Windows 11 en 2 geluidskaarten tegelijk als afspeelapparaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-06 14:25
Mijn vraag:
Ik heb een geluidskaart waar mijn speakers voor de computer op zijn aangesloten.
Nu gaat er via een HDMI kabel ook nog (2de scherm, gedupliceerd) naar de TV.

Ik moet nu steeds wisselen als ik geluid op de computer of op de TV wil.
Is het ook mogelijk om beide audio uitgangen tegelijk te gebruiken?

Dus via de geluidskaart --> computer speakers
Via de videokaart --> via HDMI naar de tv inclusief geluid

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 11
Onboard geluidskaart
Videokaart met HDMI/ DVI (DVI voor computerscherm en HDMI voor TV)
QLED Samsung TV

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Op google en tweakers gezocht maar nog niks kunnen vinden.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Beste antwoord (via knorde op 26-05-2024 11:11)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:43

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dit kan met Voicemeeter. Is gratis. Ik denk dat het met de "kleinste" variant "Standard" al kan.

Werkt als volgt: Voicemeeter maakt een virtueel audio device (iets met Aux), deze kies je in Windows als standaard device. Vervolgens komt die audio in Voicemeeter binnen, die kan je dan routeren naar 2 outputs naar wens. In jouw geval de geluidskaart in je pc en via hdmi. Houdt wel rekening met het nadeel dat beide outputs niet exact gelijk audio uitspelen, dus je kan echo-achtige resultaten hebben.

Alles kan stuk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:06

nelizmastr

Goed wies kapot

Windows zelf kan dit niet nee, het is één uitvoerapparaat per programma.

Wellicht is er software van derden die dit kan, maar de use case lijkt me erg beperkt.

Persoonlijk zou ik het apparaat met het beste geluid voor dat moment kiezen en de andere niet gebruiken, maar goed :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Wij willen eigenlijk tegelijk het geluid krijgen.
Ik kijk bijvoorbeeld op mijn pc een YouTube filmpje en mijn gezin wil dan soms meekijken vanaf de bank.
Dan is het dus wenselijk dat we beide geluid erbij hebben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:43

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dit kan met Voicemeeter. Is gratis. Ik denk dat het met de "kleinste" variant "Standard" al kan.

Werkt als volgt: Voicemeeter maakt een virtueel audio device (iets met Aux), deze kies je in Windows als standaard device. Vervolgens komt die audio in Voicemeeter binnen, die kan je dan routeren naar 2 outputs naar wens. In jouw geval de geluidskaart in je pc en via hdmi. Houdt wel rekening met het nadeel dat beide outputs niet exact gelijk audio uitspelen, dus je kan echo-achtige resultaten hebben.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knorde
remco_k schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 20:33:

Dit is exact wat ik zocht, enorm bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
remco_k schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 20:33:

Ik wil toch nog even terugkomen na dit probleem een tijd stil te hebben laten liggen.
Aanvankelijk vertelde ik dat dit probleem opgelost was maar dat is het niet helemaal.

Vraag 1: Het probleem is namelijk dat de geluidsuitgangen niet synchroon lopen.
Nu kun je wel vertraging toevoegen, maar het probleem is dat het geluid op de tv iets later komt.
Nu kan ik het geluid van de pc wel later laten starten in Voicemeeter (delay in ms toevoegen) maar dan is het geluid (bijvoorbeeld tijdens gamen) te laat op de pc. Ik zou dit overigens niet erg vinden op de tv. Je kan starten vanaf 0 ms (en niet in de min zetten). Daardoor moet ik de pc vertragen en kan ik de tv niet versnellen.

Nog even voor de volledigheid, het beeld komt ook altijd met iets vertraging op de tv, ik weet niet of ik dat zonder vertraging op de tv kan krijgen want ik gok dat dan het geluid ook meteen goed zou zijn.

Het verschil is ongeveer 100 ms.

Vraag 2: Daarnaast heb ik ook nog een andere vraag, je kan het volume niet regelen via de Windows volumebalk, alleen via Voicemeeter. Is het ook zo in te stellen dat je dit kunt doen via de volumebalk van Windows?

Vraag 3: Weet iemand nog een andere manier om gelijktijdig beeld en geluid te kunnen hebben op pc en tv?

[ Voor 9% gewijzigd door knorde op 29-10-2024 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathaspire
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:48
wat wil je net bereiken?
ik gebruik eartrumpet (verkrijgbaar in de microsoft store, is gratis).
hierbij kan je elke app een aparte geluidsuitgang geven (speakers, headset, bluetooth, ...)

zo heb ik games vaak in mijn headset, hoewel browser of video applicaties via mijn speakers komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Deathaspire schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:47:
wat wil je net bereiken?
ik gebruik eartrumpet (verkrijgbaar in de microsoft store, is gratis).
hierbij kan je elke app een aparte geluidsuitgang geven (speakers, headset, bluetooth, ...)

zo heb ik games vaak in mijn headset, hoewel browser of video applicaties via mijn speakers komen.
Ik wil bereiken dat ik dezelfde situatie op de pc en tv heb (als voorbeeld, als ik een film aan het kijken ben op de pc en mijn vrouw wilt even meekijken, is het de bedoeling dat ze op de tv mee kan kijken zowel beeld als geluid) maar dat het geluid wel synchroon loopt.

Kun je bij eartrumpet ook 2 outputs tegelijk opgeven?

[ Voor 6% gewijzigd door knorde op 29-10-2024 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathaspire
dat moet ik straks even bekijken als ik thuis ben.. ik zou denken van wel, maar durf het momenteel niet met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Deathaspire schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:53:
dat moet ik straks even bekijken als ik thuis ben.. ik zou denken van wel, maar durf het momenteel niet met zekerheid te zeggen.
Ik heb hem even geïnstalleerd maar hij opent hem na installatie niet, ook niet na opnieuw opgestart te hebben.
Heb jij ook Windows 11?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathaspire
ik gebruik windows 10, maar volgens de appstore van microsoft zou het op 11 ook moeten werken..
ik zie helaas wel niet onmiddelijk een functie om zelfde audio via 2 outputs te sturen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:16
Wellicht zou je met een HDMI audio extractor kastje kunnen gaan werken.
Alle output de HDMI uit, via het kastje naar de TV en de extracted audio uit naar je computerspeakers.

Probleem met software/virtuele devices ertussen is inderdaad de delay, voor (meestal) streaming is dat niet zo erg maar wel als je live ernaar wilt kunnen luisteren op beide outputs.
Pagina: 1