Tuya 1CH Module-L - Wat doet het zwarte blokje ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:43
Ik wil de status van een tweetal lichtschakelaars uit kunnen lezen met Home Assistant.

In tegenstelling tot alle eerdere schakelaars in huis die ik slim gemaakt heb kan ik in deze gevallen geen blauwe draad naar de schakelaar trekken dus daarom maar de "Tuya 1CH Zigbee Switch Module-L" besteld, want die heeft geen blauwe draad nodig.

Echter, zit er naast de module zelf nu ook ineens een zwart blokje met twee draadjes erbij waarvan ik geen idee heb waar het voor nodig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Vx2YUpprQAmg9J9yJqRadWcz-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQ0r6jUbcoJrZLD64SHsJTLW.jpg?f=fotoalbum_large

Linksonder op de instructie zie ik wel een tekening waarbij een blokje bij de lamp getekend is, maar ik heb geen idee wat het doet en of ik het nodig heb.

(her)kennen jullie dit onderdeel?

Beste antwoord (via Bart© op 28-05-2024 15:50)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:59

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Blokje is wart vaak een bypass genoemd wordt. Deze is eigenlijk alleen nodig als de lamp te licht is. Maar Wat te licht is hangt enorm af van de lamp dus is slecht een pijl op te trekken. Testen = weten.

Alle reacties

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:39
Uit de productomschrijving van een vergelijkbaar apparaat:
Deze Tuya smart licht schakelaar werkt zonder een aparte nuldraad in je contactdoos.
Er wordt een kleine condensator blokje meegeleverd welke je tussen de beide ader paren aansluit bij je lichtbron. (raadpleeg hiervoor de bijgeleverde handleiding)
De schakelaar kan hiermee net voldoende spanning krijgen om de Tuya Smart Switch zonder problemen te laten werken.

• Bart©
KNed schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:02:
Uit de productomschrijving van een vergelijkbaar apparaat:

[...]
Aii, ik hoop dat de schakelaar ook zonder die condensator werkt want ik wil juist de plafondlamp niet van de centraaldoos afhalen omdat het zo'n drama klus was om hem überhaupt op te hangen. Anders had ik net zo makkelijk een blauwe draad kunnen trekken..

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:39
Dat werkt dus niet, want dan krijg de switch geen stroom. Je zal dus iets moeten doen...

Acties:
  • Beste antwoord

• Septillion

Septillion

Blokje is wart vaak een bypass genoemd wordt. Deze is eigenlijk alleen nodig als de lamp te licht is. Maar Wat te licht is hangt enorm af van de lamp dus is slecht een pijl op te trekken. Testen = weten.

• Bart©
Septillion schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:59:
Ah kijk, ik had inmiddels ook ergens gelezen dat het optioneel was en pas nodig als je bijvoorbeeld led lampen hebt die flikkeren ofzo... Ik ga het proberen, thanks!

• Bart©
Voor iemand die dezelfde vraag heeft als ik, ik heb hem gisteren aangesloten zonder blokje/condensator en het werkt als een tierelier.

• casena
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-10-2024
kan ik deze Tuya 1CH Module-L ook gebruiken als een Philips Hue Wall Switch Module. heb geen nul draad (blauw) . gebruik in de badkamer Hue Motion sensor, zodra er beweging wordt gedicteerd dan gaan de lampen aan. Helaas zetten de kids en vrouw de lampen uit met de schakelaar uit, dan werkt de sensor niet meer. ik wil ongeacht of de lampen uit zijn dat de sensor blijft werken. weet iemand een oplossing met deze module

• Septillion

Septillion

@casena Nee, dan zal de module de lampen nog spanningsloos maken. Waarom niet gewoon de draden doorlussen en schakelaar weg? Of als je als nog een schakelaar wilt houden dus een Wall switch of andere remote daar ophangen.

• casena
kan je voor mij laten zien hoe ik dat moet doorlussen en dan kan ik natuurlijk gewoon mijn schakelaar erop zetten zonder bedrading (voor het zicht)

• Septillion

Septillion

@casena Tenzij je schakelaar een wisselschakelaar of meerdere lampen schakelt zal deze maar twee draden hebben. Een bruine en een zwarte. die gewoon doorlussen met een Wago (of andere lasklem) en gaan. Wel spanning eraf als je werkt natuurlijk.

Of je dan de schakelaar weer terugplaatst of een blindplaat pakt is aan jou.

• casena
super ik begrijp het, zie foto voorbeeld lussen met Wago

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnWoXXcVSuWq8Gh1qkV9iKcVavM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J8PnWvc0CSxSFWHyxFAQMVgu.png?f=user_large

• casena
@Septillion kan ik zo de bruine en zwarte draad lussen?

• Septillion

Septillion

@casena Yep :) Wel netjes de draad zo lang strippen als aangegeven en zorgen dat hij tot helemaal onderin de lasklem steekt maar er mag geen bloot koper buiten de lasklem uitsteken.

• casena
@Septillion bedankt voor je hulp

[ Voor 55% gewijzigd door casena op 13-08-2024 11:03 ]

• casena
Kan ik de Tuya 1CH Module-L No Neutral gebruiken om mijn lampen continu van stroom te voorzien, vergelijkbaar met de Philips Hue Wall Switch Module? Ik wil ervoor zorgen dat de lampen altijd slim bedienbaar blijven, ongeacht de positie van de fysieke schakelaar.

Ik heb de badkamer en wc met WAGO doorverbonden, en dat werkt prima. bedankt @Septillion Maar voor de andere ruimtes zoals de woonkamer, keuken en slaapkamers zou ik graag willen dat de schakelaars normaal kunnen functioneren en slim, zoals met de Philips Hue Wall Switch Module.

[ Voor 41% gewijzigd door casena op 15-08-2024 13:35 ]

• Septillion

Septillion

@casena Nee, als je de schakelaar bedient zal de stroom onderbroken worden.

• casena
jammer, wat kan je mij het beste aanraden als vervanger
Pagina: 1