4k Monitor voor foto editing en wat gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-04 18:31
Voor mijn werk zoek ik een nieuwe monitor om de twee flut 1080P schermen die nu op mijn bureau staan te vervangen. De Monitor zal voornamelijk gebruikt worden voor foto editing en wat gaming (niet super relevant denk voornamelijk dat dit 1080P gaat worden tenzij ik mijn r9 290 upgrade) Iemand die ervaringen heeft met upscaling of 1080p spelen op een 4k monitor mag ze zeker delen :)

Ik ben ook van plan om de monitor van V&A op te pikken, altijd wel iets moois te vinden daar. Dus heb niet specifiek hulp nodig met modellen maar meer met het samenstellen van een redelijk eisen pakket en eventueel dingen om op te letten.

Als fotograaf ben ik van plan om binnenkort een expositie te houden waar ik mijn foto's groot ga printen, op ongeveer 90x60cm. Kan groter zijn, soms wat kleiner. Het is dus van belang dat ik mijn werk kan zien op een goede resolutie met een goede kleur reproductie zodat mijn scherm zo min mogelijk afwijkt van de prints.
Verder zal ik er werk op editen voor klanten in commercieele opdrachten, hiervoor is kleur correctheid ook belangrijk.

De grootste vraag die ik eigenlijk heb is voor welk schermformaat ik moet gaan, Ik twijfel heel erg tussen het nemen van een 27 of 32 inch 4k display. 1440p ook overwogen maar denk dat 4k toch beter past bij mijn behoeftes.

Werk verder ook nog op een late 2013 macbook pro de meest specced out versie waarvan ik het scherm erg waardeer en mijn PC (R5 1600 en r9 290 4gb binnenkort aan cpu en gpu upgrade toe). De macbook zal voornamelijk voor on the go zijn, de monitor moet voornamelijk goed werken op windows. (heb begrepen dat 27 inch 4k voor macs beetje moeilijk is ivm scaling).

Verder zou ik het ook fijn vinden als de monitor een KVM switch hebt en idealiter ook USB-C PD, dit omdat ik wel van plan ooit mijn laptop up te graden. (mocht ik beter uit zijn met een docking station/externe kvm switch en een goedkopere monitor is dat ook prima). Ik zal ook hieronder wat modellen neerzetten waar ik naar heb staan kijken.

uitvoering: BenQ PD3205U Zwart
uitvoering: Acer Nitro XV322QKKV (UM.JX2EE.V09) Zwart
uitvoering: LG 32UN650P-W Wit, Zilver

excuses voor de rambly topic start, hoop dat het een beetje duidelijk is :) any tips welkom.

Beste antwoord (via Ergo op 29-05-2024 16:21)

• Jinxors
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 12:53
Omdat je aangeeft graag foto bewerking te willen doen, dan zou ik opzoek gaan naar een monitor die de juiste kleur gamut ondersteunt.

Vaak voor foto bewerking werk je toch vaak in AdobeRGB, Rec709 of sRGB wat bijvoorbeeld die BenQ monitor heeft is meer bedoeld voor digitale content, zoals website werk. Deze gamuts zijn kleiner en missen vaak in het groen en blauw. Bij de LG en Acer zie ik alleen DCIP3 specs terug komen, dat is vaak voor video bewerking.

BenQ heeft dan alleen helaas geen monitoren met een KVM en deze kleur gamut.
De foto bewerking model zijn de SW modelen zoals de SW272U, die hebben wel USB aansluiting en een USB-C met power delivery maar geen echte KVM functionaliteit (dus het wisselen tussen meerdere bronnen).
Al hangt er bij die monitoren ook een prijs kaartje aan, en kan je ook naar bijvoorbeeld Eizo kijken.

Het is natuurlijk aan jou hoe serieus je dit alles wil nemen. En of dat je bijvoorbeeld wel of niet in RAW foto's maakt.

Als je echt accuraat wilt werken om daarna de fotos te laten drukken zou ik op zoek gaan naar een monitor met de juiste kleur gamut (AdobeRGB), en het liefst hardware kalibratie.
Met hardware kalibratie heb je ook nog de mogelijkheid om namelijk je monitor te kalibreren naar bijvoorbeeld het witpunt van je print materiaal.

Daar heb je dan ook wel weer een losse kalibrator voor nodig. Veel van deze monitoren komen uit de fabriek al gekalibeerd en geven een prima resultaat.

BenQ SW , Eizo, Dell Ultrasharp of Asus Proart zijn dan bijvoorbeeld de monitoren waar je aan moet denken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Jinxors
Omdat je aangeeft graag foto bewerking te willen doen, dan zou ik opzoek gaan naar een monitor die de juiste kleur gamut ondersteunt.

Vaak voor foto bewerking werk je toch vaak in AdobeRGB, Rec709 of sRGB wat bijvoorbeeld die BenQ monitor heeft is meer bedoeld voor digitale content, zoals website werk. Deze gamuts zijn kleiner en missen vaak in het groen en blauw. Bij de LG en Acer zie ik alleen DCIP3 specs terug komen, dat is vaak voor video bewerking.

De foto bewerking model zijn de SW modelen zoals de SW272U, die hebben wel USB aansluiting en een USB-C met power delivery maar geen echte KVM functionaliteit (dus het wisselen tussen meerdere bronnen).
Al hangt er bij die monitoren ook een prijs kaartje aan, en kan je ook naar bijvoorbeeld Eizo kijken.

Het is natuurlijk aan jou hoe serieus je dit alles wil nemen. En of dat je bijvoorbeeld wel of niet in RAW foto's maakt.

Als je echt accuraat wilt werken om daarna de fotos te laten drukken zou ik op zoek gaan naar een monitor met de juiste kleur gamut (AdobeRGB), en het liefst hardware kalibratie.
Met hardware kalibratie heb je ook nog de mogelijkheid om namelijk je monitor te kalibreren naar bijvoorbeeld het witpunt van je print materiaal.

Daar heb je dan ook wel weer een losse kalibrator voor nodig. Veel van deze monitoren komen uit de fabriek al gekalibeerd en geven een prima resultaat.

BenQ SW , Eizo, Dell Ultrasharp of Asus Proart zijn dan bijvoorbeeld de monitoren waar je aan moet denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ergo
Jinxors schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:03:

Heel erg bedankt voor al deze info, dit waren niet gelijk dingen waar ik zelf aan gedacht had, ging er vanuit dat iedere monitor met srgb of iets dergelijks voldoende zou zijn.

dan denk ik gezien het toch wat redelijk gelimiteerde budget ik de dingen zoals KVM misschien toch even achterwege laat, kan altijd nog een externe switch kopen mocht ik toch iets vaker dan ik eigenlijk denk switchen tussen desktop en laptop. Hardware kalibratie was altijd iets dat ik vooral zag als iets overbodigs en duurs maar gezien ik toch een beetje ziek wordt van kleurverschil tussen mijn prints en werk op het scherm of telefoon moet ik hier toch maar aan geloven.

Ik schiet verder alles in raw, doe dan de selectie en pre-edit in capure one waarna de foto's die daadwerkelijk ook gebruikt gaan worden nog in photoshop door mij geretouched en gecolorgrade worden. waar je beetje aan moet denken qua medium waar het werk uiteindelijk op gepresenteerd gaat worden is het doel voornamelijk magazines, campagnes, print en ook uiteindelijk een monograph zijn allemaal dingen waar ik mee aan de slag wil. Voornamelijk in de fashion en beauty industrie, maar ook portretten en werk ik regelmatig met artiesten voor covers/presskits en dergelijke.

Dan ga ik dus vooral kijken naar de monitoren die jij genoemd hebt, hartelijk dank denk dat het mij een vrij dure miskoop bespaard heeft.

Toevallig tips over het schermformaat? naar mijn weten kiezen veel mensen voor 32 inch vooral als ze windows gebruiken, maar ik vraag mij toch af of de hogere pixeldichtheid bij 27 inch gezien mijn werk toch beter kan zijn.

En misschien dat een 1440p monitor met de juist color gamut waardevoller kan zijn dan een 2160p met de verkeerde. ben daar ook nog niet helemaal overuit, al denk ik dat 4k waarschijnlijk de beste keus is?

[ Voor 3% gewijzigd door Ergo op 27-05-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jinxors
Scherm formaat is echt een persoonlijke voorkeur.

Wat resolutie betreft, uit eigen ervaring, als er met Mac gewerkt wordt dan zou ik persoonlijk voor 4K resolutie kiezen.

Ik heb vooral met 2K monitoren op groter scherm formaat en Mac helaas soms wat problemen gehad met tekst die wat vaag en onscherp was. Dit heeft ook te maken met hoe Mac DPI scaling doet (of niet) en die instellingen in MacOS zijn verborgen of niet beschikbaar.

Als je voor 2K wil gaan dan zou ik het beperkt houden tot 27" of kleiner.
Dit is echt puur persoonlijke ervaring dus ik zou vooral online wat rondzoeken op gebruikers ervaringen.

Zelf gebruik ik op het moment een SW321C van BenQ (die is wat ouder) en een Eizo CS2700X.
De 32" vond ik dan zelf weer wat groot op mijn bureau en daar had ik wat problemen met de kijkhoek vanwege het IPS paneel, daar zag ik in de hoeken dan wat verkleuring. Maar ook dat is weer heel persoonlijk.

Ook geen slecht idee om gewoon eens bij een winkel te gaan kijken trouwens, dat geeft soms toch een beter idee dan naar wat specificaties kijken op een website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ergo
Jinxors schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:05:
Scherm formaat is echt een persoonlijke voorkeur.

Wat resolutie betreft, uit eigen ervaring, als er met Mac gewerkt wordt dan zou ik persoonlijk voor 4K resolutie kiezen.

Ik heb vooral met 2K monitoren op groter scherm formaat en Mac helaas soms wat problemen gehad met tekst die wat vaag en onscherp was. Dit heeft ook te maken met hoe Mac DPI scaling doet (of niet) en die instellingen in MacOS zijn verborgen of niet beschikbaar.

Als je voor 2K wil gaan dan zou ik het beperkt houden tot 27" of kleiner.
Dit is echt puur persoonlijke ervaring dus ik zou vooral online wat rondzoeken op gebruikers ervaringen.

Zelf gebruik ik op het moment een SW321C van BenQ (die is wat ouder) en een Eizo CS2700X.
De 32" vond ik dan zelf weer wat groot op mijn bureau en daar had ik wat problemen met de kijkhoek vanwege het IPS paneel, daar zag ik in de hoeken dan wat verkleuring. Maar ook dat is weer heel persoonlijk.

Ook geen slecht idee om gewoon eens bij een winkel te gaan kijken trouwens, dat geeft soms toch een beter idee dan naar wat specificaties kijken op een website.
Thanks, door de informatie die je gegeven hebt weet ik in ieder geval dat ik nu een iets beter overwogen keuze kan maken. Werk inderdaad soms op mac maar zal voornamelijk windows zijn.

De vraag 27 vs 32 inch ga ik ook nog even uitzoeken, moet ik wel uitkomen. Thanks voor alle hulp en informatie!