtig iets). Alles is wat feller of misschien zelfs scherper. Maar bij logo's en andere scherpe overgangen lijkt het alsof het daar juist wat waziger is dan bij Ziggo. Een soort van jpg artifacts achtige dingen.
Herkent iemand dit? TV is bedraad aangesloten.

Op mijn slaapkamer is het wifi-signaal ook maar matig. Hemelsbreed is deze afstand ook iets van 10 meter. Ik woon in een jaren '30 huis, dus de plafonds zijn van hout, waar wifi wel eenvoudig doorheen zou moeten.

Bij Ziggo had ik twee wifi-signalen: 2,4 GHz en 5 GHz. Nu bij KPN is dat een 'mesh' van beide. Weet niet goed wat beter is. Bij Ziggo kwam het signaal van 2,4 GHz wel verder, maar was het langzamer.

Kortom: de wifi is prima, maar ik zou het wel graag beter willen. Ik vind een verlies van 90% van het signaal over 10 meter wel veel.
Hoe zijn de ervaringen met 'superwifi' van KPN. Volgens mij kan ik het nu kopen voor 59 euro (of huren voor 2,50 per maand).

Of in hoeverre stoort mijn signaal met die van de buren? Dat ik op een ander, vrij, kanaal beter ontvangst zou hebben? Ik heb (uiteraard) de wifi manager van KPN geprobeerd, maar veel verder kwam ik daar niet mee...

En welke verschillen merken andere overstappers van Ziggo naar KPN of van KPN naar Ziggo?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:47
De standaard modems zijn nooit geweldig, je kunt beter een eigen router/accesspoint gebruiken voor beter bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
dutchgio schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:10:
De standaard modems zijn nooit geweldig, je kunt beter een eigen router/accesspoint gebruiken voor beter bereik.
Ja, misschien is dat ook een oplossing. Heb je goede ervaringen met een type? Heb je een tip?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-05 22:14
Zo'n router van je provider combineert alles in één apparaatje. Als het werkt prima, maar vaak is het ook een compromis.

Voor accesspoints persoonlijk goede ervaringen met; TPLINK EAP.

[ Voor 0% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 25-05-2024 17:57 . Reden: Weekend = minter koffie = meer typos ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:08
Galois schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:05:
- de snelheid 'begint' bij de modem met 800 Mbit/s en er komt 80 Mbit/s aan 10 meter verder. Als ik een 'langzamer' pakket zou hebben, bijvoorbeeld 200 Mbit/s: zou dan ook 20 Mbit/s aankomen? Of werkt dat niet zo?
Nee, zo werkt het inderdaad niet. In dit geval zou ook je rond de 80Mbps overhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
hcQd schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:07:
[...]

Nee, zo werkt het inderdaad niet. In dit geval zou ook je rond de 80Mbps overhouden.
Kan je dat uitleggen? Of linkje naar uitleg? Ik loop mij suf te googlen, omdat ik wil begrijpen hoe dit zit. Vind geen goede uitleg.

Dit zou betekenen dat je aan een 1 Gbps verbinding niets hebt als je op je werkplek waar de laptop staat, draadloos 100 mbit aankomt.
Dus jij zegt dat als je een 100 mbit verbinding zou hebben, er ook 100 mbit aan zou komen op die plek?

Snap het niet goed…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Galois schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:18:

Dus jij zegt dat als je een 100 mbit verbinding zou hebben, er ook 100 mbit aan zou komen op die plek?
Ja.
Je internetverbinding heeft namelijk niets te maken met de snelheid van je WiFi.
Als je 100Mb/s haalt over je Wifi, dan maakt het weinig uit of je 100, 200 of 1000Mb/s hebt als verbinding, je snelheid gaat niet boven die 100Mb/s uitkomen. Kwestie van kijken wat de zwaktste schakel is.

Het nadeel van de modems is dat ze meestal in de meterkast zitten, en dat is doorgaans de plek waar je niet veel aan je WiFi hebt. Dus ik zou gaan voor een accesspoint (Ubiquity of TPlink ofzo) en die op een plek plaatsen waar je WiFi nodig hebt. Of nog beter, het spul bekabeld aansluiten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:03
Galois schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:18:
[...]

Kan je dat uitleggen? Of linkje naar uitleg? Ik loop mij suf te googlen, omdat ik wil begrijpen hoe dit zit. Vind geen goede uitleg.

Dit zou betekenen dat je aan een 1 Gbps verbinding niets hebt als je op je werkplek waar de laptop staat, draadloos 100 mbit aankomt.

Snap het niet goed…
Het is nochtans poepsimpel. Je haalt die 1Gbit/s hoe dan ook altijd BEKABELD. Op WiFi worden nooit garanties gegeven omdat niemand dat ooit waar kan maken. WiFi is afhankelijk van afstand, stoorzenders, buren, materiaal in de omgeving (staal, beton etc), antenne van je eigen toestel etc etc etc. Ik begrijp dan ook nooit waarom providers aangekeken worden op WiFi, alsof je je stroomleverancier vraagt waarom er te weinig stopcontacten op je zolder zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Andros schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:27:
[...]

Ik begrijp dan ook nooit waarom providers aangekeken worden op WiFi, alsof je je stroomleverancier vraagt waarom er te weinig stopcontacten op je zolder zijn...
ik ook nooit... en toch klaagt menig consument daar steen en been over en programmas als Radar etc happen zich er ook nog in vast ook :/

modem is lelijk dus moet maar in een hoekje weggemoffeld... en het wifi signaal is ondermaats..
schuld van de provider.....
providers beginnen met superwifi en smart wifipods en weet ik het allemaal.....

en zo krijg je nog meer (stoor) signalen krijgt..... mag je raden wat dat doet op het moment dat je in een appartementen complex of flat woont :')

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:07

FreakNL

Well do ya punk?

Sowieso een aanrader om je eigen infra te gebruiken en daarin niet afhankelijk te zijn van je provider.

Als hier mijn ISP een grote storing heeft hang ik een 4g router aan mijn eigen router (waarvan de wifi overigens uitstaat, heb access points in huis) en ik draai vrolijk verder. Als ik hypothetisch van provider wissel idem dito. Omprikken en gaan.

Dat laatste overigens nooit gedaan, zit al jaren bij Ziggo en dat gaat prima. Betaal 60,50 per maand (inc ESPN) en dat geeft me dus weinig reden om over te stappen. 200/30 en dat is al overkill eigenlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 25-05-2024 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:19
Ik zou toch even in je router kijken of je de 2.4 en 5 GHz netwerken kan scheiden. Ik haal op de 5 GHz 180 Mb/s (de max van mijn abonnement) op een meter of 12, en op 2.4 GHz maar 40 Mb/s. Misschien blijft je laptop 2.4 hangen ofzo. Als is het maar om het uit te sluiten.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Bij TV+ zou HDR bij voorkeur op automatisch moeten staan. Gewone TV zenders hebben geen HDR info en bij altijd aan krijg je bij sommige televisies vreemde effecten. Hier is een KPN topic over.

Zelf heb ik gelukkig nog gewone TV, maar kan dus de huidige TV+ implementatie niet controleren.

Ooit had KPN gekozen om HDR verplicht altijd aan te zetten en dat was met o.a. LG OLEDs vreselijk. Gelukkig hebben ze dat na veel protest weer teruggedraaid en o.a. HDR automatisch ingevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Andros schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:27:
[...]

Het is nochtans poepsimpel. Je haalt die 1Gbit/s hoe dan ook altijd BEKABELD. Op WiFi worden nooit garanties gegeven omdat niemand dat ooit waar kan maken. WiFi is afhankelijk van afstand, stoorzenders, buren, materiaal in de omgeving (staal, beton etc), antenne van je eigen toestel etc etc etc. Ik begrijp dan ook nooit waarom providers aangekeken worden op WiFi, alsof je je stroomleverancier vraagt waarom er te weinig stopcontacten op je zolder zijn...
Maar dat is mijn vraag niet.

Naast mijn modem haal ik met mijn 1Gbps verbinding 800 Mbps. Op 10 meter afstand, logisch door de afstand meer stoorzenders, e.d., slechts 100 Mbps.

Stel ik zou een 100 Mbps abonnement hebben. Wat zou er dan aankomen op 10 meter afstand. Dat is de vraag. Lijkt mij niet alsnog 100 Mbps: dan zou de afstand geen effect hebben?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:31

The Wizard

Moderator Mobile
Galois schreef op zondag 26 mei 2024 @ 07:53:
[...]

Naast mijn modem haal ik met mijn 1Gbps verbinding 800 Mbps. Op 10 meter afstand, logisch door de afstand meer stoorzenders, e.d., slechts 100 Mbps.

Stel ik zou een 100 Mbps abonnement hebben. Wat zou er dan aankomen op 10 meter afstand. Dat is de vraag. Lijkt mij niet alsnog 100 Mbps: dan zou de afstand geen effect hebben?
Dan haal je gewoon de 100 Mbit. De WiFi doorvoersnelheid staat los van je de internetverbinding.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:03
[...]

Ik geef antwoord op je stelling "dat je dan niets aan gbit zou hebben" want je haalt maar 100mbit/s op de plek waar je computer staat. Je gaat echter compleet voorbij aan het feit dat er ook zoiets bestaat als een bekabeld netwerk, dat geef ik aan.

Tevens haal je internetsnelheid en het bereik van je lokale wifi netwerk door elkaar. Als je met je huidige opstelling op je computer niet verder komt dan 100mbit/s dan zit de bottleneck in je lokale netwerk. Je snelheid gaat nooit sneller zijn dan je traagste bottleneck, in dit geval zit dat in je wifi. Als je zou downgraden naar een 100mbit/s verbinding bij je provider ga je inderdaad geen verschil merken met je huidige opstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:05
Ik ben eind vorig jaar overgestapt van ziggo naar KPN.
Standard modem en 2 super wifi punten.
Heb in het hele huis dekking en alles werkt probleemloos.
Zit dit bericht in de tuin op m’n iPad te typen.
De speeltest in de tuin, buurt van de achterdeur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHPXXzI6xTWOjh_QuzUDocC_J1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NBC3EzjSkuslzwcGtg8oaoE6.jpg?f=fotoalbum_large

Ja ik ben een tweaker, maar kan me prima redden met de standaard apparatuur van KPN.
Die situatie moet iedereen voor zichzelf beslissen 😃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je vervoert knikkers. De eerste 100 kilometer in een vrachtwagen waar een miljoen knikkers inpassen. Maar de laatste 10 kilometer in een fietstas waar er 1000 inpassen. Resultaat: er komen er 1000 aan.

Een week later:

Je vervoert knikkers. De eerste 100 kilometer in een auto waar een 10.000 knikkers inpassen. Maar de laatste 10 kilometer in een fietstas waar er 1000 inpassen. Resultaat: er komen er 1000 aan.

De internetlijn is de auto (1000 of 200 MB/s), je wifi is de fiets (80 MB/s).

Edit: en als je een autoweg ipv fietspad aanlegt op je eigen landgoed (binnenshuis overstapt op bekabeld i.c.m. 1000Mb/s router of switch) dan kan je de laatste kilometers ook met die vrachtwagen doen.

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 26-05-2024 11:09 . Reden: Mb :P ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 19:55

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

[...]

WiFi verbinding is tot aan het maximum van de WiFi verbinding *geen* functie van de snelheid die de provider levert. Voorbeelden:

Jij haalt nu 100Mbit op 10 meter aftstand.
code:
1
(laptop) ------(WiFi 100Mbit) ------(AP/router) =======(KPN Gbit)

Neem je een andere snelheid dan wijzigt alleen het inkomende deel, WiFi blijft gelijk:
code:
1
2
(laptop) ------(WiFi 100Mbit) ------(AP/router) =======(KPN 200Mbit)
(laptop) ------(WiFi 100Mbit) ------(AP/router) =======(KPN 100Mbit)

Pas hieronder gaat je tegen het plafond aanlopen van de aanlevering:

code:
1
(laptop) ------(WiFi 100Mbit) ------(AP/router) =======(KPN 50Mbit)

Je WiFi verbinding staat echt helemaal los van de aangeleverde snelheid.
Een bekabelde verbinding laat toch ook geen variabele snelheid zien indien het abonnement wijzigt? Ook die verbinding blijft op 100Mbit of Gbit of whatever snelheid jouw thuisnetwerk haalt.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Ik zou er een paar Superwifi punten bijnemen als ik jou was. Wel de zwarte versie. En dan het liefst koppelen aan de router met utp kabel.
Hebben we hier in huis ook en haal overal flinke snelheden op wifi.

Op marktplaats staan vaak setjes met nieuwe Superwifipunten van mensen die de bijgeleverde niet gebruiken. Ik had toen voor €55 2 stuks ongebruikt in doos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:18

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Galois ik heb je titel even aangepast, zodat het de lading beter dekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:03
[...]
Wat zijn de instellingen van je KPN-modem? Alles op 100% zendvermogen? Ook bij je laptop op 100% gezet? Wat kan je laptop aan? Dat soort dingen zijn wel van belang. Dat 1/3 verschil is ook al redelijk veel als er niets tussen zit. Dus het zal een combinatie zijn van het modem en de laptop.

Hier namelijk een standaard KPN Experiabox v10a. In de meterkast. Met een Intel(R) Wi-Fi 6E AX211 160MHz kaart in de laptop haal ik nu 866 / 866 Mbps (5 Ghz). Een Samsung A40 is op dezelfde locatie op 433 Mbps ( 5 Ghz). Afstand een meter of 5 van de meterkast met twee metselwerk muren er tussen.

Een aantal apparaten zitten op 2.4 Ghz. Nog niet gekeken hoe snel de verbinding daarvan is.

Je kan eens kijken of andere apparaten zoals een telefoon of een andere laptop hetzelfde "probleem" geven. Je kan trouwens beter een stabiele verbinding hebben dan een snelle onbetrouwbare verbinding. Ik heb liever
[...]
Zoals gezegd: dat heeft geen invloed. Alleen als je met veel apparaten aan het streamen bent. Dan wordt er veel meer bandbreedte (capaciteit) van verbinding gevraagd. Met de 50 - 75- MBit/s verbinding merk ik geen verschil tussen bedraad of wifi internet met de laptop. Ook niet als er eentje aan het streamen is en de TV aanstaat. De snelle verbinding is wel handig om op de server in het eigen netwerk te werken.

[ Voor 3% gewijzigd door RonnieKo op 27-05-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Galois schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:15:
[...]

Ja, misschien is dat ook een oplossing. Heb je goede ervaringen met een type? Heb je een tip?
Even het topic gescand en volgens mij was dit logische vertrekpunt nog niet genoemd: Best Buy Guide: Wifirouter Best Buy Guide

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
RonnieKo schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:41:
[...]

Wat zijn de instellingen van je KPN-modem? Alles op 100% zendvermogen? Ook bij je laptop op 100% gezet? Wat kan je laptop aan? Dat soort dingen zijn wel van belang. Dat 1/3 verschil is ook al redelijk veel als er niets tussen zit. Dus het zal een combinatie zijn van het modem en de laptop.

Hier namelijk een standaard KPN Experiabox v10a. In de meterkast. Met een Intel(R) Wi-Fi 6E AX211 160MHz kaart in de laptop haal ik nu 866 / 866 Mbps (5 Ghz). Een Samsung A40 is op dezelfde locatie op 433 Mbps ( 5 Ghz). Afstand een meter of 5 van de meterkast met twee metselwerk muren er tussen.

Een aantal apparaten zitten op 2.4 Ghz. Nog niet gekeken hoe snel de verbinding daarvan is.

Je kan eens kijken of andere apparaten zoals een telefoon of een andere laptop hetzelfde "probleem" geven. Je kan trouwens beter een stabiele verbinding hebben dan een snelle onbetrouwbare verbinding. Ik heb liever

[...]

Zoals gezegd: dat heeft geen invloed. Alleen als je met veel apparaten aan het streamen bent. Dan wordt er veel meer bandbreedte (capaciteit) van verbinding gevraagd. Met de 50 - 75- MBit/s verbinding merk ik geen verschil tussen bedraad of wifi internet met de laptop. Ook niet als er eentje aan het streamen is en de TV aanstaat. De snelle verbinding is wel handig om op de server in het eigen netwerk te werken.
Ja, op zowel laptop en twee telefoons vergelijkbare snelheden vanaf dezelfde plek (dus 10 m en het hoekje om in een L (modem zit aan de liggende kant van de L en laptop/werkplek aan de verticale kant L).

Ik weet niet of het op 100% zendvermogen staat. Ik kan deze instelling niet vinden in de modem. Kan je dat instellen? Ik heb een KPN Box 12 ding.

Je zou zeggen dat jouw 'twee metselwerk muren' meer tegenhouden dan mijn 'hoekje om'. Maar blijkbaar niet.Nu ook weer: snelheden van 40-50 en naast de modem 800+.

Verder dank voor de uitleg van de snelheden via wifi!

Aangezien ik tegenwoordig eigenlijk alleen de TV bedraad aangesloten heb en de rest allemaal via wifi gaat, lijkt het (straks) downgraden naar het goedkopere 200 Mbps pakket een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
Galois schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:24:
[...]

Ja, op zowel laptop en twee telefoons vergelijkbare snelheden vanaf dezelfde plek (dus 10 m en het hoekje om in een L (modem zit aan de liggende kant van de L en laptop/werkplek aan de verticale kant L).

Ik weet niet of het op 100% zendvermogen staat. Ik kan deze instelling niet vinden in de modem. Kan je dat instellen? Ik heb een KPN Box 12 ding.

Je zou zeggen dat jouw 'twee metselwerk muren' meer tegenhouden dan mijn 'hoekje om'. Maar blijkbaar niet.Nu ook weer: snelheden van 40-50 en naast de modem 800+.

Verder dank voor de uitleg van de snelheden via wifi!

Aangezien ik tegenwoordig eigenlijk alleen de TV bedraad aangesloten heb en de rest allemaal via wifi gaat, lijkt het (straks) downgraden naar het goedkopere 200 Mbps pakket een goede keuze.
Waarschijnlijk is 100Mbit/s ook wel genoeg :)
Pagina: 1