Basic mediaspeler voor de oudere generatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omaatjehenk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-09 09:40
Beste tweakers,

Mijn schoonvader heeft een hele hoop DVD's welke ik allemaal voor hem wil gaan digitaliseren. Nu ben ik op zoek naar een mediaspeler zodat ik door middel van een externe harde schijf zijn hele collectie beschikbaar kan maken voor op zijn TV.

Zelf heb ik al even gezocht en kom ik erop uit dat de Nvidia Shield TV Pro de beste optie is welke alles kan (maar ook veel meer dan) wat nodig is. Gezien deze behoorlijk aan de prijs is en dat waarschijnlijk maar 5% van de functionaliteiten zal worden gebruikt is dit misschien wat overkill.

Ik vroeg me af of er hier ervaring is met een wat goedkopere en vooral ook simpelere mediaspeler welke dit kan/heeft:
  • USB-aansluiting voor grote externe harde schijf (8Tb+)
  • Hele overzichtelijke UI en media bibliotheek waar ook senioren goed mee overweg kunnen
  • Chromecast functionaliteit is een pré, geen must
Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke TV heeft ie? Ik heb een LG smart TV uit 2012 (ja 2012), en die kan gewoon vanaf een dlna server streamen. Kan ie gewoon via zijn TV dingen doen, geen losse unit nodig.

Overigens worden dat soort functies meestal ook door je set top box (Ziggo?) ondersteund. Dan is het dus eerder een kwestie van een nas aanschaffen.

Eea even onder de aanname dat ie alles in stereo kijkt zonder home cinema oid.

[ Voor 11% gewijzigd door The Eagle op 24-05-2024 21:10 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik kan rechtstreeks op mijn Samsung tv een usb stick of hdd aansluiten, is dat geen optie?

Anders heb je al snel een nas of andere apparaat nodig tussen je tv en hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omaatjehenk
Hij heeft een Medion md32060. Die is zo smart nog niet.. Je kan er inderdaad een usb of harde schijf aan hangen, maar de interface van de media bibliotheek is ontiegelijk traag en niet intuïtief (geen goede filter of sorteer mogelijkheden of wat dan ook). Meer dan 50 films en je bent al heel lang bezig om bij de laatste te komen.

Een degelijke NAS is een stuk duurder dan een simpele mediaspeler (dacht ik). Vandaar dat ik op zoek ben naar een simpele mediaspeler.

Er wordt enkel stereo afgespeeld, dus 5.1 ondersteuning is overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:16
Een RPi met Kodi via libreelec?
Even zoeken naar een mooie skin waarbij je de focus houdt op films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Gaat dit om speelfilms of om home videos? En is er een specifieke reden dat hij niet de DVDs kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omaatjehenk
Het gaat om speelfilms. De man wordt een jaartje ouder en raakt het overzicht kwijt. Hij heeft dozen en kasten vol films in huis staan, het gaat echt om duizenden DVD's. Dus hij ziet door de bomen het bos ondertussen niet meer.
Hierom zoek ik ook echt een senioren vriendelijke UI met duidelijke en simpele afstandsbediening .

[ Voor 9% gewijzigd door Omaatjehenk op 25-05-2024 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Omaatjehenk schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:33:
Het gaat om speelfilms. De man wordt een jaartje ouder en raakt het overzicht kwijt. Hij heeft dozen en kasten vol films in huis staan, het gaat echt om duizenden DVD's.
Hierom zoek ik ook echt een senioren vriendelijke UI met duidelijke en simpele afstandsbediening .
Dan is het ook het overwegen waard of het de moeite is om zoveel films te gaan digitaliseren en opslaan, klinkt als een enorm tijdrovende klus.

Mocht je die route in gaan dan is Plex de beste oplossing, fijne interface, maar als nog wel mogelijk voor een senior om in te verdwalen of te slopen, niets so gebruiksvriendelijk als een dvd in een doosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omaatjehenk
Homeland schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:35:
[...]

Dan is het ook het overwegen waard of het de moeite is om zoveel films te gaan digitaliseren en opslaan, klinkt als een enorm tijdrovende klus.

Mocht je die route in gaan dan is Plex de beste oplossing, fijne interface, maar als nog wel mogelijk voor een senior om in te verdwalen of te slopen, niets so gebruiksvriendelijk als een dvd in een doosje.
Toevallig heb ik zelf een Plex server thuis, heeft hij daar ook al eens doorheen genavigeerd en vond hij het erg mooi. Ik ben alleen bang dat hij het zelf inderdaad zou slopen. Kodi lijkt me iets robuuster als ik dan tussen die 2 zou moeten kiezen.

De andere reden om alles te digitaliseren is om het huis wat leger te maken. Hij wil ze niet wegdoen mits er een (digitale) vervanging tegenover staat. Het huis staat letterlijk vol met DVD's op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:50
Ik zou het niet digitaliseren en gewoon een dvd speler met universele senioren afstandsbediening gebruiken veel simpeler is het niet en bijna niet te slopen.

Oudere mensen is het soms moeilijk om iets nieuws te leren.

Daarnaast zal een mediaspeler bijna altijd teveel kunnen waardoor de interface net anders is of anders werkt. Of ze gooien per ongelijk de bestanden weg of de hard disk raakt corrupt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:27

MsD

Je kan toch een willekeurig Android doosje gebruiken met Kodi?
Dat is best eenvoudig qua bediening. Het gemiddelde dvd menu is meestal ingewikkelder dan dat.
Kost bijna niks, en lijkt me meer dan voldoende voor alleen films kijken.

Wel zou ik persoonlijk iets beters dan alleen één harddisk gebruiken. Is toch wel een beetje gevoelig voor vallen of koffie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:58
Ik zou het ook simpel houden: Hij heeft DVD's? Regel een DVD-speler.

(oh, ik heb hetzelfde gedaan voor mijn ouwelui: Mediaplayer en usb-drive geregeld, en content erop... het ding is nooit gebruikt. Vergeet niet: met een beetje pech heeft hij al moeite de juiste HDMi-input te regelen. Hij kan het nog zo mooi vinden als hij met jou meekijkt... maar als hij het over een paar weken zelf moet regelen lukt het misschien niet... is het teveel gedoe)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omaatjehenk
KernelPanic schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:59:
Ik zou het niet digitaliseren en gewoon een dvd speler met universele senioren afstandsbediening gebruiken veel simpeler is het niet en bijna niet te slopen.

Oudere mensen is het soms moeilijk om iets nieuws te leren.

Daarnaast zal een mediaspeler bijna altijd teveel kunnen waardoor de interface net anders is of anders werkt. Of ze gooien per ongelijk de bestanden weg of de hard disk raakt corrupt.
Digitaliseren gaat moeten gebeuren, het huis moet echt opgeruimd worden en de DVD's zijn het grootste aandeel van de "zooi" waarmee het huis is volgebouwd. Gezien hij niets wil wegdoen zonder het in digitale vorm terug te krijgen zit er momenteel helaas niets anders op.
zetje01 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:09:
Ik zou het ook simpel houden: Hij heeft DVD's? Regel een DVD-speler.

(oh, ik heb hetzelfde gedaan voor mijn ouwelui: Mediaplayer en usb-drive geregeld, en content erop... het ding is nooit gebruikt. Vergeet niet: met een beetje pech heeft hij al moeite de juiste HDMi-input te regelen. Hij kan het nog zo mooi vinden als hij met jou meekijkt... maar als hij het over een paar weken zelf moet regelen lukt het misschien niet... is het teveel gedoe)
TV bediening en juiste bron vinden vergaat hem nog zeer goed. Hij zet nu af en toe een film zelf op een USB drive en stopt die in de TV. Dus met een simpele mediaspeler kan hij wel overweg vermoed ik.
MsD schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:08:
Je kan toch een willekeurig Android doosje gebruiken met Kodi?
Dat is best eenvoudig qua bediening. Het gemiddelde dvd menu is meestal ingewikkelder dan dat.
Kost bijna niks, en lijkt me meer dan voldoende voor alleen films kijken.

Wel zou ik persoonlijk iets beters dan alleen één harddisk gebruiken. Is toch wel een beetje gevoelig voor vallen of koffie...
Heb je ervaring met een "willekeurig" android doosje waar Kodi op kan? Of heb je aanraders?

Ik heb zelf een flinke NAS draaien thuis, daar zal ik als backup alle films ook op zetten. Dus qua backup komt het wel goed.

[ Voor 50% gewijzigd door Omaatjehenk op 25-05-2024 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:35
Over het "slopen" van een mediaspeler: afgezien van dat ding fysiek aan gort helpen, kan je alleen instellingen verzieken of de HDD wissen.
Maar zelfs op mijn antieke Mede8er zitten daartegen beveiligingen met pincode, indien ingeschakeld. Ik ken Plex niet, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dat soort dingen ontbreken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:58
JukeboxBill schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:19:
Over het "slopen" van een mediaspeler: afgezien van dat ding fysiek aan gort helpen, kan je alleen instellingen verzieken of de HDD wissen.
Maar zelfs op mijn antieke Mede8er zitten daartegen beveiligingen met pincode, indien ingeschakeld. Ik ken Plex niet, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dat soort dingen ontbreken.
Ik heb hier ook nog een mede8er staan. Ongebruikt tegenwoordig, maar wat een goed ding was dat. Juist ook voor DVD's.
Ik zal eens kijken of ik nog de AB er bij kan vinden en dan de TS er blij mee kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:50
Beetje out of de box gedacht hem 1 A 2 streaming diensten cadeau doen bv Netflix en HBO waar veel films digitaal opstaan en er ook nog nieuwe content opkomt samen met een Chromecast.

Scheelt je in ieder geval een hoop werk.

Verder als jij al plex gebruikt kan je ook jouw server gebruiken icm remote access. Hou je alle content aan jouw kant en heeft hij alleen een simpele cliënt nodig. Bv een Chromecast tv met afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omaatjehenk
zetje01 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:22:
[...]

Ik heb hier ook nog een mede8er staan. Ongebruikt tegenwoordig, maar wat een goed ding was dat. Juist ook voor DVD's.
Ik zal eens kijken of ik nog de AB er bij kan vinden en dan de TS er blij mee kan maken.
Dat ziet er inderdaad uit als een robuust apparaat. Kan het echter ook externe HDD's met grote capaciteit aan? Meestal kan oude hardware niet overweg met meer dan 2 tot 4Tb HDD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:48
(jarig!)
Nvidia shield met kodi en een externe hd. Onverwoestbare constructie en je kunt bij kodi de instellingen achter een parentel controle zetten dacht ik. Vooral de remote van de nieuwe generatie is heel simpel, hdmi met arc dus tv schakelt vrolijk mee (als die dat heeft). Zelfs mijn digibeet vrouw kan er mee overweg.
Het doet even pijn financieel maar je bent gelijk van het gedoe af. Hoeft overigens niet eens een pro te zijn, je kunt ook de 2017 daarvoor gebruiken. Ik zou dan alleen wel een losse remote van de pro bestellen.

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:16
Nokia 8000 / 8010 is wel een leuk ding, maar Android TV is wel weer een extra laagje functionaliteit (Menu/Casten) en dus ook complexiteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Digitaliseren gaat moeten gebeuren, het huis moet echt opgeruimd worden en de DVD's zijn het grootste aandeel van de "zooi" waarmee het huis is volgebouwd. Gezien hij niets wil wegdoen zonder het in digitale vorm terug te krijgen zit er momenteel helaas niets anders op.
Tussenoplossing die heel veel geld en moeite scheelt: DVD mapjes kopen en daar de losse schijfjes in doen. En de hoesjes in dozen ergens opgeborgen. Scheelt onmeunig veel ruimte en jou een hele hoop tijd aan digitaliseren.

Bovendien: als die mediaspeler lastig te bedienen is, gaat na het eerste gebruik gewoon de dvd speler weer aangesloten worden. Kun je vergif op innemen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 02-10 16:38
Een WD TV Live of een IconBit moet voldoende zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omaatjehenk
RudolfR schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:42:
Nokia 8000 / 8010 is wel een leuk ding, maar Android TV is wel weer een extra laagje functionaliteit (Menu/Casten) en dus ook complexiteit.
Juist dat extra menu is iets waar ik onderuit wil proberen te komen. Streaming diensten en rental films welke in beeld verschijnen gaan verwarring scheppen vermoed ik. Het liefst is het gewoon recht toe, recht aan zoals wat ik bij de UI van bijvoorbeeld mede8er lijk te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Omaatjehenk schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:29:
[...]

Dat ziet er inderdaad uit als een robuust apparaat. Kan het echter ook externe HDD's met grote capaciteit aan? Meestal kan oude hardware niet overweg met meer dan 2 tot 4Tb HDD's.
Volgens de specs 4TB. Die van mij heeft geen ingebouwde HD, maar wel 2 USB poorten voor externe HD's. Dan heb je 8 TB, daar kunnen wel aardig wat DVD's op. Het mooie van Mede8er is dat die nog bestanden kunnen afspelen, zoals ze ook op de DVD staan. Dus als je wilt, kan je ze gewoon afspelen als een DVD, met menu's en al.
Je moet alleen een ripper hebben, die dat ook ondersteunt. Ik gebruik daarvoor DVDFab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Mede8er, oude game console, ik heb de Xbox met XBMC in gedachte, dat is wel heel erg oud denk ik. Kon dat op de nieuwere consoles ook nog?

@KernelPanic heeft ook een mooie oplossing. Gewoon streamen. KPN, PatheThuis, Netflix, Amazon, sommige pay-per-view (kpn €4/film) en andere kunnen misschien gedeeld met familie en vrienden.

Duizenden dvds rippen is misschien niet duizenden uur werk maar er zit een hoop start- en stoptijd bij. Ik zou mijn tijd beter willen benutten dan als een soort verzamelgek met dwangneurose de Hollywoodkaskrakers die bij wijze van spreken 8 keer per jaar op TV komen gaan zitten rippen.

De zeldzame juweeltjes kunnen nog steeds geript worden natuurlijk. Als het archief redelijk gemiddeld is verwacht ik niet dat je snel dan €500 per jaar kwijt bent aan streaming/pay-per-view, €250 voor 2 abonnementen en dan nog 60 films los betalen.

Zoals @The Eagle noemt, van die dunne 'bladerhoesjes' of zelfs gewoon kaal op spindle stokjes scheelt een hoop plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omaatjehenk
jnr24 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:24:
Mede8er, oude game console, ik heb de Xbox met XBMC in gedachte, dat is wel heel erg oud denk ik. Kon dat op de nieuwere consoles ook nog?

@KernelPanic heeft ook een mooie oplossing. Gewoon streamen. KPN, PatheThuis, Netflix, Amazon, sommige pay-per-view (kpn €4/film) en andere kunnen misschien gedeeld met familie en vrienden.

Duizenden dvds rippen is misschien niet duizenden uur werk maar er zit een hoop start- en stoptijd bij. Ik zou mijn tijd beter willen benutten dan als een soort verzamelgek met dwangneurose de Hollywoodkaskrakers die bij wijze van spreken 8 keer per jaar op TV komen gaan zitten rippen.

De zeldzame juweeltjes kunnen nog steeds geript worden natuurlijk. Als het archief redelijk gemiddeld is verwacht ik niet dat je snel dan €500 per jaar kwijt bent aan streaming/pay-per-view, €250 voor 2 abonnementen en dan nog 60 films los betalen.

Zoals @The Eagle noemt, van die dunne 'bladerhoesjes' of zelfs gewoon kaal op spindle stokjes scheelt een hoop plek.
Streamen gaat hem niet worden, is best prijzig omdat het aanbod te verdeeld is en je daarom teveel diensten moet hebben. Binnen de collectie zitten ook veel dingen die gewoon niet op streamingsdiensten te vinden zijn (lees: Nederlandse documentaire series over WW2 etc.). Daarbij is het navigeren tussen alle verschillende streamingsdiensten lastig voor de oudere generatie merk ik. Die houden zich vast aan 1 bron en alles daarbuiten is te lastig.

Het rippen van de DVD's maak ik me niet heel erg druk om. Ik neem iedere week 1 doos mee, kijk hoever ik kom en als ik klaar ben haal ik de volgende doos op. Net zolang tot ik klaar ben.

Met bladerhoesjes en spindels raakt de beste man ook het overzicht kwijt, dat is al even geprobeerd. Het gaat om een "hoarder" hoeveelheid aan DVD's. Het digitaal beschikbaar maken is volgens mij de enige oplossing om het voor hem nog behapbaar te maken. Daarbij, als hij in de toekomst kleiner zal moeten gaan wonen, kan hij alles moeiteloos meenemen.

De Mede8er is mogelijk wel een hele goede oplossing.

@JukeboxBill Even een kort vraagje: Weet jij of de Mede8er 2 HDD's van 4Tb in 1 library kan tonen? Of maakt hij een library per USB bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Omaatjehenk schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:53:
Juist dat extra menu is iets waar ik onderuit wil proberen te komen. Streaming diensten en rental films welke in beeld verschijnen gaan verwarring scheppen vermoed ik. Het liefst is het gewoon recht toe, recht aan zoals wat ik bij de UI van bijvoorbeeld mede8er lijk te zien.
Dan een andere launcher (startscherm) erop ipv de originele van Android/Google TV. En je kunt het scherm daarmee zo vol en leeg maken met icoontjes wat je zelf zou willen.
Je kunt ze zelfs nog individueel beveiligen tegen openen, indien gewenst.

Iconen van grootte wijzigen behoort daarbij ook tot de mogelijkheden, fijn voor de wat minder ziende. Als dat niet meer zou kunnen voldoen, dan niets meer verwacht ik 😉

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
@Omaatjehenk dat met die hoesjes bedacht ik als snelle winst voor de ruimte. Niet voor het dagelijks gebruik.

Kijk eens naar van die dvd carrousels die zelf dvdtjes kunnen voeren. Al denk ik dat je ook voor weinig meerdere pc-dvdspelers hebt zodat je er een rits tegelijk kan wisselen.

YouTube: Lego CD/DVD changer robot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:47
Je zou eens kunnen kijken of je een Sony DVPCX995V op de kop kan tikken (Marktplaats?).
En wellicht is dit een optie:
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Zoekerman, zoek op meerdere zoekmachines tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Omaatjehenk schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:42:
[...]
@JukeboxBill Even een kort vraagje: Weet jij of de Mede8er 2 HDD's van 4Tb in 1 library kan tonen? Of maakt hij een library per USB bron?
Dat weet ik niet zeker, maar ik denk van niet. Zoals ik hem gebruik volgt het de folder-structuur op de schijf.
Hier staan de DVD's op een NAS en heb de collectie al verdeeld over 2 folders omdat de speler anders te lang er over doet om de lijst in te lezen.
En ik denk niet dat het netwerk de vertraging geeft, maar de speler is niet meer een van de snelste. En over USB2 is het vermoedelijk nog trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omaatjehenk
Bedankt voor alle reacties, inmiddels heb ik een WD My Book 12Tb besteld om alles op kwijt te kunnen. Over de mediaspeler ben ik nog niet helemaal uit. Een Nvidia Shield TV Pro is nog steeds de beste, maar ook duurste optie. Voor nu ga ik me eerst focussen op het digitaliseren van DVD's. Ik schuif de beslissing over welke mediaspeler ik ga aanschaffen hiermee nog even voor me uit.

Wel denk ik dat Plex de beste oplossing is, m'n schoonvader heeft er al enigszins evaring mee als hij hier over de vloer is. En zelf heb ik daar ook de meeste ervaring mee en kan ik op afstand zijn library managen.
Pagina: 1