Huidige game pc vervangen

Pagina: 1
Acties:

• Ricka
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 28-05-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gewoon game

Wat mag het systeem gaan kosten?
rond de 800 a 1000 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model Neem alleen 2 schermen MSI Optix G2412 - Full HD Gaming Monitor - 170hz - 24 inch. mee en nog geen plannen om deze te vervangen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden. Ik zit niet vast aan een merk.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen? Nee

Ik zoek dus vooral een upgrade van mijn huidige pc. dan wel een nieuwe pc. wat ik nu heb is:
AMD Ryzen 5 2600 processor
Asrock B450M PRO 4 moederbord
MSI GeForce GTX 1660 SUPER ventus xs oc videokaart.
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16 geheugen
Intel 660p 1TB M.2 SSD
Corsair CX550M PSU voeding.

Dit systeem is nu ca 4 jaar oud. Ik heb onderstaande best buy bekeken.
Best Buy Guide: De beste 1080p-game-pc Echter vraag ik me af of of deze prima is. Ik zal voornamelijk shooters gaan spelen.

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:18

Bouwer21000

Bigger number better

Ik neem aan dat je je huidige PC wil upgraden omdat de prestaties niet meer voldoen. Ik denk dat je best nog even door kan gaan met deze PC als je er een wat nieuwere videokaart in zet, dat hoeft ook niet heel duur te zijn. Misschien ook een nieuwe CPU, maar dat hangt van de games af.

Welke games speel je precies waar je een verbetering wil zien? Als je dat kan aangeven (en hoeveel fps je erin wil halen) kunnen we denk ik redelijk accurate upgrade-tips geven :)

[ Voor 7% gewijzigd door Bouwer21000 op 24-05-2024 16:40 ]

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:46
Agree, het ideale systeem om een upgrade uit te voeren ipv een complete vervanging aangezien full hd nog steeds gewenst is. Alleen de voeding houdt een al te pittige videokaart tegen.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• Ricka
Bouwer21000 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:39:
Ik neem aan dat je je huidige PC wil upgraden omdat de prestaties niet meer voldoen. Ik denk dat je best nog even door kan gaan met deze PC als je er een wat nieuwere videokaart in zet, dat hoeft ook niet heel duur te zijn. Misschien ook een nieuwe CPU, maar dat hangt van de games af.

Welke games speel je precies waar je een verbetering wil zien? Als je dat kan aangeven (en hoeveel fps je erin wil halen) kunnen we denk ik redelijk accurate upgrade-tips geven :)
Ik speel zeg maar de bekende games zoals cod gta rdr etc. op de ps5.
Op mijn pc wil ik vooral puur pc games spelen denk aan Six days of fallujah. Escape from Tarkov, en recent uitgekomen Gray Zone warfare. en wellicht later dit jaar de nieuwe cod. Voor laast genoemde game (gray zone) is mijn pc niet voldoende genoeg meer. Fps vind ik persoonlijk niet heel belangrijk. Ik merk dat mijn pc wat een game als fortnite/warzone toch al wat moeite heeft. vandaar dat t me een goed plan leek om of te upgrade/ al dan niet te vervangen.

Misschien handig om te weten mijn kast is 45cm breed en 38cm hoog. Ik las dat dit nogal aan de kleine kant is :)

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:46
Dat is zeker een kleine kast maar beter is nog het merk en typenummer te geven. Daar kunnen we meer mee in de vergelijking. Ik ben niet zo bekend met de genoemde games. Ik zou denk ik globaal proberen om een 5600 of zelfs 5700x3d te combineren met een tweede hands RTX 3070. Dat lijkt mij een mooi upgrade.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• Ricka
Therazor schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:56:
Dat is zeker een kleine kast maar beter is nog het merk en typenummer te geven. Daar kunnen we meer mee in de vergelijking. Ik ben niet zo bekend met de genoemde games. Ik zou denk ik globaal proberen om een 5600 of zelfs 5700x3d te combineren met een tweede hands RTX 3070. Dat lijkt mij een mooi upgrade.
Zou dat in mn huidige moederbord passen?

Mijn kast is trouwens een Fractal Design Focus G Mini Behuizing. EAN: 7350041084914

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:33
De Fractal Design Focus G Mini is relatief klein omdat er geen ATX formaat moederborden inpassen, maar wel videokaarten tot 38 cm lang, dat is geen beperking, ze komen zelden boven de 36 cm. De AMD Ryzen 7 5700X3D past en wordt ondersteund op het ASRock B450M Pro4 moederbord, als je upgrade naar BIOS versie P8.01, als dat nog niet gebeurd is doe dat dan met je huidige CPU.

[ Voor 18% gewijzigd door martyw op 24-05-2024 22:27 ]

• Ricka
Zelf zat ik aan het volgende te denken.

Videokaart: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO OC Edition 8GB GDDR6
Moederbord: ASUS TUF Gaming B550-PLUS
CPU: Ryzen 5 5600.

Dit zou betekenen dat ik wellicht een andere kast moet. iets wat geen issue is. Echter heb ik alleen geen idee hoe toekomst bestendig dit dus zou kunnen zijn :)

• Bouwer21000

Bouwer21000

Bigger number better

Ik zou bij het huidige moederbord blijven en naar de 5700X3D gaan qua CPU en dan de 4060 (of iets vergelijkbaars). Vooral voor Fortnite/Tarkov maakt de CPU echt veel verschil.

De uitvoering: XFX Speedster QICK 319 AMD Radeon RX 6750 XT is als GPU wellicht ook een interessante optie.

• improperBunny
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:47
Ricka schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:53:
Zelf zat ik aan het volgende te denken.

Videokaart: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO OC Edition 8GB GDDR6
Moederbord: ASUS TUF Gaming B550-PLUS
CPU: Ryzen 5 5600.

Dit zou betekenen dat ik wellicht een andere kast moet. iets wat geen issue is. Echter heb ik alleen geen idee hoe toekomst bestendig dit dus zou kunnen zijn :)
Ik zou gewoon lekker het huidige moederbord houden en het geld investeren in gpu / cpu. De eerder genoemde 5700x3d zou een leuke upgrade zijn. Zou alleen wel overwegen de PSU ook te vervangen voor iets met wat meer wattage.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:33
improperBunny schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 23:40:
Zou alleen wel overwegen de PSU ook te vervangen voor iets met wat meer wattage.
Met de tot nu toe genoemde videokaarten volstaat een niet al te oude en redelijke kwaliteit 550 Watt voeding zoals de Corsair CX550M.

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 25-05-2024 01:06 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ricka schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:23:
Ik zoek dus vooral een upgrade van mijn huidige pc. dan wel een nieuwe pc. wat ik nu heb is:
AMD Ryzen 5 2600 processor
Asrock B450M PRO 4 moederbord
MSI GeForce GTX 1660 SUPER ventus xs oc videokaart.
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16 geheugen
Intel 660p 1TB M.2 SSD
Corsair CX550M PSU voeding.

Dit systeem is nu ca 4 jaar oud. Ik heb onderstaande best buy bekeken.
Best Buy Guide: De beste 1080p-game-pc Echter vraag ik me af of of deze prima is. Ik zal voornamelijk shooters gaan spelen.
Gezien je een 1080p best buy guide linkt, ga ik ervan uit dat je op 1080p gamed, klopt dat? Waar schort de performance momenteel aan en in welke games is dat? Als dat CPU afhankelijke games zijn en je upgrade de videokaart, zal je weinig verschil merken en vice versa natuurlijk ook. :) Upgraden om het upgraden lijkt me vooralsnog zonde van het geld.

Als raytracing niet echt een vereiste is voor je, zou je eventueel naar een AMD videokaart kunnen kijken, die zijn een stuk goedkoper en haal je dus wat meer bang for the buck mee. Maar het is natuurlijk wel afhankelijk van waar de grootste bottleneck zit.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 25-05-2024 01:26 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:03
Upgrade naar een 5600 lijkt mij volstaan. Heb zelf nog een 8700K icm een RTX 4070 in mijn primaire pc en een 5600 icm een RTX 2070 in mijn 2e game pc. Die 8700K volstaat nog altijd en de 5600 is zelfs iets sneller. Dus met die cpu zit je voorlopig echt wel goed.

Betreft de GPU: De RTX 2070 volstaat in mijn ervaring voor 1080p. Dus je idee om een 4060 te pakken is zo gek nog niet.

Zoals eerder gemeld heb je vermoedelijk geen nieuw moederbord nodig.

Voeding zou ik pas vervangen wanneer je met de huidige voeding problemen krijgt.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Ricka
CH4OS schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 01:24:
[...]

Gezien je een 1080p best buy guide linkt, ga ik ervan uit dat je op 1080p gamed, klopt dat? Waar schort de performance momenteel aan en in welke games is dat? Als dat CPU afhankelijke games zijn en je upgrade de videokaart, zal je weinig verschil merken en vice versa natuurlijk ook. :) Upgraden om het upgraden lijkt me vooralsnog zonde van het geld.

Als raytracing niet echt een vereiste is voor je, zou je eventueel naar een AMD videokaart kunnen kijken, die zijn een stuk goedkoper en haal je dus wat meer bang for the buck mee. Maar het is natuurlijk wel afhankelijk van waar de grootste bottleneck zit.
Ja ik game op 1080p het ligt wel in de toekomst om ooit een monitor voor 1440p te halen. Maar dat heeft geen prio.

Wat de performance betreft is t meer dat ik games zoals tarkov, Gray Zone warfare, Niet soepel kan draaien of zelfs helemaal niet. ( volgens de specs) laast genoemde heb ik nog niet gekocht om die reden. Waarin vooral mijn videokaart het probleem lijkt te zijn.

De reden waarom ik de BBG linkte. Is omdat mij dat ook mooi orientatiepunt leek en ik zoals aangegeven 1080p voor dit moment meer dan prima vind.

• Ricka
Bouwer21000 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 23:38:
Ik zou bij het huidige moederbord blijven en naar de 5700X3D gaan qua CPU en dan de 4060 (of iets vergelijkbaars). Vooral voor Fortnite/Tarkov maakt de CPU echt veel verschil.

De uitvoering: XFX Speedster QICK 319 AMD Radeon RX 6750 XT is als GPU wellicht ook een interessante optie.
De videokaart die je noemt is wellicht interressant voor zijn huidige prijs. dan de 4060 kaart. dit omdat de 4060 een 8gb is. en die jij net noemde een 12gb is. ( als dit veel uit maakt) Maar gezien de kaart die jij noemt een stuk groter is. is een grotere kast een optie ivm koeling?

• Bouwer21000

Bouwer21000

Bigger number better

Ricka schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:26:
[...]

De videokaart die je noemt is wellicht interressant voor zijn huidige prijs. dan de 4060 kaart. dit omdat de 4060 een 8gb is. en die jij net noemde een 12gb is. ( als dit veel uit maakt) Maar gezien de kaart die jij noemt een stuk groter is. is een grotere kast een optie ivm koeling?
De 8GB vergeleken met 12GB maakt voor gamen op 1080p weinig uit maar kan geen kwaad, maar dat is niet de (enige) reden dat het een snellere GPU is. Een grotere kast levert niet per se betere koeling, je huidige kast is prima.

[ Voor 13% gewijzigd door Bouwer21000 op 25-05-2024 13:15 ]

Pagina: 1