Joseph schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:58:
Ik ben het met de reacties fundamenteel oneens.
Tweakers is helaas niet meer wat het was. Ooit was het: "Omdat het kan", nu is het "Is dat wel nodig?" Ooit waren er hier voorvechters van digitale vrijheden en privacy. Die tijd is voorbij. Het is nu maximaal het beschermen van de grote bedrijven, ten koste van individuen. "Ik heb toch niets te verbergen" is nu het mantra. Jammer, maar ik had het kunnen weten voordat ik het topic opende.
Er mag een slotje op!
Dat Tweakers veranderd is kan ik me in vinden en vind ik zelf ook jammer. Maar niet met dit argument.
Ook 15 jaar geleden hingen hier mensen rond die verder doordachten dan hun eigen situatie. En prima begrepen waarom bepaalde dingen nodig waren. Sterker nog, het niveau lag een stuk hoger in het verleden.
Zo bijvoorbeeld met de ING app die geroote telefoons blokkeert.
Een banken-app is redelijk veilig te doen op moderne telefoons doordat ze secure enclaves enz. hebben. Dat is geen garantie, maar statistisch gezien is het best behoorlijk veilig. Banken vertrouwen mobiele telefoons een stuk meer dan je laptop bijvoorbeeld.
Maar, ga jij je telefoon rooten, dan kun je die secure enclaves aantasten of zelfs emuleren, zonder dat de app het doorheeft. Een gigantische attack vector voor mensen die kwaad willen. Nou wil ik absoluut geloven dat jij alle beveiliging goed hebt zitten op je geroote telefoon.
Maar als mijn rijke tante van 60 haar telefoon inlevert bij een winkel om een barst te repareren, wil ik niet dat zij 2 dagen later, terwijl ze mompelt dat alles zo duur is geworden, een geroote telefoon terugkrijgt die op het laatste moment het bankrekeningnummer van iedere overschrijving veranderd. En ja, dat is gebeurt. Goed georganiseerd ook. (Al was het niet mijn familie).