Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-04 14:27

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Topicstarter
Mijn zoon van 20 studeert, woont momenteel bij mijn ex. Ex en zoon hebben geen hele beste relatie, dus ex probeert al geruime tijd zoon het huis uit te krijgen. Ex heeft voor oudere (24), eveneens studerende dochter, een appartement gekocht. Dochter had eigen vermogen uit erfenis, plus nu hypotheek bij ex.

Zoon krijgt van mij maandelijks toelage van 330, dochter 600 euro.

Ex en ik hebben ook geen hele beste relatie. Ik ben inmiddels hertrouwd, ex niet.

Zoon+ex hebben een huis op het oog, maar ex heeft onvoldoende los vermogen om dat geheel zelf te dragen. Ik heb in mijn zzp-tijd geld in aandelen gestoken, dus ik kan 50-60k bijdragen. Dat geld is bedoeld om mijn pensioengat te dichten, en dat van mijn huidige partner, die pas enkele jaren geleden in NL is komen wonen en hier nauwelijks pensioen heeft opgebouwd. Huidige partner heeft buitenlands (buiten EU) onroerend goed, maar dat kan niet snel te gelde gemaakt worden, maar zou pensioengat wel moeten kunnen dichten.

Wat is handiger: dat ik de 50-60k in een familiehypotheek breng (samen met mijn ex, dus), of als onderhandse lening uitleen aan mijn zoon?

Voordeel hypotheek: * ik heb (samen met ex) het huis als onderpand, voor 't geval het mis gaat * ook mijn deel hypotheekrente is voor zoon aftrekbaar als hij begint met werken

Voordeel lening: ik heb niks te maken met m'n ex, het is puur een afspraak tussen mij en zoon

Nadeel hypotheek: heb te maken met ex (die een groter deel inbrengt) Nadeel lening: ik heb geen onderpand voor de lening, dus ik moet er op vertrouwen dat het geld terug komt

In beide gevallen kan ik de rente op de hypotheek of lening jaarlijks terugschenken, al zou ik dochter dan een gelijkwaardige schenking moeten doen.

Wat is wijsheid?

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

Alle reacties

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02:14
<knip> Hier op Tweakers heb je 3 opties: je reageert vriendelijk en on-topic (hulpvaardig), je negeert een post, of je rapporteert een post. Je reactie voldeed hier niet aan en is dus verwijderd.

[ Voor 90% gewijzigd door Ardana op 31-05-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:29
let ook op dat je tegenwoordig mag aftikken in box 3 op leningen aan familie :( tot dit jaar was het handig, maar vanaf nu niet meer.

ps - onderhandse lening heeft altijd 2e keuze in afbetalen, NA hypotheek, dus als je zoon de hypotheek niet meer kan betalen gaat eerst al het geld naar je ex, en wat over is naar jou... weet niet of jedat moet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:24
wijsheid is vaststellen of je dat geld voor de komende 15-20 jaar kunt missen. Zo ja dan zijn er wat overwegingen qua belastingvoordeeltjes etc te maken. Maar dat gaat alleen als t voor jou mogelijk is als je pensioen ver genoeg in de toekomst ligt OF je vergaande afspraken met je nieuwe partner kunt maken zodat hij/zij de bijdrage kan.doen die jij nodig hebt voor je pensioen.

en er zijn miljoenen jongeren die zonder appartement van hun ouders het huis uit gaan, dus vergeet niet dat er meer opties zijn. Je pensioengeld nu aanbreken en bijv 15 jaar voor 4% uitlenen versus 7% op de beurs is al.een hele.serieuze slok op n borrel. Ik twijfel of je financiële situatie het toe laat dit echt te doen, de gevolgen voor jezelf lijken nogal groot te zijn. Zoals.ze in de VS zeggen: 'don't set yourself on fire to keep others warm'

[ Voor 14% gewijzigd door Fr33z op 23-05-2024 22:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-04 18:33
Een hypotheek of lening geven aan een student is op zijn zachts gezegd niet verstandig. Die hebben vrijwel geen inkomen.

Een huis kopen en verhuren aan je zoon is tegenwoordig ook niet meer aantrekkelijk. Je bent een fortuin kwijt aan overdrachtsbelasting.

Waarom gaat zoonlief niet gewoon op kamers?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larick
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-04 07:39
Een hypotheek geeft kans op HRA,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:33
Larick schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:44:
Een hypotheek geeft kans op HRA,
Elke lening geeft kans op HRA zolang je voldoet aan de kwalificatie eigenwoningschuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-04 15:36
Maar een student met weinig of geen inkomen valt weinig af te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:33
PROnline schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 23:22:
Maar een student met weinig of geen inkomen valt weinig af te trekken.
Eens, maar daar ging de opmerking en mijn reactie niet over. Of reageerde je niet specifiek op mijn post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-04 15:03
Aan wie ga je het geld lenen in de hypotheek-variant? Aan jouw zoon of aan jouw zoon + ex?

www.steamloco.info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik zou beide niet doen. Leuk als betalingsproblemen ontstaan en daardoor je relatie met zoon helemaal kapot gaat. En samen met je ex met wie je geen goede relatie hebt? Zal ook gezellig worden met je huidige partner als er discussies ontstaan. Die ex ook van jou enz enz enz. Geld en familie is altijd ellende (heb jaren bij een bank gewerkt en heb genoeg meegemaakt). Lekker gescheiden houden en je zoon lekker laten huren en hij moet zelf op termijn gaan werken, huis kopen en bestaan opbouwen. Stap voor stap. Maar dat ben ik......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
MotorBeast schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 00:21:
Geld en familie is altijd ellende (heb jaren bij een bank gewerkt en heb genoeg meegemaakt).
Bedenk wel dat je in je rol bij de bank waarschijnlijk alleen de uitzonderingen ziet waarin het mis gaat. De duizenden gevallen waarbij het gewoon goed gaat, die zie je niet of die vallen niet op.

Maar los daarvan, geld uitlenen voor een familiehypotheek moet je alleen doen als je daarnaast nog een flinke buffer hebt om tegenslagen op te vangen. En je niet afhankelijk bent van een hoog rendement op je vermogen. In jouw geval lijkt beide niet het geval te zijn. Ik zou daarom niet een groot deel van je vermogen op deze manier uitlenen.

Als je dat toch zou willen doen, zorg er dan voor dat je ex daar buiten staat. Je maakt het anders alleen maar onnodig complex en gevoelig voor ruzies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-04 17:59

Lordy79

Verdrietig

Je ex is niet voor niets je ex. Daar wil je niet opnieuw mee getrouwd zijn, ook niet zakelijk.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-04 20:23
Ik ben even benieuwd wat de gedachte van je ex was toen ze een huis kocht voor je dochter? Was de relatie met haar zoon toen al zo slecht dat ze geen rekening g hield met eerlijk houden naar hem toe?

Waarom krijgt dochter er bovenop 600 euro en zoon maar 300? Klinkt als of je zoon het nu harder nodig heeft indien er buitenhuis gewoond gaat worden. Of is die 600 euro tbv studie?

Er missen wat afspraken in dit verhaal die het duidelijker maken. Maw je ex kocht huis voor dochter en en betaald hypotheek en jij moet de studie betalen?

Je pensioengat pot gebruiken voor iets wat nog geen deuk in een pak boter zal slaan mbt een huis lijkt mij onverstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:53

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

En de enige die de zoon echt uit huis wil hebben is de ex?
Maar haar dochter helpt ze wel, maar haar zoon niet?
mannowlahn schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 06:16:
Je pensioengat pot gebruiken voor iets wat nog geen deuk in een pak boter zal slaan mbt een huis lijkt mij onverstandig.
Ja.

Als zoon werkt en zuinig is, kan die 1-2k per maand sparen?
Dan heeft hij hetzelfde bedrag in 2 jaar gespaard en na twee jaar heeft hij ook weer een hoger loon dus hogere hypotheek.

Helemaal als hij in de tussentijd een serieuze relatie vindt, dan kunnen ze met twee personen geld inleggen en met twee inkomen de hypotheek dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Als jij samen met je ex een hypotheekrecht krijgt en de woning wordt geveild voor minder dan de openstaande lening, ga jij dan met je ex uitkomen wie hoeveel krijgt?
Zo niet, niet doen. Het is niet voor niks je ex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kop
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 26-06-2024

Kop

<knip> Spam is niet toegestaan.

[ Voor 88% gewijzigd door Ardana op 26-06-2024 16:36 ]

Pagina: 1