Autoschade bij WA+ zelf melden bij de tegenpartij?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:53
Casus van een bekende:
Aanrijding gehad op de snelweg, vrachtwagen verloor door een klapband zijn wiel en die ging dwars door de auto-of-andersom heen (in de lengte aan de zijkant). Lichamelijk lijkt er niks mis gelukkig, echt geluk gehad. (Maar toch ff langs huisarts)

De auto is WA+ verzekerd.

Hoe ik het mijn hele leven gewend ben:
Invullen, en beiden bij de eigen verzekeraar deponeren. Die kijken onderling naar de schuldvraag en de schade na taxatie etc. Geld wordt uitgekeerd door de schuldige partij en klaar.

Heb je bij de autoverzekering rechtbijstand? Dan is daar de functie van om je bij te staan als de schuldkwestie ingewikkeld is en dat soort conflicten. Eventueel vang je dat af met verkeersrechtsbijstand algemeen die niet aan de autoverzekering zelf is gekoppeld.

Maar nu zegt de verzekering dus: Je bent niet verzekerd voor deze schade omdat je alleen WA + Beperkt Casco hebt. Ben je van mening dat de tegenpartij schuldig is dan moet je als je een rechtsbijstand verzekering hebt je rechtsbijstand inschakelen of anders zelf bij de verzekeraar van de tegenpartij aankloppen.

Nu heeft hij bij deze verzekeraar de module rechtsbijstand, dus het is al heel eigenaardig dat ze dat niet zelf direct oppakken. Uiteraard bellen we ze straks dan ook geïrriteerd op om aan te geven dat de auto ook de rechtsbijstand module heeft maar wilde hier toch horen van mensen met soortgelijke ervaring en of kennis want hier 'schrik' ik toch wel van dat blijkbaar simpelweg een schade proberen te verhalen voor er enig conflict is al te veel gevraagd is bij sommige verzekeraars en dat verhaalservice bij ze dus niet bestaat zonder rechtsbijstand module.

Zonder rechtsbijstand moet je dus blijkbaar schades niet eens meer melden bij de eigen verzekeraar als je er eentje hebt die zo werkt want die gaan toch niks voor je doen?

Omdat het toch wel erg relevant is te weten:
De eigen verzekeraar is FBTO
De tegenpartij is NN

We zitten ook met de dagwaarde/vervangingswaarde zie mijn tweede post: TWeaKLeGeND in "Autoschade bij WA+ zelf melden bij de tegenpartij?"

[ Voor 31% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 23-05-2024 17:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-05 12:14
Het klopt wel wat de verzekeraar zegt, dat zij de schade voor je verhalen, is doorgaans alleen bij volledig casco dekking het geval. Rechtsbijstand zou ik zelf alleen inschakelen als er ook een juridisch geschil ontstaat. De afhandeling van een schade waarbij de schuldvraag duidelijk is, kan ik prima zelf.

Voor wat betreft de dagwaarde, je kan zelf gewoon voorbeelden aandragen van wat een vergelijkbare auto op dit moment kost, dat is de dagwaarde. Met minder hoef je je niet af te laten schepen. En juist omdat het niet de eigen verzekering is, heb je niets te maken met verzekeringsvoorwaarden. Je had een prima functionerende auto voordat een ander daar schade aan veroorzaakte, en je hebt recht op vergoeding van alle schade.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:45
Het kan heel goed dat de eigen verzekeraar niet verhaald als er niet voldaan wordt aan alle voorwaarden in de DSA, dit is de verhaalregeling voor consumenten die niet allrisk verzekerd zijn.

De behandelaar heeft wellicht over de rechtsbijstanddekking heengekeken of is op een aparte polis benoemd. Voor het verhalen kun je aankloppen bij de rechtsbijstand of direct naar de tegenpartij, het laatste is vaak sneller.

Jouw verhaal over dagwaarde kan ik niet helemaal volgen. Er zal of door jouw rechtsbijstand of door de verzekeraar van de tegenpartij een expert worden ingeschakeld.

Deze bepaald de dagwaarde, deze is meestal ongeveer gelijk aan de vervangingswaarde. Dit gaat om de waarde VOOR de schade. Er wordt vervolgens een biedingen traject opgestart met sloopbedrijven en opkopers. Ook worden door een schadehersteller de herstelkosten worden berekend als er twijfel is of de auto total los gaat. Het hoogste bod uit de biedingen is de restwaarde. Als de dagwaarde min de restwaarde lager dan de herstelkosten, dan is de auto total los.

Jouw vriend krijgt van de verzekeraar de dagwaarde min de restwaarde, de opkoper betaald de restwaarde aan jouw vriend uit.

Tot zover de uitleg over hoe een total los afwikkeling is zijn werk gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:26
Mijn auto, die netje in een parkeervlak stond, is wel eens door een buurman/vrouw aangereden. Beide auto's hadden schade en deze buurman/vrouw had al netjes een schadeformulier ingevuld en opgestuurd naar zijn verzekeraar. Bij mij lag ook een briefje in de brievenbus. Daarnaast werd ik al direct door andere buren/getuigen aangesproken op het feit dat die buurman/buurvrouw mijn auto had aangereden.

Over de schadevraag was uiteraard in dit geval totaal geen discussie. Mijn stilstaande geparkeerd auto had daar geen schuld.

Mijn auto was WA verzekerd en ik had geen rechtsbijstand module, dus ik heb de schade zelf moeten claimen. De auto van de buurman/buurvrouw was all-risk verzekerd. Het claimen was niet gek moeilijk. Aan de buurman/vrouw heb ik gevraagd waar zij verzekerd waren. Vervolgens heb ik die verzekeraar gebeld en daar het verhaal gedaan. De verzekeraar had de claim inderdaad binnen en was ook van mening dat de buurman/buurvrouw schuldig was. Via datzelfde gesprek kwam er een afspraak bij een schadeherstelbedrijf om de schade te beoordelen. Later is die schade op kosten van de verzekering van de buurman/vrouw hersteld via datzelfde schadeherstelbedrijf.

Een belletje naar NN (met kopie schadeformulier in de hand) is denk ik best de moeite waard in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Bedankt, blijkbaar is het dus vrij normaal om zelf bij de tegenpartij aan te kloppen als ik jullie zo hoor. Ik heb bij deze iets geleerd.
Het is bij mezelf en bij ouders etc altijd gegaan via de eigen verzekering en dat was op 1 auto na nooit all risk. Dus we stonden er echt ff van te kijken dat 'de verzekeraar doodleuk zegt zoek zelf maar uit'. Allebei de helft van het formulier naar de eigen verzekeraar zit er hier echt vast in het hoofd. Ik zal voortaan mijn verzekeraar mede uitkiezen op verhaalservice, hoewel dat een verzekeraar duurder maakt en zelf verhalen zeker niet ingewikkeld is blijft dat voor mij toch aanvoelen als behorend bij de absolute basis. Ongeacht de rechtsbijstand (die ik overigens ook los buiten mijn voertuigen heb lopen, heb zelf prive 4 WA+ verzekerde voertuigen plus dat dekt ook fietsten en lopen etc).
We hebben het bij FBTO rechtsbijstand neergelegd inmiddels, maar zou het alsnog OOK zelf bij NN neerleggen nut hebben? Ik ga er van uit dat het nu ook de taak is van de rechtsbijstand om te zorgen voor de vervangingswaarde in plaats van een berekende dagwaarde op basis van catalogusprijs minus de leeftijd. De goedkoopste online te koop die er in de buurt komt is 3000 euro (in veel slechtere staat) en de enige andere 6000 (ook in veel slechtere staat). Ik zoek dan op alleen op model en de motor uitvoering. De reële verkoopwaarde van deze auto was makkelijk 6+ voor de schade.

Hoe proactief moeten we zijn dat de auto veel meer waard is dan op basis van catalogusprijs minus de leeftijd of kan ik er gerust op zijn dat FBTO zich niet laat afschepen met 1-3k. Bij mijn laatste total loss (uiteraard met aansprakelijke tegenpartij) gingen ze uit van model+bouwjaar+zelfde motor+ vergelijkbare km stand en dan de goedkoopste in normale staat op marktplaats/gaspedaal (dus zonder zware gebreken) om total loss te kunnen verklaren. Ik kreeg toen dat bedrag uitgekeerd en dat was voor die auto prima.

[ Voor 3% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 23-05-2024 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Ps. FBTO rechtsbijstand stuurt morgen al iemand langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Om deze reden altijd voor die paar stuivers extra het vakje "verhaalbijstand" invullen.

In principe doet de algemene rechtsbijstandverzekering op dit moment nog niets. Een rechtsbijstandverzekering komt meestal pas in actie bij een "dreigend juridisch geschil". Zolang je zelf nog geen poging gedaan hebt om de tegenpartij aansprakelijk te stellen is er nog geen sprake van een (dreigend) juridisch geschil. Het aansprakelijk stellen is een normale handeling in deze situatie.
Pas wanneer aansprakelijkheid door de tegenpartij niet erkend wordt of wanneer zij ondanks erkenning van de aansprakelijkheid niet het volledige schadebedrag vergoeden (= vervangingswaarde auto + kosten van schadetaxatie + eventuele overige kosten zoals afslepen van het wrak, taxi na het ongeval naar huis of bestemming toe, gemaakte zorgkosten inclusief jouw eigen risico op de zorgverzekering, kosten voor een huur-auto indien met het beschadigde voertuig niet veilig gereden kan worden voor maximaal 2 tot 4 weken).

Als aansprakelijkheid niet erkend wordt of niet alle schade vergoed wordt op eerste verzoek is er pas sprake van een (dreigend) juridisch geschil voor wat betreft de gemiddelde rechtsbijstandsverzekering.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1