Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1684272

Topicstarter
Apart topic lijkt mij, en aangezien er vandaag geen topics zijn in deze categorie hier lijkt het, en er nogal strenge regimes zijn overal tegenwoordig waaraan je moet voldoen met je topic, zien we het wel.

Maar opzich is mijn vraag eigenlijk redelijk simpel, voor degenen die er meer verstand van hebben en zicht op hebben. Ik heb wat gegoogled op 3200g vs i7 920 en je zou een enorm verschil verwachten met 11 jaar ertussen in release date.
Joh, die 920 heb ik gekocht toen ik nog jong was ;) na jaren doorgeschoven naar de ouders die het daar nu al jaren mee doen icm 6Gb geheugen en een 64GB SSD-tje. Vooral dat laatste is erg krap geworden, waardoor herstel procedures nu met problematiek ook al een probleem worden vanwege te weinig vrije ruimte.

Hoeveel verschil gaat dat maken qua non-gaming werk, de huidige i7 920 icm 6GB DDR3 (icm 64GB SSD) tov een Ryzen 3200G met 16GB DDR4 (icm M.2)?

Ik schat zelf in 2 tot hooguit 3x zo snel als ik wat benchmark sites bekijk. Maar als ik dit dan weer zie:
YouTube: I7 920 Vs I5 2500k Vs I5 3570k Vs Ryzen 5 2600 On RTX 2060
dan scheelt het al weinig tussen die antieke 920 en een 2600, die weer sneller is dan een 3200g, en zou je denken dat het weinig upgrade is, zelfs na meer dan 10 jaar verschil?
Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dat youtube-filmpje is tamelijk waardeloos. De settings en de resolutie staan er niet bij, in sommige games vermoed ik een GPU-bottleneck, ook gezien de CPU-usage. Het verhaal over geheugenverbruik is ook maaf wazig, het doet me vermoeden dat er iets fout gaat.

Een factor twee tot drie zou kunnen kloppen, de Ryzen 2600 was geen snelheidsmonster. Maar wel 50% meer cores, meer IPC/kloksnelheid en een stuk zuiniger/efficienter. De i7 920 was toen best een energieslurpend bakbeest, de Ryzen 2600 juist licht en zuinig.

Als je er wat meer geheugen en een courante SSD bij wil prikken is iets recentere hardware wel zo makkelijk. 16GB of 1TB kost niks meer, maar met een i7 920 zit je nog op trage DDR3 en SATA-2. Het is allemaal backwards compatible dus een recente (SATA-)SSD zal er nog op werken, dat wel.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:23
Wat zijn precies de redenen voor de upgrade? Je noemt de SSD, die die kan je sowieso eenvoudig vervangen door een groter model. Is het systeem in andere opzichten te langzaam, of wil je gewoon graag een modernere CPU, bijvoorbeeld voor Windows 11?

Zoals altijd bij een upgrade, vraag je eerst af wát er precies niet voldoet in de huidige situatie, voordat je kijkt naar mogelijke nieuwe onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@bwerg, dank, goeie feedback! :) Ik denk inderdaad dat het toch wel een aardige performance vooruitgang zou moeten zijn. Ook qua features, met USB3 en HDMI enzo, wat tijdens de 920 nog helemaal niet bestond. Tevens vermoedelijk minstens de helft zuiniger qua energie (helemaal omdat geen aparte videokaart meer nodig is). 920 was toen ik hem kocht baanbrekend. Maar nu nog steeds verrassend OK, wel energieslurper, al is de huidige generatie Intel nog veel erger. AMD doet het beter.

@thomas: inderdaad ook wel mijn vraag geweest, is het de moeite waard het boeltje te upgraden als er weinig performance nodig is (browsen/word/video streamen zoals de ouders doen). Maarja als alles opnieuw geinstalleerd moet worden en data overgezet enzo, dan maar meteen wat nieuwe hardware voor de laatste jaren van de ouders........en de mogelijkheid naar Windows 11 te gaan, al heb ik dat zelf nog niet eens gedaan, zit er eens aan te komen.

Ik heb toch maar de gok gewaagd en ga na jaren weer eens proberen een nieuw systeempje te bouwen in de huidige kast van de ouders. Volgens mij moet alles nog bruikbaar zijn en daar de nieuw bestelde CPU/mobo/geheugen in aan te sluiten zijn. Ik laat mij verrassen haha. Er zal vast wel weer wat over het hoofd gezien zijn wat niet past of klopt, we gaan het zien.

Van i7 920 6GB DDR3 en 64GB SSD naar 3200G 16GB DDR4 en 1TB m.2, volgens mij moet dat met oude voeding en kabeltjes allemaal wel gaan lukken en naar ik aanneem stukken soepeler/sneller zijn en er weer jaren tegenaan kunnen. En dat voor, naar het er naar uitziet, momenteel 130Euro wat ik net afgerekend heb
(CPU+geheugen+mobo), dat is toch ook geen geld.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1684272 op 24-05-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als ik jou was zou ik na zoveel jaar net wel de voeding vervangen. Dat hoeft geen krachtig exemplaar te zijn maar als dit systeem nog een aantal jaar moet meegaan zou ik het risico op gedoe niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik zou geen 10 jaar oude voeding hergebruiken. Allereerst omdat CPU's tegenwoordig veel meer power-states en stroompieken kennen waar een oude voeding niet mee overweg kan, maar ook omdat je flink baalt als je binnen een paar jaar een keer de boel opblaast met die oude voeding, enkel om een paar tientjes te besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb vaker mensen gehoord over zorgen over de levensduur van een 2e hands / oudere voeding. In mijn naiviteit denk ik dat ik het aan ga durven evengoed. Volgens mij is de huidige voeding minder oud als de CPU/mem/mobo combinatie, al zou ook die wel eens een jaar of 8 kunnen halen. Het zijn geen dure onderdelen allemaal dus zou je misschien de gok wel kunnen wagen? Ben nooit zo van het preventief vervangen (if it ain't broken idee een beetje, zonde enzo). Ik zal eens extra kijken wat er nou eigenlijk in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:29

Barrycade

Through the...

Waarom niet een recentere setup? Die 3200 is toch ook al uit 2019?

Beetje webbrowser etc gaat nog steeds prima ook op die 920 maar energieverbruik is 50% lager in de 3200 als het allemaal op max moet draaien. En nog los van de grafische kaart.

Maar snelheid komt in deze vergelijking uit het geheugen en de SSD. Dus 16GB DDR4 zal het meeste positieve verschil maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
@Barry, omdat het ineens zo'n ontzettend goedkope optie is op Amazon. Die 3200g is momenteel ineens 36E, inclusief koeler en video onboard. Bijna gratis. Dan goedkoop bordje en mem en je bent klaar voor 130E. Ja nieuwer/recenter kan natuurlijk, maar is al gauw (minstens) het dubbele, en waarom zou je voor webbrowsing/Word/streaming. Noem maar een alternatief, ik keek ook even gauw voor een stapje hoger, 4600g ofzoiets, wat meer performance, maar 2,5-3x zo duur. Tjah,... als het niet nodig is/niet gebruikt/niet gemerkt wordt...

Denk dat het voornaamste voordeel is qua features/aansluitingen (HDMI/m.2/USB3), video onboard ipv losse videokaart met fans die weer problemen op kunnen leveren en energie slurpt, algehele energieconsumptie en mogelijkheid voor Windows 11. In huidige systeem zullen vast nog IDE HD aansluitingen zitten enzo, daar wil je toch een keer vanaf ;) Sowieso begint het aan alle kanten wel krap te worden inmjiddels, de CPU, de 6GB mem, de 64GB SSD. Als het niet zo goedkoop was zou ik het ook minder snel doen en langer overwegen, maar ik ben nog steeds verbaasd over die 130E die ik net afgerekend heb. Aangenomen dat de bestelling niet gecancelled wordt, wat ik bij andere webshops al 2x gehad heb vanwege foutieve prijs. Maar dit is Amazon.

Amd Ryzen PC processor, YD3200C5FHBOX, 3 3200G 4,2GHz AM4 6MB. EUR 36,22

Asus Prime B450M-K II Mainboard Socket AM4 (mATX, AMD Ryzen, DDR4-geheugen, M.2, SATA 6Gbit/s, USB 3.1 Gen 2 Type-A) EUR 52,99

Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz C16 XMP 2.0 High Performance Desktop Memory Kit, Black EUR 39,99

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 1684272 op 24-05-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:29

Barrycade

Through the...

Ok, hopelijk dan beetje knappe kast en niet zo'n vergeeld bakbeest? Anders heb je nog steeds alleen wat moderne aansluitingen op je moederbord.

Maar anders in stapjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hehe ja ik ken ze die vergeelde dingen. Nee dit is wel een fatsoenlijk zwart en geluidsgedempt merkding. Maar inderdaad, ik laat mij verrassen en zou mij niets verbazen als ik wat verrassingen (lees tegenvallers) ga krijgen! ;)

Hatseflats, gevonden: uitvoering: Antec Performance One P183
Klopt precies, uit die tijd, denk dat ik dat systeem zomer/herfst 2009 gebouwd zal hebben, en later toen hij naar de ouders ging een keer dat 64GB SSDtje ingezet zal hebben. Misschien is die Powersupply dan toch ook uit 2009, haha....... Dat zou, oude mails erbij gezocht te hebben de volgende kunnen zijn:
Corsair PowerSupply ATX 650W 24Pin 12CM FAN V2.91

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 1684272 op 24-05-2024 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een nieuwe kwalitatief goede 300~400 Watt voeding is aan te raden na 10 jaar. :)

Met die 3200G heb je ook Windows 11 support dus dat zit ook wel goed.

Mijn ouders heb een 3400G systeem in een AOpen HX45 kast zitten. Airflow is bijna afwezig in deze kast, maar voldoende voor de load wat de PC te verduren krijgt. :p

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Hehe OK ja dat is zo te zien wel echt zo'n jaren 90 vergeeld ding ;)~
http://www.eprom.com/home/images_of_cases/aopen_hx45.html
Prachtig,.. nostalgie
Jij hebt sowieso een schitterende collectie nostalgia zo te zien, 386,... dat was onze 2e familie-PC destijds (ik dacht met turbo knop?). Na de 8086 die al verouderd was toen we hem ontvingen, met single-color (bruine) monitor. Voor mijzelf begonnen met een 486 dx66 en via een of andere Cyrix cpu later de legendarische celeron 566 eenvoudig overgeklokt tot tegen de 900mhz met een fannetje van 3x3cm ongeveer, lachwekkend) Nougoed, we dwalen af (en worden (lees:ZIJN) oud).

[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 1684272 op 24-05-2024 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:56

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@brooky: nou je het zegt, ik kan mij bij het openen van dit topic niet eens herinneren dat ik een categorie gekozen heb, waar stond ie eigenlijk, vermoedelijk "Processors, moederborden en geheugen"? Ik post niet zo gauw meer mede vanwege de afbranderij en restricties/stricte regeltjes die nogal aan de orde van de dag zijn tegenwoordig, dus wat onwennig. Viel me nog mee dat ik wat kon posten, comments leveren mag ik al niet meer tegenwoordig geloof ik hier (weer iets met karma regeltjes ofzo?).
Wat ik net al zeg, ik word oud. Dank voor het plaatsen in de juiste categorie.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 1684272 op 24-05-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Vroeger waren de 'modjes' heul erg streng. ;) Valt tegenwoordig wel mee.

Je bent altijd welkom in dit topic mocht je willen keuvelen over oude spullen.

Het grote Retro Game PC topic

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Och hemel ja wat ik daar lees, warme gevoelens direct bij die kreten, over nostalgie gesproken
S3 Trio/ViRGE
Matrox Millenium/Mystique
Sound Blaster Pro/AWE32/Live
3dfx Voodoo
Als ik ze niet gehad heb, heb ik ze destijds overwogen of verlekkerd naar gekeken in de papieren folders van Vobis en Computerland enzo, whaha. Das war einmal. De voodoo kaart heb ik nog op zolder als 8MB variant als ik mij niet vergis (en >500gulden! krankzinnig veel voor die tijd), paar weken later was ook die alweer verouderd en was er de 16MB variant. Ging HEEL hard destijds!
Terugkomend op dit topic, toen was het ondenkbaar om pas na 15 jaar je PC eens te upgraden omdat het wat krap werd :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1684272 op 24-05-2024 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:45

MsG

Forumzwerver

Anoniem: 1684272 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:04:
Ik heb vaker mensen gehoord over zorgen over de levensduur van een 2e hands / oudere voeding. In mijn naiviteit denk ik dat ik het aan ga durven evengoed. Volgens mij is de huidige voeding minder oud als de CPU/mem/mobo combinatie, al zou ook die wel eens een jaar of 8 kunnen halen. Het zijn geen dure onderdelen allemaal dus zou je misschien de gok wel kunnen wagen? Ben nooit zo van het preventief vervangen (if it ain't broken idee een beetje, zonde enzo). Ik zal eens extra kijken wat er nou eigenlijk in zit.
Helemaal eens, hier op Tweakers wordt altijd bij elk random issue geadviseerd om je voeding te vervangen. Zou het gewoon proberen, en als het niet werkt kan je de boel altijd nog vervangen voor een nieuwe voeding, of bijvoorbeeld eentje uit V&A hier.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Moet tot mijn schaamte wel toegeven dat ik een jaartje of 2 geleden de boel wel opgeblazen heb toen ik een 1060 videokaart verving voor een 2060 waar ineens meer aansluinkjes voor direct in de voeding moesten. Had het verkeerde kabeltje/stekkertje en pof zei hij toen ik hem aanzette. In mijn leven nog niet meegemaakt, zo gauw doe je niet wat verkeerd met PC bouwen dacht ik altijd, en dat deed ik ook niet, maar je kunt de boel wel goed verkloten en is niet het werkt wel of het werkt gewoon niet en dan doe je het anders waardoor het wel werkt. Toen was het de zoektocht wat er kaduuk was. Eerst dacht ik dat het de voeding moest zijn, nieuwe besteld, nog niet goed, nieuw mobo besteld, nog niet goed, bleken achteraf zowel het mobo EN de CPU kapot gegaan te zijn bij die actie. De CPU had ik niet verwacht maar dat was dus geen leuke toestand en een hoop zoekerij/geprobeer en onderdelen bestellen :)

Hopelijk gaat het dit keer beter......het scheelt dat er geen videokaart bij hoeft met (extra 6/8-pins stekkers direct naar de voeding toe) vanwege de onboard vega :) Simpel systeempje, kan weinig fout aan gaan lijkt me zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Sta er een dag later nog steeds wel achter, de keuze :)
Opeens is die 3200g voor erg weinig bij Amazon. Grote restpartij waar ze vanaf willen ofzo? Apart prijsbeleid wel daar, elke keer dat je kijkt met een paar uur verschil is hij weer een paar dubbeltjes duurder, de Pricewatch kan het niet eens bijhouden.
In ieder geval >10 jaar nieuwere techniek. Vermoedelijk grofweg 2x sneller (tegenvallend maar komt dan door destijds top of the line i7 tegen nu achterhaald budget processortje), zuiniger, geen apart videokaartje meer nodig, en aansluitingen (m.2/USB3) en de mogelijkheid voor Windows 11.
Dat is wel leuk upgraden dan, even vooruitlopend op de zaken want ik heb nog niets binnen en werkt nog niet. Ouders waren opzich al tevreden met prestaties i7 920, al geeft de boel momenteel problemen qua stabiliteit, dus dan moet dit nieuwe setje er ook wel de komende vele jaren tegenaan kunnen. Scheelt als je niet hoeft te gamen of compilen etc. Enige reden om te moeten upgraden zijn dan de aansluitingen en mogelijkheden te upgraden naar nieuwer OS. Vergelijk telefoons en versies Android. Want inderdaad zo nalezend gaat Windows 11 niet op die i7 920 uit 2008, Windows 10 gaat nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:30

Thomg

Aww yiss

Check passmark als je een ruige indicatie van performance verschil wilt.
https://www.cpubenchmark....-920-vs-AMD-Ryzen-3-3200G

En ja, de 3200G is niet te slijten als losse proc omdat andere competente CPUs niet veel duurder zijn. Platformkosten spelen een serieuze rol wat het relatief eenvoudig te motiveren maakt om dan maar voor wat beters te gaan. Zou me niet verbazen als de 3400G in de niet al te verre toekomst ook nog een keer in de aanbieding gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Thomg op 26-05-2024 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Waarom een oud b450 bord? Neem dan een A520, stuk nieuwer en meer dan goed genoeg.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:20
Geen Corsair geheugen nemen icm Ryzen, tenzij het EXACTE type in de qvl lijst van het moederbord staat.

Je kan beter een ander merk pakken die ook in de qvl staat. Corsair geeft vaak problemen met Ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@thomg: thanks, die had ik inderdaad ook gevonden, waaruit dan zou blijken met die passmark score dat ie ongeveer 2,5x zo snel zou zijn. Ik hoop het.
Momenteel is de 3200G dus wel ineens even ERG goedkoop, had em dus voor E36,22, dat is echt niets. De eerstvolgende voordelige AM4's zijn al meteen 2,5-3x zo duur. Echt even een aanbiedinkje dus, heb je wel eens met onderdelen. Al zijn het soms ook foutjes op de site en wordt je bestelling geannuleerd. Heb inmiddels bericht dat alle 3 de spullen verstuurd zijn en komende week binnen zouden moeten druppelen.

@Neliz: moet toegeven dat ik me daar verder niet in verdiept heb. Het is ook allemaal niet zo belangrijk. Even vlot gekeken wel en die 520 leek wat nieuwer maar las iets over geen overklokmogelijkheden (vreemd). En verder ach het gaat mij erom dat er USB3 op zit en vooral een m.2 aansluiting en hij voordelig is. Amazon kwam zelf met dat anderen die onderdelen bij de CPU gekocht hadden, dus heb het even makkelijk gehouden verder voor mijzelf. ASUS vind ik vaak wel OK en zag een positieve review.

@meljor: we gaan het zien...

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1684272 op 26-05-2024 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik niet helemaal begrijp. Vandaag aan de slag gegaan het boeltje te vervangen, systeem aangezet, alles in 1x goed, had beeld :)

Maar dan, windows 11 boot USB gemaakt, kan taal selecteren en de versie home/pro. Welke ik ook kies, hij zegt daarna dat het systeem niet aan de minimum requirements voldoet. Googelen, TPM moet enabled worden in bios (zie bv onderstaande link). Ik vol goede moed daarnaar op zoek, bleek al enabled.
YouTube: How to enable TPM in BIOS on Motherboard | ASUS SUPPORT (Vanaf 1:04).

Lees toch op meedere sites dat het moet kunnen werken, en toch pakt hij het niet. Of zou het met die nieuwste Windows11 versie te maken hebben, 23h2 ofzoiets, al zie ik als ik daar weer op zoek dat de CPU ook supported is, en aangezien het mobo ook die TPM setting heeft en enabled is, waar kan het dan nog in zitten??

https://learn.microsoft.c...-supported-amd-processors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:13

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

uefi secure boot staat ook aan? zonder legacy support.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:21
Leuk topic, ga ik volgen! Ik heb ook een 920. Ondertussen met diverse SSDs, 12GB triple Channel geheugen en een GeForce 1060 3GB. Ik gebruik hem nog maar 1x per paar maanden als ik er nog een spelletje op speel (Far Cry 6, jawel, dat speelt er nog op haha).

Als ik voor heul weinig zou kunnen upgraden doe ik het misschien nog wel. Benieuwd naar je ervaringen als het straks draait!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb nu via een methode met Rufus installatie disk maken (weer de ISO gedownload nu ipv directe boot disk download), kon nu verder, amar nu lijkt hij tijdens de installatie weer in een boot loop te zitten, zucht, het zit toch weer niet mee.
Heb secure boot enabled (Windows UEFI Mode) staan, USB eruit gehaald, de andere drives uitgeplugd, alleen de nVMe heeft hij dan nog over maar er draait een klein rondje, even Windows blauw vlaggetje, momentje aub,.... en flats weer booten en daarna weer rondje draaien geloof ik en dan een "blauw scherm" met why did windows reboot, en dat in een loop.

Edit: OK lang leve Google/Youtube, wat zou je zonder moeten. USB eruit gehaald na nogmaals installatie op het moment dat hij gaat rebooten voor de eerste keer. Nu is ie verder.

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 1684272 op 01-07-2024 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Na weer een trucje te hebben moeten uithalen om zonder microsoft account door te kunnen gaan nu eindelijk in Windows 11... nu even kijken hoe ik het boeltje wat meer op Windows 10 kan doen lijken. Want hoe leg ik dit uit aan mijn ouders (van richting de 80)? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hij gaat lekker, lekker aan het customizen, draait als een zonnetje natuurlijk.
De Windows installatie was echter lastiger dan het in elkaar zetten van de hardware! Tss... dat gekke Microsoft ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Stiggy Ik DENK wel dat dit zo een aardige upgrade is tov de oude config. Al zou ik als ik jou was wel een wat vlottere CPU uitkiezen om een serieuzere stap te maken. Na het hebben bekeken van een hoop filmpjes en benchmarks zie je wel dat de 3200G wel echt een budget dingetje is, en dan zelfs eentje van al 5 jaar oud. Geen hyperthreading, zag net tijdens wat installaties enzo de CPU vaak al rond de 60% of hoger zitten. Ik kan het zelf verder moeilijk vergelijken omdat ik met de i7 920 nooit zo werkte meer de afgelopen >10 jaar ;) en het was een nogal vervuilde installatie geworden door de jaren heen en hij had nu nogal problemen waardoor er sowieso nauwelijks mee te werken was. Het is gewoon wel fijn weer wat meer bij de tijd te zijn en een stuk zuiniger, lekker simpel PCtje zo en draait prima uiteraard, veel geheugen en de NVMe als OS disk.
Zoals gezegd, E130 voor CPU(+GPU)+MOBO+Mem en dan een Sam980 1TB NVMe (zeg E50-60, maar had ik nog liggen) en de bestaande 650W voeding en kast en oude HD er in gehouden als D schijf waar hun spul allemaal op staat. Onder de 200 euro klaar in ieder geval, en een dagje werk dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Bedankt voor de update en tip @Anoniem: 1684272 ! Ik draai mijn 920 wel overclocked, ik geloof op iets van 3,8GHz nu. In de praktijk is er gewoon prima mee te werken, voelt helemaal niet zo traag aan. Maar omdat ik het ding maar heel af en toe gebruik wil ik er ook niet veel meer aan uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit bordje zit de i7 920 op trouwens, wel een chiquer ding dan het budget bordje die er nu in gekomen is.

https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-EX58-UD5-rev-10#ov

vs

https://www.asus.com/nl/m...s/prime/prime-b450m-k-ii/

Die "heat-pipes" zoals dat heet? tussen de koelblokjes en de 10 (!!) sata aansluitingen, mooi werk.
Aparte kleuren ook voor een mobo, matchend bij je hakken-en-zagen aussie. Nee hoor dat was nog weer een stukje verder terug in de tijd.
Qualified for Windows® 7
Multi-display support with 3 way CrossFireX and 3 way SLI™
Get Ready to Unleash the Power of 32nm 6 Core CPUs!!!!
En gas op die lollie.

Maar even terugkijkend had ik niet verwacht dat het installeren van Windows 11 toch nog zo'n uitdaging zou zijn op een supported setje.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 1684272 op 01-07-2024 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
En inderdaad al bijzonder genoeg dat je Fr Cry 6 kunt draaien op een CPU uit 2008. En Windows 11 schijnt toch ook prima te gaan lees ik (zelfde workaround als ik nu heb moeten gebruiken met het nieuwe setje). Hij was destijds ook revolutionair, misschien inmiddels bijna legendarisch te noemen ook, enorm aantal topics/filmjpes erover te vinden en mensen die hem nog steeds gebruiken ruim 15 jaar later. Alles ouder hoor je niets meer van en is inferieur lijkt het wel. Was een grote stap voorwaarts die ze maakten met die eerste i7's is wel gebleken.

Ik begrijp dat jullie allemaal nu heel graag dit willen bemachtigen:

v&a aangeboden: Core i7 920 (+stock cooler) + Gigabyte GA-EX58-UD5 + 6GB RAM

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1684272 op 03-07-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Stiggy schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:11:
Bedankt voor de update en tip @Anoniem: 1684272 ! Ik draai mijn 920 wel overclocked, ik geloof op iets van 3,8GHz nu. In de praktijk is er gewoon prima mee te werken, voelt helemaal niet zo traag aan. Maar omdat ik het ding maar heel af en toe gebruik wil ik er ook niet veel meer aan uitgeven.
Grootste winst in jouw geval is ook stroomverbruik. Omdat je al een 1060 hebt is in jouw geval een Ryzen 5600 of 5600X bijna de perfecte upgrade. Kost relatief weinig en is een echte stap voorwaarts. Borden en geheugen zijn nog steeds goed op voorraad en goedkoop.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
nelizmastr schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:00:
[...]

Grootste winst in jouw geval is ook stroomverbruik. Omdat je al een 1060 hebt is in jouw geval een Ryzen 5600 of 5600X bijna de perfecte upgrade. Kost relatief weinig en is een echte stap voorwaarts. Borden en geheugen zijn nog steeds goed op voorraad en goedkoop.
Met een keer in de paar maanden aanzetten gaat het lang duren voordat ik dat stroomverbruik terug heb hoor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Eens wel met Neliz, heb zelf dan sinds 2021 een 5600x, ook zo'n toppertje die vele jaren mee kan, ik zoek ze altijd wel uit ;) Van dezelfde generatie met meer cores (5800/5900/5950) heeft eigenlijk geen zin voor mij, qua gaming een paar fps, en zware videobewerking etc doe ik niet en verbruiken al gauw een heel stuk meer. De 7000 Ryzens vind ik niet erg interessant, hou niet van die onzuinige dingen en momenteel zeker nergens gebrek aan. De volgende generatie lijkt weer beter te worden, maar of er de komende paar jaar behoefte aan ga hebben denk ik ook niet.
5600x is nog steeds budget, wel geen video erop (dan zou je 5600g moeten hebben, met een 1060 kun je dat beter niet doen ;) ), maar zuinig en rete rap. Maarja je zult evengoed meer kosten hebben aan bord en geheugen, dat is in alle gevallen zo bij jou natuurlijk, Stiggy.
Omdat mijn ouders ook geen pure rekenkracht nodig hebben en vele cores maar vooral een vlot genoeg (web/streaming video/excel/word/mail) systeempje dat vlot opstart en afsluit en probleemloos is, weinig aan kapot kan gaan en wat problemen kan gaan geven, vond en vind ik dit eigenlijk wel een heel leuke stap zo naar de 3200g, met zijn gratis geintegreerde GPU en nu overdadig veel NVMe diskruimte (voor hen dan) en snel geheugen. En dat voor weinig.
Nieuwste beschikbare firmware upgrade van het oude moederbordje was bijvoorbeeld jan 2012 zie ik... (een-na laatste in 2010). Nieuwe bordje heb ik vanochtend nog geupgrade naar een versie van dit voorjaar.
Heb zelf overigens ook een 1060 3GB gehad, daarna 1,5 of 2 jaartjes een 2060 en nu dan een 4070, eigenlijk overkill voor 1 of 2 spelletjes die ik speel, maar ook vanwege zijn relatieve efficientie en vond de 2060 qua geheugen (6GB) wat aan zijn limiet zitten met de game waar ik verslaafd aan ben geraakt (Deathloop PvP).

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 1684272 op 03-07-2024 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

-

[ Voor 99% gewijzigd door bwerg op 04-07-2024 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Oioioi, het is wel een beetje bezint eer ge begint als je een PC herinstalleert voor ouwe lui.
Vandaag de PC laten zien, en in plaats van ah wat fijn en wat werkt ie lekker vlot enzo was het vooral weer het ene probleem na het andere. De Foto's waren allemaal op andere manieren op andere lokaties opgeslagen omdat er geen inzicht is in wat waar nou terecht komt, tjah alles via Picasa en Albelli Fotoboek ofzo blabla en dan klik ik import, dat soort praat. Zodra je in de file explorer werkt en laat zien waar de foto's nou echt staan,... Had voor de handigheid XYPlorer erop gezet, gebruik ik zelf ook , met tabs en dual panes enzo, super, maar zij begrijpen er niets van wat dat nou is. Er bleek eigenlijk nog minder inzicht in drives/directorystructuren dan ik dacht. Het ene was in "Mijn PC>Pictures" opgeslagen (dat is dan dus C-schijf waar nou juist niets zou staan was mij verteld!) krijg je dan te horen, en het andere weer via import vanaf de telefoon. En hoe krijg ik dat nou aan de praat met de telefoon. Kreeg ik zo ook niet zo snel voor elkaar eigenlijk, telefoon via USB eraan gehangen maar daar moet meer voor gebeuren leek het. Dan zit je weer met de rechten in een user folder op een andere windows installatie (oude schijf), daar mag je niet eens in. Had zo gauw bedacht via de security tab disable inherit te doen en dat toe te passen op alle subdirs, draait wel een minuut of 5-10. Bleek nog te werken ook. Moest op een andere folder ook nog gedaan later waar ik ook al niet in mocht. Wat een gedoe.
Hij is maar meegenomen en moeders gaat wel kijken wat ze wel en niet kan, pa kan al helemaal NIETS met computers. Haha.
Het is wat, ouwelui en computers. Een helpdeskfunctie zou ook niets voor mij zijn, ik kan daar helemaal niet tegen als je niet gewoon "dezelfde taal" spreekt. Je weet ook van tevoren: je kunt iets proberen uit te leggen maar het heeft toch geen zin. Alles moet met 1 of 2 klikken vanaf de desktop te benaderen zijn, anders gaat het sowieso al te ver. Dan wordt het lastig, heel frustrerend.
En daarom is de PC/Windows installatie na hooguit een paar jaar ook volledig verkloot, ziet alles er raar uit en werkt niet of nauwelijks meer en crasht om de haverklap. Ze klikken maar wat.

Eigenlijk moet je ze ook niet achter een PC laten misschien maar gewoon alleen een tablet met icoontjes/plaatjes waar ze op kunnen drukken en verder niets. Het is ook wel zo dat voor een PC//Windows installatie je gewoon best een beetje inzicht moet hebben in wat je doet en hoe het in elkaar zit, anders gaat het gewoon fout.
Ik ben zelf IT-er met PC ervaring sinds de brugklas (8086) maar loop ook vaak van het ene probleem in het andere zoals tijdens boven beschreven installatie issues. Windows verzint ook steeds nieuwe struikelblokken. Na Windows 11 installatie mocht ik ook niets op de C-schijf in de root schrijven bv viel mij al op, allemaal afgeschermd. Je bent admin maar mag nog niet alles. Hoe dat zit heb ik maar even zo gelaten, zullen de ouders toch niet doen. Daarom doe ik op de eigen PC voorlopig ook maar even helemaal niets upgraden of herinstalleren qua Windows!! Wat een ge-emmer altijd.
Ochjee krijg nu mail dat ze hem vanuit de auto met een kruiwagen naar het huis hebben verplaatst omdat hij zo zwaar is. Kabeltjes zouden ze zelf aansluiten, past maar op 1 plek allemaal zeg ik (hdmi/usb), haha dat wordt wat.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 1684272 op 07-07-2024 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb overigens het bordje nadat alles met workarounds was geinstalleerd een bios update gegeven.
De bios was toch alweer van een jaar geleden, al was het bordje net een paar weken binnen (opzich niet verrassend/schokkend evengoed lijkt me). En er waren inmiddels al 5 nieuwere versies zag ik op de site. Een van de bios updates had als omschrijving erbij "Update AMD 5000/3000 Series CPU fTPM version". Wellicht dat met eerst een bios update VOOR de windows 11 installatie er geen probleem was geweest met die incompatibility van de hardware melding icm windows 11 en onmogelijkheid verder te gaan met de reguliere installatie. Iets voor een volgende keer wellicht om die volgorde aan te houden.......... ;)
Dus voor @Stiggy bijvoorbeeld als je wilt upgraden maar niet de nieuwste hardware (dus voor heul weinig) wilt gebruiken. Windows 11 zou overigens met verschillende mogelijke workarounds op zo'n beetje alle oude hardware draaiend te krijgen moeten zijn, ook een i7 920. Ik wacht zelf nog even met Windows 11 tot einde release date denk ik. Lees net "Support for Windows 10 is discontinued after October 14, 2025", dus nog ruim een jaar. Al is dat niet lang en wel blij dat het PCtje van de ouders alvast op 11 zit, anders krijg je dat later weer.

Het zelf aansluiten van de pc en werkend krijgen van de printer (bleek verder geen extra actie nodig zelfs na inpluggen, allemaal meteen herkend enzo) door moeders ging overigens prima, aldus moeders.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 1684272 op 10-07-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:09
Heb je UEFI & Secure Boot aanstaan?
Zie https://support.microsoft...52-4782-9efd-7674389a7ba3 voor de requirements van Windows 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@martyw Dat had ik allemaal gecheckt destijds inderdaad, maar is inmiddels een gepasseerd station.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Zie mijn post van woensdag 3 juli 2024 19:41. Een kenner en liefhebber heeft die vintage pracht en praal op de kop weten te tikken voor weinig inmiddels. :)

Maar serieus, was eigenlijk best verbaasd over hoeveel aansluitingen daarop zitten. 10x SATA, 6 RAM sloten, 2x RJ45 ethernet !? Waarom en waar vind je dat nog tegenwoordig. Setje CPU/mobo/RAM zal ik destijds ook een slordige 600E voor betaald hebben als ik het zo eens terugkijk.

Hoor van de ouders vooralsnog geen klachten met het nieuwe budget setje, dus zal wel goed zijn.
Pagina: 1