Overheaddeur Slim Maken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:32
Mijn vraag
Ik heb in mijn werkplaats een overheaddeur. Deze is aangesloten op een 3-knops opbouw drukknopschakelaar.

Deze wil ik op afstand kunnen bedienen. Ik zat te kijken naar Shelly inbouwdchakelaar. Alleen vanwege de bedrading weet ik niet hoe deze aangesloten moet worden en of dit überhaupt mogelijk is.

Bijgesloten wat foto's van de huidige situatie.

Hopelijk dat iemand me hierin kan helpen.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Meet eens of er spanning op/over de drukknoppen staat of dat het potentiaalvrije contacten zijn. In het laatste geval kun je parallel over de knoppen je Shelly aansluiten.

Je moet natuurlijk wel even kijken welke Shelly je aan gaat sluiten. Ze zijn namelijk niet allemaal geschikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Novartis je bijgesloten foto's lijken te ontbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
Ik zie het het, thnx

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l299c591kEL7KNgIreqIwbEUlx0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xDJveMkU7kDJyIjJXUn1sTXa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HO7FXqPqaqdkRXRXo383R7iiQDk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1SrxalAl7LPIRm2kTSmY5UJ2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWW1HHhh9PIJx3oW1VD3kiX7ers=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R74B9imDX6owR2PnV5lDA3ii.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Je zult een Shelly moeten vinden die 3 signalen kan uitsturen, en die zijn er naar mijn weten niet.
Een ESP-bordje met 3 relais --> 2 maakcontacten en 1 verbreekcontact.

[ Voor 14% gewijzigd door CappieL op 24-05-2024 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een Shelly met 2 maakcontacten is ook al voldoende wanneer je de stopknop niet slim hoeft te maken. De deur stopt immers zelf op de bovenste en onderste positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 14:08
Ik denk dat je parallel aan op en neer een shelly kan bedraden, 2 maakcontacten dus. De knoppen blijven dan gewoon werken. De stopknop is een NC (normally closed) schakelaar, dus als je de stopknop indrukt valt de spanning van de motor en worden alle 'opdrachten' gewist. Die knop werkt eigenlijk hetzelfde als de schakelaar die in de rubberrand zit en op de uiteindes van de deur zit. Alleen als je iets wil met op afstand de deur halverwege stoppen dan heb je nog een derde contact nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 19:30
Wij hebben op het werk een versie van deze op de overhead deuren zitten samen met een geo fence systeem https://www.garagedeur-on...e-ontvanger-artnr-4511827

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
sypie schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 23:22:
Een Shelly met 2 maakcontacten is ook al voldoende wanneer je de stopknop niet slim hoeft te maken. De deur stopt immers zelf op de bovenste en onderste positie.
Wat je zegt zou inderdaad kunnen werken.

Neem aan dat je lokaal ook nog wilt kunnen bedienen, dan zou ik een Shelly 2PM ofzo tussen de roldeur en een rolluikschakelaar zetten. Ik zou de huidige knoppendoos achterwege laten, want die stop-knop krijg je niet werkend met een Shelly 2PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
De stop knop wordt hier bijna nooit gebruikt.

Ik wil wel de lokale bediening intact houden voor manuele bediening. De stop knop wordt hier bijna nooit gebruikt, dus dat durf ik wel op te offeren, maar niet de gehele bediening.

Als ik dit nu lees dan zie ik 2 opties:

1. Het systeem wat @Uberdude aangeeft, maar dan moet ik de bedieningspaneel verwijderen als ik het zo begrijp.

2. Wat @sypie en @jnr24 zeggen. Dan ben ik dus alleen de stop knop kwijt. Alleen als de bedieningspaneel blijft zitten en ik laat de bedrading voor de stop knop intact, kan ik dan nog wel lokaal stoppen?

Nu ik dit zo schrijf besef ik me dat ik met een slim systeem hoe dan ook de bedieningspaneel kwijt ben, of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 9% gewijzigd door Novartis op 24-05-2024 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 14:08
Ja volgens mij verbreekt de stopknop de spanning naar het systeem. Als je shelly of je vinger een puls heeft gegeven en je drukt op de stopknop dan stopt alles en blijft de deur stilstaan tot er weer een nieuwe puls wordt gegeven.

Verder zitten er in de deur zelf waarschijnlijk ook beveiligingen dat zelfs als de shelly of je vinger 'vasthoudt' de deur toch gewoon stopt als er een doos onder staat of de deur helemaal omhoog is.

Ik neem aan dat de manuele knoppen alle drie verend zijn? (pulsdrukkers)

Je kan dat zelf even doormeten natuurlijk of simuleren met een stukje draad en (lamp)schakelaartje. Pas wel op er kan gewoon 230V op staan.
Pagina: 1