Afwerking utp kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akewi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-09 12:29
Hallo allemaal,

Ik heb recent een aantal kabels getrokken van mij meterkast naar verschillende punten in huis.

Deze probeer ik nu af te werken, maar dat wil me niet lukken.

Hieronder foto's van beide uiteinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CNQ9i59mhD4ehwcpdVccYkRLrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8BNNROsEXeLrA4WR7NcCkTPx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tr6agoBCwZW9-yadjDBBcmE6_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGFDy70pQja8mEfTxpwb1fjH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb aan het uiteinde van de muur twee opties geprobeerd. Namelijk de kleur volgorde die het blok aangeeft, en de nummer volgorde. Maar kreeg bij beiden geen signaal.

Ik wil niet zomaar dingen gaan proberen omdat ik niet met te weinig kabel wil eindigen. Dus ik hoop hier wat uitleg te kunnen krijgen.

Dus kan iemand mij vertellen wat de juiste afwerking is?

Ik had ook een kabeltester besteld. Maar die krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat, zelfs niet met kabels waarvan ik weet dat ze werken, daarvoor is een nieuwe onderweg.

Als ik dingen niet duidelijk omschrijf of als er vragen zijn hoor ik dat graag.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Akewi op 23-05-2024 12:37)

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:25
De aders zitten niet ver genoeg in de RJ45:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhTiLveCsHbvKA6oKtu8m4lttH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E254xZgPcf46ZVHwFKLBzGvQ.png?f=fotoalbum_large
Ze eindigen voor het kopergedeelte in het rood gemarkeerde, ze moeten eindigen in het blauw gemarkeerde.
Afknippen, nieuwe RJ45 en de aders verder in de RJ45 duwen en dan pas aanknijpen.

Je WCD kant lijkt me correct aangesloten en overeenkomen met de volgorde in je RJ45 kant (T-568B).

edit; @ChaserBoZ_ heeft nog gezien dat de 1e 2 aders niet goed zitten.
Oranja/Oranje-Wit moet Oranje-Wit/Oranje zijn :-)

[ Voor 39% gewijzigd door Rensjuh op 23-05-2024 12:38 ]

PV Output

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Rensjuh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhTiLveCsHbvKA6oKtu8m4lttH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E254xZgPcf46ZVHwFKLBzGvQ.png?f=fotoalbum_large
Ze eindigen voor het kopergedeelte in het rood gemarkeerde, ze moeten eindigen in het blauw gemarkeerde.
Afknippen, nieuwe RJ45 en de aders verder in de RJ45 duwen en dan pas aanknijpen.

Je WCD kant lijkt me correct aangesloten en overeenkomen met de volgorde in je RJ45 kant (T-568B).

edit; @ChaserBoZ_ heeft nog gezien dat de 1e 2 aders niet goed zitten.
Oranja/Oranje-Wit moet Oranje-Wit/Oranje zijn :-)

[ Voor 39% gewijzigd door Rensjuh op 23-05-2024 12:38 ]

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:08

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Akewi en wat anders nog sneller en handiger werkt is een patchpaneeltje plaatsen op de plek waar je nu de stekkers aan het knijpen bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
In je RJ45 plug is compleet oranje nu de eerste ader, dat klopt sowieso niet, oranje/wit moet de eerste zijn.

Het knijpen is even wennen, volgens mij zit de trekontlasting ook niet helemaal goed. Dat levert nu geen technisch probleem op, maar zal verderop in de tijd een zwak punt blijven.

Wat @rens-br zegt; monteer af op een patchpaneel. Dan kun je met kant en klare kabels van patchpaneel op apparatuur insteken.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
ChaserBoZ_ schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:36:
In je RJ45 plug is compleet oranje nu de eerste ader, dat klopt sowieso niet, oranje/wit moet de eerste zijn.
Ah je hebt gelijk, die had ik even gemist.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akewi
Rensjuh schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:22:
[Afbeelding]

Ah dank je wel, had niet door dat je ze helemaal bovenin moest zien. Gingen niet verder, en via de zijkant leek het boven het metaal te zitten dus dat leek me goed.
ChaserBoZ_ schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:36:

Het knijpen is even wennen, volgens mij zit de trekontlasting ook niet helemaal goed. Dat levert nu geen technisch probleem op, maar zal verderop in de tijd een zwak punt blijven.

Wat @rens-br zegt; monteer af op een patchpaneel. Dan kun je met kant en klare kabels van patchpaneel op apparatuur insteken.
Ah dit voelt stom. For what its worth zat hij eerst wel goed om, heb deze al een keer opnieuw gemaakt. Al zat hij toen ook niet ver genoeg denk ik.
rens-br schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:26:
@Akewi en wat anders nog sneller en handiger werkt is een patchpaneeltje plaatsen op de plek waar je nu de stekkers aan het knijpen bent.
En dit klinkt ook wel interessant. Maakt het heel veel uit voor welke ik haal zolang het maar Cat 6 ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:08

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Akewi schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:51:
En dit klinkt ook wel interessant. Maakt het heel veel uit voor welke ik haal zolang het maar Cat 6 ondersteunt?
Nee, dat maakt eigenlijk niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:23

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

En doe jezelf een lol en bestel voor een paar euro een utp-kabeltester. :)

Kost 7 euro bij bol.com zie ik...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akewi
Question Mark schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:36:

Dit had ik al gedaan, maar deze lijkt defect. Hij knippert zodra hij aan gaat. Maar de 1 t/m 8 en G lampjes gaan niet aan, ook niet met bekend goede kabels erin. Hiervoor is een nieuwe onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 20:47

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Question Mark schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:36:

Zon 7 euro tester is het totaal niet waard, je kan totaal niet meten wat de kabel daadwerkelijk doet, alleen of de adertjes aankomen. niet meer niet minder.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:46

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

CrankyGamerOG schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:09:
[...]

Zon 7 euro tester is het totaal niet waard, je kan totaal niet meten wat de kabel daadwerkelijk doet, alleen of de adertjes aankomen. niet meer niet minder.
Heerlijk toch, dat is precies wat die tester moet doen. Ik vind het ideaal voor huis-tuin-keuken werk. Dan weet ik in ieder geval zeker dat er contact is én dat ze in de goede volgorde zitten. Vaak zat meegemaakt dat het toch niet aan beide voorwaarden voldeed. Na vele stekkertjes ervaring nemen die fouten steeds verder af en is de meerwaarde van zo'n tester beperkt. Maar ik vind die bevestiging toch nog steeds wel prettig.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Gewoon geen Rj45's aanknijpen is het beste advies en al helemaal niet als je kabels met stugge aders gebruikt.
Gewoon netjes afmonteren op wcd en patchpanel is veel beter, eenvoudiger en zeker op den duur veel betrouwbaarder.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
[...]

Niet lullig bedoeld, maar wat "meer" wil/kun je dan nog meten? En in wat voor prijsklasse zitten we dan?
(oprechte vraag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

EverLast2002 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:17:
[...]

Niet lullig bedoeld, maar wat "meer" wil/kun je dan nog meten? En in wat voor prijsklasse zitten we dan?
(oprechte vraag).
Lengte, POE , kabel zoeker, zoveel functies.. :D (130-180E)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:02

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:23

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

CrankyGamerOG schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:18:
[...]

Lengte, POE , kabel zoeker, zoveel functies.. :D (130-180E)
In productieomgeving is het van belang om te weten of elke kabel voldoet aan de specificaties, dan is het belangrijk om te weten wat bv. de demping op een kabel is bij welke frequenties.

Bekabeling kan zelfs met zo'n meetrapport gecertificeerd opgeleverd worden zodat duidelijk is of aan bv. de ISO/IEC 11801 normering voldaan wordt. :)

Daarnaast is het voor troubleshooten erg handig bij wat oudere bekabeling. Waar zo'n paar euro meter alleen met een led aangeeft of er op een aderpaar een verbinding is, kun je daar erg lastig (beginnende) kabelbreuken o.i.d. mee opsporen. Die duurdere varianten kunnen dat wel (en ook aangeven wáár de breuk ongeveer zit).

[ Voor 24% gewijzigd door Question Mark op 24-05-2024 13:17 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Allemaal leuk die duurdere testers, maar voor die enkele kabels thuis onnodig.
Boeiend of ie aan een certificering voldoet en hoe lang die precies is...
Als de aders maar goed zijn, en laat je dat nu net met die goedkope kunnen meten.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Rensjuh schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 07:52:
Als de aders maar goed zijn, en laat je dat nu net met die goedkope kunnen meten.
Oneens, ik ben erg kritisch op mijn netwerk, en zie graag ook de waardes van de kabels die ik door muren heb getrokken.
Alleen of ze aankomen is voor mij niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:02
Rensjuh schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 07:52:
Zo zwart-wit is het ook weer niet. Die Fluke testers van duizenden euro's is vast wel overkill voor thuisgebruik, maar die €15 testers zijn leuk als snelle test maar ook niet afdoende. Als je je niet aan de correcte kleurenvolgorde houdt (wel beide kanten gelijk), dan gaat zo'n goedkope tester dat niet vinden en dat is wel een veelgemaakte fout.

Begrijp mij niet verkeerd - ik heb en gebruik zo'n goedkope tester ook -, zo'n tester is een leuke eerste indicatie van correct aangesloten zijn, maar het is ook voor thuisgebruik geen afdoende test voor goed werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:20

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

[...]

Los daarvan is de kwaliteit van dergelijke zeer goedkope testers soms zo ondermaats dat de metingen / tests gewoon onbetrouwbaar zijn. Je hoeft echt geen kapitaal uit te geven maar die <10 euro testers zijn bijna allemaal troep.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1