Keuken verbouwing (eerste ontwerp)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
Omdat onze keuken uit elkaar valt gaan we een nieuwe keuken plaatsen. We zijn eigenlijk nog maar net begonnen met nadenken erover, maar komen op het volgende plan uit.

De bestaande keuken is redelijk identiek aan de huidige keuken, maar het onderste schiereiland bestaan niet, daar staat nu een muur die de keuken scheidt van de woonkamer, ter hoogte van de tekst waar ik 90 cm heb neergezet (dat is de deur).

We willen dus die muur eruit halen en daar dat schiereiland neerzetten. Overigens komen de twee plaatjes niet helemaal overeen, de maten heb ik tussendoor wat mee liggen spelen, maar in grote lijnen is dit ons idee. In de huidige situatie zit er een magnetron boven de koelkast en is het fornuis een oven/fornuis-combi. De oven en magnetron worden dus verplaatst.
Wat niet op het plaatje staat is de verwarming die tegen de rechtermuur staat (tussen de 90cm en de koelkast).

Enkele punten waar ik graag je mening over wil weten, of wat mijn gedachtegang geweest is.
- Omdat de muur eruit gaat, heb ik het eiland tot dezelfde lengte laten lopen als waar de muur nu stond, daardoor kom ik daar niet in de problemen met de vloertegels, die daar dan missen. Ik weet niet of dat een goede reden is....aan de overkant steekt nog een stukje kozijn uit van de andere kant van de muur, die heeft ook niet heel veel zin meer, maar blokkeert wel het zicht op de verwarming, dus denk dat ik dat wel intact laat (al zal daar natuurlijk wel iets anders tegen aangetimmerd moeten worden, want de deurkozijn gaat weg).
- Omdat de apparaten veel al op exact dezelfde plekken staan, hoop ik daar minder kosten/werk aan kwijt te zijn, er hoeft alleen wat stroom naar de ovens toe te gaan....
- We hebben twee hoeken erin zitten, maar denk niet dat ik twee caroussel-kasten wil. Ik heb daarom in de tekening een enorm diepe kast getekend, zodat de verloren ruimte (geel) niet groot is, maar weet niet of dit werkt, wat kun je met zo'n diepe kast? Kun je lades tot 90cm hebben? Is een apothekerskast dan praktisch? of simpelweg een kast met planken en daar dan een soort bakken van 90cm diep indien die je eruit kan trekken? Of is het idee sowieso stom?
- Op die diepe kast zit dan overigens nog een extra toren, die minder diep is. Ik dacht dat dat een mooie afscheiding zou kunnen zijn tussen keuken en woonkamer (die direct onder de keuken ligt). Onze woonkamer heeft namelijk een kleur op de muur die ik denk ik niet in de keuken wil doortrekken. Ik vond dat niet verkeerd ogen in het plaatje, al is de toren daar wel maar 40cm breed denk ik, die zal in mijn bovenste ontwerp dan ook 60cm moeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TkQHwj9/Keuken.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XJyRk1C/Keuken3d.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBYJMEI
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04-06 13:43
Er is een heel topic over dit onderwerp. Denk dat je het beter daar kunt posten, dan krijg je ongetwijfeld meer reacties.
Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:44
Zou je dat schiereiland niet tegen de andere muur doen? Dus echt los van de rest. Dan kan je overal wat makkelijker bij en zit je elkaar tijdens het koken niet zo in de weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MBYJMEI
Michiel1978 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:32:
Omdat onze keuken uit elkaar valt gaan we een nieuwe keuken plaatsen. We zijn eigenlijk nog maar net begonnen met nadenken erover, maar komen op het volgende plan uit.

De bestaande keuken is redelijk identiek aan de huidige keuken, maar het onderste schiereiland bestaan niet, daar staat nu een muur die de keuken scheidt van de woonkamer, ter hoogte van de tekst waar ik 90 cm heb neergezet (dat is de deur).

We willen dus die muur eruit halen en daar dat schiereiland neerzetten. Overigens komen de twee plaatjes niet helemaal overeen, de maten heb ik tussendoor wat mee liggen spelen, maar in grote lijnen is dit ons idee. In de huidige situatie zit er een magnetron boven de koelkast en is het fornuis een oven/fornuis-combi. De oven en magnetron worden dus verplaatst.
Wat niet op het plaatje staat is de verwarming die tegen de rechtermuur staat (tussen de 90cm en de koelkast).

Enkele punten waar ik graag je mening over wil weten, of wat mijn gedachtegang geweest is.
- Omdat de muur eruit gaat, heb ik het eiland tot dezelfde lengte laten lopen als waar de muur nu stond, daardoor kom ik daar niet in de problemen met de vloertegels, die daar dan missen. Ik weet niet of dat een goede reden is....aan de overkant steekt nog een stukje kozijn uit van de andere kant van de muur, die heeft ook niet heel veel zin meer, maar blokkeert wel het zicht op de verwarming, dus denk dat ik dat wel intact laat (al zal daar natuurlijk wel iets anders tegen aangetimmerd moeten worden, want de deurkozijn gaat weg).
- Omdat de apparaten veel al op exact dezelfde plekken staan, hoop ik daar minder kosten/werk aan kwijt te zijn, er hoeft alleen wat stroom naar de ovens toe te gaan....
- We hebben twee hoeken erin zitten, maar denk niet dat ik twee caroussel-kasten wil. Ik heb daarom in de tekening een enorm diepe kast getekend, zodat de verloren ruimte (geel) niet groot is, maar weet niet of dit werkt, wat kun je met zo'n diepe kast? Kun je lades tot 90cm hebben? Is een apothekerskast dan praktisch? of simpelweg een kast met planken en daar dan een soort bakken van 90cm diep indien die je eruit kan trekken? Of is het idee sowieso stom?
- Op die diepe kast zit dan overigens nog een extra toren, die minder diep is. Ik dacht dat dat een mooie afscheiding zou kunnen zijn tussen keuken en woonkamer (die direct onder de keuken ligt). Onze woonkamer heeft namelijk een kleur op de muur die ik denk ik niet in de keuken wil doortrekken. Ik vond dat niet verkeerd ogen in het plaatje, al is de toren daar wel maar 40cm breed denk ik, die zal in mijn bovenste ontwerp dan ook 60cm moeten worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik nooit twee ovens op zo’n hoogte doen dat je altijd moet bukken en met hete gerechten weer overeind moet komen. Kun je niet 2 hoge kasten plaatsen ergens, 1 voor je koelkast en 1 voor je ovens boven elkaar.
Op de linker wand heb je daar ruimte genoeg voor. Kun je je kookplaat in het schiereiland zetten.
Ik vind die smalle hoge kast links vooraan een beetje verloren daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBYJMEI
Smobbo schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:06:
Zou je dat schiereiland niet tegen de andere muur doen? Dus echt los van de rest. Dan kan je overal wat makkelijker bij en zit je elkaar tijdens het koken niet zo in de weg.
Inderdaad en dan kun je daar evt je spoel eiland van maken. Zet je de ovens en hoge koelkast tegen de linker muur en dan onder je raam door aanrechtblad met brede lades eronder. Heb je ook veel meer opbergruimte dan die ondiepe kastjes die je nu achter je ovens geplaatst hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
Smobbo schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:06:
Zou inderdaad een mooie optie zijn. Er zitten echter twee hekelpunten aan.
- Daar zit nu de verwarming, geen onoplosbaar probleem, maar ook niet ideaal.
- Die muur eindigt waar je de insteek op het eerste plaatje ziet. Die muur langer maken is niet echt een optie. In de huidige situatie als je dan 1 meter vanaf de koelkast pakt heb je nog maar een diepte van ca...70 cm.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KKqTJfh/IMG-20240527-111218.jpg

Ik moet dan nog een oplossing voor het verwarmingsprobleem gaan bedenken (vloerverwarming, maar ook dat is geen kleinigheid). En ik denk ook niet dat het probleem wat je aankaart dan opgelost is.

Een andere oplossing is natuurlijk gewoon een Paralelle vorm met linker en rechtermuur. Dat hebben we ook nog in overweging, met hoge kasten aan de rechterkant (2m25) en dan keukenblad aan de linkerkant. Dan moeten we wel ook iets met de vloer doen (alleen in de keuken, dus wel te overzien) en de verwarming verplaatsen naar onder het raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:44
Michiel1978 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:20:
[...]

Zou inderdaad een mooie optie zijn. Er zitten echter twee hekelpunten aan.
- Daar zit nu de verwarming, geen onoplosbaar probleem, maar ook niet ideaal.
- Die muur eindigt waar je de insteek op het eerste plaatje ziet. Die muur langer maken is niet echt een optie. In de huidige situatie als je dan 1 meter vanaf de koelkast pakt heb je nog maar een diepte van ca...70 cm.

[Afbeelding]
Ah ja, dan heb je eigenlijk te weinig diepte idd. Dat is onhandig als je 2 dingen tegen elkaar open wil kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-09 21:39
MBYJMEI schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:14:
Persoonlijk zou ik nooit twee ovens op zo’n hoogte doen dat je altijd moet bukken en met hete gerechten weer overeind moet komen. Kun je niet 2 hoge kasten plaatsen ergens, 1 voor je koelkast en 1 voor je ovens boven elkaar.
En gezien je reactie op deze post, zou ik van die hoge wand gelijk proberen ook de vaatwasser op hoogte te maken.
Dus 3 kasten naast elkaar. Ovens op dezelfde hoogte zodat je alles er makkelijk uit kan pakken.
1e met koelkast.
2e met stoomoven
3e met combioven en daaronder de vaatwasser, ook op hoogte zodat je niet hoeft te bukken bij in- en uitladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
Pat911 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:52:
[...]

En gezien je reactie op deze post, zou ik van die hoge wand gelijk proberen ook de vaatwasser op hoogte te maken.
Dus 3 kasten naast elkaar. Ovens op dezelfde hoogte zodat je alles er makkelijk uit kan pakken.
1e met koelkast.
2e met stoomoven
3e met combioven en daaronder de vaatwasser, ook op hoogte zodat je niet hoeft te bukken bij in- en uitladen.
Hmmm, ok, maar dat de spoelbak dan aan de overkant zit is geen probleem? Lijkt me ook niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Michiel1978 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:33:
[...]

Hmmm, ok, maar dat de spoelbak dan aan de overkant zit is geen probleem? Lijkt me ook niet ideaal.
Hoe bedoel je, spoelbak hoeft niet erg ver verplaatst te worden. Ligt er ook aan waar je de hoge kasten kan gaan plaatsen.

Zonder de verdere indeling van je huis is het ook lastig om te vertellen hoe de indeling anders zou kunnen.
zo vind ik de ruimte tussen het schiereiland en de spoelbak klein overkomen, maar als er vaak maar 1 persoon tegelijk kookt, is het wel te doen. Kook je met z'n tweeën, dan zou ik daar meer ruimte voor reserveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
Pat911 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:47:
[...]

Hoe bedoel je, spoelbak hoeft niet erg ver verplaatst te worden. Ligt er ook aan waar je de hoge kasten kan gaan plaatsen.

Zonder de verdere indeling van je huis is het ook lastig om te vertellen hoe de indeling anders zou kunnen.
zo vind ik de ruimte tussen het schiereiland en de spoelbak klein overkomen, maar als er vaak maar 1 persoon tegelijk kookt, is het wel te doen. Kook je met z'n tweeën, dan zou ik daar meer ruimte voor reserveren.
Sorry, ik was niet duidelijk, ik bedoel spoelbak aan de overkant van de vaatwasser. Ik had die graag wel naast elkaar gezien (en dat kan nog steeds, maar dan niet op hoogte).

In de opstelling van de 1e pagina zit er 1m45 tussen schiereiland en spoelbak. Dat leek mij juist wel ruim genoeg.

Ik ben wel de optie die je noemt nog verder aan het bekijken. Hekelpunten die ik zie:
- Veel waterleidingen verleggen (waterafvoor links voor spoelbak en rechts voor vaatwasser). Optioneel vaatwasser toch links, maar dan nog moeten de leidingen een stukje verlegd worden.
- Minder werkblad, alleen aan de linkerkant. Wat krijg je aan de linkerkant? Stel de vaatwasser toch niet verhoogd en wel links, dan krijg je bovenaan vaatwasser (60cm), spoelbak (80cm), kastje want spoelbak niet direct aan kookplaat (30cm), fornuis (90cm) en dan nog een kastje denk ik (40 cm). Totaal 3m en dan zit je precies even ver de kamer in als in het eerste voorbeeld. Maar qua werkblad heb je wel veel minder. Ongeveer 2x 40cm naast de kookplaat en 1x60cm aan de andere kant van de spoelbak.
Kastruimte is wel meer denk ik, omdat je rechts natuurlijk veel meer kastruimte hebt met alleen maar hoge kasten. En geen irritante hoekkast nodig.
- Kookplaat komt niet meer opdezelfde plek, waardoor de uitgang van het rookkanaal niet meer uitlijnt met de kookplaat, maar weet niet hoe probelmatisch dat is....maak je dan een nieuw gat in de muur, of gaat de buis van de afzuiging dan een stuk horizontaal over de muur (en is dat lelijk?).

[ Voor 7% gewijzigd door Michiel1978 op 28-05-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Michiel1978 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:17:
[...]
In de opstelling van de 1e pagina zit er 1m45 tussen schiereiland en spoelbak. Dat leek mij juist wel ruim genoeg.
Ah, my mistake. Ik keek alleen naar de 3d-tekening, daar leek het kleiner, maar 1,45 is zeker voldoende.

Ik begrijp dat rechts een muur is, met verwarming. Kun je daar niet de hoek om met hoge kasten tot aan de verwarming. Dan kun je daar alles lekker in kwijt, krijg je wel haaks op je werkblad nog een kast, maar daar kun je ook planken maken voor kookboeken e.d.

Het schiereiland maakt het wel speels, maar is dat toegevoegde waarde voor je, of doe je met omdat het ook in VT-wonen staat?
En is het echt wel handig, het neemt wel ruimte in van de woonkamer - althans visueel (ga ik gemakshalve van uit dat je woonkamer daarop uitkijkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
Volledige beneden vloer, maar dan 180 graden gedraaid ten opzichte van plaatje uit eerste post.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VQSK4Sc/17169119657578158880088575655845.jpg

De keuken komt dan inderdaad iets meer de woonkamer in, maar meer ruimte voor de keuken is wenselijk voor ons.

[ Voor 21% gewijzigd door Michiel1978 op 28-05-2024 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@Michiel1978 heb je ruimte om zowel je VW als je oven tegenover elkaar te openen?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel1978
True schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:04:
@Michiel1978 heb je ruimte om zowel je VW als je oven tegenover elkaar te openen?
In de eerste post? Ja, 1.45m tussen de vaatwasser en kookeiland. Maar heel veel loopruimte heb je daar dan niet meer nee....maar...onze vaatwasser staat standaard ook dicht, ik zie niet echt een noodzaak die beiden open te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Michiel1978 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:09:
[...]

In de eerste post? Ja, 1.45m tussen de vaatwasser en kookeiland. Maar heel veel loopruimte heb je daar dan niet meer nee....maar...onze vaatwasser staat standaard ook dicht, ik zie niet echt een noodzaak die beiden open te hebben.
Noodzaak niet, maar wel handig dat het kan zodat je het niet een keer wel doet en je een frontje beschadigd of je oven ;)
edit: en ik kon nergens 1,45m aflezen :)

[ Voor 4% gewijzigd door True op 28-05-2024 18:30 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
Ik heb een offerte binnen voor een keuken van een interieurbouwer, die een keuken bij een vriend geplaatst heeft (wel wat langer geleden) die ik mooi afgewerkt vond.
Hij heeft de muur doorgetrokken waardoor er toch drie hoge kasten kunnen. Ik hou de apparatuur even buiten beschouwing. Er zitten geen hoekkasten in, wel op een aantal plekken laden met binnenlades. In de offerte zit de witte omlijsting van de hoge kasten, maar niet alle overige aanpassingen die moeten gebeuren (muur slopen, nieuwe muur plaatsen, stuken, extra stroomaansluiting, leidingwerk, verwarming verplaatsen).
Exclusief werkblad en apparatuur: €17.350
Composiet werkblad €4850

Samen met de apparatuur komen we dan op €30.000 en komt daar dus nog de kosten bij van alle overige aanpassingen/voorbereidingen. Al met al net iets meer dan ik gehoopt had. Maar vroeg me af wat jullie er van vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHDMctPaESpz4jH6xwAa0S7kyXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ny7enq4N0SOeME2DITnbBjf.jpg?f=fotoalbum_large

Materiaal specificatie:
* Romp: witte vochtwerende gemelamineerde meubelplaat.
* Fronten/sluitwanden en plinten: MDF beplakt met HPL
Pagina: 1