Sprongbocht plaatsen in bestaande toiletafvoer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-05 19:28
Ik ben mijn badkamer aan het verbouwen en nu bezig met de toilet. De bestaande staande toilet wil ik vervangen door een Geberit up 320 hangtoilet (staat al in de schuur).

Nu wilde ik een Geberit sprongbocht gebruiken om de bestaande afvoer 25cm richting de muur te verplaatsen.
De reden waarom ik een sprongbocht wil gebruiken is omdat de huidige afvoer in een gewapende betonvloer ligt. Op deze betonvloer ligt een 10cm dikke cement dekvloer. De bocht verwijderen uit de betonvloer en doortrekken met een rechte afvoer vind ik te risicovol, omdat onder de badkamer de eetkamer zit. Ik ben bang dat ik er door heen ga hakken.

Nu ik de sprongbocht heb, ben ik bang of ik deze wel goed kan aansluiten.
De bocht van de bestaande afvoer (dus van verticaal naar horizontaal) begint ongeveer 10 a 10.5cm onder de cement dekvloer.
De geberit pijp gaat 4.5cm in de bestaande afvoer. Deze wordt erin gedrukt met een rubber manchet (dus niet gelijmd). Het platte deel van de geberit pijp is 7cm. Dus in totaal 11.5cm.
Het probleem is dat ik maar 10 a 10.5cm heb voodat de bocht begint. Uiteraard kan de pijp er wel die 1cm dieper in, maar ik weet niet of de manchet dan voldoende klemt/dicht is.

Wie heeft advies en wellicht een zelfde situatie mee gemaakt? Wat zouden jullie doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAUm7e-8BYmynKHdFu_nJy_QrTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2BXi00KJOGmARnkje3xy85f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKa-JrRhQ1SHIEYkQWfFZ2MiE8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agSWWFuIuqDwbCpPaWIgn3sQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pn-LwO4EQ-Ghx_99vkePTt1l48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4hrKr8pcPz7tLm3AjBv84Tv.jpg?f=fotoalbum_large

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik kan het niet goed beoordelen, maar het oogt alsof de bestaande afvoer direct een bocht neemt. Hoe dichter je dan richting bocht gaat hoe erger de afwatering gaat worden.

Je wilt natuurlijk voorkomen dat je 2x 90 graden zeer dicht tegen elkaar aan hebt.
Kun je zien hoe het nu verder loopt in de vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
BlueKeenan schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:28:
Ik kan het niet goed beoordelen, maar het oogt alsof de bestaande afvoer direct een bocht neemt. Hoe dichter je dan richting bocht gaat hoe erger de afwatering gaat worden.

Je wilt natuurlijk voorkomen dat je 2x 90 graden zeer dicht tegen elkaar aan hebt.
Kun je zien hoe het nu verder loopt in de vloer?
Klopt de pijp gaat 10cm naar beneden en daarna komt er een bocht, daarna vermoedelijk een meter of 2 voordat er weer een bocht via de spouw naar beneden gaat. Ik weet waar die uitkomt naast het huis.

Dus die 2 keer 90 graden voorkom ik niet ls ik deze sprongbocht ga gebruiken.

De enige optie is dan toch in de gewapende beton vloer gaan hakken, maar dat wil/durf ik eigenlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 20:28
Hier dezelfde situatie, al 11 jaar, rustig met het papier en soms twee keer spoelen, verder geen last 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
MadDog11 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:30:
Hier dezelfde situatie, al 11 jaar, rustig met het papier en soms twee keer spoelen, verder geen last 😉
Hoe bedoel je hetzelfde. Zelde sprongbocht met 2x 90 graden bocht?
Of dat de aansluiting 1cm te diep in de bocht gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDog11
Precies hetzelfde, sprongbocht 2 x 90 graden en 1 cm te diep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Ter verduidelijking. Op 10cm onder de cementdekvloer gaat een bocht de kant op van de pijl. Dus horizontaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0E3338n0Nh1Nuy3wJ9i_QALhBw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfJP7NfIAhBYcwzoYfAlTnij.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
MadDog11 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:17:
Precies hetzelfde, sprongbocht 2 x 90 graden en 1 cm te diep
Check.
Ook gewoon de rubber manchet er in gedrukt en daarna het gat weer opgevuld met cement?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDog11
VivaAtloni schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:20:
[...]

Check.
Ook gewoon de rubber manchet er in gedrukt en daarna het gat weer opgevuld met cement?
Yep, bocht er in, vloertje gestort, wel fff opletten met storten dat er geen cement in sprongbocht bij de omhoogstaande bocht ingaat 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
is je badkamer vloer echt dikker dan de overige vloeren op de verdieping? of is die even dik als de overige vloeren?

en weet je toevallig of je vloer gewoon kanaalplaat is, of een schildvloer of ... ?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
SMSfreakie schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:35:
is je badkamer vloer echt dikker dan de overige vloeren op de verdieping? of is die even dik als de overige vloeren?

en weet je toevallig of je vloer gewoon kanaalplaat is, of een schildvloer of ... ?
Alleen de badkamer heeft een betonnen vloer. De rest van de verdieping is hout.
Ik heb geen idee wat voor vloer het is. Op de tekening staat alleen gewapende betonvloer (let niet op de rode en groene punten, oude tekening).

Zie hieronder de plattegrond van de eerste verdieping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMem90kNoT3cBCQpHaHl6LwltFw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JzKGwMPx6f18aYIsEv902PiU.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1