Subwoofer rubber repareren op schuim/papier

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Beetje aparte titel maar ik zal het uitleggen:

In mijn auto is de ingebouwde subwoofer defect, schuimlaag is verrot.

Nu is er gelukkig wel een nieuwe te bestellen maar dat kost meer dan dat ik probeer om een nieuw rubber te plaatsen, mits dat lukt.. :+

Probleem is dat de cone "met die bodem van karton" is. En het resterende van de schuimlaag zit er nog op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_y0xmW3xp6DkVSRL7-xKg1KEZFQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RzAmlOxB6MGINIQxazrSOnE.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik moet hem nog goed reinigen op het metaal maar nu de vraag:

Kan ik het rubber dat ik gekocht heb hier überhaupt wel op lijmen?

Ik heb het al besteld want ik dacht rubber is beter maar ben nu aan het twijfelen of dit wel gaat werken.
Krijg het foam denk ik ook niet van de cone af of heeft iemand daar allicht nog tips voor?

BTW: ik heb wel de lijm van hen erbij gekocht, waar op staat dat het voor rubber en foam is, zou moeten werken dan toch?

En ja, ik heb dit nooit eerder gedaan dus misschien dat iemand dit eerder heeft gedaan en ervaringen kan delen.

[ Voor 8% gewijzigd door Humma Kavula op 22-05-2024 21:49 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja, dat foam moet er van af. Dat is priegelen met scalpels enzo.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:29
Kijk anders eens naar het type nummer op de 'speaker' in plaats een nieuwe subwoofer via de dealer te bestellen?
Kan me niet voorstellen dat een vervangende speaker goedkoper is dan al de tijd die je hier nu in gaat stoppen en dan hopen dat het werkt.
Vaak kun je via ebay of dergelijke sites wel op typenummer zoeken (dus niet van de gehele subwoofer kist, maar alleen de losse speaker in je hand)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 10:59
Normaal vervang je dan de hele conus. ( zelf altijd met 18 inch subs pa gedaan )
Niet enkel de "rand" want dat is vaak niet te doen, of je maakt gaten.

De zijkant kun je zo opschuren en lijmen, dat is het probleem niet. ( niet met secondelijm...)
Heel eerlijk, koop een nieuwe... hier wil je echt je tijd denk ik niet insteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Allen dank voor de info.

Ik was er al bang voor.
Ik houd wel van een repareer uitdaging maar dit gaat hem dan niet worden vrees ik.

Op Amazon heb ik de juiste dual sub gevonden, niet te duur en schijnt volgens de reviews ook in mijn type auto goed te werken.

Dan wordt solderen in plaats van lijmen :)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:21

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Eskimoo schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:30:
Normaal vervang je dan de hele conus. ( zelf altijd met 18 inch subs pa gedaan )

De zijkant kun je zo opschuren en lijmen, dat is het probleem niet. ( niet met secondelijm...)
Heel eerlijk, koop een nieuwe... hier wil je echt je tijd denk ik niet insteken.
Onzin, deze foamranden zijn prima te vervangen en dat is vaak niet meer dan een uurtje werk.

Die restanten foamrand kun je zacht maken met een beetje isopropanol (of spiritus!) en dan gewoon met een scalpeltje schrapen. Zijn zat tutorials over te vinden.

Zeker niet zomaar een andere unit kopen. Deze is afgestemd op de audioset en de behuizing waar 'ie in zit.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Eskimoo schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:30:

Foam / rubber randen kan je prima vervangen.

@Humma Kavula lijmen doe je met pva / dunne houtlijm, of iets als frencken laklijm.

Het is een leuk projectje, stuk is ie toch al, als het mislukt koop je alsnog een nieuwe en als het lukt kan je hier weer boasten met een nieuwe skill. :*)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:54
Dit is prima te doen, ik heb zelf een paar setjes Vifa woofers van nieuwe randen voorzien.

Dat lees je hier terug :)

https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=29469

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Top, dank allen weer.

Ik ga een poging wagen om dit te fixen.

En als het mislukt koop ik alsnog die speaker.
Zal dit topic wel updaten met het resultaat :)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:47
https://youtu.be/boVURbet11g?si=WSxTBZQnzvkVfXRc (instructie video refoamen)

De lijm die je erbij hebt gekregen zou geschikt moeten zijn. Kleine woofer is het wel, voor een subwoofer.

[ Voor 22% gewijzigd door Roderiktweaker op 23-05-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Roderiktweaker schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 17:45:
Kleine woofer is het wel, voor een subwoofer.
Is ook een kleine auto uit het B segment maar je merkt het echt wel als ie erin zit, want ik mis hem nu.. :+

Ik weet ook niet of de 2 kanalen op de sub iets uitmaken in de beleving, was wel een stuk lastiger om een geschikte vervang speaker te vinden want dat is niet standaard schijnbaar.

Maar goed, ik heb er een in mijn amazon winkelmand voor het geval mijn fix mislukt.

Ik hoop wel dat het rubber en lijm nog deze week binnenkomt dan kan ik van het weekend prutsen, als het dan mislukt dan is die speaker hopelijk nog beschikbaar.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Nou ik had geluk, het was vanmiddag al binnen en eigenwijs als ik ben gelijk begonnen.

Eerst lopen kloten met alcohol, wattenstaafjes, stanleymes en een plastic krabber om al die troep eraf te krijgen wat redelijk gelukt is;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxn6DBU62yZM56eW3T0xorMF-hU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNv4lntMPlw6aJCzOEKxq9fE.jpg?f=fotoalbum_medium

Daarna het rubber eerst op de cone gelijmd maar omdat de cone behoorlijk diep zit moest ik het minimaal een kwartier zo vasthouden :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3kvCgsoJT3Fz_4mphoqJStZHIs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bg5kvNYuDXtSXUqn8xvx0WWu.jpg?f=fotoalbum_medium

Toen het redelijk vast zat heb ik een glas wat exact paste erop gezet om verder te drogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyJIOYn7gZvVuSLrizv5kzSmAac=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LPSjuA7og7IepM3H1TQBu9GU.jpg?f=fotoalbum_medium

Buitenrand in delen gedaan met de wasknijper methode zoals in de video hierboven gebruikt werd;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gt1_oHrcuvm8jmBKnKhxpRGg7lI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Br2X2iS4BwKWubA3pB8T6nOd.jpg?f=fotoalbum_medium

En nu net de rest van de buitenrand vast geplakt.

Helaas heb ik daar niks passend voor om druk te zetten, ik druk het wel handmatig aan.
Les voor de volgende keer: grotere buitenrand bestellen want deze is vrij krap.

Maar hoe lang moet ik het nu laten rusten?

Kan ik morgenochtend bijvoorbeeld al testen of moet het langer drogen?

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roderiktweaker
@Humma Kavula Dat ziet er netjes uit! Volgens mij is het officieel zo dat na 24 uur de lijm volledig uitgehard zou zijn. Kon zelf (vroeger) bij refoamen niet zolang wachten en dat ging ook wel dus..... (laag volume)

[ Voor 3% gewijzigd door Roderiktweaker op 24-05-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Begin van de middag in de auto geplaatst en op zacht volume getest.

Oor bij de speaker en helaas hoor je een kraakje.
Is toch ergens mis gegaan in de reparatie.

Maar hoor ik die als ik in de auto zit? ( Sub zit in de kofferbak )
Net even het volume vol open gedraaid, er is geen speaker geploft en volgens mij hoor ik dat kraakje niet.
Klinkt wel anders maar dat lijkt mij ook logisch, weet niet hoe lang de oude rand al lek was.

Ik zal nog wat langer met meer muziek soorten moeten testen, al met al mixed feeling.

Ja hij dreunt en volgens mij beter dan die eerder deed maar het gevoel dat er überhaupt een kraakje in zit betekend eigenlijk een kleine faal voor deze reparatie.

Tijd zal leren of ik toch een andere speaker haal, iedereen in ieder geval bedankt voor de hulp!

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
@Humma Kavula Ahh. Loopt de "conus" niet aan als je voorzichtig recht naar beneden drukt? Het kan dat er wat schade is door het spelen zonder woofer randen maar als het niet aanloopt zou het oke moeten zijn. Het zou kunnen dat de nieuwe rand wat moet inwerken maar het zou geen kraak mogen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
@Roderiktweaker Conus loopt niet aan als ik hem horizontaal test echter kan het wel zijn dat de sub al verder beschadigt was, ik weet immers niet hoe lang die rand al kapot was en toen die echt hard ging kraken kwam ik er pas achter.

Sub hangt ook verticaal, dus lijkt mij dat als die rand al even stuk is ( was puur de onderkant) dat hij te lang "scheef" heeft lopen trillen.
Een auto hobbelt natuurlijk wat meer dan je speaker in huis.

Maar grotere kans dat ik gewoon de prutser ben die het verkloot heeft :+

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:09
Het kan zijn dat de spreekspoel iets is beschadigd door jet ontbreken van de rubberen rand.

Je zou de speaker een kwart of halve slag kunnen draaien. Misschien is dat net voldoende zwaartekracht om 'm niet aan te laten lopen.
Zo heb ik ooit een center speaker stil gekregen die iets aanliep.
Pagina: 1