Gondverf voor buiten droogt lelijk op, vingerafdruk patroon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-10 14:55
Ik loop tegen een vreemd fenomeen aan met het lakken van houten kozijnen buiten.
De gebruikte primer (Sikkens Rubbol) droogt heel lelijk op met een onregelmatige oppervlakte structuur die op een vingerafdruk lijkt, zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaTaWOv2y8EETMnqf-lDLVw81UA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zKZJYq9MUpEnS6Qeb0OlwFgh.jpg?f=user_large

Tijdens het droogproces vloeit de lak mooi uit en lijkt er niets mis mee, maar na een uur of 4, als het oppervlak niet meer kleverig is begint deze vingerafdruk structuur te ontstaan en droogt de verflaag zo verder op tot het volledig uitgehard is.

Als test, heb ik ook een gewoon vuren latje ingesmeerd (dat is bovenstaande foto) om te kijken of het aan de oude houten kozijnen buiten lag, of aan het feit dat er oude (verwijderde) verflagen op hebben gezeten (was ook Sikkens Rubbol overigens) maar daar lijkt het dus niet aan te liggen.

Weet iemand wat hier mis is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nylato
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:29
Eventjes snel opgezocht:
Dit kan komen door twee dingen komen:

1. de verf is te dik aangebracht
2 je hebt te snel de tweede laag verf aangebracht.

Als je te dik schildert dan droogt het bovenste gedeelte van de laag wel, maar het duurt langer voordat het onderste gedeelte van de verf droog is. Optisch denk dus dat de verf droog is, terwijl dat niet het geval is. De reactie van het onderste laag is dan dat de verf gaat rimpelen.

Optie 1 lijk mij aan de beschrijving de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:44
Ik dacht ook al aan dat de laag (veel) te dik is.
Volgens mij is primer/grondverf bedoeld om in te trekken, niet om ergens een dikke laag op te verven. De lak die je erna erop doet is de verf die je, indien nodig (in meerdere lagen) wel dik erop kunt verven. (Dikte dus voornamelijk te verkrijgen door meerdere lagen, anders bestaat alsnog de kans op dit soort effecten.)

*Edit: Op je testlat, op de foto, is bovenin te zien hoe het wel hoort, daar is de laag natuurlijk ook dunner.

[ Voor 13% gewijzigd door Truus01 op 24-05-2024 15:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Gezien de reviews rondom dit product verwacht ik ook dat het tussen het kozijn en de verfpot zit ;)

De kwast! :+

[ Voor 17% gewijzigd door Falcon op 24-05-2024 15:02 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01-10 19:48
Veel te dik opgebracht, nog net niet gegoten ipv gekwast zoals het lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:16

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Falcon schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:01:
Gezien de reviews rondom dit product verwacht ik ook dat het tussen het kozijn en de verfpot zit ;)

De kwast! :+
Goud! _O-

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Pagina: 1