Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander Brinkman
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08-07-2024
Hallo,
Ik ben opzoek naar een nieuwe laptop. Ik ben een foto / videograaf en heb dus een laptop nodig waar ik onderweg mijn foto's en video's kan bewerken. Ik ben heel erg opzoek wat nou de juiste laptop voor mij is.

Belangrijke specs:
Windows:
Genoeg werkgehouden RAM: 16gb - 64gb
CPU i7 of hoger
GPU -

Apple weet ik te weinig vanaf.

Mijn budget ligt tussen de 900-1200

Zou iemand mij daarbij kunnen helpen?

Groet,
Xander

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:38
Hoi Xander,

Ik denk dat je iets meer info moet geven. Wat voor software gebruik je voor foto en wat voor video?
Ga je ook kleurbewerken op het laptopscherm? In dat geval is het nog belangrijker dat je scherm hebt met een goede kleurweergave. En video in HD of 4K?

Het budget lijkt mij overigens wat aan de krappe kant voor iemand die professioneel best wel zware software gaat draaien.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander Brinkman
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08-07-2024
Hallo,
Ik werk zelf met Lightroom, Photoshop, premiere pro etc. Eigenlijk het hele addobe pakket met 4k beelden.

Kleuren doe ik inderdaad ook en zoek dus ook een laptop met daarvoor een goed scherm.

Ik heb mijn budget ook omhoog gedaan naar 1400-1600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:04

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Ik zou denk ik voor een laptop met discrete GPU gaan, volgens mij heeft Premiere Pro daar ook profijt van (Ik weet van DaVinci Resolve dat deze veel vlotter "on the fly" voorbeelden kan laten zien met GPU).

Dan kom ik op dit lijstje:
categorie: Laptops

Daarbij ben ik er vanuit gegaan dat je meer pixels wilt dan Full-HD. We hebben het ook nog niet over de maat gehad. Normaal zou ik om mee te nemen, niet groter gaan dan 16 Inch (en voor echt mobiel eerder 14), maar aangezien je waarschijnlijk ook al met een hoop andere apparatuur zoals lampen en zo zeult, kan ik me voorstellen dat groter ook een optie is.
Ik zou zelf dan niet zo gauw voor een game-laptop gaan, dus wat mij betreft zijn dit 2 goede opties:

uitvoering: ASUS Vivobook Pro 15 OLED N6506MV-MA088W
15,6 Inch, dus past nog in een "normale" schoudertas. Zeer goed scherm (100% DCI-P3 OLED). "Slechts" 24GB geheugen, wat op zich prima zal zijn. Wel glanzend scherm, niet iedereen vindt dat prettig.

uitvoering: HP Envy 17-cw0695nd
17 Inch, 4K 100% DCI-P3 IPS scherm, 32 GB geheugen,

Helaas beide Windows 11 Home, ik zou een goedkope W11Pro licentie aanschaffen (en heb dat voor mijn eigen laptop ook gedaan). Mijn laptop was tot 3 dagen geleden ook een serieuze optie geweest, maar niet meer verkrijgbaar, helaas. Ik heb met mijn Datacolor Spider gemeten, en mijn laptop haalt 97% AdobeRGB gamut, en ook 100% DCI-P3 volgens spec.

Beide zijn overigens wel wat geknepen op het vermogen van CPU en GPU, maar daar maak ik me bij jouw werk dan weer niet zo'n zorgen om. Met renderen zal je het wellicht merken, maar ik denk dat ze beide nog vlot zullen zijn daarmee.

Voor welke je ook gaat, ik zou in ieder geval checken welk kleurgamut het scherm ondersteunt. Bij veel middenklasse laptops is dat 100% sRGB en dat zou ik te weinig vinden als je professioneel met kleur bezig bent. Als je bij de gegevens van een laptop hier in de pricewatch onderaan op de link naar gegevens van de fabrikant klikt, zou je het daar moeten kunnen vinden. Als de fabrikant het niet specificeert, vinden ze het kennelijk niet belangrijk voor die laptop en zou ik hem niet kopen voor grafisch werk.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKIKK
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 22:38

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
[quote]Wild Chocolate schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:29:
Ik zou denk ik voor een laptop met discrete GPU gaan, volgens mij heeft Premiere Pro daar ook profijt van (Ik weet van DaVinci Resolve dat deze veel vlotter "on the fly" voorbeelden kan laten zien met GPU).

categorie: Laptops zelfde lijstje, andere volgorde ;-)

[ Voor 28% gewijzigd door SKIKK op 31-05-2024 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
SKIKK schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 00:56:
[quote]Wild Chocolate schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:29:

categorie: Laptops zelfde lijstje, andere volgorde ;-)
Prijs is niet alles, natuurlijk! Zo komen de Skikk laptops aan slechts 95 en 100% sRGB kleurgamut. Dat komt neer op <75% DCI-P3. Zoals ik al schreef is dat echt niet wat je wilt als je ermee aan kleurbewerking gaat doen 8)

Sorry voor jullie Skikk, maar gewoon niet goed genoeg voor het doel :/

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Nog even aanvullend @Xander Brinkman

Ik zou persoonlijk voor de Asus gaan, vanwege het OLED scherm en hogere specs dan de HP (snellere CPU, snellere GPU, alleen wel 8GB minder geheugen).

Ik kwam nog 2 Azussen Asi Asus' tegen met exact dezelfde specs (beide €1699,- daarom vallen ze buiten onze selectie), waarvan er één getest is door Tweakers. Om te kunnen vergelijken heb ik even een laptop gezocht die ook getest is, met specs die het dichtst bij de HP liggen.

Zie dit vergelijk:
https://tweakers.net/pric...;1945960;1933910;1953946/

Daarbij is de gelinkte Asus Vivobook 16 X eerder iets sneller dan de HP, want: Iets snellere uitvoering van de i7, waarschijnlijk meer stroom voor CPU en GPU (120 W adapter vs. 90 voor HP). wel minder geheugen, maar dat zal op de tests denk ik minder invloed hebben (meer als je van alles tegelijk open hebt staan). Let wel, deze laptop alleen even ter vergelijk van de prestaties, heeft een veel minder scherm, minder geheugen, kleinere SSD, vandaar dat hij ook veel goedkoper is.

En dan zie je dat de Asus Vivobook op de intensieve taken (photo editing, video rendering and visualisation) beduidend beter scoort dan de i7/RTX3050 combi. Je ziet wel dat hij op video editing iets minder scoort, maar ik vermoed dat dat eerder aan de gebruikte SSD ligt, want dat is geen cpu intensieve taak, maar wel een taak waarbij veel van de SSD gelezen moet worden.
Je zou sowieso nog kunnen overwegen om te investeren in een grotere SSD, altijd lekker als je veel met grote bestanden werkt.
Ik heb zelf deze in mijn VIvobook gezet:
uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB
Is snel, niet de allersnelste op de markt, maar wel bang for buck en beduidend sneller dan de SSD's in de geteste laptops. Ik heb hem ter lering ende vermaeck even meegenomen in bovenstaand vergelijk (vanwege de schrijfsnelheden). Overigens heeft de Vivobook plaats voor een 2e SSD, dus je zou een 1, 2 of 4 TB SSD erbij kunnen plaatsen voor je media :*)

EDIT: Samenvattend zou ik de HP alleen overwegen als je ofwel héél graag 17 Inch wilt i.p.v. 15,6, of als je een bloedhekel hebt aan een glanzend schermoppervlak. Dat zijn de enige steekhoudende argumenten die ik kan bedenkende waardoor de HP er beter uit zou komen.

Overigens ik heb dus ook even gekeken met max budget op €1800,- om te zien of het wat brengt om je budget nóg verder op te rekken, maar daar zag ik niks wat de meerprijs waard is (wel dezelfde Asus voor €1699,- :) )

EDIT 2: Shit, ik zie nu pas dat die HP Envy alleen bij Bol Plaza te koop is. Dat is wel een nadeel :|

[ Voor 11% gewijzigd door Wild Chocolate op 31-05-2024 10:41 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKIKK
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 22:38

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
Wild Chocolate schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:54:
[...]

Prijs is niet alles, natuurlijk! Zo komen de Skikk laptops aan slechts 95 en 100% sRGB kleurgamut. Dat komt neer op <75% DCI-P3. Zoals ik al schreef is dat echt niet wat je wilt als je ermee aan kleurbewerking gaat doen 8)

Sorry voor jullie Skikk, maar gewoon niet goed genoeg voor het doel :/
Ging me meer om dat je het verschil ook ziet qua specs bij bijvoorbeeld de cpu, daar zit wel wat performance verschil in ;-)

PS. 79% coverage DCI-P3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
SKIKK schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:56:
[...]

Ging me meer om dat je het verschil ook ziet qua specs bij bijvoorbeeld de cpu, daar zit wel wat performance verschil in ;-)
Ja, dan heb je héél snel een video gemaakt, waarvan je later op een goed scherm ziet dat de kleur toch niet helemaal is zoals je het bedoeld had >:)

Helaas heeft kleurgamut geen plek in de pricewatch, laat staan dat je erop kan sorteren...

[ Voor 10% gewijzigd door Wild Chocolate op 31-05-2024 11:01 ]

iRacing Profiel

Pagina: 1