Beeld van monitor valt weg zodra Windows 10 start... Help!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keyaerts
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-05 23:31
Zodra ik mijn pc start krijg ik beeld en zie ook dat deze normaal posten doet, echter zodra Windows start (zit dan op het scherm om pincode/wachtwoord in te geven) valt het beeld op zwart weg. Echter denkt de monitor nog steeds beeld te geven.

Er verschijnt geen ''no input'' melding, bij het aan en uitzetten van de monitor is er weer kortstondig beeld voor 2-3 seconden. Wat te doen?

Ik draai Windows 10 64 bit helemaal ge-update naar de laatste versie, ook chipset software en bios (laatste bios update ergens begin vorig jaar gedaan) van moederbord zitten op de laatste versie. Vorige week dacht ik dat Windows ergens een bug had en daardoor geen beeld gaf, via een USB stick toen helemaal vers Windows geïnstalleerd. Bij het in de bios gaan was er wel beeld en kon dus instellen dat er een boot vanaf de stick gebeurde om Windows te installeren (M.2 MVME SSD toen ook volledig geformatteerd).

Echter na afronding van de nieuwe Windows installatie wederom het scherm op zwart bij het opstarten... Toen mijn oude monitor (1080p 60Hz) eraan gehangen en voila direct beeld via HDMI (nieuwe monitor gebruikt Display Port kabel, 1440P 144Hz). Dus ik blij dat er beeld was maar treurig omdat ik ervan uit ging dat mijn 1440p monitor kapot was. Er gaat een hele week voorbij waarin ik elke dag meerdere uren de pc met de oud monitor gebruik zonder problemen. Tot vanmorgen, bij het Windows scherm sprong weer het scherm op zwart :|

Ik had gelukkig wat tijd voordat ik vandaag naar mijn werk moest en heb toen nog het volgende geprobeerd, ''oude'' videokaart erin gezet (RX 6700 XT), zelfde resultaat. Met aan en uitzetten (krijg dan weer de 2-3 seconden wel beeld) de display drivers uninstall gedaan zonder effect scherm blijft zwart op zwart springen. Toen nog de videokaart naar het andere PCI Express slot in het moederbord geprikt, zonder resultaat (krijg wel kortstondig beeld maar valt ook hier weg).

Wat weet ik dus nu zeker:
- Beide monitoren zijn niet kapot, DP en HDMI kabels zijn ook in orde.
- Videokaarten die ik heb zijn in orde.
- PCI Express sloten op het moederbord zijn in orde.

Verdere specs van mijn pc:
- Moederbord: MSI B450 Gaming Pro Carbon Wifi
- CPU: Ryzen R7 5700X
- Cooler: Cooler Master Hyper 212 Black met 2 fans in Push-Pull
- Ram: 64GB 3200MHz CL16 (2x 16GB)
- GPU: Powercolor Hellhound RX 7800 XT 16GB
- Voeding: Corsair RM 750W (volledig modulair)
- Opslag: 2x M.2 Gen 3 NVME SSD (1x 512GB Windows Boot drive, 1x 1TB Data drive), 2x 2TB SATA SSD
- Case: Sharkoon TG5 ATX

De CPU upgrade is gedaan ergens begin 2023 en de GPU eind 2023, al die tijd geen problemen gehad.
Ik heb nog mijn oude CPU (Ryzen 2700X) liggen die ik nog zou kunnen testen, maar mijn gevoel zegt me dat dit niet de oorzaak zal zijn. Graag hoor ik jullie suggesties wat het probleem kan zijn en hoe het hopelijk op te lossen.

Alvast bedankt voor jullie reacties _/-\o_

Beste antwoord (via Keyaerts op 07-06-2024 21:12)

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:33

HugoBoss1985

Xenotech

Keyaerts schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:45:
Ik weet je kunt in veilige modus starten door bij het afsluiten shift ingedrukt te houden dus dat kan ik vanavond proberen. Dat de drivers het probleem zijn kan moet dus met pijn en moeite DDU Downloaden en kijken of dat helpt. Voordat dit probleem vorige week de eerste keer zijn kop op stak zat ik op een display driver versie uit maart volgens mij, probleem wat dus vanmorgen weer begon zat op de allerlaatste versie van de display drivers.

Is er een manier om in veilige modus te starten bij het aan zetten/op starten van de pc?
Als je vaak genoeg reset (middels de reset knop) / de pc uitzet vóór het starten van Windows krijg je, volgens mij, vanzelf dat keuze menu.
Je kan DDU op een USB stick zetten met een ander systeem en dan in de veilige modus van het problematische systeem uitpakken/installeren.
Hetzelfde kun je met de drivers (installeren niet, maar de installatie .exe erop zetten) doen.
Ik zou eerst even je netwerkkabel eruit halen/wifi uitzetten.
Vervolgens dus DDU en de driver installatie kopiëren naar het systeem om de veilige modus.
In de veilige modus verwijder je alle video drivers en laat je DDU draaien.
In de normale modus (als je dan weer beeld hebt) installeer je de drivers.
Wanneer dat klaar is doe je netwerkkabel er weer in/wifi weer aan.

Kijk ook even of je de IGPU uit kan zetten in het bios/de videokaart als eerste prioriteit kan instellen in het bios.
IGPU drivers ook verwijderen met DDU.

Wanneer alles goed werkt (!) is het wellicht ook een idee om je moederbord bios eens te updaten naar de nieuwste versie.

[ Voor 10% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-05-2024 12:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:56
Kan je in veilige modus starten? Drivers verwijderen met DDU, herstarten en drivers terug installeren?

De belachelijke vraag, maar de kabels steken in je videokaart en niet in het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keyaerts
Ik weet je kunt in veilige modus starten door bij het afsluiten shift ingedrukt te houden dus dat kan ik vanavond proberen. Dat de drivers het probleem zijn kan moet dus met pijn en moeite DDU Downloaden en kijken of dat helpt. Voordat dit probleem vorige week de eerste keer zijn kop op stak zat ik op een display driver versie uit maart volgens mij, probleem wat dus vanmorgen weer begon zat op de allerlaatste versie van de display drivers.

Is er een manier om in veilige modus te starten bij het aan zetten/op starten van de pc?

Edit: ja, de dp of hdmi kabels zitten ingestoken in de grafische kaart (cpu heeft ook geen ingebouwde gpu).

[ Voor 9% gewijzigd door Keyaerts op 24-05-2024 12:19 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:33

HugoBoss1985

Xenotech

Keyaerts schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:45:

Als je vaak genoeg reset (middels de reset knop) / de pc uitzet vóór het starten van Windows krijg je, volgens mij, vanzelf dat keuze menu.
Je kan DDU op een USB stick zetten met een ander systeem en dan in de veilige modus van het problematische systeem uitpakken/installeren.
Hetzelfde kun je met de drivers (installeren niet, maar de installatie .exe erop zetten) doen.
Ik zou eerst even je netwerkkabel eruit halen/wifi uitzetten.
Vervolgens dus DDU en de driver installatie kopiëren naar het systeem om de veilige modus.
In de veilige modus verwijder je alle video drivers en laat je DDU draaien.
In de normale modus (als je dan weer beeld hebt) installeer je de drivers.
Wanneer dat klaar is doe je netwerkkabel er weer in/wifi weer aan.

Kijk ook even of je de IGPU uit kan zetten in het bios/de videokaart als eerste prioriteit kan instellen in het bios.
IGPU drivers ook verwijderen met DDU.

Wanneer alles goed werkt (!) is het wellicht ook een idee om je moederbord bios eens te updaten naar de nieuwste versie.

[ Voor 10% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-05-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keyaerts
Zojuist een volledige DDU gedaan in veilige modus, echter is het probleem hiermee niet verholpen.

In de bios, tijdens Windows veilige modus echt overal valt het beeld weg... Als gezegd monitor uit en weer aan en beeld is er weer voor 2-3 seconden. Ben nog bezig met de download van de GPU drivers, geloof alleen niet dat dit zal helpen.

Edit: Enige hardware die ik nog heb om te wisselen is de cpu, ik heb ook nog niets met het ram geheugen gedaan (reseaten van de sticks).

[ Voor 17% gewijzigd door Keyaerts op 24-05-2024 19:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 11:06
Omdat je EN videokaart EN monitor al eens hebt vervangen (correct?) zou je inderdaad snel naar Mobo/CPU gaan denken, maar je voeding kan hier ook verdacht in zijn. Draai eens wat zware benchmarks en kijk eens of hij dan eerder/vaker uitvalt, eventueel een andere aansluiting gebruiken, dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keyaerts
Omdat ik op downloads moest wachten heb ik ook snel even de cpu wissel gedaan. Ook met de 2700X valt het beeld weer weg bij windows... Ga nu weer terug wisselen, display drivers installeren en hopen dat er iets gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4nt0m
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:32
Bios reset al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 08:35
Keyaerts schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:27:
In de bios, tijdens Windows veilige modus echt overal valt het beeld weg... Als gezegd monitor uit en weer aan en beeld is er weer voor 2-3 seconden. Ben nog bezig met de download van de GPU drivers, geloof alleen niet dat dit zal helpen.
Als je ook in het BIOS dit probleem hebt dan kan je drivers wel uitschakelen als oorzaak. Je geeft aan dat de DP kabel OK is. Heb je toch al eens een andere kabel geprobeerd? Het is een beetje zonde als je ervan uit gaat dat het de kabel echt niet kan zijn, en achteraf blijkt dat het toch de kabel was.

Heb je maar één kabel aangesloten? Ik heb eens meegemaakt dat iemand de monitor met zowel HDMI als DP kabel had aangesloten. Bij Bios dus wel beeld, maar nadat Windows was gestart bleek Windows de monitor via de andere kabel als primair scherm te zien. Gevolg: opeens zwart scherm, omdat het startscherm naar de andere input werd gestuurd.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keyaerts
Voor nu weet ik het even niet meer.
- cpu gewisseld
- gpu gewisseld
- monitors en type kabel gewisseld
- ram sticks opnieuw geplaatst
- bios update naar laatste versie gedaan
- chipset drivers nogmaals naar laatste versie ge-update
- laatste versie gpu drivers geïnstalleerd, (oude volledig verwijderd met DDU in veilige modus)
- Alle stekkers van/naar moederbord gecontroleerd.

Een vervangend (donor) moederbord of voeding heb ik niet. Zijn er nog meer zaken die geprobeerd kunnen worden? Er zit maar één kabel in dit geval HDMI aangesloten, op mijn gaming monitor zit een display poort aansluiting. De monitors zijn niet tegelijkertijd aangesloten geweest en zitten ingestoken op de videokaart en niet op het moederbord.

[ Voor 22% gewijzigd door Keyaerts op 24-05-2024 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keyaerts
Update:

Vanmiddag een gloednieuwe hdmi kabel gekocht en deze op beide monitors geprobeerd met de Nintendo Switch in docked mode. Ook hier geen beeld 😩

Met de nieuwe hdmi kabel de Switch aangesloten op de tv in de woonkamer en wel direct beeld.

Zou het nu werkelijk zijn dat ik hier met twee defecte monitors zit? En weet iemand heel misschien of je via een pc die aangesloten zit een monitor kunt "opblazen"? Wellicht ver gezocht maar heel raar dat beide monitors sterven binnen 1 week.

Hoor graag wat jullie denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPIU8686
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 25-08 04:03

MPIU8686

.. βΙϵssϵδ by κhαos ..

Dan zou er al iets serieus mis moeten zijn met je GPU, maar een monitor kun je in principe niet opblazen via je computer. Dit kan enkel als er iets mis is met de stroomkabel of voeding naar je scherm of de voeding die in je scherm zit. 1 scherm, mogelijk. Met 2 is die kans wel erg klein.

Trouwens kreeg je toch beeld vermelde je bovenaan het topic, dan zijn ze toch werkende.

Zulke zaken liggen meestal aan Windows10 .. heb hier al jaren problemen mee met mijn RX Vega64 ..
Koude herstart is het enige wat helpt bij mij nadat ik een blackscreen krijg en dan werkt alles weer voor even. :)

rιsιng froϻ oμr fαctoriϵs ... Ψϵ ϻμsτ αll ηoω pαrtαke ιn the Τϵchπology οϝ Ρϵαcϵ ... ϻαrchιng forωαrd ιηto oμr fμtμre

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keyaerts
Hier mag een slotje op, monitors bleken inderdaad kapot... nieuwe cheap monitor gekocht en nergens geen problemen meer 😄
Pagina: 1