internetsnelheid voor TV in Duitsland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:19
Een kennis van mij verhuisd binnenkort naar Duitsland en wil graag internet verbinding voor thuis bij een Duitse provider. En vervolgens via die internet verbinding een NL tv abo via NaLziet of CanalDigital via de app.

De postcodecheck geeft twee mogelijkheden in Duitsland:

- DSL met een max van 50mbit/10mbit
- LTE met een max van 300mbit maar dan wel met datalimit van 100gb etc.

Het probleem van de LTE is wanneer je geen limiet wil hebben de maandelijkse kosten bijna 2 keer zoveel wordt als de DSL (65 euro vs 32 euro).

De grote vraag hier is of de DSL verbinding genoeg zal zijn om daar over de TV en Netflix etc te gebruiken??
Andere adviezen zijn ook welkom.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als die 50/10 op dsl een beetje gehaald wordt zal 't wel voldoende zijn...

Meer dan 15mbit heb je niet nodig eigenlijk..
Alleen als je meerdere streams open wilt... Tja dan moet je doortellen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Hoeveel apparaten wil hij tegelijk gebruiken? Enkel 1 stream? Of tegelijk ook gamen en downloaden en ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:47
Wanneer er in Duitsland wordt aangegeven 50/10 dan hou er rekening mee dat het waarschijnlijk een heel stuk lager is.

Wij zetten voor het werk op dit soort locaties vaak Starlink in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
99ruud99 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 19:58:
Hoeveel apparaten wil hij tegelijk gebruiken? Enkel 1 stream? Of tegelijk ook gamen en downloaden en ...
1 persoonshuishouden

waar thuiswerk en TV streamen bijna nooit tegelijkertijd zal gaan

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
KernelPanic schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:02:
Wanneer er in Duitsland wordt aangegeven 50/10 dan hou er rekening mee dat het waarschijnlijk een heel stuk lager is.

Wij zetten voor het werk op dit soort locaties vaak Starlink in.
het is aan de rand van de een normaal dorp (Emlicheim).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
dan heb je MINIMAAL 20 mb/s nodig :)
je zult het enkel weten door te proberen.

Canal digital op tv is kleine 2 gb per uur, dan moet je enkel nadenken hoeveel uur je tv kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
99ruud99 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:15:
dan heb je MINIMAAL 20 mb/s nodig :)
je zult het enkel weten door te proberen.

Canal digital op tv is kleine 2 gb per uur, dan moet je enkel nadenken hoeveel uur je tv kijkt.
tja met 100gb pm datalimiet om via LTE beetje betaalbaar te houden mag je dan niet meer dan 1 uur per dag TV kijken 8)7

Voor deze persoon is 65 euro pm veel geld voor internet only......

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:57
refused81 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 19:41:

- DSL met een max van 50mbit/10mbit
Da’s toch meer dan genoeg als je in je uppie woont.

Wij hebben momenteel 8mbit/2mbit en met drie personen gaat dat eigenlijk best oké. Niet dat ik niet zou willen dat de glasvezel morgen aangelegd wordt ipv in 2025, maar het is te doen. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:33
Dat DSL lijntje zal ruim voldoende zijn voor de CanalDigitaal (of NLziet) app. Zo'n stream verbruikt ongeveer 10Mbit/s. (gemeten op de router)

Ik heb hier enkele jaren met CanalDigitaal TV app en 50MBit VDSL van KPN gekeken, dat ging echt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Is een abonnementje op Digitenne niet veel makkelijker als je maar een paar km over de grens zit ?

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
krakendmodem schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:28:
Dat DSL lijntje zal ruim voldoende zijn voor de CanalDigitaal (of NLziet) app. Zo'n stream verbruikt ongeveer 10Mbit/s. (gemeten op de router)

Ik heb hier enkele jaren met CanalDigitaal TV app en 50MBit VDSL van KPN gekeken, dat ging echt prima.
iamerwin schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:28:
[...]

Da’s toch meer dan genoeg als je in je uppie woont.

Wij hebben momenteel 8mbit/2mbit en met drie personen gaat dat eigenlijk best oké. Niet dat ik niet zou willen dat de glasvezel morgen aangelegd wordt ipv in 2025, maar het is te doen. :)
thanks....ben alleen bang over de afstand tot de centrale...geen idee daar in Duitsland... kan 100m zijn of 1.5 km.....
en we weten allemaal als het 1.5km is...dan moet je maar zien wat er overblijft van de snelheid....

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
refused81 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:32:
[...]

[...]

thanks....ben alleen bang over de afstand tot de centrale...geen idee daar in Duitsland... kan 100m zijn of 1.5 km.....
en we weten allemaal als het 1.5km is...dan moet je maar zien wat er overblijft van de snelheid....
Je zou bij Telekom kunnen kijken hoe het zit op die locatie. https://www.telekom.de/t-map (even festnetz aantikken)

Telekom doet nog heel veel met VDSL (wat KPN hier ook deed), dus mogelijk is er wel een verdeler in de buurt. Met 50Mbit DSL max is dat waarschijnlijk een kleine 600 meter van de wijkcentrale. (ik ga er vanuit dat hier geen Vectoring beschikbaar is). Centrum van Emlicheim heeft wel vectoring, gezien die 100Mb die geboden kan worden.

[ Voor 4% gewijzigd door krakendmodem op 23-05-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
refused81 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:32:
[...]

[...]

Grafschafter Breitband biedt schijnbaar glasvezel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
als ik daar postcode etc invul krijg ik een beetje een verhaal a la:

"Once the order has been received, an internal check will be carried out, after which you will be contacted by Broadband Grafschaft Bentheim GmbH & Co. KG. receive an offer for the amount of construction costs. If you are not satisfied with the construction costs, you can of course revoke the contract in writing"

zeg me iets dat het er nog niet ligt.........

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
refused81 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:52:
[...]

als ik daar postcode etc invul krijg ik een beetje een verhaal a la:

zeg me iets dat het er nog niet ligt.........
Ah, dat kan zijn. Ik weet het exacte adres niet natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
krakendmodem schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:34:
[...]

Je zou bij Telekom kunnen kijken hoe het zit op die locatie. https://www.telekom.de/t-map (even festnetz aantikken)

Telekom doet nog heel veel met VDSL (wat KPN hier ook deed), dus mogelijk is er wel een verdeler in de buurt. Met 50Mbit DSL max is dat waarschijnlijk een kleine 600 meter van de wijkcentrale. (ik ga er vanuit dat hier geen Vectoring beschikbaar is). Centrum van Emlicheim heeft wel vectoring, gezien die 100Mb die geboden kan worden.
Goede tip....zie foto voor resultaat...op basis van dit zou je 50/10 mogen verwachten?
Zie pinpoint links onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_Zl92TscSWa1-njdCINL6FQATM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Fj0hDEqK06lyykWNP4DLo8q.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
@refused81 Hmm, de oude wijkcentrale staat in het centrum bij de Ringer Str. 4. Toch nog ruim een kilometer. Dan wordt die 50Mb wel krap. Het kan zijn dat er nog een wijkkast (Multifunktionsgehäuse in het Duits) dichterbij staat, maar dat is zo niet te zien op Google Maps.

Bron: https://www.computerbase....chnittstellen-rar.168661/ Daarin een PDF'je met de wijkcentrales in Duitsland. Als je die PDF opent kun je de wijkcentrale van Emlichheim opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
Oekiejoekie schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:31:
Is een abonnementje op Digitenne niet veel makkelijker als je maar een paar km over de grens zit ?
hmmm...niet aan gedacht.... hoe zit het met bereik...ik bedoel in Frankfurt zal het wel niet meer functioneren....waar houdt het op?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
Persoonlijk zou ik dan voor de veilige optie gaan en toch die DSL pakken. (die heb je toch sowieso nodig) De bandbreedte zal waarschijnlijk niet megaveel zijn (ik gok rond de 30Mbit), maar in ieder geval kan er nog wel online via Canal Digitaal TV of NLZiet gekeken worden. En het is nog goedkoper (en stabieler) dan Digitenne ook.

[ Voor 6% gewijzigd door krakendmodem op 23-05-2024 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
refused81 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:28:
[...]

hmmm...niet aan gedacht.... hoe zit het met bereik...ik bedoel in Frankfurt zal het wel niet meer functioneren....waar houdt het op?
Waar het bereik van DVB-T2 ophoudt is niet echt te zeggen. Dat hangt af van je antenne (binnen/buiten, versterkt, niet versterkt, welke hoogte, weersomstandigheden). Er zijn mensen die in Nederland Engelse zenders hebben kunnen ontvangen. Maar dan heb je het wel over een ideale antenne, met ideale weersomstandigheden... Bij normaal gebruik zou ik zeggen 25-30 km over de grens houdt het wel op.

In Duitsland zijn wel spotgoedkope Free-to-air DVB-T2 ontvangers te koop (als de TV al geen ingebouwde tuner heeft). Testen hoeft dus niet veel te kosten en Nederland 1,2 en 3 + de regionale omroep is gratis te ontvangen.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:12
Ik zou ook gewoon voor dat DSL abonnement gaan, LTE blijft uiteindelijk LTE en erg afhankelijk van masten, locatie, drukte etc, niet iets dat direct stabiel vast internet kan vervangen, al helemaal niet in een land als Duitsland waar je buiten de steden al blij mag zijn dat je bereik hebt.

Mocht tv via DSL toch nog problemen geven dan is Digitenne een optie (met buitenantenne waarschijnlijk). Ik heb er zelf ervaring mee in Heide (Kalmthout) in België en als ik het antennetje buiten het raam hing werkte NPO bij mij wel in elk geval. En anders kun je altijd nog een schotelantenne plaatsen voor Canal Digitaal toch :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-10 10:43
Ik woon zelf een paar km van Emlichheim vandaan (weliswaar in Nederland). Voor DVB-T moet je echt een buitenantenne hebben, anders ontvang je de zenders vanuit Hoogersmilde of Hengelo niet. Met een binnenantenne ontvang je dan wel weer de Duitse zenders vanuit Lingen...

Als ik Telekom moet geloven (https://www.telekom.de/pr...agentazuhause-m-regio.pdf), haal je in die straat minimaal 27,9 Mbps en maximaal 50 Mbps.
Ik weet niet hoe goed LTE in Emlichheim is, maar in Ringe (dorpje verder) is het waardeloos. Soms haal je redelijke snelheden (30+ Mbps), maar soms minder dan 2 Mbps. DSL is dan wel weer stabieler.

Ik had ooit een klasgenoot die net buiten Emlichheim woonde, DSL max 2 Mbps en het ging over telefoonpalen. Al zal het in de bebouwde kom wel wat rapper zijn.

Duitsers in zulke kleine dorpjes zijn vaak wel sociaal. Je zou de buren kunnen vragen hoe snel hun internet is, dan weet je ongeveer wat je op het adres kunt verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
Pilovali schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:18:
Ik woon zelf een paar km van Emlichheim vandaan (weliswaar in Nederland). Voor DVB-T moet je echt een buitenantenne hebben, anders ontvang je de zenders vanuit Hoogersmilde of Hengelo niet. Met een binnenantenne ontvang je dan wel weer de Duitse zenders vanuit Lingen...

Als ik Telekom moet geloven (https://www.telekom.de/pr...agentazuhause-m-regio.pdf), haal je in die straat minimaal 27,9 Mbps en maximaal 50 Mbps.
Ik weet niet hoe goed LTE in Emlichheim is, maar in Ringe (dorpje verder) is het waardeloos. Soms haal je redelijke snelheden (30+ Mbps), maar soms minder dan 2 Mbps. DSL is dan wel weer stabieler.

Ik had ooit een klasgenoot die net buiten Emlichheim woonde, DSL max 2 Mbps en het ging over telefoonpalen. Al zal het in de bebouwde kom wel wat rapper zijn.

Duitsers in zulke kleine dorpjes zijn vaak wel sociaal. Je zou de buren kunnen vragen hoe snel hun internet is, dan weet je ongeveer wat je op het adres kunt verwachten.
thanks dat van Telekom had ik ook gevonden, incl hun dekkingskaart geeft het mij enigszins vertrouwen dat de performance idd tussen 27-47 Mbit komt te liggen.

Dat is prima, de bestelling is geplaatst!

Idee is om via Canal Digital app te streamen over de DSL.
backup plan is om de Canal Digital te upgraden naar SAT.

[ Voor 4% gewijzigd door refused81 op 24-05-2024 17:10 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-10 10:43
refused81 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:08:
[...]

thanks dat van Telekom had ik ook gevonden, incl hun dekkingskaart geeft het mij enigszins vertrouwen dat de performance idd tussen 27-47 Mbit komt te liggen.

Ohh, dat gaat wel lukken. Stream van de app gebruikt niet zo heel veel netwerk. Dat gaat sowieso wel lukken met 27 Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:35
Pilovali schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:18:
Inderdaad. Dat is al als je dicht in Nederland bij de grens woont. Voor mijn oma had een tante Digitenne geregeld. Maar dat werkte totaal niet goed. De Nederlandse zenders waren alleen goed te ontvangen met een buiten antenne. De Duitse zenders waren juist heel goed binnen te ontvangen. Goed, werkte niet goed voor Oma. Die heeft gewoon weer Ziggo gekregen destijds. Dat was ze gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Digitenne wordt sowieso een buitenantenne / hoogte en vrij zicht zichting Smilde of hengelo... alleen blijft t een lage signaal waarde...

fmscan denkt een een signaal van zo`n 45dB voor Smilde (+- 48KM) en hengelo is ietsje zwakker, maar wel iets dichterbij.. al is het wel SFN tegenwoordig

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
refused81 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:08:
[...]

Dan zou ik die schotel alleen plaatsen voor de ontvangst van de Duitse zenders, maar geen abonnement meer afnemen bij CanalDigitaal voor ontvangst met een schotel. We hebben hier 20 jaar schotel gehad en de afgelopen 6 jaar zijn de prijzen van CanalDigitaal via satelliet behoorlijk gestegen terwijl het zenderaanbod via de schotel juist werd ingeperkt (weghalen discovery zenders of enkele zenders alleen nog via IP-TV te ontvangen). We hebben de schotel dus weggehaald en via IP-TV gaan kijken. Was nog 20 euro per maand goedkoper ook en meer aanbod van NL-zenders..

Ben benieuwd naar je ervaren met DSL daar, qua afstand gok ik rond de 30Mbit, maar aan de hand van Google Maps kan ik niet goed zien of er nog een wijkkast tussenstaat.

Mocht je uiteindelijk ook meer Duitse zenders willen zien, dan kun je die schotel alsnog daarvoor gebruiken of bij Telekom een TV-pakket erbij afnemen.
Pagina: 1