Device in netwerk: niet te vinden mac adres blok..

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 08:48
Hoi

Ik heb net mijn "oude" netwerk gemigreerd naar een set nieuwe hardware (router, AP, switches).
Hierbij heb ik hetzelfde SSID en password gebruikt op het nieuwe AP, om niet alles handmatig bij langs te moeten.

En daar ontstond een uitdaging: uiteindelijk waren er 2 devices die ik niet fysiek heb kunnen vinden, aan de hand van de info die ik over ze had.
1 er van vond mijn dochter, een wifi-gestuurde stekker.

Maar nu ben ik nog speurende naar een device, waarvan ik dus alleen het MAC adres heb:

4a:f5:89:2b:f8:70

En als ik dan naar bv macadress.io ga, om uit te vinden wie dat apparaat / de chip erin gefabriceerd heeft, komt er dit terug:
The MAC address does not belong to any registered block.

Heeft er iemand misschien een mac adres in zijn / haar netwerk met dezelfde eerste zes tekens? En weet jij welk apparaat zich daar achter verschuilt ?

Beste antwoord (via fietsie op 24-05-2024 09:39)

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-05 20:01

Eboman

Ondertitel

fietsie schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:25:
[...]

Hij doet zelfs keurig DHCP, maar ik kan geen webinterface oid vinden
toevallig een telefoon die in privacy mode staat en dus een random mac genereerd (mogelijk omdat je een nieuw SSID gemaakt hebt (ook al is de naam hetzelfde).

Signature

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kan je er geen ip aan gelinkt krijgen? dan kan je er nog eens een ipscanner op los laten ?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsie
SMSfreakie schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:24:
kan je er geen ip aan gelinkt krijgen? dan kan je er nog eens een ipscanner op los laten ?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-05 20:01

Eboman

Ondertitel

fietsie schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:25:
[...]

toevallig een telefoon die in privacy mode staat en dus een random mac genereerd (mogelijk omdat je een nieuw SSID gemaakt hebt (ook al is de naam hetzelfde).

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsie
Dat is zeker een ehm, te overwegen zoektocht. De dames hun telefoons laten tonen :) Dank

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:00

nelizmastr

Goed wies kapot

fietsie schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:38:
Dat is zeker een ehm, te overwegen zoektocht. De dames hun telefoons laten tonen :) Dank
En anders de piepjestest. MAC adres blokkeren en kijken wie er schreeuwt ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsie
Een van de weinige devices die nog niet online is is de Samsung wasmachine.

Alleen die heeft volgens mijn app, waar ie netjes in staat, een fundamenteel ander MAC adres.

Zou het soms een adres zijn van de ingebouwde installatielogica ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Kun je niet adv rssi/meting hoe lang die online is iets scherper zoeken?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:51
Je laat je huisgenoten allemaal hun Wifi uitschakelen op bekende mobiele devices.
Vervolgens alle groepen in je meterkast uitschakelen, behalve die waar je router zich bevind, en dan per groep inschakelen totdat je de ruimte hebt waar deze zich zou moeten bevinden.

Blijft hij online heb je 2 opties:
- Mobiel apparaat op accu
- Apparaat bevind zich in de ruimte van de router.

zo kun je in ieder geval een hoop ruimtes uitsluiten.

En dan als je het apparaat hebt gevonden denk je waarschijnlijk "Waarom heb ik daar niet aan gedacht" :')

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:37
Dat macadres is niet geregistreerd dus 95% waarschijnlijk dat het een randomized adres is en dus een telefoon of tablet.
Apple heeft dat tegenwoordig standaard aan staan, op android moet je dat zelf aanzetten.

De enig andere verklaring is dat het een spoofed mac adres is maar dat lijkt niet erg zinvol.

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 24-05-2024 08:24 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 07:36
Loop alles nog eens een keer goed na. Ik was ook ooit in de overtuiging dat er een rogue device op mijn netwerk aanwezig was, tot ik één van de kinderen aantrof met de Nintendo Switch.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:03

Jrz

––––––––––––

Ben(V) schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:21:
Dat macadres is niet geregistreerd dus 95% waarschijnlijk dat het een randomized adres is en dus een telefoon of tablet.
Apple heeft dat tegenwoordig standaard aan staan, op android moet je dat zelf aanzetten.

De enig andere verklaring is dat het een spoofed mac adres is maar dat lijkt niet erg zinvol.
Zo werkt het niet. Mac adres blijft hetzelfde op een joined wifi

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Geen idee wat je daar mee bedoelt.

Wat ik zeg is dat een randomized mac adres (wat bij apple standaard aanstaat) niet geregistreerd is en dus niet na te zoeken is welk device het is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fietsie
Het blijkt inderdaad een (in de kast liggend) Apple device te zijn.

(School iPad van dochter die nooit gebruikt wordt, omdat het wel -verplicht- was zo'n device af te nemen, maar geen enkele docent sinds Corona ooit nog les heeft gegeven met behulp van het ding..
Ze laadt het ding af en toe, dus vandaar dat ie online bleek)

De lijst met diensten die ie benaderde werd ineens langer. Toen het 2.4 SSID (het was 2.4Ghz only) uitgezet, en paf, een nieuw MAC adres op het 5Ghz SSID

Dank voor het meedenken allen!

(En ondertussen is als bijvangst dus de wasmachine ook gelijk goed geconfigureerd :P)

Nog 1tje en dan kan het oude 2.4Ghz SSID echt uit :P

[ Voor 24% gewijzigd door fietsie op 24-05-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:59
Ben(V) schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:21:
Op Samsung devices met Android staat het in ieder geval ook standaard aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Klopt, hebben ze bij Android blijkbaar verandert.

Pagina: 1