Slimmigheden bij totaal renovatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• huCks
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-11 08:39
Hej Guys,

Momenteel zijn mijn vrouw en ik bezig met een totaal verbouwing (enkel de buitenmuren en de traphal is blijven staan).
Hierbij zijn alle technieken gesloopt en worden deze vervangen.
Het vervangen van de technieken begint komende maand, we hadden hier oorspronkelijk een "idee" over, maar eerder deze week zijn we bij een bedrijf voor verlichting langs geweest en nu zie ik het bos door de bomen niet meer...

Oorspronkelijk waren wij aan het denken om Niko Home Control voor traditionele bekabeling te steken.
Echter blijkt dit nu toch minder te kunnen dan dat de verkopers van Easykit en Sack ons vertelden...

Wat willen wij kunnen:
  • *Rolluikenramen /vlux rolluiken bedienen met een app.
  • *Rolluikenramen /vlux rolluiken bedienen met een schakelaar/drukkknop
  • *Rolluikenramen /vlux rolluiken programeren dat deze op bepaalde tijdstippen vanzelf open en toe gaan.
  • *Nice to have is Gordijnen automatisch kunnen laten sluiten (dus niet zelf trekken), ook dit via app/knop/programmeren
  • *Voor de verlichting een alles aan/uit knop naast de voordeur en in de slaapkamer hebben (nu vergeten we al is ergens een licht uit te doen en kan je helemaal terug lopen)
  • *de alles aan/uit knop zou ik ook liefst via een app kunnen bedienen.
  • *Er zijn 3 "zone's" die we dimbaar willen in de living, 1 slaapkamer en 1 zone in de badkamer, al mogen gerust alle "zone's" of alle lichten dimbaar zijn.
  • *De verlichting moet met schakelaars aan de muur te bedienen zijn (onze dochter is nog geen 2 jaar, dus voor zij een eigen gsm met app's gaat hebben... of voor bezoekers...) alsook met een app.
    Dus eigenljik een systeem waar de schakelaars aan de muur een "virtuele" knop zijn en geen fysieke knop, want als ik het goed begrijp, bij bv phillips hue als je op de schakelaar duwt is je lamp volledig uit en niet meer te bedienen.
  • *Nice to have als we onze airco's (daikin style geloof ik), onze ventilatie (zender comofair) en onze zonnepanelen (sunpower p6, met omvormer Solis S5-EH1P5K-L-BE omvormer) en laadpaal (model moet nog gekozen worden) mee slim zijn.
    Bv de airco's met een schakelaar kunnen bedienen.
    Ik vermoed van al die apparatuur dat er sowieso wel een standalone app zal zijn.
  • *Nice to have, er komen volledig nieuwe radiators en een nieuwe thermostaat.
    Idealiter zouden we de badkamer "apart" willen kunnen instellen qua temperatuur, ik dacht bv aan tadoo knop ofzo?
Alles is nieuw, dus ik vermoed allemaal de "moderne systemen".
Volgens de verkopers van Easykit en Sack kon Niko Home Control voor traditionele bekabeling dit allemaal, maar na een telefoontje met Niko zelf ben ik er al minder zeker van (de support agent was nu niet de meest zelfzekere).
Bij de verlichtingswinkel werd er gesproken over het systeem "mi-boxer" voor de verlichting, dit leek mij niet slecht, als we dit dan combineren met somfy tahoma voor de rolluiken van de ramen en veluxen, dan leek het mij dat we niet alles in 1 app gaan hebben, maar wel alles "slim" is.
Echter na even rond te googlen lijkt "mi-boxer" een alieexpress merk te zijn dat te vergelijken valt met Phillips hue.
Hetgeen dat ons aansprak aan de "mi-boxer" setup was dat je de lampen kon laten schijnen in koud wit, warm wit, rgb, alles tussen koud en warm wit.
Alsook alle lampen individueel dimbaar.
Met een schakelmodule van 6€ die je in de traditionele niko drukknoppen inbouwt zijn de schakelaars dan "virtuele" knoppen en blijven de lichten bedienbaar ondanks dat bv de dochter op elke schakelaar is gaan duwen.

Het lijkt me sowieso al aangeraden om mijn electriciteit aan te leggen op traditionele wijze, zodat bij een wifi/internet downtime ik nog op de klassieke manier mijn verlichting kan bedienen.
Maar nu is dus de vraag:
Hebben jullie tips/aanraders welk systeem we best kunnen plaatsen?
We willen niet full knx/loxone/niko home control gaan, we willen het qua budget "behapbaar" houden, maar willen gerust "mi-boxer" laten vallen voor een ander merk/type als dit stabieler/veiliger gaat werken.

Alvast bedankt,

Alle reacties

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:53
Ik dacht dat dit voor Niko geen probleem zou moeten zijn, maar je moet echt even met een goede installateur contact opnemen en exact voorleggen wat je precies wilt.
Gira heeft bijvoorbeeld ook complete systemen voor alles in huis en om alles te automatiseren. Voordeel van Gira is dat er een Xperience Centre van hun zelf zit in Veenendaal. Dat is wel een bezoekje waard.
Ook Schneider is wel redelijk bekend in dat gebied.

Ik zou ook ten alle tijde de klassieke bedrading behouden, bij eventuele verkoop is dat een stuk makkelijker. Maar je zou ook even goed moeten bedenken wat je exact wilt en als je verschillende systemen gaat 'mixen' of er misschien een centraal systeem is waarmee je alles kunt bedienen (dat kan ook HomeKit zijn).

Zucht...

• huCks
van Gira had ik nog nooit gehoord.
Weer eentje om in het rijtje "ikea, phillips, mi-boxer" te zetten :p

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:23
Een jaar of 8 geleden heb ik voor de zelfde keuze gestaan voor mijn te renoveren 2 onder 1 kap.

Toen op het punt gestaan Loxone aan te schaffen, echter doordat de Loxone van een open systeem steeds meer naar een gesloten systeem ging hier last minute niet voor gekozen.

Hierna gekozen voor Z-wave schakelaars van fibaro icm met domoticz.
Voordeel is dat je dit langzaam kan uitbreiden, ik ben begonnen met 3 dimmers.
Nu zit ik aan heb ik 6 rolluiken en 12 schakelaars 6 dimmers.

Achter de schakelaar monteer je in Z-wave/Zigbee module deze communiceert draadloos met een soort van modem bijvoorbeeld een Homey of Home assistent. Gaat er 1 z-wave module kapot werkt alleen die dimmer/rolluik niet meer. Door het mesh netwerk komen niet aankomende opdrachten bijna niet voor (1 of 2x per jaar).

Verhuis ik dan haal ik alle modules achter de schakelaars vandaan en is de installatie weer traditioneel.
Enige verschil is dat er een blauwe draad moet trekken naar de schakelaars.

Het plannen van een domotica systeem is erg lastig, je weet nu niet wat je straks makkelijk gaat vinden.
Door het op deze manier te doen blijf je flexibel.

Kiezen voor 1 fabrikant vindt ik gevaarlijk, als de ontwikkeling er van stopt dan kun je alles er uit slopen en vervangen, of je zit met een verouderd systeem.

Momenteel wil ik naar een nieuwere controller dus Homey of Home assistent, dit is nu een kwestie van 1 onderdeel van het systeem vervangen en alles werkt weer.
Tevens kunnen deze systemen ook praten met andere protocollen.

Zou ik weer een huis gaan bouwen/verbouwen dan koos ik weer voor Z-wave of Zigbee.

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 12:02
huCks schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:03:
van Gira had ik nog nooit gehoord.
Weer eentje om in het rijtje "ikea, phillips, mi-boxer" te zetten :p
Zoals ik het zo lees zou je alles kunnen met de wat budgetvriendelijke opties zoal zigbee, somfy, wifi enz en koppel je alles samen in home assistant oid.
Wat betreft Niko, Gira, Loxone enz kan je dit niet realiseren met traditioneel centraaldozen eletra bekabeling....

• huCks
Sjembecks schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:29:
Een jaar of 8 geleden heb ik voor de zelfde keuze gestaan voor mijn te renoveren 2 onder 1 kap.

Toen op het punt gestaan Loxone aan te schaffen, echter doordat de Loxone van een open systeem steeds meer naar een gesloten systeem ging hier last minute niet voor gekozen.

Hierna gekozen voor Z-wave schakelaars van fibaro icm met domoticz.
Voordeel is dat je dit langzaam kan uitbreiden, ik ben begonnen met 3 dimmers.
Nu zit ik aan heb ik 6 rolluiken en 12 schakelaars 6 dimmers.

Achter de schakelaar monteer je in Z-wave/Zigbee module deze communiceert draadloos met een soort van modem bijvoorbeeld een Homey of Home assistent. Gaat er 1 z-wave module kapot werkt alleen die dimmer/rolluik niet meer. Door het mesh netwerk komen niet aankomende opdrachten bijna niet voor (1 of 2x per jaar).

Verhuis ik dan haal ik alle modules achter de schakelaars vandaan en is de installatie weer traditioneel.
Enige verschil is dat er een blauwe draad moet trekken naar de schakelaars.

Het plannen van een domotica systeem is erg lastig, je weet nu niet wat je straks makkelijk gaat vinden.
Door het op deze manier te doen blijf je flexibel.

Kiezen voor 1 fabrikant vindt ik gevaarlijk, als de ontwikkeling er van stopt dan kun je alles er uit slopen en vervangen, of je zit met een verouderd systeem.

Momenteel wil ik naar een nieuwere controller dus Homey of Home assistent, dit is nu een kwestie van 1 onderdeel van het systeem vervangen en alles werkt weer.
Tevens kunnen deze systemen ook praten met andere protocollen.

Zou ik weer een huis gaan bouwen/verbouwen dan koos ik weer voor Z-wave of Zigbee.
Begrijp ik het correct dat het zigbee/zwave gebeuren eigenlijk "hetzelfde" systeem is als een Phillips hue/Mi-Boxer?
Maar dan niet vender locked in?

Dus maw, ik installeer een klassiek stopcontacten, schakelaars en verlichting setup in mijn huis.
Vervolgens schroef ik compatibel spotjes/ledjes/lampjes in de lampen, monteer ik achter elke schakelaar een extra module en ik plaats een "hub/gateway/controller".
Hierdoor maak ik van mijn "dom" klassiek systeem een "slim" semi domotica systeem.

Waarbij ik 1 punt zeer belangrijk vindt, namelijk als ik op een schakelaar duw, mag dit er niet voor zorgen dat de stroom van de lamp is, maar dat de lamp gewoon uitgaat, maar nog wel bedienbaar is met de app om ze bv terug op 100% te zetten

mijn excuses voor de mogelijke domme vragen.
Tot een paar dagen terug nooit nagedacht over zulke systemen, maar nu met de renovatie...

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:38

BCC

Als je een goede technische ruimte hebt , is het misschien handig om traditionele bekabeling aan te leggen, maar in ster vorm - dan kun je op 1 plek alles knutselen wat je wil, en kan het er evt ook allemaal weer uit als nodig

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-11 19:57
Hier op tweakers hebben al vaker artikelen gestaan over home automation, lees daar eens goed door.

Het probleem is en blijft dat het of heel duur wordt, met iets als KNX, waar je wellicht niet alle gewenste apparaten op kan aansluiten. Of dat het toch iets meer in de hobby sfeer zal blijven met een centrale hub zoals Homey of Home Assistant, waar je alles mee aan elkaar kan knopen, maar waar wel vaak werk aan zit.

Ik heb alles bewust wel zo gedaan dat het terug te draaien is naar een traditioneel systeem. Omdat een homeautomation systeem continue onderhoud nodig heeft en dan kan je eigenlijk je huis niet meer verkopen.

• famschopman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 31-10 12:56
Zelf maken we gebruik van Busch Jaeger free@home, verloopt via KNX. Ik denk dat elk systeem wel zijn voors en tegens heeft maar ze sprongen er voor ons qua mogelijkheden en gebruiksvriendelijkheid bovenuit.

Gewoon een goede app, kwalitatieve actoren, kwalitatief schakelmateriaal, goede displays, integratie met rolluiken en toegangssystemen, integratie met verwarmingsoplossingen.

We hebben een jaren 30 huis compleet verbouwd (alles zelf gedaan overigens), alles moest er toch uit, dus dat was ook het moment om voor elk lichtpunt, aansluitpunt e.d. eigen bekabeling te leggen en weer goed te kijken naar stopcontacten en ethernet in elke kamer.

Ook geen centraaldozen meer, maar alles netjes met rijgklemmen in de meterkast.

Er zijn altijd nog zaken die ik verbeterd zou willen zien, maar over het algemeen zijn we tevreden en vind zelfs mijn vrouw het een fijn systeem waar ze niet meer zonder zou willen.

• huCks
Ik denk dat ik is op zoek ga naar een bedrijf dat me kan adviseren/mee oplijsten wat ik allemaal nodig heb voor een complete zigbee setup.

Ik was net eens op robbshop.nl aan het rondkjiken en als ik het juist begrijp kan ik met zigbee mijn klassiek systeem volledig "smart" maken (naar onze wensen).
Alleen moet ik nog uitzoeken welke schakelaars, welke dimmers, welke controller (homey pro?) en of ik mijn elektriciteit dan effectief op een klassieke manier mag leggen.
8 juli moet mijn elektriciteit liggen, want dan start de chapper.
Dus misschien best dat ik er een bedrijf/iemand voor zoek die me even op weg kan zetten :p
Want er is niet echt tijd om enkele weken te googlen en lezen vrees ik

• famschopman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 31-10 12:56
Ik heb bewust gekozen voor een bekabeld systeem (knx) en niet voor een wireless protocol. KNX is tijdloos en proven technology. Dus als free@home er om de een of andere reden niet meer is kan ik alles vervangen zonder nieuwe bekabeling te moeten trekken.

Daarnaast heb ik ook geen gedoe met bereik, storing (magnetron, inductie, elektra/gsm/g3/g4/weetikveelwat). Bekabeld is gewoon nét iets betrouwbaarder.

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:23
huCks schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:20:
[...]

Begrijp ik het correct dat het zigbee/zwave gebeuren eigenlijk "hetzelfde" systeem is als een Phillips hue/Mi-Boxer?
Maar dan niet vender locked in?

Dus maw, ik installeer een klassiek stopcontacten, schakelaars en verlichting setup in mijn huis.
Vervolgens schroef ik compatibel spotjes/ledjes/lampjes in de lampen, monteer ik achter elke schakelaar een extra module en ik plaats een "hub/gateway/controller".
Hierdoor maak ik van mijn "dom" klassiek systeem een "slim" semi domotica systeem.

Waarbij ik 1 punt zeer belangrijk vindt, namelijk als ik op een schakelaar duw, mag dit er niet voor zorgen dat de stroom van de lamp is, maar dat de lamp gewoon uitgaat, maar nog wel bedienbaar is met de app om ze bv terug op 100% te zetten
Je gebruikt normale spotjes/lampen en monteert achter je puls schakelaar een Z-wave of zigbee module. De stroom gaat wel van de sportjes af.
De z-wave module schakelt de lamp of via de schalaar of via wat je aangeeft via op de hub qc. telefoon etc.

Maar het is wel wat SiErRa zegt het gaat een beetje de hobby kant op, echter een professioneel systeem (bij knx) waar je zelf niets kan instellen en een prof. in moet huren is voor huizen na mijn mening echt overdreven.

• huCks
Sjembecks schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:06:
[...]

Je gebruikt normale spotjes/lampen en monteert achter je puls schakelaar een Z-wave of zigbee module. De stroom gaat wel van de sportjes af.
De z-wave module schakelt de lamp of via de schalaar of via wat je aangeeft via op de hub qc. telefoon etc.

Maar het is wel wat SiErRa zegt het gaat een beetje de hobby kant op, echter een professioneel systeem (bij knx) waar je zelf niets kan instellen en een prof. in moet huren is voor huizen na mijn mening echt overdreven.
Idd, ik wil mijn huis zelf kunnen beheren.
Oke ik ken nu nog niets van Homey, zigbee en consoorten.
Maar in principe als it'er zal ik daar wel snel mee weg zijn (solutions architect, geen programeur, waardoor knx zelf programeren dan weer wel een stap te ver is)

• huCks
Als ik alles in "ster bekabeling" wil bekabelen.
Is dat dan:
* 3g2,5 van de zekeringkast naar elk stopcontact, of mag ik de stopcontacten in "serie" zette. (8 per zekering)?
Opzich gaan we niet echt met slimme stopcontacten werken, en eventueel kan ik er nog altijd een zigbee module tussen steken?

* 5g1,5 van de zekeringkast naar elke spot/lichtpunt.

* 5g1,5 van de zekeringkast naar elke drukschakelaar, of moet dit een svv kabel zijn?

Kan ik op die manier dan alles "dom" aansluiten en stuk per stuk slim maken met zigbee modules?
En stel dat ik binnen x aantal jaar full domotica wil van mijn domme zekeringkast een slimme maken?
Pagina: 1