Zijn sneldekkers sterk genoeg om over te lopen/kruipen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-06 16:31
Hey medetweakers,

Sommigen van jullie weten dat ik bezig ben met de bouw van mijn hobbyruimte en inmiddels liggen zowel de dak als de panlatten op hun plek.

Al ruim een half jaar van te voren heb ik hier in de buurt zo'n 400 gratis sneldekkers opgehaald. Deze pannen zijn weliswaar wat ouder, maar nog goed in orde.

Omdat ik met de nokvorsten meer werk heb, oa. door ze zowel vast te schroeven, een waterkering te maken en de openingen opvullen met flexim (mortel), zit ik enigszins in twijfel of ik wel of niet over de sneldekkers kan lopen/kruipen. De sneldekkers leg ik van beneden naar boven en elke pan zet ik tevens vast met een (simpele) stormhaak. Alles is al uitgemeten, totdat ik uiteindelijk bovenaan bij de nok uitkom.

Maar ja, als de nokvorsten er dan nog op moeten, en alle normale dakpannen liggen goed verankert vast, dan wil je ze niet per ongeluk breken. Wat is jullie ervaring op dit gebied? Kun je zonder problemen over betonnen sneldekkers (type Monier/RBB); KRUIPEN? voldoet.... :-)

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-06 12:40
ik loop hier bij mij er ook altijd verzichtig op als ik het dak via de dakkapel inspecteer en die van mij zijn van 78 .....

mvg martin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-06 16:30
In principe kan dat als je voorzichtig bent en oplet dat je niet te veel druk op een pan zet. Je kunt evt er ook een paar open laten of omhoogschuiven en later pas opvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Het is ook omdat ze onder een extreem lage hoek liggen van maar 17 graden, dus het meeste gewicht dat ik uitoefen op een pan is jammer genoeg niet in de lengte richting.

Ik heb 8 jaar geleden hetzelfde meegemaakt op mijn garage, daar toen gewone hardgebakken klei pannen gebruikt, maar bij het vastzetten van de nokvorsten zijn er toen wel een paar dakpannen gesneuveld.

Overigens bij deze hobbyruimte worden de stormhaken om en om geplaatst (dus in de vorm van een raster), ik moet even dan aanzien in hoeverre ik met de pannen kan schuiven om ruimte te maken als ze er eenmaal op liggen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:27
Als je je nekvorsten schroeft een flexibele rol eronder zet dan ga je toch niet meer met Flexim prutsen? Nergens voor nodig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 12:52
Precies dit ^, bij gebruik ruiterrol geen flexim gebruiken! (of enkel flexim en geen ruiterrol maar zou ik niet aanraden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-06 22:21

MLLL

Palm Treo 650

Kun je een ladder in de goot zetten?
Kans dat er dan pannen breken wordt dan een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:57
Alleen ruiterrol is voldoende onder de nokvorsten en om dit goed te doen schuif je gewoon wat pannen omhoog. Zeker als ze zo vlak liggen en al wat ouder zijn kunnen ze makkelijk breken.
Verankeren doe je hooguit dambordgewijs en alleen langs de zij en bovenkanten veranker je iedere pan.
https://www.adr-dakwinkel...componenten/ruiterrollen/

[ Voor 16% gewijzigd door D.deJong op 25-05-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Laatst online: 12-06 18:52
Als je reserve pannen hebt kan je indien nodig een gebroken pan wisselen en kan je het risico wel aan toch. Ze moeten het gewicht wel houden als je voorzichtig aan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:27
Wat ook uitmaakt of je 120 kilo of 70 kilo weegt, dat verteld het verhaal nog niet

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
No Hands schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:23:
Als je je nekvorsten schroeft een flexibele rol eronder zet dan ga je toch niet meer met Flexim prutsen? Nergens voor nodig.
Normaliter niet, maar met de flauwe helling die dit dak maakt is het wel noodzakelijk om bij harde wind er voor te zorgen dat regenwater niet onder de nokvorst wordt gestuwd. Natuurlijk ligt daaronder 2 lagen damp-open folie, maar als het water daar niet kan komen, liever dat. De ruiterrol biedt (na wat googelen; had er nog nooit van gehoord), ook deze optie, maar aangezien ik de dozen met Flexim hier al staan heb gebruik ik liever dat. In beide gevallen is het redelijk wat werk. De ruiterrol moet zorgvuldig over de bovenste dakpannen geplakt? worden terwijl Flexim feitelijk gevoegd word.
MLLL schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:48:
Kun je een ladder in de goot zetten?
Kans dat er dan pannen breken wordt dan een stuk kleiner.
Er is nog geen goot, maar ik snap je principe wel; een groot plaat o.i.d. op het dak leggen, dat niet wegglijdt waar ik dan vanaf zou kunnen werken. Maar of die blijft liggen is nog maar de vraag en ik heb geen opties dit, of een ladder in de goot te plaatsen.
D.deJong schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:28:
Alleen ruiterrol is voldoende onder de nokvorsten en om dit goed te doen schuif je gewoon wat pannen omhoog. Zeker als ze zo vlak liggen en al wat ouder zijn kunnen ze makkelijk breken.
Verankeren doe je hooguit dambordgewijs en alleen langs de zij en bovenkanten veranker je iedere pan.
https://www.adr-dakwinkel...componenten/ruiterrollen/
An sich interessant om te lezen, want als je doorgaans bij stormschade kijkt waar de dakpannen van het dak komen is dit regelmatig ergens in het midden, en niet bij de nok, noch bij de zijkanten. Ik heb genoeg stormankers om het dambordgewijs principe toe te passen over het hele dak. Die ankers heb ik hier liggen, dus waarom niet gebruiken? :)
amiaima schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:37:
Als je reserve pannen hebt kan je indien nodig een gebroken pan wisselen en kan je het risico wel aan toch. Ze moeten het gewicht wel houden als je voorzichtig aan doet.
Dat is 1 groot voordeel, op Marktplaats wordt doodgegooid met sneldekkers type Monier/RBB, en regelmatig gratis af te halen. Dat een pan breekt is niet zo'n drama, alleen het brengt wel extra werk met zich zee als de omringende pannen al reeds met stormankers vastzitten.
No Hands schreef op zondag 26 mei 2024 @ 07:21:
Wat ook uitmaakt of je 120 kilo of 70 kilo weegt, dat verteld het verhaal nog niet
^^kuch 115kg.... (dat was ooit eens beter) :+
maar er wel aan werkend, en dalend.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05:48
Ik zou ook voor ruiterrol gaan. Dat ligt er zo op, stelt niks voor.

Ik heb hier eerst aan beide kanten de 2 bovenste rijen dakpannen gelegd. Toen de nok helemaal in orde gemaakt en daarna vanaf onder de pannen gelegd.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:29

Theo

moederbord

Je kan altijd een ladder op het dak leggen. Gezien je geen goot hebt zou je een knikladder kunnen pakken (zo'n 4 x 3 spots) en deze met het bovenste deel om de nok knikken zodat deze niet wegglijdt. 110+ kg op een dakpan, en helemaal een oudere pan is wel een goede manier om zwakke dakpannen op te sporen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:27
Ik ben zelf niet zo'n fan van Flexim.. Met ruiterrol kan het luchten en ventileren.. Stel dat er vocht oid inkomt, dan ventileert dat weg. Bij Flexim, als er ergens vocht ontstaat, kan het niet ventileren dus ook niet oplossen.

Los van dat het makkelijker is, zou ik altijd voor ruiterrol gaan over Flexim, maar dat is mijn mening :)

Let erop dat je niet teveel verankert (ben je niet aan het overdrijven?). Als er iets breekt of je moet het dak op, wil je wel je pannen kunnen omhoogschuiven. Je kan er dan altijd makkelijk op en bij. Mijn uitbouw achter is hier op slechts 20 graden en liggen gewoon los. Helemaal niets aan het handje..

[ Voor 31% gewijzigd door ID-College op 27-05-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Makrolon schreef op maandag 27 mei 2024 @ 06:57:
Ik zou ook voor ruiterrol gaan. Dat ligt er zo op, stelt niks voor.

Ik heb hier eerst aan beide kanten de 2 bovenste rijen dakpannen gelegd. Toen de nok helemaal in orde gemaakt en daarna vanaf onder de pannen gelegd.
Dank je voor deze toevoeging; het zou het werk een stukken makkelijker maken op de manier zoals jij het omschrijft. Want na het aanbrengen van de 1e 2 rijen dakpannen kun je nog relatief makkelijk bij de nok komen. Ik zag het ook al niet zo zitten om over die dakpannen zelf te kruipen.

Even over die ruiterrol, breng je die in stappen aan, of trek je die gelijk over de hele nok door? Als die rol zelfklevend is en ik neem aan dat je em tegen de golfwerking van de bovenste plan plakt, dat dat niet in 1x kan als je in totaal bijna 10 meter moet overbruggen. Stukjes van 2 meter zijn makkelijker bewerkbaar.
ID-College schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:10:
Let erop dat je niet teveel verankert (ben je niet aan het overdrijven?). Als er iets breekt of je moet het dak op, wil je wel je pannen kunnen omhoogschuiven. Je kan er dan altijd makkelijk op en bij. Mijn uitbouw achter is hier op slechts 20 graden en liggen gewoon los. Helemaal niets aan het handje..
De haken zijn zodanig dat schuiven nog steeds wel mogelijk is, ze willen enkel niet omhoog. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Snowwie op 28-05-2024 03:17 ]

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1