Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaspyro
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-01 20:59
Hallo Medetweakers,

Ik zou eerst schetsen wat de situatie is, vervolgens wat ik voor ogen heb en ten slot mijn vragen.

Wij staan met onze caravan vaak op campings waar de mobiel netwerk niet al te best is.
Één of geen streepje is wel de norm vaak. Er is vaak wel wifi, maar deze is alleen goed wanneer er weinig mensen op zitten. In de ochtend, rond eetmomenten en voor slaaptijd is het een DRAMA.
Kortom, hier moet iets aan gedaan worden.
Vaak zie je dat campings tussen 2 of 3 zendpalen inzitten plus campingplaatsen zijn vaak omrand door bossage.

Wat heb ik nu voor ogen.
Na wat speurwerk te hebben gedaan, kom ik op mifi modules uit met een antenne.

voertuigrouter: Teltonika RUTX 14
Antenne: Poynting Mimo 3-17

Het idee is dan om de router binnen neer te zetten en de antenne op het dak neer te zetten (welke manier ben ik nog niet over uit)

Nu mijn vragen:
Is deze M2M router overkill? Kan het met een veel minder model?
De Antenne, boost deze daadwerkelijk het signaal naar een acceptabel signaal zodat ik F1 WEL kan streamen zonder onderbrekingen?
Is de antenne plaatsen op de caravan afdoende, of moet er ook een paal komen? Zo ja, wat adviseren jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:50
De Antenne, boost deze daadwerkelijk het signaal naar een acceptabel signaal zodat ik F1 WEL kan streamen zonder onderbrekingen?
Is de antenne plaatsen op de caravan afdoende, of moet er ook een paal komen? Zo ja, wat adviseren jullie?
Verwacht geen wonderen van deze antenne. Om je ontvangst te vergroten zul je met een richtantenne moeten gaan werken, die op een mast zit die hoog genoeg is om direct zicht te hebben op de antenne van de provider.

https://www.routershop.nl...e-2g-3g-4g-5g-ready-67670

Deze antenne bijvoorbeeld bundelt je signaal. De antenne waar jij naar linkt is omnidirectional die je buiten kunt plaatsen.

[ Voor 18% gewijzigd door saaltink op 25-05-2024 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaspyro
saaltink schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 00:38:
[...]
Om je ontvangst te vergroten zul je met een richtantenne moeten gaan werken, die op een mast zit die hoog genoeg is om direct zicht te hebben op de antenne van de provider.
Gezien ik met de caravan ben, kan ik niet een hoog genoeg mast bij me hebben om zo'n paal te zien.

Hoe gevoelig zijn deze wat betreft richting?

Wat ik lees is dat deze richtantenne's juist niet geschikt zouden zijn. Deze hebben ook niet zoveel bandbreedte als eerder genoemde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-05 17:46
Starlink misschien als alternatief. Als in bos/camping geen 4 g mast staat gaat een antenne ook niet helpen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-05 20:40
Meer ontvangst gaat de overload op een mast niet oplossen inderdaad ...

stom idee, maar als je vlakbij een zendmast zit, zit vaak iedereen op het 5G signaal, en is het 3G/4G signaal vaak een stuk minder belast .. je toestel naar terug naar 3G of 4G forceren kan dan wel eens helpen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik heb altijd een uitschuif paal mee.... en een driepoot om hem in te parkeren...

komen we toch wel een meter of 4 mee de hoogte in.. nu hang ik er alleen een WiFi router in ipv een LTE antenne... (om zo een uitmuntende radio link met de camping accesspoint(s) te maken)

sowieso is je caravan een beste demper kwa signalen..
ijske schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:07:

stom idee, maar als je vlakbij een zendmast zit, zit vaak iedereen op het 5G signaal, en is het 3G/4G signaal vaak een stuk minder belast .. je toestel naar terug naar 3G of 4G forceren kan dan wel eens helpen ..
allicht te proberen ja.. eerder schakelde ik altijd bewust terug naar 3G only... maar tegenwoordig doet dat ook niks meer (900mhz) maar goed 5G op 700mhz ism 4G op 800/900mhz doet t goed genoeg :)

[ Voor 47% gewijzigd door SMSfreakie op 25-05-2024 18:13 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:34
Ik zou gewoon investeren in een starling set.
Ben je helemaal onafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:09
Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen zo negatief zijn

- een externe antenne kan helpen
- als die hoger geplaatst is al helemaal

Je moet ff opletten op welke bands je provider ondersteuning voor geeft. afstands tussen antenne en mifi router zo kort mogelijk :)

Ik kwam ook dit setje tegen
https://amzn.eu/d/16YtDho

Geen idee of die qua bands compatble is met je provider maar reviews op amazon/youtube zijn wel positief.

Mooie van de huawei is dat er geen lange antenne kabel is. Hele mifi inclusief sim zit in de outdoor antenne die weer voeding krijgt via de router binnen (poe)

[ Voor 37% gewijzigd door laurens0619 op 25-05-2024 19:58 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
laurens0619 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:11:
Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen zo negatief zijn

- een externe antenne kan helpen
- als die hoger geplaatst is al helemaal

Je moet ff opletten op welke bands je provider ondersteuning voor geeft. afstands tussen antenne en mifi router zo kort mogelijk :)

Ik kwam ook dit setje tegen
https://amzn.eu/d/16YtDho

Geen idee of die qua bands compatble is met je provider
sowieso moet je niet alleen kijken naar banden die die ondersteunt.. maar ook welke er tegelijk gebruikt kunnen worden in CA

leuk dat je bv 5G op B28 support hebt.. maar daar heb je nog steeds ook een 4G carrier bij nodig.. en als je niet B28 met bv B8 (900mhz) of B20 (800mhz) kan combineren maar je naar B3 of B1 moet wordt t al minder leuk... immers B3 (1800mhz) en B1 (2100mhz) zijn veel sneller gedempt door obstakels... ;)

ook is B8 / B20 kunnen combineren wel lekker..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@SMSfreakie
Interessant dat wist ik niet
Ik vond het banden controleren zelf al complex/gedoe maar daar komt nog wat bij dus.

Ik heb dit document gescand maar geen idee of dit nou goed model is in nl…
https://capestone.com/med...wei-Outdoor-CPE-B2368.pdf

Ps: dit is een 4g router toch? Is die banden combineren dan ook jog van toepassing?

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 25-05-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-05 21:11
Omdat ik zelf de camping wifi niet eens probeer zit ik aan deze te denken.

https://www.mobielverbind...bi-2-2-meter-kabels-82282

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
laurens0619 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:54:
@SMSfreakie
Interessant dat wist ik niet
Ik vond het banden controleren zelf al complex/gedoe maar daar komt nog wat bij dus.

Ik heb dit document gescand maar geen idee of dit nou goed model is in nl…
https://capestone.com/med...wei-Outdoor-CPE-B2368.pdf

Ps: dit is een 4g router toch? Is die banden combineren dan ook jog van toepassing?
ook bij 4G is het wel leuk als je CA kan toepassen natuurlijk.. in de PDF Pagina 14 staat er wel wat over..
alwind schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 20:03:
Omdat ik zelf de camping wifi niet eens probeer zit ik aan deze te denken.

https://www.mobielverbind...bi-2-2-meter-kabels-82282
ik wel :9 dat doet 500+mbit symetrisch :-D

[ Voor 22% gewijzigd door SMSfreakie op 25-05-2024 20:27 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaspyro
saharoen schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:59:
Starlink misschien als alternatief. Als in bos/camping geen 4 g mast staat gaat een antenne ook niet helpen ;)
Zoals in de post staat, er zijn 2 palen waar ik precies tussenin sta.
ijske schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:07:

Er is een overload aan gebruikers op de data van de wifi.
Het wifisignaal is heel sterk, maar de snelheid is er gewoon niet.
SMSfreakie schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:07:
ik heb altijd een uitschuif paal mee.... en een driepoot om hem in te parkeren...

komen we toch wel een meter of 4 mee de hoogte in.. nu hang ik er alleen een WiFi router in ipv een LTE antenne... (om zo een uitmuntende radio link met de camping accesspoint(s) te maken)

sowieso is je caravan een beste demper kwa signalen..

[...]

allicht te proberen ja.. eerder schakelde ik altijd bewust terug naar 3G only... maar tegenwoordig doet dat ook niks meer (900mhz) maar goed 5G op 700mhz ism 4G op 800/900mhz doet t goed genoeg :)
Zoals eerder genoemd is het wifisignaal geen probleem. De datasnelheid wel door de vele gebruikers.
Wat betreft de frequenties daar kan ik me eens in gaan verdiepen.
Al vraag ik me wel af of ik dit telkens moet willen doen...
joke_name schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:15:
Starlinkset, ja 350 euro. Lage aanschaf, maar 50 euro per maand dat maakt het al gauw veel duurder.

De andere setjes die worden aanbevolen zijn vooral de lite versie van wat ik heb voorgesteld.
Mijn vraag is, werken ze echt goed genoeg? Op youtube zie je vooral mensen ver van palen af, niet bossage wat in de weg staat. Dus ik heb mijn bedenkingen erbij of dit MIJN oplossing is.

De Huawei setje klinkt heel interessant, maar ben bang voor goedkoop = duurkoop.
Je kan daar namelijk niet zelf even een andere antenne op zetten. Je zit vast aan die van Huawei.

Aan de mensen die zeggen, niet aan beginnen. Kunnen jullie ook graag onderbouwen ipv afbranden?
Hebben jullie ervaring ermee?

Starlink weet ik dat echt een oplossing kan zijn, echter moet dit apparaat soms op hele onhandige plekken staan om bereik te hebben. (midden op het veld waar kinderen spelen bv.)_
De starlink is relatief goedkoop in aanschaf, maar daarna 50eu/maand. Dat weerhoud mij er echt van om deze aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Starlink vreet ook echt veel stroom. Ik sta wel een vrij en dat zou ik met een starlink niet redden.

Je kunt toch elke antenne die je wil op die dingen zetten. Waarom ik voor een mobiele ga is dat ik die onderweg in de auto ook kan gebruiken. En als we staan sluit ik in de caravan de antenne aan. Ik heb er nu een zonder antenne en die werkt alleen als ik hem in het dakluik leg omdat anders het signaal te zwak is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
klaaspyro schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:07:
[...]

Zoals eerder genoemd is het wifisignaal geen probleem. De datasnelheid wel door de vele gebruikers.
Wat betreft de frequenties daar kan ik me eens in gaan verdiepen.
Al vraag ik me wel af of ik dit telkens moet willen doen...
zoek een LTE router die zoveel mogelijk combinaties kan maken dan?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Een losse antenne met losse mifi is flexibeler maar let wel op dat je de kabel tussen antenne en mifi zo kort mogelijk wilt hebben (dus evt je mifi in waterdicht kastje buiten)

Tegelijk als die huawei werkt is t ook klaar (en zo niet stuur je het terug alhoewel ik geen fan daarvan ben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaspyro
SMSfreakie schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:34:
[...]

zoek een LTE router die zoveel mogelijk combinaties kan maken dan?
Ja daarom de 4x4 mimo variant.
laurens0619 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:40:
Een losse antenne met losse mifi is flexibeler maar let wel op dat je de kabel tussen antenne en mifi zo kort mogelijk wilt hebben (dus evt je mifi in waterdicht kastje buiten)

Tegelijk als die huawei werkt is t ook klaar (en zo niet stuur je het terug alhoewel ik geen fan daarvan ben)
Waarom wil je de kabel zo kort mogelijk? Kun je dat toelichten?
Ik zat zelf namelijk te denken aan een lange kabel zodat de antenne eventueel hoger geplaatst kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
klaaspyro schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:48:
[...]

[...]

Ik zat zelf namelijk te denken aan een lange kabel zodat de antenne eventueel hoger geplaatst kan worden.
kabels = verlies
nu is niet elke kabel even veel verlies per meter natuurlijk..

maar het is nutteloos als je antenne 5dbi winst haalt.. en je die ook weer kwijt raakt in de kabel ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Als je echt los wil gaan en geld is geen probleem is dit wel wat voor je.

https://www.mobielverbinden.nl/p/peplink-max-br2-pro-78338

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
klaaspyro schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:48:
[...]

[...]

Zoals hierboven al aangegeven :)
Maar daarom dus die huawei, daar zit de module in de antenne. Alhoewel een waterdicht doosje natuurlijk ook prima kan. Of een kwalitatief dikke/dure kabel om verlies zoveel mogelijk te beperken

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 25-05-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:47
klaaspyro schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:07:

[...]

Starlinkset, ja 350 euro. Lage aanschaf, maar 50 euro per maand dat maakt het al gauw veel duurder.

De andere setjes die worden aanbevolen zijn vooral de lite versie van wat ik heb voorgesteld.
Mijn vraag is, werken ze echt goed genoeg? Op youtube zie je vooral mensen ver van palen af, niet bossage wat in de weg staat. Dus ik heb mijn bedenkingen erbij of dit MIJN oplossing is.

De starlink is relatief goedkoop in aanschaf, maar daarna 50eu/maand. Dat weerhoud mij er echt van om deze aan te schaffen.
Welk simkaart heb je eigenlijk in gedachten, en wat kost die voor bijvoorbeeld 20GB?
Wil je het ook gebruiken in het buitenland?

[ Voor 3% gewijzigd door The Fatal op 26-05-2024 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
The Fatal schreef op zondag 26 mei 2024 @ 07:46:
[...]

Welk simkaart heb je eigenlijk in gedachten, en wat kost die voor bijvoorbeeld 20GB?
75 gig in Europa kost €26,50 bij KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
alwind schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:18:
[...]

75 gig in Europa kost €26,50 bij KPN
Als je al iets bij KPN hebt. Anders €35.
Neem aan dat je ook maandelijks opzegbaar wilt. Dan komt je uit op €35/maand voor 75GB EU. Opzich niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
The Fatal schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:36:
[...]

Als je al iets bij KPN hebt. Anders €35.
Neem aan dat je ook maandelijks opzegbaar wilt. Dan komt je uit op €35/maand voor 75GB EU. Opzich niet gek.
Klopt. Die €26,50 is ook maandelijks opzegbaar als je er al wat hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaspyro
The Fatal schreef op zondag 26 mei 2024 @ 07:46:
[...]

Duosim vodafone.
Mocht dat niet werken dan een andere oplossing.
Heb zelf red together, dus zou met een red together extra voor 15 € p/m onze databundle kunnen delen.
200gb p/m zitten we op nu geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
Ik heb zelf een Huawei B818. Dat is een LTE CAT19 router die dus ook CA doet op een hele hoop banden.

5G heb ik nog niet echt nodig gehad. De plekken waar dat potentieel meerwaarde zou kunnen hebben is vooral in de 'bewoonde' gebieden, en dat zijn juist de plekken waar ik zelden sta / weinig campings zitten.

Voor mij is de meerwaarde van 5G (nog) niet het prijsverschil waard.

Met mijn B818 heb ik in NL vrijwel overal 100Mbit+.
Ik heb in DE en UK plekken gehad waar mijn iPhone (SE 2020) 1 streepje en 3-6Mbit instabiel of 'no service' had, en ik via de Huawei toch nog 25Mbit haalde.

2e hands gekocht, op MP kosten die dingen rond de 100-125 euro. (Werden vaak geleverd bij Tmobile 4G thuis pakketten oa)

https://www.boetronics.nl/internet_onderweg/

Kwa bundels is het wel goed opletten. Menig provider heeft een cap op roaming. Dan is een together bundel leuk om aan bv 200Gb te komen, maar het kan goed zijn dat die wanneer je roamt, beperkt is tot 30Gb.

Vaak is een lokaal simkaartje een interessantere optie.
(Nog los van het feit dat weinig providers een multisim aanbieden, meestal is het duo-sim, dus OF/OF)

.

[ Voor 20% gewijzigd door DJSmiley op 27-05-2024 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Waar plaats je die dan in de caravan? Want als ik de zonwering naar beneden doe heb ik in de caravan weinig bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-05 19:42
Een paar week terug voor een vriend een Netgear MR1100 (volgens mij) geplaatst, was een van de goedkopere oplossingen. Samen met een redelijk goedkoop data-abbo onbeperkt (20 GB per dag zonder sms) van Odido. In een nieuwbouw bedrijfspand. Bereik zonder buiten antenne voor het raam: zeer matig tot slecht. Had al gewaarschuwd van bereik kan slecht zijn door het glas en het dak. Dus een buiten antenne geplaatst. Bereik helemaal goed en een stuk stabieler. De VPN-verbinding en citrix-verbindingen blijven heel mooi in de lucht. Zelfs met meerdere apparaten. Hij kan nu ook TV-kijken via de PC. Ook via een externe router / wifi-accespoint werkt het stabiel.

Je moet dus uitzoeken hoeveel bereik je hebt. Binnen en buiten. Dat is belangrijk. Voor een caravan zal voornamelijk buiten zijn waar je veel bereik hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

joke_name schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:15:
Hierbij is (volgens de voorwaarden van Starlink althans) ook de portability add-on nodig, die nog eens 25 euro in de maand kost. Met de hoge aanschafkosten die je al hebt, zou ik Starlink niet echt een ideale campingkandidaat willen noemen. Dat is uitsluitend interessant als je een vaste campingplaats hebt en veel in de caravan te vinden bent. Volgens mij kun je het daarbij niet afnemen zoals een abo op de krant of een streamer, je zit er dan een jaar aan verbonden, dus ook de maanden dat je niet in de caravan bent, betaal je er daan voor, wat dan gewoon zonde van het geld is.

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 27-05-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Laatst online: 09:27
Je kan ook internetten via de Astra satelliet.
Dan kun je ook meteen tv kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Laatst online: 06-05 17:01
RonnieKo schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:01:
Je moet dus uitzoeken hoeveel bereik je hebt. Binnen en buiten. Dat is belangrijk. Voor een caravan zal voornamelijk buiten zijn waar je veel bereik hebt.
Bereik is binnen idd minder, maar in mijn ervaring meestal voldoende. In een camper/caravan zitten genoeg ramen en dakluiken. Dat heeft zeker invloed, maar t is niet dat je binnen geen bereik hebt.

Als je op de rand zit kwa signaal dan kan het wel net het verschil zijn tussen wel of geen bereik.

Bij een vaste plek (woning/bedrijf) is het vaker een dingetje, daar heb je fatsoenlijk isolatieglas en zeker de nieuwere HR++++ soorten blokkeren ongeveer alles.

Een externe antenne is dan een goede optie. Voor een vaste opstelling een richtantenne (immers, je plek tov de zendmast is vast), bv een Poynting Xpol.

Een goedkope optie is de richtantenne antenne die KPN aanbied: https://apparatuurvoorthu...n-ontvangst-icm-4g-modem/

Voor mobiel gebruik is een omni de logischere keuze tenzij je telkens wilt uitrichten.
De Poynting Mimo-3 is een goede optie en is in meerdere varianten beschikbaar (ook met 4x4 MiMo)

Goedkopere optie is Teltonika PR1KC640
Dat is een hele complete 4x4 Mimo antenne.

Icm de RUT50X heb je dan een topoplossing incl 5G support, maar ook op een 'simpelere' router is dat een interessante antenne.

Wel zal een richtantenne een aanzienlijk beter resultaat geven (hogere gevoeligheid) maar goed, dat is niet altijd een handige optie.

Starlink kan ook een goede optie zijn, al is dat onderweg wat lastiger, hangt er wel een iets hoger prijskaartje aan en een hoger stroomverbruik (als je offgrid staat kan dat meespelen).
Wel heb je dan op veel meer plekken bereik, met 4 of 5G blijf je toch beperkt tot de dekking van de providers.

Conventioneel schotelinternet: Daar zie ik niet echt de meerwaarde van. Duurder dan Starlink en een aanzienlijk hogere latency. (En grotere schotel enz)

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 27-05-2024 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ik zou altijd een antenne buiten proberen te plaatsen. Dat hoeft niet direct meters de lucht in te zijn, als het maar buiten de kooi zit. Als je dat op beetje slimme plek doet kan je er al zijn met kabeltje van 30cm.

Zo heb ik het in mijn caravan ook. Router binnen, kabeltje naar buiten met straalzendertje die, in mijn geval, wifi opppikt.

Vooral (5ghz) wifi wil niet door de wandjes van mijn caravan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-05 22:34
@klaaspyro
Wat voor bereik heb je op dit moment wanneer je je mobiele telefoon op WiFi hotspot modus zet? Of te wel je telefoon fungeert als wireless access point en je uplink is het LTE / 4G / 5G abonnement van je smartphone. Wil dat een beetje vlotten? De snelheid die je haalt is wat je ongeveer kunt verwachten wanneer je met een mobiele router aan de slag gaat. Zoals anderen al aangeven, verwacht geen wonderen van externe antennes en dergelijke. Wanneer een mobiele hotspot op je telefoon geen werkbare verbinding oplevert dan gaat een MiFi apparaat je ook niet veel brengen ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaspyro
FrankHe schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:13:
@klaaspyro
Wat voor bereik heb je op dit moment wanneer je je mobiele telefoon op WiFi hotspot modus zet? Of te wel je telefoon fungeert als wireless access point en je uplink is het LTE / 4G / 5G abonnement van je smartphone. Wil dat een beetje vlotten? De snelheid die je haalt is wat je ongeveer kunt verwachten wanneer je met een mobiele router aan de slag gaat. Zoals anderen al aangeven, verwacht geen wonderen van externe antennes en dergelijke. Wanneer een mobiele hotspot op je telefoon geen werkbare verbinding oplevert dan gaat een MiFi apparaat je ook niet veel brengen ben ik bang.
Ik lees wat je zegt, maar er staan geen argumenten waarom of ervaringen.
Hier kan ik dus niet zo heel veel mee.
Mijn mobiel heeft wisselend bereik. Ligt eraan hoe vol mijn batterij is en waar ik precies sta/zit/loop.
Vaak kan ik mezelf er prima mee redden, wanneer ik m'n mobiel als hotspot zet voor de kinderen, dan is het snel overbelast.
Ik heb ondertussen de set gekocht en ga het dit weekend proberen. Mocht het niets zijn stuur ik het maar "gewoon" terug.

Na dit weekend zal ik hier een bericht achter laten hoe het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-05 22:34
klaaspyro schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 01:00:
[...]

Ik lees wat je zegt, maar er staan geen argumenten waarom of ervaringen.
Hier kan ik dus niet zo heel veel mee.
Mijn mobiel heeft wisselend bereik. Ligt eraan hoe vol mijn batterij is en waar ik precies sta/zit/loop.
Vaak kan ik mezelf er prima mee redden, wanneer ik m'n mobiel als hotspot zet voor de kinderen, dan is het snel overbelast.
Ik heb ondertussen de set gekocht en ga het dit weekend proberen. Mocht het niets zijn stuur ik het maar "gewoon" terug.

Na dit weekend zal ik hier een bericht achter laten hoe het bevalt.
Zover was ik nog niet. Eerst is er de vraag welke ontvangst je op lokatie hebt. De doorvoersnelheid die je ziet blijkt dus wisselend te zijn.

Als je met je mobiel geen geweldig signaal hebt omdat de plek waar je bent geen optimale ontvangst heeft dan ga je denk ik niet veel verschil merken tussen een mobiele hotspot op je telefoon of een MiFi apparaat het externe antenne. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen.

Het tweede vraagstuk is de drukte op de mobiele mast. Twee jaar geleden hebben we bij het vakantiehuis van een vriend in Frankrijk aan de buitenkant een LTE/4G modem opgehangen. [1] Deze vaste opstelling heeft direct zicht (line of sight) op de mobiele mast die op pakweg 250 m afstand staat. Met mobiele modem is via een ethernetkabel verbonden met een Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro van waaruit het hele huis met verschillende access points wordt voorzien van WiFi 6.

Het signaal tussen de mast en het modem was optimaal met overdag een uitermate acceptabele internetsnelheid. Alleen rond en na etenstijd kakte de snelheid heel erg in. De enige logische verklaring is dat er op dat moment ook andere (mobiele) apparaten gebruik maakten van diezelfde mobiele mast. Ondertussen is er glasvezel aangelegd naar dat huis en hebben we de LTE/4G oplossing buiten werking gesteld. De mobiele oplossing was 'ok' ter overbrugging, beter dan de op dat moment beschikbare ADSL.

Met 5G ga je in theorie betere snelheden behalen dan met LTE/4G, ware het niet dat 5G op dit moment op veel plaatsen eigenlijk 4.1G is, of 4.9G zo je wilt, dus nog nog geen 'echt' 5G.

Ik ben heel benieuwd wat de ervaringen zullen zijn, welke signaalsterkte in dBm je gaat zien, hoe de pingtijden zijn en de doorvoersnelheid op verschillende momenten van de dag. Ik hoop dat het lukt er een goede verbinding mee te realiseren.

[1] "De afgelopen dagen heb ik een klein netwerk in het Franse vakantiehuis van een vriend aangelegd"
FrankHe in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@klaaspyro
Cool ben benieuwd naar het resultaat :)
Welk setje heb je nu gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Ik heb de B818 gekocht en ik wil kijken of ik die in de disselbak kwijt kan. Daar verwacht ik geen problemen met ontvangst te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bekende van mij zit in de Spaanse peninsula in een caravan. Hij heeft 2 netwerk-connecties.
MIFI van Mikrotik met externe antenne op een Vodafone abo.
Starlink via satelliet.

Over het algemeen werkt de MIFI verrassend goed op de plekken waar hij bivakkeert. Of course afhankelijk van 4G-signaalsterkte.
Starlink werkt ook erg goed, maar heeft zicht op de gehele horizon nodig. Een boom in het hemelzicht geeft problemen.

Wel ervaart hij soms onverklaarbare disconnecties die vervelend zijn maar ook snel verdwijnen. Misschien dat het te maken heeft met roaming instellingen op het gebruikte Mobile Network - geen zaken die je zelf even oplost. Dat laatste kan je parten parten gaan spelen als je denkt 3 uur lang F1 live te kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
@klaaspyro al een goede oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-05 17:24
In de caravan en camperwereld zijn de Huawei 4G/5G routers redelijk populair, zoals dit redelijk recente model.
De hoge behuizing heeft als doel dat hierin vrij grote 4G/5G en Wifi antennes zitten waardoor het ontvangst al stukken beter is dan met een normale smartphone. Daarnaast heeft deze router een Cat.18 GSM modem wat betekend dat er hoge snelheden mogelijk zijn met de interne 4x4 MiMo antennes. Je maakt als het ware meerdere verbindingen met een of meer lokale GSM masten die samen je snellere internetverbinding maken.
En omdat dit modem een 230VAC/12VDC adapter heeft kun je deze ook direct op de huishoudaccu aansluiten.
(Tip: kijk eens op Marktplaats, hier worden vrij regelmatig van deze Huawei 4G en 5G routers aangeboden.)

Ik gok dat je met zo'n Huawei 4G/5G rouer zonder externe antenne al prima en veel beter 4G/5G ontvangst hebt dan met een smartphone. Een externe antenne kan, als het ontvangst in de caravan erg slecht is door bijvoorbeeld aluminium wanden etc. maar in de praktijk zal dit erg meevallen want er zijn ook nog (dak)ramen die frequentietransparant zijn. En niet minder belangrijk, een externe antenne kan het ontvangst versterken maar de verbonden coaxkabels geven demping die deze versterking deels teniet doen. Ik zou daarom eerst starten met alleen een 4G/5G router met interne antennes en als hiermee het ontvangst echt slecht blijft, dan kun je kiezen voor een goede hoger geplaatste externe antenne van bijvoorbeeld Poynting, Panorama, etc.

Rest nog de regel van "de ketting die net zo sterk is als de zwakste schakel": Al schaf je de meest dure 4G/5G router-materie aan met de beste antenne, als de lokale GSM dekking minimaal is, of de backbone van de GSM masten is vrij minimaal, dan kan zelfs de duurste router apparatuur hier geen stabiel snel internet van maken.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-05 21:23
Ik zou zelf gaan voor de producten van GLiNET. Die bieden reisrouters en ook routers voor meer vaste opstellingen. Voeding vaak via USB-C dus met gewone telefoonoplader kan hij al werken.
Ikzelf heb de GL-3000 (Beryl-AX) op de boot geïnstalleerd. Moest wel een kleine aanopassing doen door de originele antenne's te verwijderen en hiervoor SMA aansluitingen te maken t.b.v. externe antenne's. Op onderstaande foto nog met de externe (test) opstelling thuis.
heb er ook DIN-rail montageplaatje op gezet zodat hij in dashboard ingebouwd kon worden.
Deze routers zijn eenvoudig in gebruik; draaien op Open WRT (met een eigen GLInet User Interface), kunnen werken als repeater, maar ook via 4G/5G dongle.
Grootste voordeel is dat ze ook kunnen werken als VPN client 9OpenVPN en Wireguard) waarmee je een VPN naar huis op kunt zetten zodat je ook Ziggo (indien abbonee) en Netflix kan kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_2LgRkuPZ0FIoKzqzn-PpcSE-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dAicZXpIxbNMdC1Qk957Wzy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJzTwGOWzR87gKZbfZv6EGSrHqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pr9tOUNfrpkFWKxBM1dMgsWV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUynHoIQYC2AcjDqc_ATsXzo8NI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxIVf9Az3omu4jzAtF6xYRIc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
Ik heb de B818 gekocht en dit weekend in de caravan getest in Nederland. Ik had vol bereik zelfs met alle ramen geblindeerd. een stuk beter dan de losse Mifi met accu die ik had. Ik laat hem daarom gewoon in de kledingkast staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaspyro
Nou mensen, ik heb de combi aangeschaft zoals in deze topic aangegeven.
Hierbij heb ik een red together extra abonnement maandelijks opzegbaar a 17,50 p/m erbij gekocht.

Resultaat. Goed bereik. Download tussen de 10 en 20 Mbit.
Wij zijn erg tevreden. Ik heb alles nog niet permanent op de caravan gezet (gat boren in het dak is niemands hobby denk ik maar zo.).

Wij zijn erg tevreden en raden mensen het aan als je een oplossing zoekt.

Alle opties van de Teltonika gebruik ik nog lang niet allemaal, maar is zeer uitgebreid en best wel dummyproof systeem. Maar voor een niet super die hard IT-er kan alles best wel overweldigend zijn. Je kunt er echt bizar veel mee. Als je wilt weten wat allemaal, dan verwijs ik je graag door naar hun eigen site of youtube.

Ik heb er geen spijt van, dus dit kitje gaat deze zomer definitief vast op de caravan.
Pagina: 1