Gekoeld waterkraan met buffervat maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rxr1991
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-06 22:02
Gezien er veel koud water gedronken wordt hier in huis en dat de koelkast niet altijd even veel ruimte heeft om al dat water koud te zetten dacht ik een stukje comfort en gemak toe te voegen door een water koeler in de keuken te installeren. Ik heb 2de hands een inline waterkoeler op de kop kunnen tikken echter koelt ie het water wel maar niet naar mijn gewenste termperatuur. Gaat om het volgende apparaat:

https://www.thewatercoole...n-30-a-under-sink-chiller

Nu is mijn kraanwater ook relatief warm. 22 graden zonder het door te laten stromen en wanneer ik het 5 minuten laat stromen is het water nog steeds 18 graden. Het apparaat krijgt het water rond de 10 graden. Heb geprobeerd met het debiet te spelen door er een kogelkraantje tussen te doen maar de performance wordt niet veel beter.

Na wat verdere research merk ik dat mijn wens van 2-3 graden water ook erg ambitieus is helemaal wanneer het in een keukenkastje terecht moet komen. Vandaar dat ik dacht, ik plaats een buffervat (+-10L) zodat ik de output van de koeler meerdere malen door de koeler kan halen tot dat ik de gewenste temperatuur heb.

Nu ben ik opzoek naar wat inzichten hoe jullie dit zouden aanpakken voordat ik het mezelf lastig maak of simpelere oplossingen over het hoofd zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfNT6YOdBS1bNDM1EgM3BwjHIsg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NvOCKBXsNy33LqxuNgnlBkqs.png?f=fotoalbum_large

Waar ik vooral mee zit wat het lastig maakt is dat ik het liefst zo stil mogelijk heb, dus bij voorkeur een buffervat op druk zodat ik niet met water gekletter en vlotters hoef te werken. Op die manier hoopte ik de aansturing vrij simpel te kunnen doen door de tempartuur in het vat te meten en wanneer die boven een bepaalde treshold is, simpel het pompje aanzetten tot een bepaalde waarde bereikt is.

Alleen in mijn huidige design stel ik veel eisen aan het buffervat wanneer ik wat verschillende aansluitingen er op wil hebben (gok dat ik 4 outputs/inputs op 1 verdeel stuk doe dat het niet werk) plus dat ik de temperatuur nog wil meten.

Vandaar dat ik benieuwd ben naar hoe jullie dit zouden aanpakken, andere overwegingen zouden maken of wellicht goede tips hebben voor een buffervat. (biervat, expensivat etc)
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik zou een Quooker nemen (of je bestaande Quooker uitbreiden): https://www.quooker.nl/cube

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rxr1991
Die heb ik zekers overwogen maar die heeft deels het zelfde probleem. De specs zeggen ook dat de water output 4 tot 10°C. Met 4 graden zou ik het prima gevonden hebben maar 10 vind ik toch al weer jammer. Begrijp me niet verkeerd, dit is een luxe probleem maar ik waardeer echt koud water enorm.

Dus bij quooker heb ik ook geen controle wat het gaat worden. Mijn eerste gedachte was ook om deze koeler weg te doen en naar een andere kijken maar na wat research blijf ik tegen dit probleem aan lopen vandaar dat ik mijn huidige idee wou uitvoeren omdat ik dan wel meer verzekerd ben van mijn gewenste output.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:29

orf

Hoe komt het dat je water 22 graden is? Dat is heel warm voor kraanwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rxr1991
Ja dat viel mij ook tegen. Gemeten met een vlees thermometer. Twijfelde eerst ook of het wel klopte maar ijswater geeft ie aan als 0 graden en kokend water als 100 dus heb er enigsinds vertrouwen in dat de waardes kloppen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
een extra koelkastje in de berging voor flessen water?
Ijsblokjes in de vriezer?

en wat is het antwoord op de vraag van @orf Waarom is het 22 graden als het uit de kraan komt? Kraanwater komt normaal via de grond en dan is het een graag of 10-12, dat scheelt al 10 graden koelen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rxr1991
Ik woon in woning die opgeleverd is in 2020 dus vrij goed geisoleerd. Wellicht door de isolatie van de vloer en de thermische massa die de vloer heeft dat die het water opwarmt.

Al is de afstand van waar het water binnenkomt en de keuken niet meer dan 4 meter dus tja. Het kraantje op de WC gaf dezelfde temperaturen dan de waterkraan in de keuken (ook met wat laten doorstromen) maar ik check de buitenkraan en op de 1e verdieping ook nog wel even.

maar voor de discussie/vraag denk ik dat ik aan hoe mijn leidingen lopen niet heel eenvoudig wat kan doen.

wbt de 2de koelkast. Dan kan altijd maar dat zijn allemaal wel weer extra handelingen. Vandaar dat als ik het rechtstreeks uit de kraan kan halen ik dat zie als een stukje luxe/comfort wat ik hier probeerde te bereiken.

[ Voor 16% gewijzigd door rxr1991 op 23-05-2024 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-06 13:14

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Waarom zelf de loodgieter uit gaan hangen als er kant en klare oplossingen op de markt zijn?
Naast de standaard 'kantoor waterkoeler' (met fles) kijk eens naar zoiets:

https://www.habitatsoluti...eratuur-heet-water-5l-uur

Hoeveel liter koud water gaat er doorheen dagelijks? Misschien kan je uit met een extra (grote) koelkast, wat ook weer veelzijdiger is.

Edit: 2-3 graden is inderdaad wel ambitieus, 7 graden is wat meeste koelkasten wel kunnen en dat is best fris.

Of als je echt graag wil klussen kan je een oude bierkoeler ombouwen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Hippocampus op 23-05-2024 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-06 19:37
https://www.horecacentrum...f-XGfusorp7caAq-WEALw_wcB

Ik weet niet zeker in hoe verre je last van bacteriën of metalen in een zelfbouw buffer vat gaat krijgen, maar kijkend naar een bierkoeler werkt deze door een koud water buffer op temperatuur te krijgen en daar vervolgens een leiding van enkele meters daar doorheen te halen. Indien er 1 tot 2 glazen in de leiding zitten, heb je die echt koud, en alles daarna redelijk gekoeld.
Een temperatuur sensor is makkelijk in te bouwen/aan te passen omdat de inhoud van de buffer niet op druk staat en dus ook niet uit de kraan komt.

Lost In Music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Niet helemaal in de oplossingshoek.
Maar als het tapwater nu 22 graden is, hoeveel is dat dan in de zomermaanden?

Als dat boven de 25 uitkomt voldoet de installatie niet aan het bouwbesluit en zou je mogelijk een beroep kunnen doen op de aannemer van de woning.

Het is echt hoog voor drinkwater in een woning.

In de oplossing:

Heb je gekeken of er een temperatuur instelling zit aan de binnenzijde van de koeler?
Het oogt namelijk als een watergekoeld spiraal (idem bierkoeler), daarin kun je vaak aan de binnenzijde nog wat temperatuur instellen.

En meet ook de temperatuur van het waterbasin van dat apparaat. Ik neem aan dat je deze wel gevuld hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:03

BCC

Ja, 22 graden is echt raar - dan mag je gaan oppassen voor Legionella. Daarom mogen waterleidingen ook niet langs vloerverwarming & warmwaterleidingen liggen. Ik zie dat tegenwoordig echter vaak wel gebeuren ivm de kookeilanden trend.

[ Voor 53% gewijzigd door BCC op 24-05-2024 12:04 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:31

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

[[knip]... en wanneer ik het 5 minuten laat stromen is het water nog steeds 18 graden. [knip]
Als leidingwater in de grond 10-12 graden is, en na 5 minuten stromen bij jou nog op 18 graden zit, is er echt iets mis met de manier waarop je meet. Je hebt echt een fikse brander nodig om stromend leidingwater in zo'n korte tijd op te warmen van 12 naar 18 graden, dat klopt gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

BlueKeenan schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:01:
Heb je gekeken of er een temperatuur instelling zit aan de binnenzijde van de koeler?
Het oogt namelijk als een watergekoeld spiraal (idem bierkoeler), daarin kun je vaak aan de binnenzijde nog wat temperatuur instellen.
Zo te zien zit die instelling aan de buitenkant (linksboven op de productfoto).
En meet ook de temperatuur van het waterbasin van dat apparaat. Ik neem aan dat je deze wel gevuld hebt?
Dat is inderdaad wel een goede test, alleen begrijp ik dat dit apparaat met een "ice bank" werkt, dus geen vloeibaar koelbasin. Alsnog: als ie een tijdje aan heeft gestaan en je zet 'm uit, dan zou er dus via het aftapslangetje nauwelijks water uit moeten komen (en wat er uit komt zou ijskoud moeten zijn) en dan zou langzaam het ijs moeten smelten. Komt er wel direct na het uitschakelen een boel water uit (dat niet ijskoud is), dan koelt ie wellicht niet meer zoals het hoort.

Aangezien het een tweedehandsje is: Al gekeken of de radiator die er in zit schoon is (en niet verstopt met stof)?

Dit is de handleiding als ik me niet vergis? https://www.manualslib.co...-Cosmetal-J-Class-30.html

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 24-05-2024 12:37 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:07

Aardedraadje

Met kabelschoen

Icephase schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:07:
[...]

Als leidingwater in de grond 10-12 graden is, en na 5 minuten stromen bij jou nog op 18 graden zit, is er echt iets mis met de manier waarop je meet. Je hebt echt een fikse brander nodig om stromend leidingwater in zo'n korte tijd op te warmen van 12 naar 18 graden, dat klopt gewoon niet.
Als de waterleiding voor een (groot) deel in de dekvloer ligt ofzo, kun je toch behoorlijk veel opwarmen. Er zit veel warmtecapaciteit in cement/beton. En waterleidingen in de dekvloer wegwerken gebeurt toch best vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rxr1991
Allereerst wat zijn we ook ras echte pessimisten :D het eerste glas is inderdaad 22 maar als ik het even laat stromen hebben we het over 18 graden. Begrijp me niet verkeerd, ook dat vind ik nog steeds hoog maar klinkt wel al wat minder dramatisch. Gezien het project bouw is ga ik binnenkort eens even mijn buren vragen als ik daar wat water mag meten.

De thermostaat op het apparaat had ik uiteraard gevonden en ook op maximaal gezet. Uiteraard heb ik hem gevuld met water. Toen ik het vorige week weer afbrak en het water uit de icebank haalde was dat water 1 a 2 graden. Er kwam best wel wat water uit maar ik had ook veel getest. Wellicht herhaal ik dat testje dit weekend nog wel even om te kijken of het water ook echt bevriest. De compressor springt wel af en toe aan en uit dus ik ging er vanuit dat hij zijn gewenste temperatuur wel haalde (of de thermostaat is vrij matig)

Voor de liefhebbers, de binnenkant. best wel simpel gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIA9DvydaNcKDc_3iIVyg2-0ZMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDcUYHC66mEbwJqBo6Bwy1Tf.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ondanks dat ik alle feedback en gedachtes waardeer :D Zou ik ook graag de discussie aanslingeren wat wel eventueel haalbaar is met dit huidige stukje hardware en wat daar eventueel een goede aanpak voor zou zijn. Mocht de conclusie zijn dat het een matig idee is of slecht uitvoerbaar dan kan ik me er altijd nog bij neer leggen maar ik hoopte vooral ook creatieve gedachtes los te peuteren wat een eventuele aanpak zou kunnen zijn.

Ik wil dit weekend ook nog testen hoeveel ml het systeem zou koelen als ik de output op de input aan zou sluiten. Als ik dat met een pompje rond zou pompen hoeveel koud water me dat oplevert als ik het daarna zou aftappen. Ik gok net te weinig maar ik ga nog even op onderzoek uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:11
Wat betreft de temperatuur van het drinkwater: Ligt er een warmtenet in de straat?

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Mijn eerste gedachte zou zijn om een platenwisselaar te gebruiken en het volume van de platenwisselaar tevens te gebruiken als buffer (secundaire zijde). Vervolgens kan je op een hoge flow primair koud koelwater rondpompen via je koudwatermachine met gesloten circuit (het koelcircuit).

Setpoint kan dan vanuit de koudwatermachine komen. Door een relatief hoge oppervlakte te kiezen in de platenwisselaar heb je veel uitwisseling. Het koelcircuit uit te breiden met een extra buffertank zodat er meer koud water opgeslagen kan worden.

Bedenk wel dat een kraan ongeveer 10 liter per minuut moet kunnen doen. Als je dus 10 liter op 22°C binnen krijgt en je wil koelen naar 10°C dan heb je het over een delta van 12°C. Het koelwater zal dan dus -2°C moeten zijn bij dezelfde flow of als je het koelwater met een hogere flow laat lopen kan je volstaan met een lagere delta. Uitgaande van dat je koudwatermachine 7°C kan maken heb je primair dus ongeveer een flow hebben die factor vier is als secundair. Het rendement is afhankelijk van gebruikte isolatie en leidingwerk.

Water 1 graad verwarmen of koelen kost 4,187 kJ per liter water per seconde.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:11

de Peer

under peer review

Volgens mij is het probleem gewoon dat je koelkast te klein is.

Zelf gaan hobbyen zou ik mee uitkijken. Denk aan de veiligheid (waterkwaliteit).
voldoen je koppelingen etc wel aan Kiwa-keur?

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 24-05-2024 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rxr1991
Mercarra schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:17:
Wat betreft de temperatuur van het drinkwater: Ligt er een warmtenet in de straat?
Ja, warmtenet van Ennatuurlijk
LauPro schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:31:
Mijn eerste gedachte zou zijn om een platenwisselaar te gebruiken en het volume van de platenwisselaar tevens te gebruiken als buffer (secundaire zijde). Vervolgens kan je op een hoge flow primair koud koelwater rondpompen via je koudwatermachine met gesloten circuit (het koelcircuit).

Setpoint kan dan vanuit de koudwatermachine komen. Door een relatief hoge oppervlakte te kiezen in de platenwisselaar heb je veel uitwisseling. Het koelcircuit uit te breiden met een extra buffertank zodat er meer koud water opgeslagen kan worden.

Bedenk wel dat een kraan ongeveer 10 liter per minuut moet kunnen doen. Als je dus 10 liter op 22°C binnen krijgt en je wil koelen naar 10°C dan heb je het over een delta van 12°C. Het koelwater zal dan dus -2°C moeten zijn bij dezelfde flow of als je het koelwater met een hogere flow laat lopen kan je volstaan met een lagere delta. Uitgaande van dat je koudwatermachine 7°C kan maken heb je primair dus ongeveer een flow hebben die factor vier is als secundair. Het rendement is afhankelijk van gebruikte isolatie en leidingwerk.

Water 1 graad verwarmen of koelen kost 4,187 kJ per liter water per seconde.
Hmmm, dat is inderdaad een interessante aanpak. Het debiet wat naar beneden schroeven vind ik niet persee erg. Ik ga er eens even aan rekenen. Even de dubbel check, dit is wat je min of meer bedoeld toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dV0ELBq1F8JC5JJcwscbpds6d0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LWyOZBeMf9EDOG8mjtWFqrxg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Heb je gekeken naar de klassieke watercoolers die je op kantoor ziet (met zo'n tank erop, zo'n €300) of die leidingvarianten? (€750) Dan tap je gewoon in +/- 20 seconden een liter ijskoud gefilterd water en als je wil zelfs theewater of bruisend water. Er zijn vast voordeligere (tafel)varianten.
Pagina: 1