Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidBelgium
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-08 11:27
Ik zoek een?
CPU koeler

Wat is je budget?
Liefst onder de €30

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet bepaald, ik ben een grote fan van Arctic, maar ik sta voor alles open.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Via het werk heb ik een ASUS G13CH met I7-13700 & RTX4070 voor €400 kunnen kopen. Dit is een ASUS prebuilt met 2 exhaust fans en een CPU fan dat nog minder waard dan de oude Intel stock fan is.

Ondertussen heb ik hier één front intake Arctic P12 aan toegevoegd om toch meer lucht in de case te krijgen. Maar helaas passen er geen extra fans in.

De I7-13700 is gelimiteerd op 65W, maar met Intel XTU is er de nodige performance winst op 125W boost. Helaas gaat hij hierdoor naar de 100°C en begint hij te throttlen. (Elke fan draait op 100% vanaf 80°C dmv FanControl.)

Gezien de hoge CPU temps zit ik dus te kijken naar CPU koeler, in de hoop dat deze toch minder warm wordt.
De maximale hoogte van de CPU koeler mag maar 155mm zijn.

Zelf dacht ik aan de Thermalright Assassin X 120R SE V2, deze kost momenteel €19 op Amazon. Helaas bestaat hier geen officiele TDP waarde van, maar online lees ik dat deze tot 200W zou gaan.

Graag luister ik naar jullie meningen.

Indien relevant:
Front intake: 120mm Arctic P12 - 56CFM
Top Exhaust: 120mm Apistek - 104CFM
Rear Exhaust: 92mm Arctic F9 - 43CFM

[ Voor 9% gewijzigd door DavidBelgium op 22-05-2024 22:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
is het mobo wel standaard?
want je hebt kans dat het een afwijkend mobo is, waardoor er gaten / schroefjes net op andere plek zitten...
je kan het gewoon even proberen - dan zie je meteen of de koeler past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidBelgium
99ruud99 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:09:
is het mobo wel standaard?
want je hebt kans dat het een afwijkend mobo is, waardoor er gaten / schroefjes net op andere plek zitten...
je kan het gewoon even proberen - dan zie je meteen of de koeler past.
Het moederbord is "redelijk" standaard. Ziet er zoals de meeste ASUS B650 borden uit, maar met een gelimiteerde bios. Hier zit bijv geen QFan oid in.
Natuurlijk zal het uiteindelijk een kwestie van proberen zijn, maar ik ben wel 97% zeker dat dit gewoon standaard LGA1700 mounting holes zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
uitvoering: Cooler Master Hyper 212 Black (2023) kan een alternatief zijn maar ik denk dat beiden wel prima zullen zijn...

Hoeveel ruimte heb je tussen GPU en cpu? (Hoe breed mag de cpu koeler zijn, 2x afstand tussen gpu en cpu koeler +breedte cpu koeler).
Hoeveel ruimte tot ramsticks en heatsink (meet afstand tussen ram en cpu koeler en heatsink en cpu koeler, kleinste x2 + cpu koeler

Want anders kan je ook aan de gigantische assassin 120 se denken, die houdt hem sowieso koel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidBelgium
99ruud99 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:29:
uitvoering: Cooler Master Hyper 212 Black (2023) kan een alternatief zijn maar ik denk dat beiden wel prima zullen zijn...

Hoeveel ruimte heb je tussen GPU en cpu? (Hoe breed mag de cpu koeler zijn, 2x afstand tussen gpu en cpu koeler +breedte cpu koeler).
Hoeveel ruimte tot ramsticks en heatsink (meet afstand tussen ram en cpu koeler en heatsink en cpu koeler, kleinste x2 + cpu koeler

Want anders kan je ook aan de gigantische assassin 120 se denken, die houdt hem sowieso koel
Links en boven de CPU zijn vanaf het midden van de CPU zo’n 9cm ruimte.
Rechts; center CPU tot de eerste ramslot 5cm
Onder; center CPU tot GPU 7cm.

De 212 was mijn eerste keuze, maar met 158mm is deze gewoon te hoog.
Ik heb net nogmaals nagemeten en 155mm is eigenlijk ook iets te hoog zelfs, alles onder de 150mm past comfortabel zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidBelgium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OSS8xMkM7IBbKlkJvgZsKeiXPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iu8viHQpqRx7J2LDTAxWTnQ8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
haha, de v2 is 152 mm, vandaar dat ik die linkte :)

als 155 niet past zou ik op safe spelen en onder de 150 blijven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:09
Je hebt ook nog de Thermalright Assassin King SE 120, die is volgens mij ook rond de 150mm hoog? Daar heeft GamersNexus een review van als ik me niet vergis.
Thermalright is bang for buck bijna niet te kloppen, enige wat in de buurt komt (of wellicht beter is, want 2x P12) is de Freezer 36. Maar die tikt bijna de 160mm aan dus daar heb je weinig aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidBelgium
Het zal een strijd tussen de 212 V2 en Thermalright Assassin King of X worden. Ik zal de specs en prijzen de komende tijd eens in het oog houden. Bedankt @99ruud99 & @Dagion !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimussage
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-05 09:19
Vaak hebben prebuilds budget mobo's zonder vrm heatsink. Als er op het mobo geen koeling voor de vrm is zou je ook nog een top down koeler kunnen overwegen omdat die beter wat lucht daarover blazen dan een toren. Bijvoorbeeld de Thermaltake Toughair 110. Deze zal in absolute zin misschien iets minder presteren dan de towers maar als je vrm te heet wordt is dat ook niet zo prettig en het is nog steeds ruim beter dan een stock koeler.
Pagina: 1