Lijm van de eikenvloer delen verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FinalBob
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-05 09:51
Goedemorgen allen,

In ons huis lag op de begane grond een eikenhouten vloer. Hij was verspijkerd en verlijmd. Het zijn lange planken.

De vloer hebben we verwijderd en vervangen voor PVC. Nu ben ik de zolder aan het verbouwen en wil in de twee slaapkamers de oude eikenvloer gaan leggen. Het is immers zonde om die weg te doen.

Er zitten alleen op elke plank nogal veel enorm harde ljimresten. De spijkers heb ik er allemaal uit inmiddels en nu zoek ik een methode om de lijm van de individuele planken te verwijderen. Zelf dacht ik aan het huren van een Vandiktebank en een paar mm van de planken af te schaven. Dan wilde ik hem zo instellen dat hij het hout schaaft en niet de lijmrest. Is dit mogelijk en de beste manier? Het zijn nogal veel planken en schuren of iets dergelijks is een onbegonnen klus.

Iemand een gouden tip of ervaring hiermee? Of denken jullie, onbegonnen werk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:22
Lijkt me een prima manier.
Als hij een millimeter hout mee pakt krijg je ook een mooie nieuwe plank.
Dan zou je hem met de voormalige onderkant naar boven kunnen plaatsen.

Een multitool kan ook goed werken, maar als het heel veel is dan is het misschien te bewerkelijk.
https://www.toolmax.nl/ma...lxV7-Zttx9rYaAlkAEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:58
Voor de messen van de vandiktebank is dit niet erg goed, en een paar mm in een keer kan bij veel vandiktebanken teveel zijn. Dus ga voor niet teveel afname in een keer. Eigenlijk gaat dit het beste met een schuurmachine, maar dat is gewoon een rotklus. Dus als je die vandiktebank huurt, koop er ook wat messen bij.

Je kan nog wel een metaaldetector (zo'n simpele) kopen om te checken of echt alle spijkers er uit zijn, metaal en vandiktebanken is geen top combi.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:07
Nooit mee gewerkt, maar zou een satineermachine met een geschikte borstel ook geschikt zijn?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:58
JukeboxBill schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:00:
Nooit mee gewerkt, maar zou een satineermachine met een geschikte borstel ook geschikt zijn?
Wordt een enorme stofbende, en zal niet goed gaan op de harde lijm. Ik zou dat niet proberen. Die lijm zit vast lekker vast op de hout, en je wilt dat zoveel mogelijk ervan af schaven. Ik denk dat de vandiktebank route een voor de TS goede route is. Je hebt ook een lakfrees, die kan dit aan, maar is veel gekloot met de hand. Het liefste haal je alles door een grote vandikteschuurmachine met een grove korrel, maar dat is wat zoeken naar iemand die dit wil doen.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:29
Ik denk ook dat een vandikteschuurmachine het beste zou werken. Met de vandikteschaafbank ligt het eraan wat voor lijm het is en hoe dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:45
Ik zou eerder kijken naar een lokaal bedrijf (massief houtverwerker of interieurbouwer) welke een breedband schuurmachine heeft staan en vraag of ze het daar kunnen doen, dan is je vloer daarna ook meteen weer netjes.

Let wel op dat je echt 100% zeker moet weten dat de spijkers en andere metalen eruit zijn, je wil het écht niet op je geweten hebben dat de vonkendetectie afgaat. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-05 10:20
Opzich zijn de kosten van het slijpen/vervangen van messen voor een vandiktebank ook niet zo bijzonder. Ik maak me altijd drukker over de hoeveelheid werk om de messen vervolgens weer goed af te stellen :9

Beste keus lijkt mij idd de bovengenoemde vandikteschuurmachine, maar een beetje fatsoenlijke vandiktebank komt hier ook wel doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FinalBob
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-05 09:51
Dank allen voor het meedenken. Goede suggesties.
Pagina: 1