Aankoopadvies router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-05 13:20
Wij hebben een glasvezelpakket van Caiway alleen onze router die inmiddels ruim 11 jaar oud is willen wij gaan vervangen mede omdat we regelmatig netwerk uitval hebben.
Ik heb hierover advies gevraagd bij Caiway welke router ik het beste kan aanschaffen aan de hand van ons pakket wat wij hebben maar wonder boven wonder kunnen ze mij hierin niet adviseren.

Het doel is dat wij een zo snel mogelijk internet willen ontvangen ook al zijn we ervan bewust dat je altijd een behoorlijk verlies hebt met het toepassen van wifi routers.

Wij hebben zelf het slim pakket van Caiway met 600 Mbit/s upload en 600 Mbit/s downloadsnelheid.
Wat is jullie ervaring met Wifi routers en adviseren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:25
Aantal vragen:

1: heb je momenteel versterkers hangen?
2: is het bereik overal voldoende??
Indien nee, wil je hier verbeteringen aanbrengen.
3: welke router heb je momenteel?
4: wat is je budget?
5: wat voor onderzoek heb je zelf gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:40
Mikee007 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:47:
Wij hebben een glasvezelpakket van Caiway alleen onze router die inmiddels ruim 11 jaar oud is willen wij gaan vervangen mede omdat we regelmatig netwerk uitval hebben.
Ik heb hierover advies gevraagd bij Caiway welke router ik het beste kan aanschaffen aan de hand van ons pakket wat wij hebben maar wonder boven wonder kunnen ze mij hierin niet adviseren.

Het doel is dat wij een zo snel mogelijk internet willen ontvangen ook al zijn we ervan bewust dat je altijd een behoorlijk verlies hebt met het toepassen van wifi routers.

Wij hebben zelf het slim pakket van Caiway met 600 Mbit/s upload en 600 Mbit/s downloadsnelheid.
Wat is jullie ervaring met Wifi routers en adviseren?
De router die door de provider wordt aangeboden is die niet voldoende?

Wat zou je graag beter willen dan de router van de provider je kan bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 08:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Voor WiFi sowieso losse apparaten nemen, rollen combineren is altijd een compromis.

Qua router ga je met 600/600 prima bediend zijn met bijv.

uitvoering: Ubiquiti Next-Gen Gateway Lite
uitvoering: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra
uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Router
uitvoering: TP-Link Omada Multi-Gigabit VPN Router (ER707-M2)

Etc.

Ligt aan je budget en kennis hoeveel er kan.

Geen edgerouter rommel kopen, dat is net zo oud als je provider router.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:02

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Je noemt een wifi router, weet je zeker dat je dit wil en waarom? Tenzij het echt om een heel klein appartementje gaat is het vaak beter om je wifi los te koppelen van een router.

Verder een tip om de vragen van @joke_name eens door te lezen. Op deze manier is je TS erg mager en is het gissen voor veel mede Tweakers wat je nu precies wil. Wanneer je aan 10 mensen vraagt "zo snel mogelijk internet" krijg je ook 10 verschillende antwoorden terug ;)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 07:36
nelizmastr schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:18:
Voor WiFi sowieso losse apparaten nemen, rollen combineren is altijd een compromis.

Qua router ga je met 600/600 prima bediend zijn met bijv.

uitvoering: Ubiquiti Next-Gen Gateway Lite
uitvoering: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra
uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Router
uitvoering: TP-Link Omada Multi-Gigabit VPN Router (ER707-M2)

Etc.

Ligt aan je budget en kennis hoeveel er kan.

Geen edgerouter rommel kopen, dat is net zo oud als je provider router.
Dat is wat kort door de bocht :) De Edgerouter(X iig) is een fijn klein doosje waar je 700-800 Mbps doorheen trekt. Meest recente firmware is van augustus '23.

me is een fan ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien je vraag zou ik voor Fritzbox kiezen, redelijk simpel en goede handleidingen. Voor sommige Tweakers te beperkt maar misschien voor de TS juist wel goed.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Als de 11 jaar oude wifi router in principe prima was m.b.t. dekking/kwaliteit van de verbinding en je hier gewoon een vervanger voor zoekt:

https://tweakers.net/best-buy-guide/netwerken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galosh_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-05 09:25
Mijn ervaring met de Fritz! 4040 is geweldig, ik zet die dingen overal neer waar ik "ondersteuning" doe.
Zet maar neer en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
joke_name schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:11:
Aantal vragen:

1: heb je momenteel versterkers hangen?
2: is het bereik overal voldoende??
Indien nee, wil je hier verbeteringen aanbrengen.
3: welke router heb je momenteel?
4: wat is je budget?
5: wat voor onderzoek heb je zelf gedaan?
1. Nee wij hebben geen versterker hangen, wij wonen in een appartement.
2. In principe wel, in de woonkamer is het bereik wel iets minder sterk dus wellicht daar nog een extra versterker plaatsen zou wel mijn voorkeur hebben.
3. Netgear WNDR4500 v2
4. Maximaal 160,00 euro.
5. Ik heb zelf wel op internet gekeken naar verschillende routers maar mijn kennis gaat helaas niet zo heel ver hierin want ik wil als ik ga vervangen het natuurlijk direct goed doen.
saaltink schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:15:
[...]

De router die door de provider wordt aangeboden is die niet voldoende?

Wat zou je graag beter willen dan de router van de provider je kan bieden?
Nee, Dat hebben ze zelf aangegeven dat die eigenlijk dusdanig slecht zijn we beter een losse router kunnen aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Laatst online: 06:40
Nee, Dat hebben ze zelf aangegeven dat die eigenlijk dusdanig slecht zijn we beter een losse router kunnen aanschaffen.
Als caiway jou de nieuwe Nokia router levert moet dat voldoende zijn als de 11 jaar oude dat ook was.

Want wat is er zo slecht aan hun nieuwe router waar jij hinder van ondervindt. Door apparatuur te gebruiken van de provider krijg je van hun ondersteuning en maak je zelf geen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
saaltink schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:01:
[...]

Als caiway jou de nieuwe Nokia router levert moet dat voldoende zijn als de 11 jaar oude dat ook was.

Want wat is er zo slecht aan hun nieuwe router waar jij hinder van ondervindt. Door apparatuur te gebruiken van de provider krijg je van hun ondersteuning en maak je zelf geen kosten.
Zei geven zelf aan dat de Wifi functie werkt maar zodra er meerdere apparaten op zitten dat het vrij snel erg traag wordt dus dat risico wil ik niet lopen.
Het zou dan gaan om de Genexis Platinum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:43
Mikee007 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:16:
[...]

Zei Zij geven zelf aan dat de Wifi functie werkt maar zodra er meerdere apparaten op zitten dat het vrij snel erg traag wordt dus dat risico wil ik niet lopen.
Het zou dan gaan om de Genexis Platinum
Snel overstappen naar een andere provider dan? Wat een kut service.

Of is dat niet mogelijk in je regio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
barrymossel schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:11:
[...]

Snel overstappen naar een andere provider dan? Wat een kut service.

Of is dat niet mogelijk in je regio?
In principe werkt alles wel redelijk tot goed hoor, weinig storingen alleen qua service is het wel minder maar ik hoor over een Ziggo of KPN ook niet altijd even beste recensies.

Maar met mijn huidige router haal ik naar mijn idee niet het maximale uit de netwerksnelheid omdat die zo verouderd is dus een vervanging kan geen kwaad zeker na 11 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:43
Mikee007 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:38:
[...]

In principe werkt alles wel redelijk tot goed hoor, weinig storingen alleen qua service is het wel minder maar ik hoor over een Ziggo of KPN ook niet altijd even beste recensies.

Maar met mijn huidige router haal ik naar mijn idee niet het maximale uit de netwerksnelheid omdat die zo verouderd is dus een vervanging kan geen kwaad zeker na 11 jaar.
En dat moet je provider regelen. Geloof me, bij KPN (uit ervaring) had je die al lang gekregen (desnoods na navraag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Even er vanuitgaande dat je gewoon goed internet wilt hebben, en afhankelijk van de grootte van je huis;

Ik heb zelf 4 van deze units, en eindelijk heb ik nooit meer gezeik met slechte wifi :P

Kost wat, maar dan ben je er vanaf ;)

uitvoering: TP-Link Deco XE75 Pro, 3 pack

(Ik woon zelf in een 150m2 nieuwbouw huis, dus 2 op beneden verdieping, 1 op 1e, 1 op zolder. Dat geeft perfecte dekking in een bunker qua isolatie, eerder had ik er 3, maar dat gaf net wat dode hoekjes. :) )

[ Voor 22% gewijzigd door Inverted_World op 24-05-2024 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:36
[...]
Hier al jaren nu een KPN Experiabox v10A er tussen hangen. Na jarenlang een Apple Airport Exterme baksteen als router in het netwerk te hebben. De Experiabox was een "tijdelijke oplossing" omdat de Apple na tig jaar ook problemen begon te geven. Met 30 plus apparaten (bedraad en WiFi) geen problemen met het netwerk en snelheid. Moet ooit nog eens verder kijken. Heb zelfs nog een Experiabox V10A als reserve-exemplaar liggen dus als het echt mis gaat werkt de boel weer snel.
[...]
Iedereen gaat voor snelheid in het netwerk. Dat is leuk voor bepaalde zaken zoals een speedtest. Maar goed hoe vaak doe je die? Zelf wil ik een stabiele verbinding met een goede basis snelheid. Een stabiele verbinding is mij meer waard dan de "hoogste snelheid met wifi". Dat werkt gewoon lekkerder.

Maar na 11 jaar kan ik mij voorstellen dat je mogelijk uitkijkt naar een andere router. Bij mij gaf de Airpoirt na 14 jaar ook kuren. Dat kan je nu ook wel voor zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
In principe zal de router die je provider levert altijd de snelheid halen die je via je abbo afneemt dus wat het nut van een eigen router is zie ik niet zo.

De snelheid binnen je eigen netwerk is gewoon 1GBps bedraad en als je meet (dus niet merkt) dat je wifi snelheid te laag is kun je gewoon een eigen Accesspoint bijplaatsen die je bedraad aansluit.

Maar normaal gesproken is ook de wifi capaciteit van de provider router meer dan voldoende voor een thuissituatie.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 24-05-2024 10:19 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1