Hometrainer weerstand/remsysteem vragen en advies gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik ga een hometrainer kopen en ik wil wel iets goed.

Tot een paar jaar geleden had ik een Kettler Ergometer X3 en die was echt heel goed, maar heb ik helaas een paar jaar geleden de deur uitgedaan (baal ik nu erg van). Wat ik er vooral fijn aan vond, was dat ik de weerstand exact elektronisch kon instellen en dat ik mij heb laten vertellen bij de aanschaf laat zeggen 15 jaar geleden dat het qua techniek een goed systeem was.

In mijn onderzoek naar hometrainers kom ik echter veel informatie tegen over de weerstand en het remsysteem wat ik nogal verwarrend vind.

Neem bijvoorbeeld deze pagina: https://www.fitnesskoerie...rmatie-over-hometrainers/

Inductie remsysteem - Elektromagnetisch remsysteem

Bij een elektromagnetisch inductie remsysteem word de weerstand bepaald door de magnetische aantrekkingskracht die op het vliegwiel word uitgeoefend (magnetisch remsysteem). De aantrekkingskracht word geregeld door meer of minder stroom door de magneten te laten lopen. De magneten zelf bewegen dus niet. Indien het remsysteem werkt door middel van een elektro magneet, mag het apparaat de naam "ergometer" voeren. De geleverde energie wordt dan uitgedrukt in Watts. Dit is het meest precieze en betrouwbare systeem en word door ons dan ook aangeraden voor de fanatieke sporter. Het is tevens het meest geruisloze systeem.
Doordat deze systemen computergestuurd zijn, kan de sporter zeer exact de gewenste trainingsintensiteit instellen. Doordat de magneten zelf niet bewegen zal het systeem minder snel slijten dan een motor gestuurd remsysteem waarbij de magneten wel bewegen. Doordat de magneet zeer snel en nauwkeurig reageert is deze uitermate geschikt voor traploze hartslag en programma gestuurde training

Magnetisch remsysteem, motor gestuurd.

Bij een magnetisch motorgestuurd remsysteem, word de weerstand aangepast doordat de magneten dichter of verder van het vliegwiel worden bewogen. De weerstand wordt motorisch aangestuurd vanuit de computer. Door het intoetsen van de druk- of tiptoetsen kan je de weerstand aanpassen. Doordat het computergestuurd is, kan je ook vooraf geprogrammeerde intensiteitsprogramma's volgen. De computer stelt de weerstand dan automatisch bij, bijvoorbeeld op basis van je hartslag. Doordat de magneten bewegen, is er meer sprake van slijtage. Dit is een nadeel ten aanzien van een elektromagnetisch aangestuurde hometrainer.

Magnetisch remsysteem, hand gestuurd

Het remprincipe is gelijk aan het motorgestuurde magnetische remsysteem. Het grote verschil is dat je heirbij de weerstand bepaalt door middel van een draaiknop. Het grote nadeel ten aanzien van een motor gestuurd systeem, is dat je geen programma's kan volgen, zoals een hartslag programma.
Het is duidelijk dat ik er een wil waarbij je de weerstand elektrisch kan instellen (niet handmatig) en met wat in dit artikel "Inductie remsysteem - Elektromagnetisch remsysteem" wordt genoemd. Ook staat er: "Indien het remsysteem werkt door middel van een elektro magneet, mag het apparaat de naam 'ergometer' voeren".

Betekent dit dat Inductie remsysteem == Elektromagnetisch remsysteem?

Bij Bol kan je namelijk in de filters kiezen voor zowel "Inductiemagneetrem" als "Elektromagnetische weerstand", wat mij dan 2 termen voor hetzelfde lijken.

Verder over de term "ergometer": bekent dit dan dat elke hometrainer die "ergometer" wordt genoemd dus géén systeem heeft waarbij de magneet bewogen wordt ten opzichte van het vliegwiel (motorgestuurd)?

Ik heb nu deze op het oog, als niet té duur maar "lijkt me redelijk OK qua kwaliteit": https://www.bol.com/nl/nl...gsvideo/9200000055958275/

Daar staat "Weerstandsysteem: Magnetische weerstand" en komt bij niet tevoorschijn als ik op "Inductiemagneetrem" cq. "Elektromagnetische weerstand" filter, maar het heeft wel "ergometer" in de naam. Op hun eigen site staat "Elektrische magneet".

Ander voorbeeld: https://www.tunturi.com/n...io-fit-e35-ergometer.html
Daar staat "Remsysteem: PMS, motor" en op deze pagina staat:
De meeste trainers beschikken over een elektromagnetisch remsysteem (EMS) of manueel permanente magneet (PMS). Bij EMS wordt de weerstand bepaald door inductie. Je kiest voor de weerstand op de display, waarna de magneten via inductie in de juiste stand komen. EMS maakt geen gebruik van een motor of bewegende / mechanische delen. Met manuele PMS beweegt de magneet direct mee met de draaiknop waarmee je handmatig de weerstand kiest. Met een PMS servomotor kies je de weerstand op het display, waarna de servomotor de magneten in beweging zet.
Deze heet dus wel "ergometer", maar lijkt geen elektromagnetisch remsysteem te hebben.

Enig inzicht, opheldering, of advies over deze termen (en waar op te letten/beter op te zoeken of filteren) zou ik op prijs stellen!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Klinkt voor mij als andere termen voor hetzelfde systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Heb ondertussen een hoop meer onderzoek gedaan (en een hometrainer aangeschaft, een Tunturi E50).

Ergometer is simpelweg een apparaat/hometrainer dat de weerstand meet en waarbij je die zelf nauwkeurig kunt instellen (in watt). Het weerstandssysteem (cq. remsysteem) maakt hier niet bij uit, maar het volgt logisch dat dit iets elektronisch moet zijn (zou nogal lastig worden om handmatig met een draaiknop exact de weerstand in watt in te stellen).

Inductie en electromagnetisch (EMS) is hetzelfde, de weerstand (cq. het remmen) wordt gecontroleerd door een electromagneet die dus met stroom sterker of zwakker wordt gemaakt. Dit systeem is zeer nauwkeurig en heeft geen bewegende delen en gaat dus heel lang mee.

PMS is een systeem met een permanente magneet waarbij de weerstand geregeld wordt door de magneet met een servomotor van positie te veranderen. Dit is iets minder nauwkeurig dan inductie, maar alsnog zeer nauwkeurig. Er zitten dus wel bewegende delen in, maar verschillende verkopers en fabrikanten hebben mij verzekerd dat dit soort systemen alsnog wel 10+ jaar mee moet gaan.

Het is gek dat bij veel hometrainers van Tunturi niet staat dat het om een ergometer gaat, terwijl je wel nauwkeurig de weerstand kunt meten en instellen. Nog gekker dat de E35 met een PMS systeem "ergometer" in de naam heeft, terwijl de E80 met EMS dat niet heeft (overigens hebben de E35, E40, E50, E60, E80 alleen een check bij Ergometer in de specificaties).

Mocht iemand nog meer informatie willen hebben, er is veel te vinden:Ik kan ook zeer aanraden contact op te nemen met (web)winkels, en een aantal uit te proberen in een fysieke winkel.

[ Voor 6% gewijzigd door Rainbow op 19-06-2024 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeniac
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-11-2024
Beste,

Hoe bevalt de Tunturi E50 u ondertussen?
Ik twijfel momenteel tussen de Tunturi E80 met EMS en de Tunturi Centuri E100 met PMS.
Graag uw advies/tips aub.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Maeniac schreef op maandag 11 november 2024 @ 07:51:
Beste,

Hoe bevalt de Tunturi E50 u ondertussen?
Ik twijfel momenteel tussen de Tunturi E80 met EMS en de Tunturi Centuri E100 met PMS.
Graag uw advies/tips aub.

Alvast bedankt!
Hoi @Maeniac. Hij bevalt prima, hij doet wat die moet doen en het voelt echt aan als kwaliteit. Ik vind hem wel wat minder dan de Kettler Ergometer X3 die ik eerder had en vind hem eigenlijk vrij duur voor hoe ik hem gebruik. Ik gebruik hem een aantal dagen per week voor 45min tot een uur. Maar ik heb er geen sowieso geen spijt van dat ik hem heb aangeschaft. Ik weet dat ik een goed apparaat in huis gehaald heb.

Ik dacht dat ik de hartslagmeter veel zou gebruiken, maar eigenlijk heb ik die maar 2 of 3 keer gebruikt in het begin. Nu weet ik het programma wat ik fijn vind en pas gewoon de weerstand steeds zelf aan op de juiste momenten (met soms wat kleine variaties). Ik heb toch niet zo'n behoefte aan het constante monitoren van de hartslag, of het automatisch laten instellen van de weerstand, of een programma vooraf instellen.

Voor wat betreft PMS, EMS, etc, heb ik eigenlijk niets te klagen over de E50. Ik hoor wel duidelijk een mechanisme bewegen als ik van weerstand verander, dat was bij de Kettler Ergometer (die een EMS had) niet. Maar dat geluid heb ik totaal geen last van, en het verloop van het ene niveau van weerstand naar de andere tijdens het fietsen is gewoon soepel. De verkoper (vrij kleine, eigen winkel) zei dat hij al ruim 25 jaar hometrainers verkoopt en dit echt een goed merk en model is. In zijn ervaring gaan ze bijna nooit stuk (ik vroeg expliciet naar of een hometrainer met PMS vaker stuk gaat dan met EMS, en dat is in zijn ervaring niet het geval, bij normaal gebruik).

Diezelfde verkoper vertelde mij over de E80 dat het om een zeer professioneel model gaat. Hij zei dat het voor mij overkill zou zijn. Het is een apparaat met als doel om echt elke dag meerdere uren te gebruiken, bijvoorbeeld in een sportschool of fysio en/of voor intensieve revalidatie.

De grootste tip die hij me gaf is om naar een winkel te gaan en er een paar uit te proberen voor een paar minuten. Dan weet je of die lekker zit, of die goed voelt, en kan je alvast een beetje spelen met het display. Dat heb ik uiteindelijk niet gedaan, omdat de modellen die ik op het oog had niet in de buurt beschikbaar waren. Dus ik heb mijn aanschaf redelijk blind gedaan. Niet heel verstandig, maar heeft gelukkig goed uitgepakt.

Laat maar weten of je specifieke vragen hebt over de E50, dan kan ik die wellicht beantwoorden.