Stations worden door elkaar gegooid ?

Pagina: 1
Acties:

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Een vriend van me heeft iets vreemds voor en ik kon hem niet helpen. Ik wil echt weten wat hier aan de hand is, kunnen jullie me helpen ?

Hij heeft een 6 gieg , een 30 gieg en 1 cdrom en een CDwriter. De 6 gieg was master en de 30 slave op IDE-1. De CDROMS op IDE-2. Geen problemen. Nu wil hij zijn 30 gieg MASTER maken, nou geen probleem denkt ie ... dus toch wel !
Instellingen en jumpersettings zijn juist maar als hij boot met de win98 bootdisk dan is C: een ongeldig mediatype en zijn 30 gieg staat opeens op D: (ik dacht aan jumpersettings maar die staan blijkbaaar juist). Ook alle CD-roms en de andere HDD worden opgeschoven !

Zeer raar want de C-Drive verwijst naar niets ... hij staat er wel maar als je format c:, dir, of fdisk doet dan geeft ie dus de foutmelding van "ongeldig mediatype" ...

Help ?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat zijn de verdere systeemspecs? Beetje modern systeem? EZ drive geinstalleerd?

Zijn de jumpersettings echt 100%? Master is anders dan Single en Cable Select is een verhaal apart.

Betreffen het ATA66/100 kabeltjes? Dan moet je ook de connectoren goed aansluiten (zwart op master, grijs op slave en blauw op moederbord).

Lukt het verder ook als je alles even opzijleg en alleen de 30gig aansluit?

• Melkie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:48
Waarschijnlijk moeten jullie de HD's weer ff goed instellen in de BIOS...

• Dieter
sorry jongens : ik kan jullie echt niet meer info geven ... ik was een systeem van maximaal 2 jaar oud en als je de 30 gieg alleen aansluit dan krijg je juist hetzelfde ... Zal eens navragen over de systeemspecs

• Kris2904
  • Laatst online: 05-12-2025

Kris2904

found his match in SoaD

Heeft hij niet toevallig IDE 1 en IDE 2 omgewisseld?

En wat heeft nu welke letter?

Was getekend, enz. | specs

Verwijderd

Inderdaar even in de BIOS kijken of je wel de HDŽs goed hebt ingesteld :-)

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 12:14 schreef Dieter het volgende:
Hij heeft een 6 gieg , een 30 gieg en 1 cdrom en een CDwriter. De 6 gieg was master en de 30 slave op IDE-1. De CDROMS op IDE-2. Geen problemen. Nu wil hij zijn 30 gieg MASTER maken, nou geen probleem denkt ie ... dus toch wel !
Hierdoor veranderen je driveletters en daar kan je niets aan doen. Door het veranderen van de driveletters werkt Windows niet meer, want die verwijst zo ongeveer overal (tot in de registry aan toe) naar paden met driveletters. Dit is een extreem belachelijke tekortkoming in Windows. Dit staat ook in de Knowledge Base van Microsoft, zoekt en gij zult vinden.

• Dieter
ow, hij probeert windows nog te installeren ;)
alle drives zijn 1 plek naar achter geschoven en C: is dus een (niet bestaand ?) station ... very strange

• Kris2904

Kris2904

found his match in SoaD

alle drives zijn 1 plek naar achter geschoven
Heb je daar ook bevestiging van hem van gekregen? Ik kan me namelijk voorstellen dat als je een cd-rom drive aan de primary master hangt van een moederbord dat niet van cd kan booten, je de melding 'Ongeldig mediatype' krijgt.

Hang eens alleen de 30 GB HD aan de primary master en laat de rest leeg. Kijk wat hij doet. Als het goed gaat (en je dus met een bootflop op de 30 GB HD kunt komen), kun je de rest er bij prikken. Gaat het niet goed, check dan de jumpers en je BIOS en shuffle eventueel wat met connectoren..

• Dieter
Ik begin te twijfelen aan de kunde van m'n vriend ! ;)

Volgens hem staat alles juist ingesteld ... als je er ALLEEN de 30 gieg aanhangt krijg je 3 stations, c:(ongeldig...) , d: (de 30gieg), en e:(windows virtuele schijf met tools op).

Ik snap er geen **** van ;)
ik denk dat ik toch maar eens zal langs gaan om zijn jumpers te checken :)

• Kris2904

Kris2904

found his match in SoaD

Dat lijkt me een goed idee :)

Pagina: 1