Toon posts:

Grote waterblokken test

Pagina: 1
Acties:
  • 309 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees hier regelmatig weer vragen over wat nou het beste waterblok ontwerp is. Elke keer weer een discussie, zonder dat we nou objectieve resultaten kunnen tonen.

Ik stel voor dat we een keer een test doen. We maken een opstelling waarmee we objectief en reproduceerbaar waterblokken kunnen testen, en jagen een keer al onze zelfbouwblokjes en fabrieksblokken zoals de Maze2 en Swiftech door de test. Ik win natuurlijk, maar we zullen zien wie 2e word >:) (hee, een beetje vertrouwen in het product van je eigen bloed, zweet en tranen mag toch wel, niet dan?)

Misschien dat OC-shop of Tweakers.net de faciliteiten kunnen bieden of op een andere manier behulpzaam kunnen zijn. OC-shop kan eventueel het best presterende blok laten fabriceren en in de handel nemen; tweakers.net kan er een artikel over publiceren.

Mijn eerste idee voor een testopstelling:
- Kunstmatige heat load van 90W. Oppervlakte 112mm^2: hetzelfde als een TBird. Dit is de lastigste processor vanwege de combinatie klein oppervlak en hoog thermisch vermogen. Eventueel kan ik hiervan de elektronica verzorgen, inclusief temperatuur meting. De mechanica laat ik liever over aan iemand die daar wat meer gereedschap voor heeft. Eventueel kunnen we zelfs computergestuurd de load op laten lopen, en er een mooi grafiekje van tekenen. Dan zijn de Celly/P3/486 eigenaren ook weer tevreden, en krijgen we een beter idee over de warmteweerstand van het blok.

- Watertemperatuur constant. Alleen dT tussen water en 'processor' vind ik niet voldoende. Ik wil alle blokken testen met dezelfde watertemperatuur. Ik stel voor om iets van 40 graden te nemen: dan kunnen we thermostatisch verwarmen ipv koelen. Het gaat om de uiteindelijke prestaties, dus de absolute watertemperatuur maakt niet zoveel uit. De thermostaat kan ik eventueel ook verzorgen (lees: in elkaar solderen).

- Aandrukkracht constant. Ook dit kan invloed hebben op de koeleigenschappen. Iets van 160N zou perfect zijn. Eventueel kan dit met een gewicht of veer gedaan worden. Ik geef toe dat de totaalprestatie van waterblok + bevestiging belangrijker is dan van het waterblok alleen, maar het is heel lastig om met de custom bevestiging van veel blokken een reproduceerbaar resultaat te krijgen.

- Standaardisatie van slangdiameters, slanglengte, en pomp. Dit is ook nodig: langere slangen geven meer weerstand. Ik wil dus niet de flow standaardiseren. Dat is te lastig, en een blok met veel obstakels zal ook in een echt systeem de flow meer remmen.

Het liefste neem ik ook een 172W peltier mee in de test, omdat er toch nogal wat mensen zijn die pelts gebruiken of overwegen. Een waterblok dat goed is in het koelen zonder pelt, hoeft nog niet perse goed te zijn in koelen met pelt.

Op- en aanmerkingen zijn welkom.

Verwijderd

Heb zelf nog geen waterblok, maar een ontwerp is wel welkom... Ik wacht af en kijk mee...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op zich een goed idee..

Maak dan ook nog eens het onderscheid in koperen blokken/alu blokken..

Prestaties met/zonder peltier is ook nuttig (voor de mensen die geen pelt-setup willen!)

En misschien, als het mogelijk is gewoon een werkelijke praktijktest.. Wat scheelt het in overclocken op een werkelijk systeem.. Krijg je met het ene blok nou echt betere resulataten als met een ander blok?

Misschien kun je overigens de resultaten hier in de FAQ laten plaatsen, of bijvoorbeeld bij MRK op z'n pagina in de database?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als ik mijn blokje af heb, wil ik ook meedoen! >:)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 20:00

Tubby

or not to be

Ik wil mijn Maze blokje wel ter beschikking stellen voor deze test.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Ik zit een beetje met die watertemperatuur, hoe wil je dat doen ? Geen kringloop maken of iets dergelijks ?

BTW, mocht je een (gemod) Swiftech-blokje zoeken......

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

Topicstarter
Maak dan ook nog eens het onderscheid in koperen blokken/alu blokken..
Vind ik opzich niet nodig. Uiteindelijk krijg je toch een tabel met resultaten, en ik verwacht dat er maar weinig Alu blokken boven koperen blokken eindigen.
Prestaties met/zonder peltier is ook nuttig (voor de mensen die geen pelt-setup willen!)
Dat bedoel ik dus ook. In de eerste instantie zonder pelt, maar een test met pelt zou leuk zijn. Vooral ook omdat me lijkt dat een blok dat de test wint zonder pelt, best een middenmoter kan zijn met pelt. Gewoon puur omdat de concentratie van de warmte en de hoeveelheid ervan zo verschilt.
En misschien, als het mogelijk is gewoon een werkelijke praktijktest.. Wat scheelt het in overclocken op een werkelijk systeem.. Krijg je met het ene blok nou echt betere resulataten als met een ander blok?
Sja, dat kun je beter achteraf doen door het beste blok te nemen en een middenmoter, en daartussen te vergelijken. OC-resultaten zijn zowiezo al niet reproduceerbaar omdat dat van meer factoren afhangt dan alleen het waterblok.
Misschien kun je overigens de resultaten hier in de FAQ laten plaatsen, of bijvoorbeeld bij MRK op z'n pagina in de database?
Dan zal er toch eerst een test georganiseerd moeten worden...
Ik zit een beetje met die watertemperatuur, hoe wil je dat doen ? Geen kringloop maken of iets dergelijks ?
Mijn idee was meer om een standaard kringloop met radiator en pomp te maken, en daar een extra verwarmingselement van een wattje of 500-1000 bijknopen. Zo kun je door meer of minder bij te stoken de watertemperatuur controleren. Dit werkt zolang de radiator in staat is om zonder bijstoken de watertemp beneden de 40 graden te houden. Die 40 graden komt overigens uit mijn duim. Mag ook best 35 of 50 graden zijn wat mij betreft. De thermostaat moet overigens niet van het type aan/uit zijn, maar een volledig proportionele regeling.

Verwijderd

Waar blijft Herman??

Verwijderd

Stuur ff een mailtje naar Herman@waterkoeling.nl.
Dit idee is namelijk niet nieuw en hij was al bezig met een proefopstelling.

edit: sommige mensen typen net iets sneller.

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

sodenel, Tubby is me weer eens voor! :P
Ik zit zelf ook heeeeeeeeel hard te denken aan waterkoeling,dus ik vind het een zeer interessant idee.
Zal dan ook de vorderingen in dit topic met speciale aandacht gaan volgen :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Verwijderd

Topicstarter
Sterker nog: ik heb Herman al ooit een schema gestuurd van een controleerbare hittegenerator.

Maar ik zal Herman een kopietje mailen van dit artikel.

• Twynn
Op maandag 10 september 2001 12:19 schreef DaBit het volgende:
Vind ik opzich niet nodig. Uiteindelijk krijg je toch een tabel met resultaten, en ik verwacht dat er maar weinig Alu blokken boven koperen blokken eindigen.
Klopt, maar je ziet hier ook dat sommigen een Alu blok gaan maken omdat dit makkelijker te bewerken is.. En 't is meer een kwestie van een apparte tabel erbij zetten ofzo.. Maarja, da's inderdaad meer een layout-gebeuren voor achteraf!
Sja, dat kun je beter achteraf doen door het beste blok te nemen en een middenmoter, en daartussen te vergelijken. OC-resultaten zijn zowiezo al niet reproduceerbaar omdat dat van meer factoren afhangt dan alleen het waterblok.
Ehm, ja en nee.. Het is toch meestal de bedoeling dat een goede waterkoeling wordt gebruikt om je proc te oc-en.. En die praktijktest kan dus wel degelijk verschil aantonen.. De test-opstelling met een hittebron is ook niet helemaal representatief voor het praktijkgebeuren!
Mijn idee was meer om een standaard kringloop met radiator en pomp te maken, en daar een extra verwarmingselement van een wattje of 500-1000 bijknopen. Zo kun je door meer of minder bij te stoken de watertemperatuur controleren. Dit werkt zolang de radiator in staat is om zonder bijstoken de watertemp beneden de 40 graden te houden. Die 40 graden komt overigens uit mijn duim. Mag ook best 35 of 50 graden zijn wat mij betreft. De thermostaat moet overigens niet van het type aan/uit zijn, maar een volledig proportionele regeling.
Hmm.. Hier schakel je inderdaad wel het effect van de omgevingstemperatuur mee uit.. dus ben je niet afhankelijk van de gebruikte radiator et.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:40
Ik stel voor dat we een keer een test doen. We maken een opstelling waarmee we objectief en reproduceerbaar waterblokken kunnen testen, en jagen een keer al onze zelfbouwblokjes en fabrieksblokken zoals de Maze2 en Swiftech door de test. Ik win natuurlijk, maar we zullen zien wie 2e word (hee, een beetje vertrouwen in het product van je eigen bloed, zweet en tranen mag toch wel, niet dan?)

Misschien dat OC-shop of Tweakers.net de faciliteiten kunnen bieden of op een andere manier behulpzaam kunnen zijn. OC-shop kan eventueel het best presterende blok laten fabriceren en in de handel nemen; tweakers.net kan er een artikel over publiceren.
Leuk idee :).

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Kan je niet beter een 10-liter emmer volgooien met ijswater, en dat als buffer gebruiken ?

(snelle zoektocht op internet, kon BINAS niet vinden:

specifieke warmtecapaciteit ijs = 2,059 kJ/kg.K
specifieke smeltwarmte ijs = 332,7 kJ/kg
specifieke warmtecapaciteit water = 4,185 kJ/kg.K. )

5 kilo ijs in nog 5 liter water tegen 100 watt (of zelfs 200 watt) input aan warmte geeft je bij benadering hetvolgende (alleen kijkend naar smeltwarmte):

5x330 Kj = 1650 kilojoule. tegen 200 Watt (joule per seconde) is dat 8025 seconden. Zelfs met ruime marges kan je dus wel een uurtje of 2 vooruit. En het mooie van ijswater is dat het ijs en het water mooi in evenwicht is, het is constant 0°C.

(en 5 kilo ijs tegen - 18°C heeft, tegen 200 watt, ook nog kwartiertje nodig om op 0°C te komen)

Je zal wel slangen en bovenkant en zijkanten van het blok moeten isoleren. Maar dat zou bij de andere methode ook moeten (Werken met water van 40°C krijg je waterblokken die ook aan de zijkant en bovenkant warmte lozen. Dit is ook niet netjes de omgekeerde situatie t.o.v. warmte opnemen van alleen de bodem (veronderstellend dat je water op kamertemperatuur zou gebruiken.)

Gewoon een hele grote buffer water op kamertemperatuur zou het beste zijn.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Kroetsjov
  • Niet online
(overleden)
- Standaardisatie van slangdiameters, slanglengte, en pomp. Dit is ook nodig: langere slangen geven meer weerstand. Ik wil dus niet de flow standaardiseren. Dat is te lastig, en een blok met veel obstakels zal ook in een echt systeem de flow meer remmen.
ik weet niet of je de slangdiameters kan standaardiseren; kan je (bijv. bij Senfu blokken) die openingen wel ver genoeg opboren? En als je zo'n gemod blok test, dan zal er wel een behoorlijk verschil zijn tov hetzelfde blok, maar dan ongemod (en zo koop je ze tenslotte in de winkel)

Is het niet eerlijker als je de blokken test zoals ze te koop zijn?

Het zou ook wel cool zijn om een soortgelijke test te hebben, maar dan voor radiators (hoeveel warmte kan een radiator afvoeren, hoe erg 'blokkert' de radiator de flow, enz) ... misschien ook wel voor pompen (effectieve flow, geluid, levensduur)

misschien als dit initiatief uitgaat vanuit www.waterkoeling.nl en/of tweakers.net zijn er wel fabrikanten die enkele spullen ter beschikking willen stellen voor de tests

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/4310.gif

Kan het niet eenvoudiger?
Draai deze opstelling een uur, en meet de temperatuurstijging.
Het beste blokje neemt de meeste warmte op, en geeft de hoogste stijging voor de watertemperatuur.

EDIT: het volgende is onzin, want je kunt dan geen temperatuurstijging meten! :(
Of gebruik ijswater met veel ijsblokjes. Zal dat constant 0 graden blijven als er warm water in stroomt? Anders moet je het water weer koelen of opwarmen naar een vaste waarde. (Ingewikkeld!)
/EDIT
Als je een 50 of 75 watt weerstand vindt: des te beter. (of zet 2 of 3 25-watters parallel.

Ik heb mijn blokje trouwens getest op mijn 1000Watt strijkbout. Strijkzool kon ik absoluut niet aanraken, maar het blokje bleef koud/lauw, en het water werd erg snel warm.

• demisoft
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11-2021
Ik wil mijn blok ook wel in de strijd gooien. (home made)

Acer 1501 : P4 bak

• Twynn
Op maandag 10 september 2001 13:16 schreef Kroetsjov het volgende:

[..]

ik weet niet of je de slangdiameters kan standaardiseren; kan je (bijv. bij Senfu blokken) die openingen wel ver genoeg opboren? En als je zo'n gemod blok test, dan zal er wel een behoorlijk verschil zijn tov hetzelfde blok, maar dan ongemod (en zo koop je ze tenslotte in de winkel)

Is het niet eerlijker als je de blokken test zoals ze te koop zijn?
Het lijkt me dan eerder ook de bedoeling om de blokken niet te modden, maar gewoon een verloopje te gebruiken.. Dan heb je toch de standaard slangen, en het originele blok!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op maandag 10 september 2001 13:40 schreef Twynn het volgende:

[..]

Het lijkt me dan eerder ook de bedoeling om de blokken niet te modden, maar gewoon een verloopje te gebruiken.. Dan heb je toch de standaard slangen, en het originele blok!
Als ik over zou gaan op waterkoeling, dan zoek ik éérst het blok uit, dan zoek ik daar de waterpomp die er bij past i.v.m. capaciteit, en DAN zal ik slangen halen die op het waterblok passen.

Van te voren zeggen dat je je houdt aan, zeg, 8x12 mm slang is een niet echt realistisch scenario.

Het is wel eenrichtingsverkeer: Verloopstuk van grote slang naar kleine opening in waterblok is een inherente beperking voor dat specifieke waterblok. Dat mag je wel testen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Mijn testopstelling heeft één nadeel: het beste blokje wordt eerder geconfronteerd met opgewarmd water op de inlaat. (Door het blokje zelf opgewarmd!)
Maar als je begint met water op nul graden, en de temperatuurstijging uitzet in een grafiek, kun je toch aflezen welk blokje het beste presteert.
Of neem ook meer liters water.

Idee: schroef drie 25 watt weerstanden op een staafje koper met de 112qmm-doorsnee van een athloncore , en je hebt je 75 watt hittebron. Of een peltier tegen een coldplate met daarop een 112qmm koperblokje.

Als je de dikste slangen neemt door een van de blokjes gebruikt, en dan verloopstukjes naar de blokjes met dunnere slangaansluitingen neemt, blijft de test toch opjectief?

Ik stel ook voor om een theezakje in het reservoir te hangen, en daarna een smaaktest te doen! :)

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:41
Op maandag 10 september 2001 14:36 schreef augustus het volgende:
..

..

Idee: schroef drie 25 watt weerstanden op een staafje koper
..

..
ik ben niet zo goed in natuurkunde, maar heb je ook weerstanden in watt :? :? das nl nieuw voor mij :)

edit:

ja dus , zie ik net :) vermogens weerstand haha ik heb niks gezged.

• Twynn
Op maandag 10 september 2001 15:00 schreef gh0stw4lk3r het volgende:

[..]

ik ben niet zo goed in natuurkunde, maar heb je ook weerstanden in watt :? :? das nl nieuw voor mij :)
Nee, maar je hebt wel weerstanden die een bepaald vermogen kunnen hebben zonder door te branden.. een normale weerstand die je in de winkel haalt is 1/4 Watt.. (kan dus 0.25W hebben zonder door te fikken!)
En zo heb je dus ook weerstanden die 5W, 10W of 25W kunnen hebben! En dat wordt dus gewoon een 25W weerstand genoemd ;)

edit:
Tja, na de vorige edit reactie was deze dus ook niet meer nodig :)

Verwijderd

He, goed idee.

Jammer dat je 2e wordt dabit >:)

Mijn blok wil ik ook wel ter beschikking stellen (als hij af is :) ), maar deze is uniek in zijn soort. (Dus hij moet wel terug!!!!)

Met de organisatie wil ik eventueel ook wel helpen, maar ik heb wel een strakke agenda.

overclockers.nl wil volledige medewerking verlenen, het is maar dat je dat weet.

Misschien als we problemen hebben met de logistiek dat we ze kunnen simuleren met een eindige elementen pakket.
Hier ben ik al eens me bezig geweest, maar het lukte alleen nog maar om een blokje van 150 graden af te laten koelen. :(

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op maandag 10 september 2001 15:09 schreef MrK het volgende:
[...]
Misschien als we problemen hebben met de logistiek dat we ze kunnen simuleren met een eindige elementen pakket.
Hier ben ik al eens me bezig geweest, maar het lukte alleen nog maar om een blokje van 150 graden af te laten koelen. :(
Ok, statisch, alleen afkoeling, is niet zo moeilijk. Maar wanneer er stroming bij komt kijken (zowel laminair als turbulent) dan piep je wel anders. En MARC of Flow3D krijg je niet zomaar te pakken.

Verwijderd

Het idd ook niet niks, waarschijnlijk veel te moeilijk.
Maar het was wel leuk om mee te spelen.

Verwijderd

Zon weerstand kan je ook overklokken als je hem goed koelt.

Kan je lekker opscheppen:
"Mijn 25 Watt weerstand loopt op wel 45 W met waterkoeling!"

Sweet :Y)

Btw, vandaag is mijn XL waterblok af :9 :9 :9~
Ik wil ook meedoen met de test.

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

* BlizzarD kijkt gezellig over de schouder van DaBit mee :)

iStockphoto

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 15:33 schreef cheshire87 het volgende:
/me kijkt gezellig over de schouder van DaBit mee :)
moeten jullie niet werken.

Verwijderd

Als je even wacht dan wil ik wel een proef exemplaar opsturen....ik zit alleen nog op wat koper te wachten uit het samen koper inkoop topic die jij gestart had en iemand anders had het overgenonmen...alleen nog niets van gehoord. HINT HINT

Verwijderd

Ik heb er 3 hier liggen. En een 4de komt denkelijk volgende week. Ik woon in Dordrecht. Als je de test in mijn buurt aflegt kan ik mijn waterblokken wel ff laten testen. 3 van koper en 1 van alu. Allemaal 'gewone' airheatsinks gemod.

Verwijderd

Topicstarter
Kijken hoe lang water erover doet om op te warmen werkt niet. De hoeveelheid vermogen aan warmte richting water blijft gelijk, namelijk wat de hittebron produceert. Dus 't water zal in alle gevallen bijna even snel opwarmen; alleen het temperatuurverschil tussen hittebron en water zal varieren. Met je waterblok varieert namelijk alleen je warmteweerstand, niet de Q naar je water toe. Da's de wet van behoud van energie.

Ijswater is eventueel wel een optie, mits je gedestilleerd water en bevroren gedestilleerd water gebruikt. Het smeltpunt van zuiver water is 0 graden; van onzuiver water (kraanwater) niet. Verder is ijswater weer lastig ivm condens op slangen en waterblok, en het bij moeten vullen van kilo's ijs. Geef mij dan maar een opstelling met een gesloten circuit waarvan ik alleen de stekker in het stopcontact hoef te steken.

Een groot volume water kan niet, omdat de temperatuur van dat volume verandert met de omgevingstemperatuur. Da's dus geen nette constante factor. En als ik water van 40 graden bedoel, dan bedoel ik ook 40 graden, en geen 40.2 of 39.8 graden.

Een radiatorentest kan later nog wel. Waterblokken worden veelvuldig zelf gebouwd, de radiatoren niet.

Slangen en pomp moet je hetzelfde houden om objectief blokken te kunnen vergelijken. En bijna elk modern blok kan overweg met 10 of 12mm binnendiameter slangen. Een 800L/uur of 1200L/uur pomp, of daar in de buurt, is ook wat de meesten gebruiken.

De hittebron word uiteraard een koperen blokje met aan de bovenkant een oppervlak van 112 mm^2, in Athlon-core vorm. Daarin zit een tempsensor, en eronder een dikke transistor die je net zoveel vermogen laat verstoken als nodig is. Da's beter te sturen dan weerstanden, en een stuk makkelijker te monteren. Dit is de opstelling met de grootste overeenkomst met de dagelijkse praktijk die ik verzinnen kan, en die toch reproduceerbare resultaten kan opleveren.

OC-resultaten zijn leuk om erbij te vermelden en om de conclusie te trekken dat 't toch geen zak uitmaakt welk waterblok je nu neemt, maar die zijn ook afhankelijk van het gebruikte mobo, de voeding, de radiator, de fans op de radiator, de bui van de processor, en de omgevingstemp, om er maar eens een paar te noemen. Dat levert dus geen echt bruikbare gegevens op.

En ik ben van mening dat ik mag stellen dat een waterblok dat beter presteert in deze synthetische test, ook met een TBird beter presteert. Iemand tegenargumenten?

Peltiers zijn niet bruikbaar als warmtebron, aangezien je niet precies weet hoeveel warmte ze nu produceren aan de hete kant. Een transistor of MOSFET is veel goedkoper, en als ik dat ding instel op een hitteproductie van 80.0W, dan komt er ook 80.0W uit, en geen 80.1W

Hielko:
Het organiseren van de test zie ik toch als taak voor OC-shop.nl, waterkoeling.nl, overclockers.nl, tweakers.net of een combinatie daarvan. Deze namen hebben wat massa, en vergroten de geloofwaardigheid van de test. Een test uitgevoerd door DaBit of Piet Snot heeft die massa niet. Jij bent lid van de t.net crew. Wat kunnen jullie eventueel betekenen? Overigens zullen velen hun medewerking willen verlenen, waaronder ik.

MrK:
ikke 2e? Dream on >:)
Maar mijn blok is ook uniek, dus die moet ook terug. Dat geld voor bijna alle zelfbouwblokken denkik. 't gaat me er ook om welk ontwerp het beste presteert.

offtopic: Mijn mailtje richting Jeroen Molinger van OC-shop is teruggekaatst. Weet iemand z'n eventueel nieuwe E-mail adres?

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Hier is Herman, eindelijk even 2 minuten tijd om wat te typen (heb niet alles gelezen)

Ik heb nu dus een testsysteempje staan, waarop je redelijk effectief de prestatie van het blok kan meten. Dit kan overigens ook met luchtgekoelde blokken.

Een deel van de elektronica ligt bij Marcel in Maassluis, de rest staat bij mij in de schuur. Moet alleen even gemonteerd worden, de rest is compleet. Wellicht een idee om met een paar geinteresseerden bijeen te komen. dit werkte voor de PC-controller ook goed.

Bel in dat geval effe naar 06-29398876, mijn mail kan ik momenteel slechts zeer onregelmatig lezen, door drukke werkzaamheden.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op maandag 10 september 2001 17:11 schreef DaBit het volgende:
Ijswater is eventueel wel een optie, mits je gedestilleerd water en bevroren gedestilleerd water gebruikt. Het smeltpunt van zuiver water is 0 graden; van onzuiver water (kraanwater) niet. Verder is ijswater weer lastig ivm condens op slangen en waterblok, en het bij moeten vullen van kilo's ijs. Geef mij dan maar een opstelling met een gesloten circuit waarvan ik alleen de stekker in het stopcontact hoef te steken.
De enige eis is toch "constante temperatuur" ? Niet per sé exact 0° C. Het mooie van smelten is dat het bij constante temperatuur gebeurt todat alle ijs gesmolten is.

Een grote emmer, evt isolatie aan de buitenkant, geeft je een mooie referentie, ook met kraanwater, die constant van temperatuur blijft, zolang er maar ijs in de bak zit.

(niet voor niets gebruiken ze voor referentie thermokoppels ijswater als referentie.)

Verwijderd

Topicstarter
Jumpstart:
Yup, klopt. En kokend water is ook al zo'n mooie referentie, bij constante luchtdruk, that is.

Maar dan moet je wel altijd hetzelfde water en dezelfde luchtdruk hebben.

Herman:
Okee, dus jij hebt al het een en ander. Nou, da's alvast mooi meegenomen.

Verwijderd

Uiteraard wilt de OC-Shop wel spullen beschikbaar stellen.

Misschien dat herman de test kan / wil doen. De OC-Shop denkt dat een externe partij een zo goed mogelijk objectief oordeel kan vellen.

Wij hebben nu een AMD 1200@1464 8-) lopen zonder voltage mod op 36 graden met een Black Ice, Eheim 1024, Watter wetter en demi en Swiftech MCW462. Foto's volgen nog.

Wij staan er voor open ;)

Het OC-Shop team.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:28

Epsilon

Op maandag 10 september 2001 17:32 schreef Blaze het volgende:
Uiteraard wilt de OC-Shop wel spullen beschikbaar stellen.

Misschien dat herman de test kan / wil doen. De OC-Shop denkt dat een externe partij een zo goed mogelijk objectief oordeel kan vellen.

Wij hebben nu een AMD 1200@1464 8-) lopen zonder voltage mod op 36 graden met een Black Ice, Eheim 1024, Watter wetter en demi en Swiftech MCW462. Foto's volgen nog.

Wij staan er voor open ;)

Het OC-Shop team.
hehe, dan mogen jullie nog wel de oc-shop zijn. Maar de kamertemperatuur is gewenst :)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op maandag 10 september 2001 17:32 schreef DaBit het volgende:
Jumpstart:
Yup, klopt. En kokend water is ook al zo'n mooie referentie, bij constante luchtdruk, that is.

Maar dan moet je wel altijd hetzelfde water en dezelfde luchtdruk hebben.
Welke nauwkeurigheid had je willen bereiken ? Een reproduceerhaarheid van een halve graad lijkt me realistisch (voor het complete systeem dan). Als je tot ± 0.1° C wil komen moet je erg veel moeite doen, en het zal weinig uitmaken. Een gemiddelde tweaker gaat moeite doen voor een graad lager, maar niet voor slechts een tiende graad.

De berekening die ik spreekwoordelijk op de achterkant van een viltje deed liet al zien dat 5 liter water plus 5 liter ijs het wel een dikke 2 uur uit kan houden als er 200 watt aan warmte ingebracht wordt. Condensvorming moet het probleem niet zijn als je een synthetische test wil doen.

Ter controle kan je altijd nog een thermokoppel in de instroomopening klussen.

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 17:35 schreef epsilon het volgende:

[..]

hehe, dan mogen jullie nog wel de oc-shop zijn. Maar de kamertemperatuur is gewenst :)
:) idd, in een koelcel waar het 4 graden is koel je je water wel lekker ;)

Verwijderd

Kijken hoe lang water erover doet om op te warmen werkt niet. De hoeveelheid vermogen aan warmte richting water blijft gelijk, namelijk wat de hittebron produceert. Dus 't water zal in alle gevallen bijna even snel opwarmen.
Dit snap ik niet.

Wat je wilt onderzoeken is hoe goed het waterblokje de geproduceerde warmte opneemt en weer afgeeft aan het water.
Dat meet je door het verschil in temperatuur van het instromende en het uitstromende water.

1000 liter gedestilleerd ijswater door het blokje pompen, en in een ander vat opvangen, om de verschiltemperatuur op te meten, is niet practisch. Dan maar een gesloten circuit.
1 liter water in de vriezer. Laten ontdooien, en de test starten als de ijsblokjes net verdwenen zijn. En elke 10 seconden een temperatuurmeting.

Een slecht blokje zal het in de core verstookte vermogen niet goed opnemen: de core wordt dus heter.
En een slecht blokje zal de opgenomen warmte niet goed afgeven aan het water: het waterblokje wordt warmer.
Waar zou het anders naar toe moeten?

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op maandag 10 september 2001 15:38 schreef MrK het volgende:

[..]

moeten jullie niet werken.
wat is dat? en ik zit nog op school en was net 30 min vrij :P

iStockphoto

Verwijderd

Voor een zeer gedegen radiator test moet je hier zijn:
http://www.procooling.com/reviews/html/radiator_roundup_edition_1_-_8.shtml

Laat ik nou drie van die Big Momma's hebben! :)

Een waterblokjes test zou ook van dit niveau moeten zijn (herhaalbaar).

• Demo

Demo

Op maandag 10 september 2001 16:07 schreef nitraat het volgende:
Als je even wacht dan wil ik wel een proef exemplaar opsturen....ik zit alleen nog op wat koper te wachten uit het samen koper inkoop topic die jij gestart had en iemand anders had het overgenonmen...alleen nog niets van gehoord. HINT HINT
Hij krijgt het zo te horen... :D

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

Op maandag 10 september 2001 16:10 schreef Aico het volgende:
Ik heb er 3 hier liggen. En een 4de komt denkelijk volgende week. Ik woon in Dordrecht. Als je de test in mijn buurt aflegt kan ik mijn waterblokken wel ff laten testen. 3 van koper en 1 van alu. Allemaal 'gewone' airheatsinks gemod.
Heb je daar geen guide van, hoe je van een airheatsink een waterkoelbok maakt ?

Geen inspiratie

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 10 september 2001 20:30 schreef augustus het volgende:

Dit snap ik niet.

Wat je wilt onderzoeken is hoe goed het waterblokje de geproduceerde warmte opneemt en weer afgeeft aan het water.

Dat meet je door het verschil in temperatuur van het instromende en het uitstromende water.
Hier maak je een essentiele denkfout. Er bestaat namelijk zoiets als de wet van behoud van energie. Die houd heel simpel gezegd in dat er geen energie verdwijnt of erbijkomt als je het transporteert of transformeert. Een gloeilamp waar 100W aan elektriciteit inkomt, zal misschien 2W aan licht uitstralen, 97.9W aan warmte, en 0.1W aan magnetisch veld. De som daarvan is altijd 100W.

Zo zit het met waterblokken ook. Als de proc 90W aan hitte produceert, en we gaan er even van uit dat de hitte die aan de omgeving afgestaan word verwaarloosbaar is, en dat de temperatuur van het verhittend device ongelimiteerd kan stijgen, dan zal er altijd 90W (90J/s) aan warmte in het water terecht komen. En het is bekend dat water 4.18kJ nodig heeft om 1 graad op te warmen. Resultaat: of het waterblok nou goed of slecht is, het water warmt even snel op. Het enige dat verandert is het temperatuurverschil tussen water en hittebron. Dit temperatuurverschil is afhankelijk van de warmteweerstand, en dat is nou juist net de parameter waarin we geinteresseerd zijn.
Een slecht blokje zal het in de core verstookte vermogen niet goed opnemen: de core wordt dus heter.

En een slecht blokje zal de opgenomen warmte niet goed afgeven aan het water: het waterblokje wordt warmer.

Waar zou het anders naar toe moeten?
Uiteindelijk komt alle energie in het water of in de omgeving terecht. Energie kan nu eenmaal niet zomaar verdwijnen (kan wel: dan krijg je er massa voor terug, maar da's een ander verhaal). Wat je hier ziet is dat de warmteweerstand toeneemt, en dat je dus een groter tempverschil tussen water en core krijgt voordat er daadwerkelijk 90W aan warmte getransporteerd word.

Het is belangrijk dat je inziet dat de warmte van de core altijd ergens heen moet. Naar het water, of naar de omgeving.

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-02 10:02

Skef

Ik scheer.me

Ik heb de "testbank" van Herman gezien, en dat zag er leuk uit.

Als ik straks mijn blokjes klaar heb, mogen die dan ook even op de pijnbank? :P

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 21:13 schreef martijn12345 het volgende:

[..]

Heb je daar geen guide van, hoe je van een airheatsink een waterkoelbok maakt ?
Die komt binnenkort op rorupc.nl

• php
  • Niet online

php

Als er mensen willen meewerken, bel me effe. Nummer staat in een post van mij hierboven.

Over de rekentechnische uitvoering kan nog gediscussieerd worden. Wat ik nu heb is een systeem met twee pompjes, 1 voor de radiator, 1 voor het blok.

• Kroetsjov
  • Niet online
(overleden)
Als er ooit een test komt voor pompjes/radiators ...

ik heb hier nog een Senfu Dual radiator liggen en een Eheim 1048 ... die kunnen natuurlijk beschikbaar worden gesteld (ik gebruik ze momenteel toch niet)

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

Verwijderd

Topicstarter
Herman, ik bel je straks even.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Hmm ik heb een vrij oud productie blok van 2cool :)
Ik wil die ook in de strijd gooien ,omdat het beestje het heel goed doet zonder pelt

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Twynn
Is het misschien ook een idee om een poging te doen om te meten hoeveel warmte een waterblok nou echt effectief kan wegwerken?

(dus DaBit.. Of jouw waterblok nou echt een kilowatt kan wegwerken zonder water te laten koken enzo ;) )

Of denk je dat dit uit de testopstelling min of meer al afleidbaar is?

Verwijderd

Topicstarter
Wat versta je onder effectief? Als ik toesta dat de onderkant van het blok 1000 graden word, dan kan ik vele, vele kilowatts aan hitte afvoeren.
Al helemaal als ik het water in het blok toesta om te gaan koken. De benodigde smelt- en verdampingswarmte van water is hoog, erg hoog. (kweet niet precies hoeveel, maar denk aan tientallen kJ's per kg)

't is allemaal een kwestie van warmteweerstand. Als het blok een warmteweerstand heeft van 0.001K/W, en ik sta toe dat de onderkant van het blok 1000 graden warmer mag worden, dan kan ik dus een volle megawatt aan warmte toevoeren voordat ik in de problemen kom.

Dus welke absolute hoeveelheid energie je af kunt voeren is geen maatstaf, omdat dat afhangt van de randvoorwaarden. Anders word het als je dezelfde vraag stelt voor een bepaalde dT tussen onderkant waterblok en water. En dan heb je weer de warmteweerstand te pakken. En da's nou juist net waarmee je de blokjes beoordeelt.

Ow, enne, onze (butaan)gasbrander levert op vol vermogen ongeveer 1.5 a 2kW aan warmte. Dit heb ik gecontroleerd door er water mee op te warmen en daaruit het vermogen te bepalen. Met dat ding vol open op mijn waterblok geeft-ie geen krimp. Dat was bij mijn alu blokje wel anders.....

Verwijderd

Maassluis..... gaan we vloeken!!! :9

Ik heb hier de schakeling, gesoldeerd en al, maar iemand zou die op komen halen....?

• php
  • Niet online

php

EN iemand die zijn adres zou doorgeven.....?

Maakt het makkelijker.

Bel me effe op mijn 06, ik heb hier je nummer niet.

• Demo

Demo

FF dit interessante draadje een flinke schop onder zijn donder geven...

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Slightly Off-topic, maar als iemand mij een autoCAD of Pro/ENGINEER bestandje aanlevert voor een heatsink (gewoon luchtkoeling dus) dan kan ik eens proberen om dat met behulp van DEFORM 3D op warmte verdeling doorrekenen. Misschien wel eens interessant om te doen.

(En dan gebruik ik dat bakbeest wat hieronder in mijn signature staat, want daar draait DEFORM 3D op.)

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36
*Schop*
Hoe staan de zaken?

Verwijderd

He Modjes mogen niet schoppen. >:)

Mrk is ook nieuwsgierig.
De mijne wint toch.

Verwijderd

Topicstarter
's avonds nog geen tijd gehad om Herman te bellen. Zal ik toch eens doen.

• Demo

Demo

Ik ga dit weekend denk ik frezen... en ik kan jullie alvast vertellen dat het een mooi blokje wordt :9~

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Op dinsdag 11 september 2001 13:59 schreef Aico het volgende:

[..]

Die komt binnenkort op rorupc.nl
Geef hier op tweakers even een postje wanneer hij erop staat. Ik denk dat wel meer mensen dat interessant vinden.

Geen inspiratie

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

zonde om te laten wegzakken.
Ik kick hem nog een keertje O+

Geen inspiratie

Verwijderd

Op donderdag 13 september 2001 19:56 schreef Demoniac het volgende:
FF dit interessante draadje een flinke schop onder zijn donder geven...
uuuh ik doe nog ff een status check op m'n koper bestelligingkie....? Ja ik weet het ik ben ongeduldig...

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 16:33
Is de test nu al geweest?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, eigenlijk heb ik nog geen actie ondernomen.

• Kroetsjov
  • Niet online
(overleden)
Wat misschien ook wel leuk is om te testen is hoeveel het uitmaakt als je een een grotere flow hebt (ipv een 600L/uur een 1300L/uur pompje ofzo) ...

Daar zijn elke keer weer discussies over namelijk :)

• scorpionv
  • Laatst online: 21-02 23:17

scorpionv

This space for rent

Ik heb nog een DD Maze-1 blokje over, is misschien ook leuk om mee te testen?

Fun while it lasted: World Community Grid!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 09:23

LauPro

Prof Mierenneuke®

* LauPro had geen tijd om alles door te lezen maar ik wou toch even wat posten

Ik zou de test op een 20 minuten houden, anders ben je te lang bezig met de tests. En ik zou daarbij 2 bakken gebruiken, dus alles wordt van bak A naar B gepompt, nadeel is dat je een grote bak nodig hebt.

De temperaatuur van het water in bak 1 meten en na de 20 minuten de temp. van bak 2 (5 cm onder wateroppervlak). Daarbij elke 30 seconde de temp door een andere computer laten registreren tussen het koelblok en de warmtebron.

De warmtebron mag best een beetje overdreven zijn,dus dat idee van strijkbout (1000w) is best goed. Reden: bij TNO onderzoeken ze ook alles onder extreme omstandigheden, voorbeeld: compressor-tank moet dubbel zoveel druk aankunnen.

Daarna een 2e test met 10-15 bar, om te kijken of alle (soldeer)punten goed vast zitten (je moet er niet aan denken dat er lekkages komen in je systeem).

Dus 2 tests, de eerste test test hoe heet het water in bak B wordt, en geeft een grafiek van het temperatuurverloop. De tweede kijkt of ze goed waterdicht zijn e.d.

Zoiets zou ik doen

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
Daarna een 2e test met 10-15 bar, om te kijken of alle (soldeer)punten goed vast zitten (je moet er niet aan denken dat er lekkages komen in je systeem).
Alles loopt al een jaartje zonder te lekken. Je denkt dat jouw blok wel goede kans maakt. 6,7,8 bar, niks lekken. 15 niks 16 psssss. Dan voel je je ook genaaid als je blokkie stuk is.

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Op donderdag 18 oktober 2001 19:37 schreef laupro het volgende:
* scorpionv had geen tijd om alles door te lezen maar ik wou toch even wat posten

Ik zou de test op een 20 minuten houden, anders ben je te lang bezig met de tests. En ik zou daarbij 2 bakken gebruiken, dus alles wordt van bak A naar B gepompt, nadeel is dat je een grote bak nodig hebt.

Mijn pompje doet 1300l/uur. Dat is dan iets van 400l in 20 minuten. Dat gaat niet echt in een standaard tupperwarebakje toch?

De temperaatuur van het water in bak 1 meten en na de 20 minuten de temp. van bak 2 (5 cm onder wateroppervlak). Daarbij elke 30 seconde de temp door een andere computer laten registreren tussen het koelblok en de warmtebron.

Ik denk dat je beter dus 1 bak kunt gebruiken, geisoleerd met van dat noppenschuim ofzo, en dan gewoon de temperatuur meten. Ik gooi altijd gekookt water in m'n reservoir, ik laat het dan eerst afkoelen tot 40 graden, maar zodra het in het reservoir zit duurt het uren voordat het rond kamertemp is. Mits de pomp (radiator) natuurlijk niet aanstaat.

De warmtebron mag best een beetje overdreven zijn,dus dat idee van strijkbout (1000w) is best goed. Reden: bij TNO onderzoeken ze ook alles onder extreme omstandigheden, voorbeeld: compressor-tank moet dubbel zoveel druk aankunnen.

1000W lijkt me wat idioot veel. Een klein blokje kan dat sowieso niet aan zonder gloeiend heet te worden. Je kunt imho beter uitgaan van een 350W situatie, 100W proc en 250 watt pelt.

Dus 2 tests, de eerste test test hoe heet het water in bak B wordt, en geeft een grafiek van het temperatuurverloop. De tweede kijkt of ze goed waterdicht zijn e.d.

Zoiets zou ik doen
Verder een goede opzet van de test, al zou ik sommige punten iets bijstellen zoals aangegeven.

• LauPro
  • Laatst online: 20-02 09:23

LauPro

Prof Mierenneuke®

Oke, dat is waar maar ga er van uit dat je in 20 minuten de levensduur van zo'n blok moet kunnen garanderen van tenminste 1 jaar. Dus die 1000w valt dan nog wel mee.

Het is inderdaad lastig om een bak met 500 liter te hebben, maat het zou inderdaad ook met 1 bak kunnen in de vorm van een zwembad ofzo (van rubber zegmaar).

Oke 15 bar dat is veel, maar hij zal echt niet knappen, bovendien moet je weten dat die test ongeveer maar 2 minuten duurt. En ook hiermee garandeer je dat je blok ook minimaal een 1 jaar niet zou mogen lekken, deze kans is natuurlijk eigenlijk nihil, want meestal instaat er lekkage bij de pomp of verbingen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

leuk dat dit draadje weer word opgepakt :)

Komt er nu nog wat van jongens ?

Geen inspiratie

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Op woensdag 12 september 2001 15:36 schreef PsychoNL_II het volgende:
Maassluis..... gaan we vloeken!!! :9

Ik heb hier de schakeling, gesoldeerd en al, maar iemand zou die op komen halen....?
Maassluis -> gekkenhuis :P

39

• Epsilon

Epsilon

als mijn blokje af is wil ik het ook wel ter beschikking stellen (TIJDELIJK!!!! :P) dan kan er ook vergelijk gemaakt worden met een blokje dat niet gefreest, maar geboort is met een kolomboor.

FF iets anders: voor de mensen die een 60x60mm blokje maken/ willen maken (MrK onder andere :D), MrK's blokje past (in het stadium dat ik het het laatst gezien heb) niet op zijn proc. Omdat hij vergeten is om de verhoging bij de socket weg te vijlen/frezen.

Maar nogmaals dabit: ik wil wel meedoen (waar woon je trouwens ergens?)
edit:

|:( niet in profiel gekeken
je woont in oss (waar ligt dat in nederland :D)

• Demo

Demo

Op donderdag 18 oktober 2001 20:41 schreef epsilon het volgende:
je woont in oss (waar ligt dat in nederland :D)
Oss ligt in de buurt van Den Bosch (geloof ik :P )

• ReseTTim
  • Laatst online: 18-02 18:04

ReseTTim

Chocolate addicted

ik heb net mijn 2 kopere blokkies van 80 x 80 x 20mm :) :) dus zodra ik ze heb laten frezen kan je misschien ook de mijne testen.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Op donderdag 18 oktober 2001 20:41 schreef epsilon het volgende:

FF iets anders: voor de mensen die een 60x60mm blokje maken/ willen maken (MrK onder andere :D), MrK's blokje past (in het stadium dat ik het het laatst gezien heb) niet op zijn proc. Omdat hij vergeten is om de verhoging bij de socket weg te vijlen/frezen.
Nee hoor, Mijn blok is 53 vierkant.
en past prima op mijn socket.

Als MrK iets maakt dan gaat het goed >:)

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 16:33
Op donderdag 18 oktober 2001 23:45 schreef MrK het volgende:

[..]

Nee hoor, Mijn blok is 53 vierkant.
en past prima op mijn socket.

Als MrK iets maakt dan gaat het goed >:)
Hmmz, kom ik aan met een zielige Maze2 :(

Verwijderd

mijn blok is bijna af mag ook wel getest worden hoor =]

Verwijderd

ik heb ook nog wat te pijnigen blokkies liggen!!!

en voor de liefhebbers :

binnenkort ook in koperen uitvoering leverbaar >:)

grimpie.freeservers.com

model 1:
Afbeeldingslocatie: http://grimpie.freeservers.com/images/koelblok_set1.jpg

model 2:
Afbeeldingslocatie: http://grimpie.freeservers.com/images/koelblok5.jpg

• lvh
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Bek toe, modjes zijn modjes en mogen alles... ;)

Ik denk dat de drie zullen zijn 1. dabit homebrewn, 2. Mrk homebrewn, 3. een Maze --something--
Op zondag 23 september 2001 22:53 schreef MrK het volgende:
He Modjes mogen niet schoppen. >:)

Mrk is ook nieuwsgierig.
De mijne wint toch.

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Als het goed is komt dit Afbeeldingslocatie: http://www.coolpc.com.au/images/cyclone.jpg
blokje volgende week binnen, dit wil ik eventueel ook wel beschikbaar stellen.

verder info over het blokje hier: http://www.coolpc.com.au/sppics.html

Geen inspiratie

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

Erg goed ID, ik heb geen waterkoeling, (boeit mij wel, maar zelf hoef ik het niet, voor dat geld neem ik liever luchtkoeling) Maar misschein is er iets af te spreken, voor de HCC dagen ofzo, daar komt toch bijna elke tweaker, mooiste zou zijn daar een meet opstelling weg te zeggen, dus, en alles op 1 en dezelfde pomp eigenlijk, en dezelfde radiator, zodat de mensen echt alleen het blokje mee hoeven te nemen, en niet, dat de ene een veel zwardere pomp gebruik dan de ander. Ook zou getest kunnen worden met peltier en zonder.

Kom zeker kijken als jullie op de HCC zijn :D

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Op vrijdag 19 oktober 2001 08:51 schreef martijn12345 het volgende:
Als het goed is komt dit [afbeelding]
blokje volgende week binnen, dit wil ik eventueel ook wel beschikbaar stellen.

verder info over het blokje hier: http://www.coolpc.com.au/sppics.html
:9~ , dat is toch wel zo'n geil uitziend blokje zeg, heb je er niet per ongeluk 1 teveel besteld? :P :Y)

• php
  • Niet online

php

Dabit, als je dit leest, doe toch nog een poging mij te bellen. Ik zal mijn 06 effe doormailen.

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Ja het is een mooi blokje, en ze zeiden in de laatste mail iets van dat ik een nieuwe versie zou krijgen. Ik heb daar verder geen aandacht aan geschonken, maar nu ik op hun website kwam, zag ik dat er inderdaad een nieuwe versie van is. Dus wie weet krijg ik die :)))))))
Tis toch leuk, als je bijv een Maze 1 besteld, en er gaat van alles mis met die bestelling, en om de klant tevreden te houden krijg je een maze 2.
Nu is dit geen maze, maar wie weet komt het op hetzelfde neer.
Ik heb dit blokje gekocht omdat het incl. verzendkosten vanuit australie nog alijd 40 gulden goedkoper was dan een maze van OC-shop. Er is weliswaar nog nooit een review opgedoken van die blokje. Maar ik heb ook nog nooit gehoord dat koperen blokjes slecht presteren.

Zodra hij eindelijk binnen is zal ik melden hoe de resultaten zijn.

Geen inspiratie

• Rogier20
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11-2023
Even terug te komen op de constante temp van het koelwater....
Het water uit de kraan is ook zeer constant van temp... mits in het zelfde jaargetijde..... dus als je een week gaat testen...... kun je dat ook goed gebruiken. Het nadeel is dan wel dat je wat hoge waterkosten krijgt. Ik zou btw niet weten hoeveel water je in 20 min verbruikt en wat dit dan kost. Je hebt op deze manier ook geen pomp nodig maar eigenlijk meer een klep die de druk constant houdt.
Je hebt in 20 minuten geen last van algenvorming en de eigenschappen van kraanwater zijn misschien anders dan van gedestilleerdwater, maar iedereen maakt toch een andere mix van toevoegmiddelen.

• Epsilon

Epsilon

Op maandag 13 mei 2002 23:29 schreef Rogier20 het volgende:
Even terug te komen op de constante temp van het koelwater....
Het water uit de kraan is ook zeer constant van temp... mits in het zelfde jaargetijde..... dus als je een week gaat testen...... kun je dat ook goed gebruiken. Het nadeel is dan wel dat je wat hoge waterkosten krijgt. Ik zou btw niet weten hoeveel water je in 20 min verbruikt en wat dit dan kost. Je hebt op deze manier ook geen pomp nodig maar eigenlijk meer een klep die de druk constant houdt.
Je hebt in 20 minuten geen last van algenvorming en de eigenschappen van kraanwater zijn misschien anders dan van gedestilleerdwater, maar iedereen maakt toch een andere mix van toevoegmiddelen.
uhm...
fijn dat je de search gebruikt, maar dit topic is van september :)

Verwijderd

heej ik wil eventueel ook wel een van mijn zelf gemaakte blokjes beschikbaar stellen om te testen :)

Binnenkort weer ff een nieuw ontwerp frezen. :P

Verwijderd

Hmm, ik heb mn waterblokken (gpu en cpu) anders gemaakt dan anderen ;)

Zie hier

Ik heb het er nog niet opzitten maar ja, misschien is het ook wel leuk om te testen hoe dit werkt :D

• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-02 12:25

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

Als mijn blokie afkomt dan gooi ik hem ook in de strijd :D en ik wil heb blok van Ruud! ook wel op de pijnbank zien :P

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
Die actie van toen is een beetje de mist in gegaan. We hebben daar met "De Pijnbank" op de HCC gestaan. Van waterkoeling.nl . De eerste dag hadden we niet echt genoeg vermogen, een watje of 30, anders ging de tranistor op selfdestruct. Dat is wat de 2e dag gebeurde. En op de derde dag kwam de enigste om te testen, demoniac volgnes mij, met een blokje aanzetten.

Nu moet er nog een beetje aan gemod worden, maar de testopstelling enzo is al klaar.

het probleem is dat iedereen zijn blokje moet gaan missen. Anders kunnen we met die pijnbank wel een gehele actie opzetten. Er moet eerst maar weer eens veel belangstelling voor zijn. De apparatuur is er iig voor.

• -=MOL=-
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

2x op 1 dag, weer ouwe koeien :)

Dabit, nou moet je weer een topic sluiten van jezelf, spijtig hoor :'(

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Op dinsdag 14 mei 2002 00:00 schreef EviL_SiqKNeSS het volgende:
Hmm, ik heb mn waterblokken (gpu en cpu) anders gemaakt dan anderen ;)

Zie hier

Ik heb het er nog niet opzitten maar ja, misschien is het ook wel leuk om te testen hoe dit werkt :D
Dit ziet er niet echt betrouwbaar uit :?

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36
Op dinsdag 14 mei 2002 13:03 schreef -=MOL=- het volgende:
2x op 1 dag, weer ouwe koeien :)

Dabit, nou moet je weer een topic sluiten van jezelf, spijtig hoor :'(
Misschien niet helemaal nodig..
Voelt er iemand voor om een doorstart van deze test te doen?

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik wil me messing muurplaat waterblok wel laten testen, ik vraag me af hoe ie presteert tegenover een "echt" waterblok.

Hmm lama, veel te oud topic :(

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Op dinsdag 14 mei 2002 15:28 schreef bopitje het volgende:

[..]

Dit ziet er niet echt betrouwbaar uit :?
Waarom niet? Zit goed vast hoor.. Met gasbrander gesoldeerd enzo.

Ok, het is niet je van het maar toch :)

Verwijderd

Op dinsdag 14 mei 2002 17:37 schreef EviL_SiqKNeSS het volgende:

[..]

Waarom niet? Zit goed vast hoor.. Met gasbrander gesoldeerd enzo.

Ok, het is niet je van het maar toch :)
Ik hoop dat het werkt :P

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 10-02 15:01
Als we dorgaan heb ik ook nog een leuk alublok om te testen. Maybekunnen kan ik een soortgelijk alublok maken en dan alu v.s. koper doen.

• Demo

Demo

Op dinsdag 14 mei 2002 17:16 schreef Phreak het volgende:

[..]

Misschien niet helemaal nodig..
Voelt er iemand voor om een doorstart van deze test te doen?
Als iemand een testopstelling heeft, dan mag mijn blokje er wel op als ie af is... :)

Pagina: 1