Welke steen douchewand met andere kant badmeubel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankfrank125
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-08-2024
Mijn vraag
Hallo

Ik wil in de badkamer een scheidingswand maken voor de inloopdouche.
Aan de andere kan van dit muurtje komt een redelijk zwaar badmeubel te hangen 100cm met natuurstenen wasbak.
Welk materiaal moet ik als steen gebruiken zodat ik zeker ben dat deze de wasbak met meibel kan deagen?
Afmeting muurtje 120cm breed en 200cm hoog met aan 1 zijde bevestigd aan de zijwand.
En kan ik dit dan lijmen of moet ditmet mortel gemetseld?
Muur wordt bekleed met tegels aan douche zijde en mozaiek aan badmeubel zijde. Uiteraard worden ook afvoer- en elektra sleuven erin gefreesd waardoor het waarschijnlijk nog iets zwakker wordt

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

[ Voor 20% gewijzigd door frankfrank125 op 22-05-2024 18:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:01
"redelijk zwaar" is een rekbaar begrip.
Aan een wand van cellenbeton van 10 cm dik kan je ook behoorlijk wat zwaars aan hangen. Veel hangt af van hoe de bevestiging van de wastafel er uitziet. Indien mogelijk kan je de bevestiging ook doorsteken en aan de andere kant vastzetten met een flinke volgring.
Wandje van 120 cm breed kan je strak tegen de bestaande muur zetten, hoeft geen dilatatie tussen. Dan kan je de wand ook goed verankeren aan de bestaande muur.

Of je neemt kalkzandstenen of blokken. Kan je net zo lijmen als cellenbeton. Kalkzandsteen is wel een stuk zwaarder dus de vloer moet dat wel kunnen dragen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankfrank125
Hey jukebox dank voor je antwoord. Kan kalkzandsteen meer dragen dan cellenbeton? Over de draagbaarheid van de vloer maak ik me niet zo zorgen. Op de oude plaats stond een bad die eenmaal gevuld denk ik redelijk overeen komt met het gewicht van de muur.
Een draadstang door de muur met aan de andere kant een ring erop lijkt me niet echt een optie ivm de aanwezige inloopdouche aan die zijde.

[ Voor 21% gewijzigd door frankfrank125 op 22-05-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Kalkzandsteen is vele malen sterker dan cellenbeton.
Geen idee hoe je de wastafel gaat ophangen, maar om een voorbeeldje te geven. Fischer SX pluggen kunnen in kalkzandsteen een 5 tot 8 maal grotere belasting dragen, aldus de Fischer DHZ-gids.
En omdat kalkzandsteen zwaarder is staat de wand ook meer stabiel.

In beide gevallen is het i.i.g. wel belangrijk dat de nieuwe wand goed moet worden gekoppeld aan de bestaande wand omdat de nieuwe wand niet doorgaat tot aan het plafond, zoals ik begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankfrank125
Duidelijk. De wand gaat zeker goed verankerd worden aan de bestaande muur. Het lijkt mij in deze dus veiliger om kzs blokken te gebruiken.
Is lijmen over de lange termijn van 20-30 jaar net zo duurzaam als mortel? En is lijmen voor de tegels+voegen niet te flexibel dat je scheuren krijgt?
Ik bedoel, gevoelsmatig zou ik zeggen dat een uitgedroogde mortel maatvaster en minder beweeglijk blijft dan een flexibele lijmlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Het wordt lijm genoemd, maar het is niet flexibel. Het is minstens zo sterk als metselmortel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Je hebt te maken met de draagkracht van je vloer en of deze weer op een dragende constructie staat. Misschien kun je aan de hand van bouwtekeningen/bestek achterhalen wat je vloer kan dragen (kg/m2).

Watervaste gipsblokken zijn doorgaans wel geschikt voor een wasmeubel. De meeste krachten zijn vertikaal. Je moet natuurlijk niet op het meubel gaan zitten. Gasbeton of cellenbeton blokken of complete wanden zijn lichter dan gips en kalkzandsteen weer zwaarder. Gips kan standaard niet tegen water, vandaar watervast (=groen gekleurde blokken). Soortelijk gewicht bepaalt ook nog geluid demping. Uit mijn hoofd: gasbeton zit net boven het soortelijk gewicht van water, gips gaat richting 1400kg/m3 en kalkzandsteen nog zwaarder. Kalkzandsteen is er enige steen van de drie dat er dragende constructies meegemaakt kunnen worden. Al kun je ook poriso blokken gebruiken, maar dat is volgens mij net als kalkzandsteen, vrij ongebruikelijk voor niet dragende tussenwanden. Met de maten van je muur kun je het gewicht uitrekenen.

Er zijn ook lichtere blokken van 7cm dikte, maar als je nog elektra wilt wegwerken dan is 7cm best dun.

Overigens hangt bij ons het badmeubel (kunststof blad, niet meer dan 30kg denk ik + kast en inhoud samen max 100kg) aan een gipsblokken wand (=gelijmde blokken). Het prettige van lijmen is dat je bijna geen naden hebt. En afwerking van bijv gipsblokken met fix & finish is eigenlijk ook een lijm.

[ Voor 22% gewijzigd door kdekker op 22-05-2024 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-05 14:56
Tip: maak het tot een 1-1.20 hoogte 20cm dik. Daarna 10cm, dan heb je dus een afzetrandje van 10cm (minus tegeldikte) je kan dat kiezen aan douche of meubelzijde, of allebei. Ideaal om je shampoo flessen neer te zetten, tegels moeten wel met tikje afschot worden gedaan aan douchezijde anders blijft er water in staan.

Dan heb je een oersterke basis, kan gewoon met gips en daarna toch nog met 10 (of 7cm) naar boven, minder massief maar wel stevig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

frankfrank125 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:29:
Welk materiaal moet ik als steen gebruiken zodat ik zeker ben dat deze de wasbak met meibel kan deagen?
Waarom steen, en niet "gewoon" een hout-skelet wandje?

Zo heb ik thuis ook mijn voorzetwand in de badkamer gemaakt. CLS balken, en op de plek waar het badmeubel kwam een plaat van 27 mm watervaste betonplex (verdiept) geplaatst. Gips er tegenaan en klaar...

Hoef je ook geen sleuven te maken voor je electra en water. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
kdekker schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:55:
En afwerking van bijv gipsblokken met fix & finish is eigenlijk ook een lijm.
Hier op GoT wordt continu 'Fix & Finish' geroepen, maar ik mijd dat spul nu als de pest.

Sowieso voor de badkamer ongeschikt als pleister:
Niet toepassen als het oppervlak wordt betegeld.
Ik kreeg het maar matig verwerkt toen de laagdikte iets groter werd en de plinten trok ik zo weer van de muur, omdat de fix & finish niet geschikt is voor dergelijke montage (je mag ook niet tegelen op een muur met F&F). Je ziet dan dat de High-Tac de toplaag eraf trekt.

@frankfrank125, is de dikte/ruimte een ding? Zo ja, je kunt ook 1 of meerdere stalen profielen tussen vloer en dak monteren. Dan zou je richting de 50mm kunnen komen. Gebruik je 50mm gasbeton als vulling en het staal voor de sterkte/stijfheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09-05 19:26
Totale kracht van een muur komt niet alleen voort uit de gebruikte blokken. Het tegelwerk doet ook zeker mee in het bereiken van een sterk geheel.

Termen zoals redelijk zwaar maken het altijd moeilijk maar 10cm ytong/cellenbeton gelijmd kan veel hebben (wel goed ankeren aan de naastgelegen muur en plafond. Je kan werken met door/door bevestigingmateriaal, chemisch anker of "normale" pluggen, deze blijven achter het tegelwerk hangen wat ze ook sterker maakt

Ik raad je aan om voor je gemoedsrust gebruik te maken van pootjes onder de meubel (ikea heeft ze bv). Dit zal de muur volledig ontlasten waardoor je ook minder dikke blokken kan pakken.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
[quote]Grutte Pier schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:05:
Totale kracht van een muur komt niet alleen voort uit de gebruikte blokken. Het tegelwerk doet ook zeker mee in het bereiken van een sterk geheel.

Termen zoals redelijk zwaar maken het altijd moeilijk maar 10cm ytong/cellenbeton gelijmd kan veel hebben (wel goed ankeren aan de naastgelegen muur en plafond. Je kan werken met door/door bevestigingmateriaal, chemisch anker of "normale" pluggen, deze blijven achter het tegelwerk hangen wat ze ook sterker maakt
[q] chemische ankers in cellbeton lijkt niet de fijnste oplossing, vooral niet als je ook gewoon voor door-en-door kunt kiezen.. of je moet heel erg paranoide zijn en je gat een 1mm te groot boren en je bout alsnog met een chemisch ander vast zetten. daarna gewoon over de kop heen tegelen ik zou overigens wel een slijptop ter hand nemen en zowel op de meer als op de vloer de tegels wegslijpen en de sleuf uitbikken. dan ankertjes erin en gaan met die banaan.
Ik raad je aan om voor je gemoedsrust gebruik te maken van pootjes onder de meubel (ikea heeft ze bv). Dit zal de muur volledig ontlasten waardoor je ook minder dikke blokken kan pakken.
ja dat is natuurlijk ook nog een heel goede oplossing, in dat geval kun je gewoon een alu profiel aan je muur en vloer schroeven en watervaste panelen monteren. wordt een dun (en ruimtebesparend) muurtje.
Pagina: 1