Welk lettertype best geschikt voor digitaliseren documenten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-05 11:59
Ik moet een belangrijk papieren (juridisch) document scannen. Ik ben echter in de gelegenheid om het lettertype van het document te kiezen. Ik vroeg me dus af welk lettertype ik het best kan nemen zodat het in gescande vorm het best leesbaar is? Niet te verwarren met OCR trouwens.

Ik zelf zat aan Georgia te denken.

[ Voor 12% gewijzigd door juanita op 25-05-2024 13:42 ]

Beste antwoord (via juanita op 25-05-2024 13:51)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:31
Kies voor een schreefloze, wat dikkere letter met niet te weinig spatiëring tussen de letters.
Dat zijn dus Humanistische sans-serifs.
Een voorbeeld lettertype is Gill Sans (bron:)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ik begrijp niet helemaal wat je wilt gaan doen, @juanita.

Je geeft aan een juridisch document te moeten scannen. Dan neem ik aan dat dat document al bestaat (in geprinte/gedrukte papieren vorm) en dat het lettertype daarbij is gekozen door de auteur/drukkerij.

Je geeft ook aan dat het niet om OCR gaat in dit geval, dus hoe goed scansoftware de tekst kan "lezen" is niet relevant in deze situatie?

Dus dan begrijp ik niet zo goed wat je wilt. Wellicht kan je dat nog even verduidelijken.

Overigens zou ik voor juridische documenten het gewoon houden bij Arial, Verdana, good old Times new Roman of inderdaad, Georgia (ben daar persoonlijk erg fan van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
Inscannen op hoge resolutie, 2400 dpi en je gaat elk miniem detail, ongeacht het lettertype, goed zien.

Al is 600dpi ook al ruim voldoende eigenlijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:11
Wikipedia: Courier (typeface)
Courier has been adapted for use as a computer font [...]
Ik gebruik Courier new voor bijna alles. Het is geen mooi font maar zeer goed leesbaar.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 14:04
Gewoon het font aanhouden van het originele (papieren) document? Behalve als het handgeschreven is natuurlijk. Dus het font bepalen wat er op papier staat en dat gebruiken voor je digitale document :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
Kies voor een schreefloze, wat dikkere letter met niet te weinig spatiëring tussen de letters.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:54

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

5pë©ïàál_Tèkén' schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:58:
Wikipedia: Courier (typeface)

[...]

Ik gebruik Courier new voor bijna alles. Het is geen mooi font maar zeer goed leesbaar.
Een monospaced font is inderdaad het best leesbaar. Het is niet mooi, maar zeer functioneel.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
Courier, lelijk, maar misschien toch het beste ja. Zal het zeker overwegen. Hoop stiekem op iets mooiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
Gitarist schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:43:

Je geeft aan een juridisch document te moeten scannen. Dan neem ik aan dat dat document al bestaat (in geprinte/gedrukte papieren vorm) en dat het lettertype daarbij is gekozen door de auteur/drukkerij.

Je geeft ook aan dat het niet om OCR gaat in dit geval, dus hoe goed scansoftware de tekst kan "lezen" is niet relevant in deze situatie?

Dus dan begrijp ik niet zo goed wat je wilt. Wellicht kan je dat nog even verduidelijken.

Overigens zou ik voor juridische documenten het gewoon houden bij Arial, Verdana, good old Times new Roman of inderdaad, Georgia (ben daar persoonlijk erg fan van).
Ik ben in de gelegenheid om het lettertype van het document te kiezen. Het document bestaat namelijk al in digitale vorm en ik ga het uitprinten waarna het gescand gaat worden. Er gaan stempels en handtekeningen op het papieren document komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
Yaksa schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:05:
Dan zou Georgia dus afvallen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Gitarist schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:43:

Lukt het, ChatGPT?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
Ik ontdek dat 'serif' en 'sans serif' fonts het 'tegenovergestelde' van elkaar zijn. Serif is het beste voor papier, sans serif zou het beste zijn voor op het computer scherm. Dat zou zomaar een tegenstrijdigheid kunnen opleveren.

Nou ja, not end of the world, met een hoge resolutie komen we ook al een heel eind ongeacht het lettertype. Zat ook een stukje persoonlijke interesse in deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Maakt het uit? Juridische documenten worden alleen gelezen als er gedoe over komt, want als het goed is zetten ze gewoon gemaakte afspraken op papier. Dus al doe je het in comic sans, dan werkt het toch ook? Printen, krabbel, stempel, scannen en hopelijk nooit meer nodig hebben. En als het veel tekst is dan bewaar je de digitale versie ook op een duurzame gegevensdrager er bij.

OCR werkt anno 2024 prima met zo ongeveer alles behalve wingdings, dus waar maak je je druk om?

[ Voor 11% gewijzigd door Kurkentrekker op 25-05-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat lijkt echt niet op ChatGPT, en het lijkt mij een hele logische vraag, ik snapte het probleem ook niet (sterker nog, ik denk nog steeds dat het echt een irrelevant iets is. Gewoon met beetje fatsoenlijke scanner scannen, en niet een heel idioot dun lettertype pakken, en het is echt wel prima leesbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
Sissors schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:40:
[...]

Dat lijkt echt niet op ChatGPT, en het lijkt mij een hele logische vraag, ik snapte het probleem ook niet (sterker nog, ik denk nog steeds dat het echt een irrelevant iets is. Gewoon met beetje fatsoenlijke scanner scannen, en niet een heel idioot dun lettertype pakken, en het is echt wel prima leesbaar).
Dan is het antwoord dus gewoon een niet te dun lettertype gebruiken. Kan nogal perfectionistisch zijn dus dit soort vragen borrelen dan ook in mij op af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

Document dat uitgeprint moet worden, voorzien van stempels en handtekeningen, en dan gescand moet worden...

Klinkt als iets voor een aanvraag (visum, hypotheek, zoiets...).

In dat geval gewoon het document uitprinten in een lettertype dat je mooi vindt, en inscannen op een resolutie die e.e.a. leesbaar houdt. Ik heb zelf in dergelijke gevallen (aangezien ik mijn laatste flatbedscanner 20 jaar geleden het raam uit gekieperd heb) altijd gewoon een foto met mijn telefoon gemaakt.

Nooit vragen over gehad, zo'n scan geeft aan dat het document bestaat, en als er ooit echt vragen over zijn, kun je altijd nog het papieren document overleggen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dido schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:46:
Document dat uitgeprint moet worden, voorzien van stempels en handtekeningen, en dan gescand moet worden...

Klinkt als iets voor een aanvraag (visum, hypotheek, zoiets...).

In dat geval gewoon het document uitprinten in een lettertype dat je mooi vindt, en inscannen op een resolutie die e.e.a. leesbaar houdt. Ik heb zelf in dergelijke gevallen (aangezien ik mijn laatste flatbedscanner 20 jaar geleden het raam uit gekieperd heb) altijd gewoon een foto met mijn telefoon gemaakt.

Nooit vragen over gehad, zo'n scan geeft aan dat het document bestaat, en als er ooit echt vragen over zijn, kun je altijd nog het papieren document overleggen.
Of nog makkelijker, in Adobe PDF reader een digitale handtekening maken en invullen gebruiken om alles gewoon digitaal te doen. Geen haan die er bij mijn hypotheekaanvraag naar gekraaid heeft, alles werd zo geaccepteerd met dezelfde handtekening die overal gecopypaste was. Het is natuurlijk ook gewoon mijn handtekening dus zou vreemd zijn als het niet mocht. Maar ik denk vooral dat het niemand is opgevallen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
Wat is er mis met Comic Sans?

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:11

Team anti-scalp - wauw..

Pagina: 1