Vraag

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:40
Ik ben van plan om binnenkort zelf een aantal panelen op mijn garage te plaatsen.
Vanwege schaduwwerking van een aantal bomen ben ik beperkt tot vier panelen, deze liggen gedurende het gehele jaar voornamelijk in de zon.

Nu heb ik een beetje rondgekeken en vind ik de 445Wp panelen van Aiko (AK-A445-MAH54Mb-BK) wel interessant vanwege zijn vermogen/prijs verhouding.
Dit 445Wp paneel kost rond de €73 op internet.

Zojuist kwam ik ook het Trina Solar 495W glass (TSM-495-NEG18R.28) paneel tegen voor rond de €84, het is 24 cm hoger en een voor mij geheel onbekend merk.

Ik wil de 4 panelen aansluiten op een nieuwe GoodWe 2000-XS-11.

De vraag is dus een beetje, wat is het addertje onder het gras bij het Trina Solar paneel? En kan ik he beste voor het Aiko paneel gaan of zijn er betere keuzes op het gebied van prijs/kwaliteit?

Alle reacties

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Aiko: 73euro / 445Wp=16ct/Wp
Trina: 84 euro / 495Wp=17ct/Wp

De eerste is dus eigenlijk goedkoper, bovendien is de 2e groter wat onhandiger kan zijn.

Ik zou het lekker bij de Aiko houden.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Is het dan niet beter om bijvoorbeeld een hoymiles 1800 of 2000 micro omvormer te kiezen in plaats van de goodwe? Of heb je de goodwe al liggen? Dit in verband met de schaduw die je zegt te hebben?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

plaspvd schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:34:
Is het dan niet beter om bijvoorbeeld een hoymiles 1800 of 2000 micro omvormer te kiezen in plaats van de goodwe? Of heb je de goodwe al liggen? Dit in verband met de schaduw die je zegt te hebben?
Goodwe heeft toch gewoon schaduw management?

• eltweako
@DaWizza Dat onhandige aspect is iets waar ik denk ik onvoldoende rekening mee gehouden heb, bedankt voor je opmerking.

@plaspvd Nee de goodwe heb ik nog niet liggen, maar leek mij de goedkoopste oplossing omdat de schaduw maar kort is en zowat over alle panelen gaat, daarnaast heeft Goodwe shadowmangement ingebouwd vandaar die keuze.

• plaspvd
  • Niet online
Prijs is nagenoeg hetzelfde tussen een goodwe en een hoymiles. Voordeel van hoymiles is dat je deze wat makkelijker onder de panelen hangt, dus geen omvormer binnen en geen pv kabels naar binnen te hoeven trekken (Ja ook moet er een kabel naar de hoymiles getrokken worden). Verwacht geen wonderen van een schaduw management van de goodwe, maar het werkt wel. (Hier kijkt hij om de 10 minuten of er schaduw is, je ziet op dat moment de opbrengst wat naar beneden gaan).

Ook zeg je dat de schaduw van bomen komt, dan zou de voorkeur voor mij toch uit gaan naar een hoymiles of andere micro omvormer met 4 aansluitingen (apsystems)

Mocht je voor de goodwe gaan, kies dan de panelen met hoogste voltage.

[ Voor 19% gewijzigd door plaspvd op 22-05-2024 18:53 ]

• eltweako
plaspvd schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:43:
Prijs is nagenoeg hetzelfde tussen een goodwe en een hoymiles. Voordeel van hoymiles is dat je deze wat makkelijker onder de panelen hangt, dus geen omvormer binnen en geen pv kabels naar binnen te hoeven trekken (Ja ook moet er een kabel naar de hoymiles getrokken worden). Verwacht geen wonderen van een schaduw management van de goodwe, maar het werkt wel. (Hier kijkt hij om de 10 minuten of er schaduw is, je ziet op dat moment de opbrengst wat naar beneden gaan).

Ook zeg je dat de schaduw van bomen komt, dan zou de voorkeur voor mij toch uit gaan naar een hoymiles of andere micro omvormer met 4 aansluitingen (apsystems)
APSystems heb ik serieus overwogen, maar viel af nadat ik toch veel verhalen las over defecte omvormers en lange omruiltijden. Ik heb het liefste iets wat ik er nu op leg en dan niet meer naar om hoef te kijken. Heb zelf goede ervaring met Goodwe, vandaar.
Hoymiles is mij volledig onbekend.

De Goodwe zit rond de €300 en heeft 1 MPPT tracker, klopt het dat bijv. de Hoymiles HMS-2000-4T 4 MPPT trackers heeft?
Hoe zit het met de kwaliteit van deze omvormers, want anders kan dat wel een interesante optie zijn.

• plaspvd
  • Niet online
Ja dat klopt, je zou ook een 1600 of 1800 kunnen overwegen. Bijvoorbeeld: https://www.reichelt.nl/n...hms-1600-p347967.html?r=1
https://solarnrg.shop/omvormers/hoymiles-hms-1600/ (geen ervaring met de shop)

Prijs is lager, terwijl bijna niks minder op brengt.

De 1800 en 2000 ergens anders zoeken, die zijn bij riechelt wel erg duur.

[ Voor 25% gewijzigd door plaspvd op 22-05-2024 19:10 ]

• eltweako
@plaspvd Erg interessant, ik ga me daar eens verder in verdiepen, bedankt.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
eltweako schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:53:
Ik ben van plan om binnenkort zelf een aantal panelen op mijn garage te plaatsen.
Vanwege schaduwwerking van een aantal bomen ben ik beperkt tot vier panelen, deze liggen gedurende het gehele jaar voornamelijk in de zon.
Grind of bitumen levert heel veel minder op dan een paneel wat niet altijd in de zon ligt.

Slechts de helft van de jaaropbrengst is in volle zon. Dus gewoon volgooien met iets als hoymiles micro’s.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• eltweako
@Ronald Haha klopt wat je zegt, maar het moet wel nuttig blijven.
Het dak van het huis ligt al vol maar ik kom nog zo'n 800kWh per jaar tekort. Ook moet het dak nog bereikbaar blijven en als ik het vol leg wordt dat lastig.
Daarom de keuze voor 4 panelen.

Tevens had ik met sunnydesignweb het een en ander geprobeerd, en deze 4 panelen hebben jaarlijks 7% schaduw, zou ik de rest vol leggen zitten deze rond de 40% schaduw door de aanbouw van de buren.

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-11 07:17
eltweako schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:56:
[...]

APSystems heb ik serieus overwogen, maar viel af nadat ik toch veel verhalen las over defecte omvormers en lange omruiltijden..
Was in mijn geval kwestie van een mailtje en dag later op de bus. Wel content met de garantie vanuit aps. Tot op heden 1 omvormer geweest. Wel reden om bij uitbreiding dit jaar een installateur te kiezen omdat deze dan de garantie op de omvormers levert en het schuine dak op moet.

Aiko ligt hier ook sinds kort. Geen cel zichtbaar en mooi mat.
Pagina: 1