Kieren dichten achter schot op zolder of noodzakelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:27
Ik heb het "Isoleren 101" topic gelezen, maar zou toch nog wat extra feedback op prijs stellen met al jullie deskundigheid :)!

Op zolder achter het schot zitten grote houten platen tegen het dak aan. Zo ziet de situatie eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbhIFOkixGtlyV4n2b_JD1gpKHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s2OpbzHutyOfjiCVEryWkKvq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paVhr-VjWNnuAwLHduNVatUSaA0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yn3dWDYiLnynBv4ncYs0wrlQ.png?f=fotoalbum_large

Tussen de grote platen (zie A) zit echter een kier van zo'n 1cm. Het is niet echt te zien wat er achter zit, maar deze week merkte ik toevallig (vermoedelijk omdat de wind op die kant stond) dat er flinke tocht was rondom die kier.
Bij de aanhechting aan de onderzijde (zie C) maar ook in andere hoeken van het dak is (denk?) PUR gebruikt (gezien de kleur al behoorlijk oud), om af te dichten.

In 1 van de hoeken op een andere plek (zie B ) zit een kier van 2 cm. Hier voel ik echter op ~2cm diepte wel iets van steenwol achtig materiaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPqo7xBZ6E7OH9c4he6bwfGe2tc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bmF9MufbX1UBZKREzoQikGhR.png?f=fotoalbum_large

Is het handig om deze kieren ook te dichten of zijn de kieren wellicht noodzakelijk zodat het achter het dak kan ventileren oid?

In het geval van dichtmaken, is iets van isolerende (PUR?) schuim denk het handigste?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:55
Als het tocht gewoon dichtpurren.

Kieren dienen geen ventilatiedoel.

Isoleer meteen even die verwarmingsbuizen...

Vraag me wel af wat de opbouw van het dak is want de houten afwerking lijkt niet standaard.

[ Voor 89% gewijzigd door Rukapul op 25-05-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
Bedankt voor de feedback @Rukapul. We wonen er nog niet zo lang, dus was nog niet toegekomen aan de verwarmingsbuizen, maar staat inderdaad ook nog op het todo lijstje :).

Bedoel je met opbouw, de 'constructie' / hetgeen wat achter die platen zit?

Ik zou binnenkort eens het dak op kunnen gaan (moet even een ladder lenen) om te kijken wat er achter de dakpannen te zien is. Of is daar vermoedelijk weinig te zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:55
xinq schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:34:

Bedoel je met opbouw, de 'constructie' / hetgeen wat achter die platen zit?
Ja. Op volgorde. Bijvoorbeeld dakpannen, panlatten, folie, dakbeschot met/zonder isolatie, balken, na-isolatie tussen balken, afwerklatten van hout. Materialen en diktes.
Ik zou binnenkort eens het dak op kunnen gaan (moet even een ladder lenen) om te kijken wat er achter de dakpannen te zien is. Of is daar vermoedelijk weinig te zien?
Daar valt een deel te zien.

Van binnen kun je vaak ook wel wat zien bij bijvoorbeeld dakdoorvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-07 21:36
Afwerking met groene (watervaste) spaanplaat was best gebruikelijk voor zolderruimtes welke niet als woonruimte werden aangemerkt. Waarschijnlijk zijn dit dakplaten met een eps of pur/pir kern.
Aansluitingen kunnen inderdaad netter.
Gebruik een blijvend elastische Pur voor de grote kieren. Mocht je echt tot het uiterste willen gaan kun je de naden daarna nog tapen.
Als de ruimte verder niet verwarmd hoeft te worden kun je de verwarmingsleidingen ook nog isoleren.
Eventuele warm water leidingen nooit isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:39
A hoort dichtgepurred te zijn/ worden. Dit is in ieder geval bij alle nieuwbouw prefabdaken zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
A is mij nu duidelijk, thanks :)!:

@Draakje5 of de andere:
en kan het kwaad om de grotere kier aan de zijkant ( B ) ook dicht te Pur-ren met elastische Pur of moet ik dan eerst de opbouw weten (nog niet aan toegekomen)?

[ Voor 42% gewijzigd door xinq op 01-06-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
Rukapul schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:08:
Als het tocht gewoon dichtpurren.

Kieren dienen geen ventilatiedoel.

Isoleer meteen even die verwarmingsbuizen...

Vraag me wel af wat de opbouw van het dak is want de houten afwerking lijkt niet standaard.
@Rukapul Ik heb inmiddels de originele bouwtekening gevonden voor het relevante deel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhGwI4aBGDFfKgwACM3Ou_gUVGs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lT4gtkltFgn9KppsxDUjE9hJ.png?f=fotoalbum_large

Deze info was je benieuwd naar toch :)?
Grappig dat 'naaddichting' wel expliciet benoemd is, maar dit dus niet optimaal gebeurd lijkt te zijn op de eerder aangegeven plekken.
Pagina: 1