Verankering gordingen dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex.Vermeer
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-07 16:51
Beste mede Tweakers,

Ik laat op dit moment (voor het eerst) een dakkapel zetten. De zetters zijn nu halverwege en morgen einde dag moet ie klaar zijn.

Nu heb ik de ballen verstand van constructies en dakkapellen, maar het viel me op dat ze aan beide kanten waar de gording is verankerd in de muur, een wig hebben geplaatst om het gat in het U-profiel te overbruggen.

Is dit iets wat vaker voorkomt, of dit simpelweg een meetfout, danwel kwestie van verkeerde beugels t.o.v. de balk? Of misschien is het iets tijdelijks en wordt het morgen opgelost (al lijkt me dat niet realistisch).

In theorie lijkt het me dat het geen probleem moet zijn, maar ik vind het er nogal beun uitzien 😅.

Kan iemand mij op weg helpen of dit iets is waar ik nadere actie op moet ondernemen? Zie foto.

Alvast dank voor jullie reactie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYjaRtsNt4yIo_PIwXEul7MePkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xhl2HsctLIx4WTv0bUo1s6Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3aIKif5EES-yG_ZL6QKmDH6qaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D87Ds7dmAIaTF8PqoAHk4rS0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het feedbacktopic is voor vragen over de moderatie, dus bij deze een eigen topic :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Dit hoort natuurlijk niet zo, los van het feit of het kwaad kan voor de constructie. Even vragen of ze het gaan monteren op de juiste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-08 15:53
Is prima zo. Zelf ook wel eens een wig gebruikt om met iets hoger uit te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:37
Mijn 1978 huis heeft de gordingen ook zo, maar dan zelfs zonder wig ertussen. Huis staat na al die jaren nog steeds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wat me wel opvalt (al is het wat lastig te zien op de foto's) is dat er geen spijkers/schroeven gebruikt zijn om de balk aan de beugel te bevestigen? Ligt die daar nu gewoon los in?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-08 15:56
Wigjes zie je wel vaker om te stellen, dat is in basis niet het probleem. De montage wel, voldoende schroeven monteren om de draagkracht te halen.

Daar buiten is het de moeite waard om te checken of de dragers lang genoeg zijn, normaal zijn ze 3/4 of meer van de balkhoogte. Deze lijkt aan de korte kant maar ik weet niet of daar een absoluut voorschrift voor is.

https://www.bol.com/nl/nl...6NjxSbVlnK1RoC5wMQAvD_BwE
Afmetingen:Breedte 63 mmHoogte 143 mmMateriaaldikte 1 mm

Geschikt voor houtmaat 63 x 160 / 175 / 200 mm

Artikelkenmerken: Materiaal: staal Oppervlaktebehandelling: Sendzimir verzinkt (SV) Gatenpatroon: 23 gaten van 4 mm

Artikelnummer leverancier 17321223 EAN Code 8714318003562
Bij jouw drager lijkt het eerder minder dan de helft van de balk die gesteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:45
Volgens mij zijn deze wiggen inderdaad vrij normaal. Wij hebben ze hier ook tussen U-profiel en draagbalk.

Voor wat het waard is: woning 7 jaar oud, dakkapel 4 jaar geleden geplaatst en zit er nog steeds op zonder verzakkingen oid :P

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex.Vermeer
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-07 16:51
Dank voor jullie opmerkingen. Ik vond het toch niet heel net eruit zien, dus in overleg met hen hebben ze toch de gording nu op een nette manier geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJ_3HWPG_I5a_izdPzszzjoyuBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bbgi2XCrUwsgqVD0CtjN5xCs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Alex.Vermeer op 06-06-2024 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Alex.Vermeer schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:11:
Dank voor jullie opmerkingen. Ik vond het toch niet heel net eruit zien, dus in overleg met hen hebben ze toch de gording nu op een nette manier geplaatst.

[Afbeelding]
Eigenlijk hadden ze schroefnagels moeten gebruiken ipv die ielige schroeven.
Pagina: 1