Deco xe75 pro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:37
Ik wil een simpel maar bruikbaar wifi netwerkje maken in een huis met 3 verdiepingen.

Ik heb dit in gedachten:
Op elke verdieping een tplink deco xe75 pro. En voor de stabiliteit dacht ik om de backhaul bedraad te doen. Waarbij ik de deco van de begane grond verbind aan die van de 1e verdieping, en die van de 1e verdieping aan die van de zolder. Dat is in dit geval heel eenvoudig te doen.

Ik zag dat die pro variant 2.5gb poorten heeft. Dus ik dacht: dat is mooi, die gebruik ik voor de backhaul.

Maar... Nu zie ik dat die deco's maar 1 2,5gb poort hebben. De andere 2 poorten zijn 1gb. Dan heb ik op de 1e verdieping een probleem, want daar heb ik 2 poorten nodig voor de backhaul... Daarvan moet er dus 1 "slechts" 1gb zijn. In principe kan ik wel zeggen: die naar zolder dan maar 1gb. Maar toch voelt dat zonde, want dan is niet eens duidelijk of het überhaupt voordelig is om de backhaul naar zolder dan bedraad te doen.

Iemand gedachtes? Alternatieve oplossingen? Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 56% gewijzigd door MallePietje op 23-05-2024 15:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

MallePietje schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:35:
Ik wil een simpel maar bruikbaar wifi netwerkje maken in een huis met 3 verdiepingen.

Ik heb dit in gedachten:
Op elke verdieping een tplink deco xe75 pro. En voor de stabiliteit dacht ik om de backhaul bedraad te doen. Waarbij ik de deco van de begane grond verbind aan die van de 1e verdieping, en die van de 1e verdieping aan die van de zolder. Dat is in dit geval heel eenvoudig te doen.

Ik zag dat die pro variant 2.5gb poorten heeft. Dus ik dacht: dat is mooi, die gebruik ik voor de backhaul.

Maar... Nu zie ik dat die deco's maar 1 2,5gb poort hebben. De andere 2 poorten zijn 1gb. Dan heb ik op de 1e verdieping een probleem, want daar heb ik 2 poorten nodig voor de backhaul... Daarvan moet er dus 1 "slechts" 1gb zijn. In principe kan ik wel zeggen: die naar zolder dan maar 1gb. Maar toch voelt dat zonde, want dan is niet eens duidelijk of het überhaupt voordelig is om de backhaul naar zolder dan bedraad te doen.

Iemand gedachtes? Alternatieve oplossingen? Of zie ik iets over het hoofd?
Backhaul van 1gb is echt wel voldoende voor wifi hoor. Tis geen core router :+

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 08:24
Als je de luxe hebt bedraad te werken, zou ik investeren in een TP-Link Omada-systeem. Ik heb de XE75 Pro verkocht na enkele maanden. Het internet viel te vaak weg en gaf enorm veel problemen. Omdat is stukken goedkoper en beter te configureren, en echt vlekkeloos. Het kost iets meer tijd om in te stellen wel, maar bespaart veel frustratie. N=1 uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

2.5Gb switch op 1e verdieping lost dit op.

Eens met hierboven overigens dat bleeding-edge pre-WiFI-7 tri-band apparatuur niet bepaald onder 'simpel maar bruikbaar' valt. Ik zou met die beschrijving eerder denken aan een 2x2 MIMO dualband WiFi-6 set waar 1GbE voor voldoet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als je de deco nodes bedraad gaat aansluiten, dan is een Deco XE75 ongeveer net zo snel als een X50.
Het enige voordeel is dat je ook op de 6ghz kan verbinden maar de snelheid die je daar op kan halen is net zo hoog als de 5ghz band.

Ik zou bedraad dan wat geld in de zak houden en voor ongeveer de helft een X50 neerzetten :)

Dat lost je 2.5gb probleem niet op maar dan heb je genmoeg geld over om 2.5gbit switches erbij te zetten ;)

Of iets bijleggen en direct een wifi 7 Deco BE85 halen. Die heeft 10 en 2.5gbit poorten

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 23-05-2024 16:19 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
dion_b schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:46:
2.5Gb switch op 1e verdieping lost dit op.

Eens met hierboven overigens dat bleeding-edge pre-WiFI-7 tri-band apparatuur niet bepaald onder 'simpel maar bruikbaar' valt. Ik zou met die beschrijving eerder denken aan een 2x2 MIMO dualband WiFi-6 set waar 1GbE voor voldoet.
Ja, idd een switch zou het oplossen. Doet wel iets af aan het "simpel". Dan zou de BE65 qua prijs misschien nog gunstiger zijn. Misschien is 1gb überhaupt wel genoeg. Dan zou de X60 ook voldoen (en veel goedkoper).
laurens0619 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:17:
Als je de deco nodes bedraad gaat aansluiten, dan is een Deco XE75 ongeveer net zo snel als een X50.
Het enige voordeel is dat je ook op de 6ghz kan verbinden maar de snelheid die je daar op kan halen is net zo hoog als de 5ghz band.

Ik zou bedraad dan wat geld in de zak houden en voor ongeveer de helft een X50 neerzetten :)

Dat lost je 2.5gb probleem niet op maar dan heb je genmoeg geld over om 2.5gbit switches erbij te zetten ;)

Of iets bijleggen en direct een wifi 7 Deco BE85 halen. Die heeft 10 en 2.5gbit poorten
Haha, volgens mij schreef ik tegelijk iets vergelijkbaars.

[ Voor 37% gewijzigd door MallePietje op 23-05-2024 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MallePietje schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:18:
[...]

Ja, idd een switch zou het oplossen. Doet wel iets af aan het "simpel". Dan zou de BE65 qua prijs misschien nog gunstiger zijn. Misschien is 1gb überhaupt wel genoeg. Dan zou de X60 ook voldoen (en veel goedkoper).
Kijk anders - als je verknocht bent aan TP-Link - naar de X50Pro. Die heeft wel 2x 2.5Gbe. tov de X60 is het 'maar' 2x2 MIMO, maar clients hebben ook max 2x2. Enige toegevoegde waarde is voor wireless backhaul en die heb je niet nodig als je bedraad aansluit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
dion_b schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 18:45:
[...]

Kijk anders - als je verknocht bent aan TP-Link - naar de X50Pro. Die heeft wel 2x 2.5Gbe. tov de X60 is het 'maar' 2x2 MIMO, maar clients hebben ook max 2x2. Enige toegevoegde waarde is voor wireless backhaul en die heb je niet nodig als je bedraad aansluit.
Nou ja, zo verknocht ben ik niet aan TP Link :) Vziz vallen ze qua prijs/prestatie vaak gunstig uit. Maar geluiden zijn wisselend, van heel tevreden tot ergernis (signaal valt weg, weinig instelmogelijkheden etc.).

Die X50 Pro klinkt interessant, maar kan ik nergens vinden. Mijn wensen zijn uiteindelijk ook niet heel bijzonder. Er komt een 1gb up/down glasvezel en er liggen dus wat kabels (cat7). De meeste data zal komen van 2 laptops en een (gaming) pc, waarvan er 2 beneden staan en 1 op zolder. De laptops zou ik willen proberen via wifi te doen, zodat ze wat mobieler zijn. Verder wat losse dingen, zoals telefoon, TV etc., dat zal allemaal wat minder data verkeer opleveren. Maar goed, ik hoop dat het netwerkje over 5 jaar ook nog lekker mee kan. Verder: Hoe minder netwerk apparatuur, hoe beter. En hoe minder netwerk tweaken, hoe beter. Hoe minder uitval/gedoe, hoe beter. En natuurlijk hoe goedkoper, hoe beter :)

Ik zou ook nog wel zo'n setje van 3 deco BE65's voor 600 euro overwegen. Die 4 2.5gb poorten zijn misschien nog wel handig ipv later ergens een switch willen/moeten zetten. Maar dan heb ik wel een beetje de max bereikt van wat ik wil uitgeven, en dan moet het ook wel voor wat jaartjes klaar zijn :)

Andere suggesties zijn welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:53
2,5GB backhaul is volgens mij volkomen overkill, hou het gewoon op 1Gbps voor die backhaul tussen zolder en eerste verdieping.

Heb je zo wie zo wel iets dat die 2,5Gbps zou kunnen gebruiken anders is het alleen maar een hebbedingetje zonder nut.

[ Voor 32% gewijzigd door Ben(V) op 24-05-2024 08:31 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1