regenpijp ontstoppen onder de grond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:48
Mijn vraag
Er is zand in de regen afvoerbuis gekomen, nu loopt het water niet meer weg. Met een meter naar beneden loopt het vast.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Al diverse dingen
  • hogedruk spuit (zonder speciale kop)
  • een ontstoppingsveer. Maar die springt terug
  • flexible elektrabuis
  • tuinslang zonder kop
  • Cabere G16 ontstoppingsveer
Met die laatste heb ik een paar keer wat zand op kunnen halen. Maar omdat de buis 8cm doorsnee is kan je daar niet met een boor op draaien.

Mensen evt nog tips ? Helaas heb ik de kruipruimte al leeg moeten pompen, daar stond ineens veel water doordat de regenpijp oveflowt.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:57
Theswitch schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:42:
Mensen evt nog tips ? Helaas heb ik de kruipruimte al leeg moeten pompen, daar stond ineens veel water doordat de regenpijp oveflowt.
Een bedrijf dat het komt uitzuigen?

Je probeer blijkbaar een flinke hoeveelheid zand het riool in te krijgen, of het is een regenpijp die gewoon bij wijze van 2 meter onder de grond uitloopt om het water daarin te laten wegzakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theswitch
De regenpijp is.verbonden naar de straat, huis is uit begin 2000. De pijp zat niet goed dicht (te kort) dus in die jaren steeds beetje zand meegekomen denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ontstopper op een hogedrukreiniger (zo'n slang met een kop die achteruit spuit). Die vreet zich er wel doorheen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:09
Ik had laatst hetzelfde probleem,
Water in kruipruimte doordat hemelwaterafvoer (HWA) in de grond uit de aansluiting van sifon was geraakt. Ook zand meegespoeld.

Ik heb de bestrating rondom de buis eruit gehaald. Toen gat graven ca. 70 cm diep rondom HWA
Aansluiting vrij maken en de hogedrukspuit met vuilfrees erop het geheel doorspuiten.
Na wat meters heen en weer was de aansluiting weer open.
Misschien kun je een vuilfrees lenen van familie of een kennis?
Anders huren voordat je een bedrijf erbij haalt
Graven is niet moeilijk. Een beetje droog weer is wel handig.

Op foto heb ik iets meer bestrating weggehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45-QXJRLj1xbL5mvSkVahZOvuqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6CIRGHFMnNLbS3EAqHinvxh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Taatort op 23-05-2024 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theswitch
Ik hoop op een oplossing zonder de straat open te maken 😀. Zo'n ontstopper kop is misschien wel een goede om te testen. Zaterdag eens kijken of ik die kan lenen of kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-04 21:52
Een goed bedrijf laten komen? Hier kostte het vorig jaar 110 euro. Maar dan moet je wel een bedrijf kennen dat niet afzet..

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:44
Ik zou gaan graven en dan (laten) doorspuiten. Mogelijk zit het zand ook verder in de buis. Dan heb je alsnog verderop problemen. Blijkbaar is bij het repareren niet goed schoongemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:09
Hier nog wat achtergrond info waar ik wat aan had.
Ik heb nl de regenpijp op alle punten vast gezet. Dat blijkt niet juist.
Ook waar je wel of niet de PVC hulpstukken moet verlijmen staat in de kluswijzer

Martens -> Kluswijzer HWA

https://martensgroep.eu/nl/media/2745

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:47
Theswitch schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:49:
De regenpijp is.verbonden naar de straat, huis is uit begin 2000. De pijp zat niet goed dicht (te kort) dus in die jaren steeds beetje zand meegekomen denk ik.
Als dit de oorzaak is dan snap ik zelf niet waarom je het probleem niet oplost.. Het loopt misschien weer door voor nu, maar straks heb je hetzelfde probleem.
Als de pijp te kort is, dan moet je sowieso de boel open maken en het goed doen. Anders heb je over een x aantal jaar weer hetzelfde probleem..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:59
Hoe ver de buis in beneden loop je hier tegenaan? Als het binnen 2-3 meter is kan je proberen om er een bouwstofzuiger in te doen en het zand + water op te zuigen.

[ Voor 3% gewijzigd door Montaner op 24-05-2024 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
Heb je een controleputje aan de straatkant? Als je van die kant af het zand kan losspuiten, stroomt het weg het riool in. Vanaf de regenpijp stroomt het zand steeds terug.
En met de anderen: los het probleem deftig op, voor je de verstopping weghaalt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-04 13:22
Je kant altijd eens zien om een rioolrat te lenen of te huren.
Die heeft een speciale kop waarmee het beter zou moeten gaan dan gewoon met een tuinslang.

Maar ik zou ook wel het probleem oplossen door een klein inspectieputje te voorzien, iets zoals dit:
https://jardiboutique.com...eting-235-125-220-mm.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-04 14:44

PinusRigida

I put the p in pool.

Ontstoppingsbedrijf, die krijgen dat vrij. hier ook ervaring mee gehad een tiental jaar terug, kost idd. rond de 150 à 200 euro voor simpele onststopping, meer indien meer werk (of moeilijker bereikbaar) maar die doen eerst een camera-onderzoek en weten dan heel specifiek hoe de buis vrij te krijgen en hebben er sowieso het materiaal voor, zodat jij niet moet beginnen uitbreken.

hier gaat het om zand.

10 jaar geleden woonde ik in een appartement... kwam terug van 3 weken vakantie en mijn bad + beide toiletten stonden onder de stinkende smurrie... lang verhaal kort: 'iemand' boven mij (de persoon heeft zich nooit bekendgemaakt) had het lumineuze idee om -idd heel cliché maar toch, domme mensen bestààn- frituurvet door z'n afvoer te gieten... en wààr vormt dat een stop?! idd... op gelijkvloers... bij mij dus... |:(

alles is toen via verzekering gegaan want ik had ook schade (door de tegendruk in de afvoer is vocht door de buizen gegaan en had zich in mijn muren genesteld terwijl ik 3 weken weg was, ik had nét ervoor geverfd!) maar die firma liet er geen gras over groeien, voor hen zijn dit soort dingen peanuts!

[ Voor 50% gewijzigd door PinusRigida op 24-05-2024 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjmeijer1986
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-04 08:17
Een hogedrukreiniger met "rioolrat" erop. Die spuit met meerdere stralen achteruit om zichzelf vooruit te duwen maar ook met een fijn maar scherp straaltje vooruit om de blokkade "weg te snijden":

https://www.kaercher.com/...inigingsset-26377670.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carbidsjitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-04 12:31
Vorig jaar ook een buis weer vrij gekregen met zo'n nozzle op een hogedruk spuit (die spoot alleen naar achteren met 4 stralen) terwijl m'n vader dat niet voor elkaar kreeg met een gewone slang. Zijn ook wel op Aliexpress te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D100
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-04 19:38
Een zogenaamde rioolrat op een hogedrukreiniger. Maar als er veel vast opgehoopt zand zit, dan gaat die er ook niet doorheen kunnen.
Er is wel een verschil in druk, een zeer krachtige hogedrukreiniger gaat meer kans hebben. Anders een riool ontstoppingsfirma laten komen, zij hebben industriële kwaliteit hogedruk riool ontstoppers.

Zo'n hogedrukreiniger en bijbehorende ontstopper zijn trouwens sowieso nuttig om hebben. Ik spuit één keer per jaar al mijn rioolbuizen schoon, nooit problemen, nooit geur. Wel oppassen met zo'n apparaat, het is geen veredelde tuinslang, de waterstraal heeft een snijdende werking, gevaar voor sterke verwonding bij de minste aanraking. Nooit op zachte materialen spuiten.
Nuttig voor reiniging van harde materialen rondom huis, doch niet op bakstenen en voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theswitch
Hopelijk morgen een rioolrat scoren. Er ligt een paar bakstenen op en een grote tegel, dus komt voorlopig geen nieuw water in. Vanavond nog een keertje verder met de dompelpomp. Bedankt voor alle ervaringen so far!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Deze optie is volgens mij nog niet genoemd maar wel erg makkelijk:

Tuinslang erin, laten lopen en verder van bovenaf zo goed mogelijk afsluiten met een doek en je handen.
Je bouwt dan druk op die wellicht de verstopping weg "blaast". Voordeel is dat je verder niet helemaal bij de verstopping hoeft te komen. Zeker even het proberen waard.

Deze methode heb ik mijn loodgieter een aantal keren succesvol zien toepassen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Als je met zoveel gedoe het niet ontstopt krijg denk ik dat er meer aan de hand is dan enkel wat zand erin gekomen. Jij hebt het beste kijk op hoe de buis loopt maar ik zou bijna denken dat er wortels in het spel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:05

Dido

heforshe

Hippocampus schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:55:
Als je met zoveel gedoe het niet ontstopt krijg denk ik dat er meer aan de hand is dan enkel wat zand erin gekomen. Jij hebt het beste kijk op hoe de buis loopt maar ik zou bijna denken dat er wortels in het spel zijn.
Precies, als er steeds "een beetje zand" meespoelt de buis in, dan spoelt dat elke regenbui gewoon het riool in., en raakt de boel niet echt verstopt. Een wortel die de buis ingroeit is een ander verhaal.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-04 15:42
Ik heb een paar keer hetzelfde gedoe gehad. Ik heb een keer de boel uitgegraven en schoongemaakt maar laatst rommelde die toch weer.

Ik heb een oude spuitbus omwikkeld met foamtape totdat hij dezelfde diameter had als de buis. Dan duct tape eroverheen.
Dit ding kon ik als een plunjer gebruiken bovenin de buis. De staande buis vullen met water, je nieuw gefabriekte plunjer er met geweld in rammen en daarna zo hard en snel mogelijk er weer uit trekken.
Na een paar keer kreeg ik de glug-glug-glug geluidjes uit de buis en liep ie weer leeg :)

Your mileage may vary.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theswitch
Helaas het is nog niet verholpen. Vandaag de rioolrat, maar het liep vol. Daarna nog een keer met de Cabere veer en daar kwam 2x wat haren achtig spul mee naar boven. Maar daarna niet meer. Ga dat nog maar een paar keer doen deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theswitch
Het is opgelost. Er zat isolatiemateriaal een meter diep vast. Vogels of wind hebben dat het dak op gekregen en daar zit geen rooster (morgen wel :))

Voor 8 euro dit kunnen kopen:

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61AzwXR6wsL._AC_SL1500_.jpg

Daarmee 3x een stuk uitgehaald. Daarna liep het door. Een tijd doorgespoeld en morgen de regenpijp die doorgezaagd is vervangen.
Pagina: 1