Sodela schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:25:
Los van de geloofsoorlog welk systeem het enige echte is (kleine hint: geen...) is het van belang een aantal zaken te specificeren die handig of nodig zijn in de "jungle".
De jungle is over het algemeen nogal vochtig (regentijd), dus vocht (WR en dergelijke afkortingen) bescherming is handig of noodzakelijk.
Goed punt om rekening!
Zit wel voornamelijk op de duurdere modellen zag ik.
De jungle is warm, een camera die niet zo warm wordt of een (actieve) koeling heeft de voorkeur (met name video zorgt voor warmte).
Ben niet zo’n filmer dus dat scheelt al.
Heb nog nooit gehad bij mijn NEX dat mijn camera last had van de warmte dus ook nooit rekening mee gehouden.
Is ook al weer jaren geleden, maar is warmte tegenwoordig een ding voor camera’s?
De jungle kan ook stoffig zijn als het eens niet regent (is ook "WR")
Licht is er over het algemeen genoeg (er is 2 keer zomer per jaar). Donker is het natuurlijk ook en wel binnen luttele minuten echt donker. Sensorafmetingen zijn dan maar beperkt van voordeel ondanks de grote werelden van verschil die graag verteld worden. Neem een statief(je) mee als je na zonsondergang wilt fotograferen, brengt meer dan FF of middenformaat. Draadontspanner / app niet vergeten.
Laat je dan niet gek maken door het beeld dat alleen FF goede foto's kan maken.Dat ben jij achter de camera! Soms helpt de techniek, maar zonder jouw is de mooiste techniek waardeloos... Met andere woorden: soms kan een mooi / goed mobieltje genoeg zijn voor fantastische opnames en hoef je geen apparatuur van tig K aan €'s.
Uiteraard is het de fotograaf die uiteindelijk de beste foto maakt, maar ik compenseer mijn gebrek aan talent op dat vlak graag een beetje met wat betere apparatuur.

Omdat vocht en stof dus een uitdaging is wil je eigenlijk zo min mogelijk het objectief willen wisselen. Een (goed) zoom objectief heeft dan meer voordelen tov vaste brandpuntsafstanden die je moet wisselen. Iedere keer dat je het objectief wisselt heb je meteen een hoge luchtvochtigheid in de camera.
Die dingen zijn toch niet zo afgedicht dat ze helemaal lucht en vochtdicht zijn, lijkt me dat de boel binnen en buiten na enige tijd wel gelijk zal zijn…
Op stof ben ik wel beducht en probeer al zo min mogelijk te wisselen en het zo snel mogelijk te doen.
Neem dan een goed zoom objectief (lichtsterker, meer bereik dan de standaard kitlens).
Kwam deze
SIGMA 70-200mm F2.8 DG OS HSM | Sports al tegen.
Op APS-C wordt dat 300mm, maar die prijs, ruim 1300 euro.
En als je ‘m in een E of L mount wilt hebben zelfs
400 euro meer.
Snap echt niet dat een verschil in mount zoveel meer moet kosten. Reken Sony en Leica zulke enorme licentiekosten ofzo?
Extra accu's? Ook via het accuvakje komt er vocht binnen. Misschien is een powerbank met kabel minder risicovol en is het opladen op de (hotel)kamer handig. Opladen via de USB poort is dan handig.
In de regen wisselen is niet ideaal nee, maar onder een jas en met het vak naar beneden moet dat wel lukken.
Een permanente verbinding met een usb poort en een powerbank lijkt me in de regen helemaal niet handig.
En daarbij ook onhandig zo’n kabeltje.
Je hebt aangegeven in het APS-C systeem van Sony gezeten te hebben. Leuk maar misschien niet zo bijzonder (zeker het genoemde 16-50 objectief). Ook is de genoemde combi niet zo "vochtproof" en dus misschien beter verleden tijd als je tijdens de vakantie "zonder" wilt komen te zitten. Als het systeem nu al kuren vertoont is het misschien een mooi moment voor een upgrade (lees: wat je nog hebt is het binnen het "systeem" blijven niet waard).
Gebruik die NEX-6 camera al jaren niet meer. Juist omdat deze kuren vertoonde, heb hem na 2018 nog sporadisch gebruikt voor een jaar en daarna in de kast gedaan.
Pas laatst weer eruit omdat ik naar wat nieuws op zoek ben en ging kijken wat ik eigenlijk precies had eerder.
Ook al omdat Sony het APS-C broertje nogal verwaarloost (lees: is vrijwel dood).
Wat bedoel je daar precies mee?
Ze lijken toch een best aantal camera’s en lenzen te hebben en ook third party lenzen.
Ga naar een goed gesorteerde winkel met diverse merken en modellen en kijk waar je een klik mee hebt als het aan de criteria voldoet (WR, bediening, afmetingen, gewicht, prijs, bla, bla..). Niet gek laten maken door de adviezen hier van je moet dit of je moet dat... Als je moet ga je naar het toilet...
Ben ik wel van plan nog langs een winkel te gaan, afmetingen van een spec sheet aflezen is toch heel anders dan het zelf in handen hebben.
En adviezen zijn altijd welkom, hoe meer info en invalshoeken hoe beter. Trek toch wel mijn eigen conclusie uiteindelijk.

Vrijwel alle "systemen" hebben modellen die tegen een druppel en stofje kunnen en veel objectieven kunnen dat ook, maar let er even op dat zowel de camera alsook het objectief dat zijn. De zwakste schakel bepaalt de sterkte van de keten. Er zijn overigens diverse voorbeelden te vinden dat de claim van de fabrikanten niet altijd de lading dekt. Sommige modellen kunnen een deepdive aan terwijl andere modellen al ziek/ verkouden worden als buienradar een bui aankondigt.
Daar kwam ik ook al een beetje achter met zoeken op WR. Ben niet van plan er mee te gaan zwemmen en je mag toch hopen dat dat regen kan want wat heb je anders aan zo’n label..
Wil er ook geen hele studie van maken welke lens en body en hun combinatie al dan niet meer of minder water bestendig is.
Mijn oude was niet WR en hoewel ik niet in de stomende regen ben gaan fotograferen, dan zit ik lekker binnen

, was een beetje regen eigenlijk nooit een probleem. Dus hoop dat iets met een WR label een buitje wel aan kan.