Toon posts:

Hoe moet je IDE kabels juist aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
probleempje:
ik heb 2 HD en een cdschrijver en een cdrom. Deze werken goed. Maar nu blijkt dat het het beste is om de schrijver en de cd-rom niet op de zelfde ide-kabel aan te sluiten. Nu heb ik gewisseld (prime: 1HD en schrijver, sec: 1HD en cdrom) maar nu vind de computer geen harde schijven meer. Hoe moet ik die IDE kabels nu juist aansluiten?

thx

Verwijderd

Juist... Wat voor mobo heb je?? Je hebt dan ook nog de Ultra-ATA kabel enzo. En je HD's, wat zijn dat?? Aangezien een min. een U66 dus dat 'apart' kabeltje moet hebben enzo (als je mobo dat aankan). Maar de CD-ROM/Writer kan wel op 1 kabel. Ik heb er GEEN problemen mee.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Op maandag 10 september 2001 11:57 schreef cliffsmoker het volgende:
probleempje:
ik heb 2 HD en een cdschrijver en een cdrom. Deze werken goed. Maar nu blijkt dat het het beste is om de schrijver en de cd-rom niet op de zelfde ide-kabel aan te sluiten. ..bla
En dus? Dan hou je het toch gewoon zo.. wie laat het blijken dat je geen harde schijf op dezelfde IDE kabel kan aansluiten dan de brander?

Verwijderd

Gebruik de search ff, daar is enorm veel te vinden over het aansluiten van IDE-kabels :)

Verwijderd

Ik heb zelf een HD, interne IDE-zip, CDfikker en CDlezer. Waar je op moet letten is dat de fikker en de HD niet op dezelfde kabel zitten. Een IDE-bus kan namelijk of lezen, of schrijven, en niet allebei tegelijk. Als je een fikker (databestemming) en een HD (databron) op dezelfde kabel zet duurt het branden erg lang, en krijg je veel mislukte cd's, of je moet BURNproof hebben. Je systeem gaat namelijk eerst lezen van je HD, dat in een buffer zetten, en dan schrijven naar je CD, tot je buffer leeg is. Dan gaattie weer lezen, enz. Je datastroom is dan niet continu, en branders hebben dat wel nodig. Wat ik heb gedaan: HD prim. master, ZIP prim. slave, brander sec. master, en lezer sec. slave.

Je kan ook extra IDE poorten kopen, een Abit Hotrod bijvoorbeeld, dan kan je elk apparaat op een kanaal zetten. Kost je een PCI-slot, maar het loopt dan wsch als een trein. En ja hebt dan ook meteen een UDMA100 controller :9

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik heb het is maar een Celeron 366-BI440ZX mobo-128 MB RAM.
1 prime HD: IBM Deskstar 30 GB / 7200 RPM ATA/IDE
model: DTLA-307030
1 sec HD: Seagate 15 GB / 5600 RPM IDE
model: ST315323A

THX

Verwijderd

Ik heb ook een cel366, maar dat boeit verder niet. Waar je rekening mee moet houden is van welk apparaat je het meest naar een ander apparaat kopieert. Als je bijvoorbeeld veel CD-CD-copy doet, moeten die CDspeler en brander niet op dezelfde IDE-poort. Doe je dat nauwelijks, dan maakt het niet uit. Doe je veel van je ene naar je andere HD kopieeren, dan moeten die niet op dezelfde kabel.

Nu moet je er wel uitkomen toch?

Verwijderd

Topicstarter
k zou ook ff willen weten wat de volgorde van de kabels moet zijn enzo (sorry maar ik heb hier niet zo veel kaas van gegeten) om zeker te zijn.

thx

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Heb je de master en slave instellingen van je spullen wel goed staan??

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
dat denk ik wel ja, die jumpers staan allemaal goed

Verwijderd

IK HAAAT IDE KABELS SPUUG BLEH BURP!!! :r

Verwijderd

Topicstarter
dankje well will, whatever.
maakt het trouwens wat uit in welke volgorde ik de ide-'stekkers' inplug

Verwijderd

Op je mobo staat naast je IDE-poort of het secondary of primary is, en er staat aan welke kant pin 1 zit. De rode draad in je IDE-kabel moet aan die kant, idem op het apparaat dat je erop aansluit. Bij mijn weten maakt het niet uit welke kant van de kabel je gebruikt.

Verwijderd

Maakt niet uit... Maar ze zeggen dat je de 'master' op de uiterste plug moet zetten, maar dat maar met IDE niet uit. Maar bij SCSI is dat het geval. Dan komen er nog speciaal weerstandjes (terminates) er ook nog bij. Dus maak je maar geen zorgen.

Jij heb een mobo dat U33 controler heeft, dus gewoon je oude IDE kabeltjes gebruiken.

Ik zou op je master: Pri HDD, sec CDROM
en op je slave: Pri HDD, sec CD-writer

Dan moet het wel lukken.

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
wat een onzin verhaal ik heb denk ik al 300 pc's in elkaar gezet en bij alle systemen zowel intel als amd heb ik altijd
de cdrom/dvd op de zelfde kabel gezet als de writer en dit is dus absoluut geen probleem cdrom als master writer als slave.het enige programma wat dit geen goede optie vind is nero burning rom alle andere cd programma's hebben er absoluut geen moeite mee.

een cdrom/writer of nog erger een zip drive aan je hd hangen is wel de meest slechte oplossing om dit te meten gebruik je bv hdtach meet je hd voor je er iets aan hangt doe hierna bv je zip aan je hd en meet nogmaals en dan zul je het verschil wel merken de meeste zip's zijn pio 0 of 1 dus heel erg langzaam dus die ga je niet aan een snelle ata5 hd hangen dan ben je niet goed.

voor ata 100 kabels is het wel degelijk belangrijk welke drive op welke stekker komt te hangen ze hebben nl niet voor niets allemaal een andere kleur de blauwe gaat altijd in je mainboard dit ivm de 40 aarddraden de laatste zwarte is je master drive de resterende grijze is de slave.

Verwijderd

Heb je gelijk in, maar in dit geval gaat het om een U33 controler...

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 12:26 schreef will het volgende:
Gezien je posts en dit antwoord denk ik dat je alles dat met computers te maken heeft beter links kunt laten liggen. Doe je ons iig een groot plezier mee.

Bah. Stupid. |:(

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 12:26 schreef will het volgende:
En ik van dit soort mensen. Als je niets te melden hebt ga dan buiten spelen. :r

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 12:56 schreef monterey het volgende:
wat een onzin verhaal ik heb denk ik al 300 pc's in elkaar gezet en bij alle systemen zowel intel als amd heb ik altijd
de cdrom/dvd op de zelfde kabel gezet als de writer en dit is dus absoluut geen probleem cdrom als master writer als slave.het enige programma wat dit geen goede optie vind is nero burning rom alle andere cd programma's hebben er absoluut geen moeite mee.

een cdrom/writer of nog erger een zip drive aan je hd hangen is wel de meest slechte oplossing om dit te meten gebruik je bv hdtach meet je hd voor je er iets aan hangt doe hierna bv je zip aan je hd en meet nogmaals en dan zul je het verschil wel merken de meeste zip's zijn pio 0 of 1 dus heel erg langzaam dus die ga je niet aan een snelle ata5 hd hangen dan ben je niet goed.

voor ata 100 kabels is het wel degelijk belangrijk welke drive op welke stekker komt te hangen ze hebben nl niet voor niets allemaal een andere kleur de blauwe gaat altijd in je mainboard dit ivm de 40 aarddraden de laatste zwarte is je master drive de resterende grijze is de slave.
Het maakt wel degelijk uit! Zodra je een 8-speed brander hebt, zijn er weinig CDrom spelers die hem op dezelfde kabel on-the-fly kunnen bijhouden. Bij een 4-speed heb je al wat minder problemen, maar alsnog kan een buffer-underrun voorkomen.

Dus ik weet niet hoor, maar als een deel van die 300 PC's 8-speed branders hebben, zullen al die arme mensen thuis alles via de HDD moeten schrijven bij 1:1 kopietjes :'(

Bij de nieuwere branders (met Burnproof, Justlink etc etc) kunnen ze wel op dezelfde kabel, alleen zal je dan zien dat Burnproof wel erg vaak actief wordt ingezet :)

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:49

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

will: waarschuwing voor het lopen blaten van onzin in een serieus topic. Als je nix te zeggen hebt, zeg dan ook gewoon nix. :(

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Pagina: 1