Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:06

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Achtergrondverhaal
Ik heb lange tijd een Sony NEX-6 systeemcamera gehad met een bijgeleverde 16-50 OSS 3.5-5.6 kitlens
Daarnaast had ik nog een losse Sigma 19mm 1:2.8 EX DN lens.
Was ik prima tevreden mee.

Voor een vakantie naar Canada in 2018 er nog een losse Sony E 55-210mm F4.5-6.3 OSS (SEL55210) zoomlens bij gekocht voor het fotograferen van de natuur en de dieren.

Helaas ging de camera en kitlens die vakantie steeds minder werken.
Het zoom knopje bleef hangen waardoor de lens eigenlijk nog maar 2 standen had, volledig in- of uitgezoomd, en de camera zelf had last van random shutdowns na bij het nemen van een foto waarbij de foto dan ook niet werd opgeslagen.

Die losse zoomlens heb ik na de vakantie weer verkocht en de camera daarna eigenlijk nauwelijks meer gebruikt.
Vanaf dat moment voornamelijk mijn mobiel gebruikt.

Nieuwe camera en lenzen
Ik ga komende zomervakantie naar Costa Rica en wil ik wel mooie foto’s gaan maken van de omgeving en van de dieren daar en daarvoor volstaat mijn mobieltje niet echt. Dus weer aan het kijken naar wat beters.

Wil daarom een nieuwe systeemcamera kopen. Een spiegelreflexcamera vind ik te bulky.
Maar welke en welke lens is de vraag?

Mijn vorige was APS-C, ook omdat Full Frame destijds (2013) te duur was, zowel qua body maar zeker qua lenzen.
Ik vermoed dat dit nog steeds het geval is.

Wensen qua body is vooral dat deze goed en snel scherpstelt en liefst niet al te groot.
Zou mooi zijn als er een basis kitlens met zoom bij zit, dat is volgens mij voordeliger dan los kopen. Die 16-50mm van mijn vorige camera was wel prima eigenlijk.

En qua zoomlens vond ik in Canada de 210mm wat weinig, maar heb geen idee of ik dan naar 300 of gelijk naar 400mm moet gaan kijken.

Budget max 2K zou ik zeggen, maar minder is natuurlijk altijd welkom. :D

Van de huidige Sony camera met E-mount zijn alleen de Sigma 19mm 1:2.8 EX DN lens en twee NP-FW50 accu’s nog bruikbaar maar ik vraag me af of dat genoeg reden is om nog aan Sony of E-mount vast te houden.

Suggesties zijn welkom :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zeg een tweedehands M43 camera. Betaalbaar, mooi compact en er zijn fijne lenzen voor te vinden. Ik denk aan een Panasonic G80 met 12-60mm kitlens en dan nog een 35-100mm f2.8 of anders een wat tragere zoomlens. Of een 14-140mm travel zoomlens. Die is best prima voor een lens met zo'n groot bereik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:34
Ik ben zelf recent naar Costa Rica geweest en vooraf dacht ik ook aan fotografie in de jungle, maar de praktijk in mijn geval was (en veel foto’s die je ziet als je er op let) dat deze vooral vanaf een plek met een feeder zijn gemaakt. Daar heb je over algemeen genoeg licht en ze zitten dichtbij. Verder redelijk wat vanaf bootjes en ook daar over het algemeen voldoende licht.

Wel een paar keer echt de jungle in geweest, super gaaf voor de beleving en absoluut aan te raden, maar stel kwa foto’s niet te hoge verwachtingen. Het is vrij donker, vogels zitten hoog en verscholen, insecten laag en verscholen en de luchtvochtigheid is best intensief in bepaalde gebieden wat het best een uitdaging maakt en je snel de hogere ISO inschiet, ook met lichtsterke lenzen op full frame en zelfs dan blijft het lastig.

Zie mijn album voor een impressie, alles met m43 dus 2x crop. Meeste gebruik gemaakt van m’n 300mm, bij feeders heb je ruimte om te manoeuvreren dus kon makkelijk een stap of wat naar achteren en op de bootjes zit je toch al wat verder. De 40-150mm voornamelijk gebruikt op zee en bij de kikkers, paar keer de 12-40 voor wat landschappen en de 60mm macro die ik speciaal voor de trip heb gekocht is eigenlijk niet gebruikt (nu heb ik ook niet iets met echt macro werk en m’n zoom kan vrij dichtbij focussen).

Kwa aanraders heb ik weinig anders te zeggen dan dat ik (met inachtneming van de zwaktes van het systeem) tevreden was met m’n m43 camera, maar andere systemen heb ik geen kennis van helaas. Wel zeer tevreden met de vogel detectie, veel plezier van gehad, aanrader al zal dat in het budget helaas lastig worden.
Met het gestelde budget zit ik binnen m43 (2e hands) te denken aan een 75-300, 100-300 voor het bereik (de genoemde 14-140 zou mij te kort zijn) en een 35-100/2.8 om wat lichtsterkte te hebben icm een redelijk recente body (em1 mk2/3 bv, of de genoemde g80 of g9). Groothoek en macro zou ik in zo’n geval laten gaan, maar dat ligt ook aan je interesses natuurlijk en een kittens (wat je al aangaf als wens) hoeft niet veel extra te kosten.
En reserveer wat budget voor nabewerking, het zal hier vloeken in de kerk zijn misschien, maar de ruisonderdrukking van in mijn geval DxO was het geld zeker waard :)

[ Voor 12% gewijzigd door Speedy op 22-05-2024 21:36 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-05 08:46
Los van de geloofsoorlog welk systeem het enige echte is (kleine hint: geen...) is het van belang een aantal zaken te specificeren die handig of nodig zijn in de "jungle".

De jungle is over het algemeen nogal vochtig (regentijd), dus vocht (WR en dergelijke afkortingen) bescherming is handig of noodzakelijk.

De jungle is warm, een camera die niet zo warm wordt of een (actieve) koeling heeft de voorkeur (met name video zorgt voor warmte).

De jungle kan ook stoffig zijn als het eens niet regent (is ook "WR")

Licht is er over het algemeen genoeg (er is 2 keer zomer per jaar). Donker is het natuurlijk ook en wel binnen luttele minuten echt donker. Sensorafmetingen zijn dan maar beperkt van voordeel ondanks de grote werelden van verschil die graag verteld worden. Neem een statief(je) mee als je na zonsondergang wilt fotograferen, brengt meer dan FF of middenformaat. Draadontspanner / app niet vergeten.
Laat je dan niet gek maken door het beeld dat alleen FF goede foto's kan maken.Dat ben jij achter de camera! Soms helpt de techniek, maar zonder jouw is de mooiste techniek waardeloos... Met andere woorden: soms kan een mooi / goed mobieltje genoeg zijn voor fantastische opnames en hoef je geen apparatuur van tig K aan €'s.

Omdat vocht en stof dus een uitdaging is wil je eigenlijk zo min mogelijk het objectief willen wisselen. Een (goed) zoom objectief heeft dan meer voordelen tov vaste brandpuntsafstanden die je moet wisselen. Iedere keer dat je het objectief wisselt heb je meteen een hoge luchtvochtigheid in de camera. Neem dan een goed zoom objectief (lichtsterker, meer bereik dan de standaard kitlens).

Extra accu's? Ook via het accuvakje komt er vocht binnen. Misschien is een powerbank met kabel minder risicovol en is het opladen op de (hotel)kamer handig. Opladen via de USB poort is dan handig.

Je hebt aangegeven in het APS-C systeem van Sony gezeten te hebben. Leuk maar misschien niet zo bijzonder (zeker het genoemde 16-50 objectief). Ook is de genoemde combi niet zo "vochtproof" en dus misschien beter verleden tijd als je tijdens de vakantie "zonder" wilt komen te zitten. Als het systeem nu al kuren vertoont is het misschien een mooi moment voor een upgrade (lees: wat je nog hebt is het binnen het "systeem" blijven niet waard). Ook al omdat Sony het APS-C broertje nogal verwaarloost (lees: is vrijwel dood).
Ga naar een goed gesorteerde winkel met diverse merken en modellen en kijk waar je een klik mee hebt als het aan de criteria voldoet (WR, bediening, afmetingen, gewicht, prijs, bla, bla..). Niet gek laten maken door de adviezen hier van je moet dit of je moet dat... Als je moet ga je naar het toilet...

Vrijwel alle "systemen" hebben modellen die tegen een druppel en stofje kunnen en veel objectieven kunnen dat ook, maar let er even op dat zowel de camera alsook het objectief dat zijn. De zwakste schakel bepaalt de sterkte van de keten. Er zijn overigens diverse voorbeelden te vinden dat de claim van de fabrikanten niet altijd de lading dekt. Sommige modellen kunnen een deepdive aan terwijl andere modellen al ziek/ verkouden worden als buienradar een bui aankondigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
Heel concreet:

Een tweedehands Olympus M1.II. Specifiek dat model.
Reden is dat deze nu 2e hands heel goed verkrijgbaar is voor 500-600 euro, omdat mensen aan het upgraden zijn nu ze een generatie kunnen overslaan.

Dit is een weathersealed camera - ja, er moet ook een WS lens bij. Maar er zijn ervaringen van mensen die een golf zout zeewater over de camera heen kregen en dan in het hotel de camera afspoelden onder de kraan.
Echt weathersealed.

Hij is ook behoorlijk licht qua gewicht en hij heeft een bizar goede beeldstabilisatie. Je moet er alleen nog een fijne lens bij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien wat je wilt doen zou ik serieus een bridge camera overwegen. Krijg je een superzoom die software matig optimaal met de camera werkt in een relatief compact geheel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:23
Voor jungle, en dus vochtig zou ik kijken naar een tweedehands Olympus E-M1 Mark II of een Panasonic G9.
Die zijn beide weather sealed.

Qua prijs maakt het niet veel uit welke je kiest.

Als je ook wat video wil doen dan is de Pana de betere keuze.
De Oly heeft ook phase detect auto focus en zou op dat punt iets beter moeten scoren.

En dan met een Olympus M.Zuiko Digital 14-150mm f/4.0-5.6 II erbij
Of een Panasonic Lumix G Vario 14-140mm F/3.5-5.6 Power OIS WR (H-FSA14140).

Let bij beide lenzen op dat je de laatste versie hebt.
De oudere zijn niet weather sealed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Dank voor de reacties allemaal!
Dacht wel even dat ik mijn vraag per abuis in een MTF thread had gepost. :P
Blijkbaar veel fans van hier. :)

Toch blijft het gevoel aan me knagen dat een grotere sensor beter is in lichtgevoeligheid simpelweg door het feit dat er meer fotonen op binnen komen.
Full-frame, APS-C, Micro Four Thirds sensor size comparison
Heb daarom een beter gevoel bij APS-C eerlijk gezegd.
FF is op dat vlak natuurlijk helemaal superieur maar ook flink duurder en de cropfactor van een kleinere sensor heeft als voordeel dat je ‘gratis’ meer zoom krijgt uit je lens. :)

Tweedehands wordt veel aangeraden maar daar ben ik niet zo’n fan van, je weet niet wat je koopt qua geschiedenis en krijgt er ook geen enkele garantie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:38:
Ik zeg een tweedehands M43 camera. Betaalbaar, mooi compact en er zijn fijne lenzen voor te vinden. Ik denk aan een Panasonic G80 met 12-60mm kitlens en dan nog een 35-100mm f2.8 of anders een wat tragere zoomlens. Of een 14-140mm travel zoomlens. Die is best prima voor een lens met zo'n groot bereik.
Zijn die 100 en 140mm dan met de cropfactor er al in verwerkt?

Want zoals ik aangaf had ik mijn oude NEX-6 een 210mm zoomlens en die vond ik echt niet dichtbij genoeg komen voor het fotograferen van dieren in Canada.
Denk dat ik minimaal 300mm of misschien zelfs wel 400mm zou willen.

Wat bedoel je eigenlijk met trage zoomlens? Het scherpstellen of de lichtgevoeligheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Speedy schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:10:
Ik ben zelf recent naar Costa Rica geweest en vooraf dacht ik ook aan fotografie in de jungle, maar de praktijk in mijn geval was (en veel foto’s die je ziet als je er op let) dat deze vooral vanaf een plek met een feeder zijn gemaakt. Daar heb je over algemeen genoeg licht en ze zitten dichtbij. Verder redelijk wat vanaf bootjes en ook daar over het algemeen voldoende licht.
Handig deze praktijkervaringen!
Klinkt haast een beetje als een safaripark. Maar dat is het hopelijk niet. ;)
Of staan er dan tig man in een kringetje om heen
Wel een paar keer echt de jungle in geweest, super gaaf voor de beleving en absoluut aan te raden, maar stel kwa foto’s niet te hoge verwachtingen. Het is vrij donker, vogels zitten hoog en verscholen, insecten laag en verscholen en de luchtvochtigheid is best intensief in bepaalde gebieden wat het best een uitdaging maakt en je snel de hogere ISO inschiet, ook met lichtsterke lenzen op full frame en zelfs dan blijft het lastig.
Daar had ik nog niet echt bij stil gestaan, het weinige licht dan, wel de luchtvochtigheid ;)
Klinkt als een uitdagende omgeving.

Maak me vooral zorgen over malaria muggen in de jungle. Heb de mugwerende en geïmpregneerde kleding al aangeschaft en de DEET staat uiteraard op de paklijst. Hoe heb jij dat ervaren?
Zie mijn album voor een impressie, alles met m43 dus 2x crop. Meeste gebruik gemaakt van m’n 300mm, bij feeders heb je ruimte om te manoeuvreren dus kon makkelijk een stap of wat naar achteren en op de bootjes zit je toch al wat verder.
Zijn mooie foto’s! Gaaf!
Genoeg te zien zeg. :*)
Alsof je naast die dieren binnen handbereik hebt gestaan. Maar lijkt me niet gezien met die slangen. >:)

Is dat 300mm dan met de cropfactor meegenomen of werd het dan 600mm?
(Kan me haast niet voorstellen maar vraag voor de zekerheid)

Op de boot is veel zoom wel erg handig lijkt me.

De 40-150mm voornamelijk gebruikt op zee en bij de kikkers, paar keer de 12-40 voor wat landschappen en de 60mm macro die ik speciaal voor de trip heb gekocht is eigenlijk niet gebruikt (nu heb ik ook niet iets met echt macro werk en m’n zoom kan vrij dichtbij focussen).
Ben zelf ook geen macro fotograaf dus daar ga ik niets voor kopen.
Gaat me voornamelijk om een generieke zoomlens van groothoek tot klein beetje zoom, die 16-50 bij mijn oude NEX was wel prima eigenlijk qua bereik.
Had de 19mm 1.8 er vooral bij gekocht omdat hij goedkoop was en voor binnen waar er minder licht is.

Kwa aanraders heb ik weinig anders te zeggen dan dat ik (met inachtneming van de zwaktes van het systeem) tevreden was met m’n m43 camera, maar andere systemen heb ik geen kennis van helaas. Wel zeer tevreden met de vogel detectie, veel plezier van gehad, aanrader al zal dat in het budget helaas lastig worden.
Dat kwam kwam ik ook al tegen, en ook: Mens, Dier, Insect, Auto, Trein, Vliegtuig
Dacht dat het een gimmick was maar het werkt dus echt. Op welke manier dan? Hij herkent het object en blijf het dan automatisch scherp houden waar het zich ook op de foto bevindt, zoiets?

Met het gestelde budget zit ik binnen m43 (2e hands) te denken aan een 75-300, 100-300 voor het bereik (de genoemde 14-140 zou mij te kort zijn) en een 35-100/2.8 om wat lichtsterkte te hebben icm een redelijk recente body (em1 mk2/3 bv, of de genoemde g80 of g9). Groothoek en macro zou ik in zo’n geval laten gaan, maar dat ligt ook aan je interesses natuurlijk en een kittens (wat je al aangaf als wens) hoeft niet veel extra te kosten.
Handig te horen dat 300mm wel nodig is.
Had je nog het idee dat je eigenlijk nog dichterbij was gekomen en soms liever een 400 had gehad of is dat niet nodig?

Kitlens was voor algemeen gebruik wel prima inderdaad. Is op vakantie buiten in de zomer toch altijd genoeg licht en ben geen pixel peeper. ;)
Bij de groothoek stand wel wat vervorming maar weet eigenlijk niet of een duurdere lens daar dan echt beter in is.
En reserveer wat budget voor nabewerking, het zal hier vloeken in de kerk zijn misschien, maar de ruisonderdrukking van in mijn geval DxO was het geld zeker waard :)
Moet zeggen dat ik de foto’s van mijn oude camera nooit bewerkt heb, schoot wel alles in RAW+JPEG maar dat was meer voor het geval dat en omdat het kon.
Heb heel lang geleden wel eens wat met Photoshop geprobeerd maar daar kwam ik niet ver in, moet je toch wel de nodige kennis van hebben om er wat mee te kunnen.
Mogelijk dat dat met de huidige AI craze minder het geval is. ;)

Moet nog wel wat budget hebben voor een tas en andere accessoires, zat nog aan een monopod te denken voor de volledig ingezoomde foto’s maar dat hoeft niet van het fotobudget af, dat zijn losse kosten wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Sodela schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:25:
Los van de geloofsoorlog welk systeem het enige echte is (kleine hint: geen...) is het van belang een aantal zaken te specificeren die handig of nodig zijn in de "jungle".

De jungle is over het algemeen nogal vochtig (regentijd), dus vocht (WR en dergelijke afkortingen) bescherming is handig of noodzakelijk.
Goed punt om rekening!
Zit wel voornamelijk op de duurdere modellen zag ik.
De jungle is warm, een camera die niet zo warm wordt of een (actieve) koeling heeft de voorkeur (met name video zorgt voor warmte).
Ben niet zo’n filmer dus dat scheelt al.
Heb nog nooit gehad bij mijn NEX dat mijn camera last had van de warmte dus ook nooit rekening mee gehouden.

Is ook al weer jaren geleden, maar is warmte tegenwoordig een ding voor camera’s?
De jungle kan ook stoffig zijn als het eens niet regent (is ook "WR")

Licht is er over het algemeen genoeg (er is 2 keer zomer per jaar). Donker is het natuurlijk ook en wel binnen luttele minuten echt donker. Sensorafmetingen zijn dan maar beperkt van voordeel ondanks de grote werelden van verschil die graag verteld worden. Neem een statief(je) mee als je na zonsondergang wilt fotograferen, brengt meer dan FF of middenformaat. Draadontspanner / app niet vergeten.
Laat je dan niet gek maken door het beeld dat alleen FF goede foto's kan maken.Dat ben jij achter de camera! Soms helpt de techniek, maar zonder jouw is de mooiste techniek waardeloos... Met andere woorden: soms kan een mooi / goed mobieltje genoeg zijn voor fantastische opnames en hoef je geen apparatuur van tig K aan €'s.
Uiteraard is het de fotograaf die uiteindelijk de beste foto maakt, maar ik compenseer mijn gebrek aan talent op dat vlak graag een beetje met wat betere apparatuur. :P
Omdat vocht en stof dus een uitdaging is wil je eigenlijk zo min mogelijk het objectief willen wisselen. Een (goed) zoom objectief heeft dan meer voordelen tov vaste brandpuntsafstanden die je moet wisselen. Iedere keer dat je het objectief wisselt heb je meteen een hoge luchtvochtigheid in de camera.
Die dingen zijn toch niet zo afgedicht dat ze helemaal lucht en vochtdicht zijn, lijkt me dat de boel binnen en buiten na enige tijd wel gelijk zal zijn…
Op stof ben ik wel beducht en probeer al zo min mogelijk te wisselen en het zo snel mogelijk te doen.
Neem dan een goed zoom objectief (lichtsterker, meer bereik dan de standaard kitlens).
Kwam deze SIGMA 70-200mm F2.8 DG OS HSM | Sports al tegen. :9
Op APS-C wordt dat 300mm, maar die prijs, ruim 1300 euro.
En als je ‘m in een E of L mount wilt hebben zelfs 400 euro meer.
Snap echt niet dat een verschil in mount zoveel meer moet kosten. Reken Sony en Leica zulke enorme licentiekosten ofzo?
Extra accu's? Ook via het accuvakje komt er vocht binnen. Misschien is een powerbank met kabel minder risicovol en is het opladen op de (hotel)kamer handig. Opladen via de USB poort is dan handig.
In de regen wisselen is niet ideaal nee, maar onder een jas en met het vak naar beneden moet dat wel lukken.
Een permanente verbinding met een usb poort en een powerbank lijkt me in de regen helemaal niet handig.
En daarbij ook onhandig zo’n kabeltje.
Je hebt aangegeven in het APS-C systeem van Sony gezeten te hebben. Leuk maar misschien niet zo bijzonder (zeker het genoemde 16-50 objectief). Ook is de genoemde combi niet zo "vochtproof" en dus misschien beter verleden tijd als je tijdens de vakantie "zonder" wilt komen te zitten. Als het systeem nu al kuren vertoont is het misschien een mooi moment voor een upgrade (lees: wat je nog hebt is het binnen het "systeem" blijven niet waard).
Gebruik die NEX-6 camera al jaren niet meer. Juist omdat deze kuren vertoonde, heb hem na 2018 nog sporadisch gebruikt voor een jaar en daarna in de kast gedaan.
Pas laatst weer eruit omdat ik naar wat nieuws op zoek ben en ging kijken wat ik eigenlijk precies had eerder.
Ook al omdat Sony het APS-C broertje nogal verwaarloost (lees: is vrijwel dood).
Wat bedoel je daar precies mee?
Ze lijken toch een best aantal camera’s en lenzen te hebben en ook third party lenzen.
Ga naar een goed gesorteerde winkel met diverse merken en modellen en kijk waar je een klik mee hebt als het aan de criteria voldoet (WR, bediening, afmetingen, gewicht, prijs, bla, bla..). Niet gek laten maken door de adviezen hier van je moet dit of je moet dat... Als je moet ga je naar het toilet...
Ben ik wel van plan nog langs een winkel te gaan, afmetingen van een spec sheet aflezen is toch heel anders dan het zelf in handen hebben.
En adviezen zijn altijd welkom, hoe meer info en invalshoeken hoe beter. Trek toch wel mijn eigen conclusie uiteindelijk. ;)
Vrijwel alle "systemen" hebben modellen die tegen een druppel en stofje kunnen en veel objectieven kunnen dat ook, maar let er even op dat zowel de camera alsook het objectief dat zijn. De zwakste schakel bepaalt de sterkte van de keten. Er zijn overigens diverse voorbeelden te vinden dat de claim van de fabrikanten niet altijd de lading dekt. Sommige modellen kunnen een deepdive aan terwijl andere modellen al ziek/ verkouden worden als buienradar een bui aankondigt.
Daar kwam ik ook al een beetje achter met zoeken op WR. Ben niet van plan er mee te gaan zwemmen en je mag toch hopen dat dat regen kan want wat heb je anders aan zo’n label.. :X
Wil er ook geen hele studie van maken welke lens en body en hun combinatie al dan niet meer of minder water bestendig is.
Mijn oude was niet WR en hoewel ik niet in de stomende regen ben gaan fotograferen, dan zit ik lekker binnen :D, was een beetje regen eigenlijk nooit een probleem. Dus hoop dat iets met een WR label een buitje wel aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vliegvlug schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:01:
[...]

Zijn die 100 en 140mm dan met de cropfactor er al in verwerkt?

Want zoals ik aangaf had ik mijn oude NEX-6 een 210mm zoomlens en die vond ik echt niet dichtbij genoeg komen voor het fotograferen van dieren in Canada.
Denk dat ik minimaal 300mm of misschien zelfs wel 400mm zou willen.

Wat bedoel je eigenlijk met trage zoomlens? Het scherpstellen of de lichtgevoeligheid?
Dat is dan 200mm en 280mm equivalent want MFT heeft een 2x crop factor. Met traag bedoel ik de lichtgevoeligheid. Het platform is zeker niet technisch het beste maar ik had dat de indruk dat je niet per se de meesterfotograaf bent en je geeft ook al aan bepaalde systemen te groot te vinden. Ik kan me in beide vinden en ben zelf zeer tevreden over het compromis dat MFT biedt op vlak van beeldkwaliteit, betaalbaarheid en vooral draagbaarheid. Het is eenvoudig om een leuke set samen te stellen die in een kleine tas past en daardoor neem ik het ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Vliegvlug schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:54:
Toch blijft het gevoel aan me knagen dat een grotere sensor beter is in lichtgevoeligheid simpelweg door het feit dat er meer fotonen op binnen komen.
En om die fotonen binnen te halen heb je aanzienlijk meer glasoppervlak nodig.
En voor bijvoorbeeld een full frame 300mm zoomlens heb je ook behoorlijk wat glas nodig. Een MFT systeem maakt hetzelfde plaatje met een 150mm lens. Ik weet niet of je dan met minder glas toe kan.

Je mist alleen een stukje in je verhaal.
Die full frame sensor maakt niet op magische wijze fotonen aan.
Als ik een prime lens of een pro-zoomlens op mijn camera zet, komt er ineens 2 tot 8 keer zoveel licht binnen. Gewoon echt licht, echte fotons.
Dus als je zo'n wondermooie geweldige lichtgevoelige full frame sensor koopt... maak het dan niet af met een f3.5-f5.6 kitlensje omdat de camera zo duur was!
FF is op dat vlak natuurlijk helemaal superieur maar ook flink duurder en de cropfactor van een kleinere sensor heeft als voordeel dat je ‘gratis’ meer zoom krijgt uit je lens. :)
Dat voordeeltje ... is er wel maar geldt niet voor jou.
Jij koopt een lens met een bepaalde functie.
Het geldt alleen voor de lensontwerpers - zij moeten voor die functie andere brandpunten gebruiken.

Het is niet zo dat MFT lens-ontwerpers domweg een 50mm lens als standaard lens maken en dat jij dan ineens ziet dat dat een korte telelens is.
Nee, zij willen jou een 'nifty fifty' standaardlens bieden, dus ontwerpen zij ... een 25mm lens.

Het heen en weer rekenen heeft alleen nut als je verschillende systemen bezit. Als je maar één systeem hebt heeft het geen zin om te berekenen welke lens je op een ander systeem zou gebruiken.

Het is gewoon zo dat je niet een systeem vindt dat zó licht is én zo goed én zo weerbestendig én ... enigszins betaalbaar.
Koop een superieur full frame systeem dat weerbestendig is, met weerbestendige professionele lenzen, en neem dat vrolijk mee door de jungle.

[quoto]
Tweedehands wordt veel aangeraden maar daar ben ik niet zo’n fan van, je weet niet wat je koopt qua geschiedenis en krijgt er ook geen enkele garantie op.
[/quote]

Ook prima, iemand moet de hoofdprijs betalen, en het is mijn geld niet.

Vrijwel alles is nog repareerbaar.
Garantie is ook maar een soort pre-paid reparatie. Met als bonus: Als je het niet gebruikt betaal je alsnog.
Het is geen magische beschermspreuk die ervoor zorgt dat je niets overkomt.
Het betekent gewoon dat je een reparatie al hebt afgekocht (dus betaald).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:31

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik ben dit voorjaar ook naar Costa Rica geweest en ik had ook mft bij me. Ik heb enkele keren een 200mm icm 1,4x TC gebruikt waardoor het 280mm (560mm ff eq) werd, maar dat had ook niet perse gehoeven.
Ik heb het meeste gebruik gemaakt van mn 50-200mm lens.

Dit even ter referentie voor de 'benodigde' milimeters.

Het kan daar in de jungle echt bloedverziekend warm zijn en dan vervloekte ik elke gram die ik nodeloos in mn rugzak had zitten :p ik zou het advies van de bridgecamera niet zomaar in de wind slaan. Ik had iemand in de groep met een sony rx10iv en zij maakte daar echt fantastische foto's mee. Simpelweg omdat ze haar camera kende en er oog voor had. Die 2 zijn veel meer waard dan je gereedschap.

Tot slot: mijn mooiste herinneringen aan de vakantie zijn van momenten dat ik mn camera niet bij me had, of had weggestopt. Vergeet ook niet te genieten en aanwezig te zijn.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik ben met mijn Sony NEX-5n in de Sumatraanse jungle en in zandlandschappen geweest. Geen centje pijn. De 5n is niet weathersealed dus ik heb m'n twijfels over of dat echt nodig is.

Ga gewoon naar de winkel en kijk welke camera het beste in de hand ligt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
Dat is inderdaad gewoon een feit en een compromis wat je wel of niet wil maken. Wel zijn er in de jaren stappen gezet waardoor je ook met een kleinere sensor hoger in de ISO kan zitten en met nabewerking veel en eenvoudig ruis kan verwijderen. Voor mij als volstrekte amateur is dat voldoende kwaliteit, maar er zijn er vast velen die hogere eisen stellen.
Particulier inderdaad niet, maar bij fotowinkels krijg je vaak 6-12 maand garantie.
Klinkt haast een beetje als een safaripark. Maar dat is het hopelijk niet. ;)
Of staan er dan tig man in een kringetje om heen
Dat ligt aan de opzet van je reis, wij waren met een klein gezelschap buiten het hoofdseizoen om, maar als lodges helemaal vol zitten kan ik me voorstellen dat het druk aanvoelt. Dat is overigens niet anders met andere populaire reisdoelen (neem een Giethoorn of Kinderdijk waar het in het hoogseizoen ook erg druk kan zijn :P)

Zie bv in dit filmpje zo'n setup bij een zeer bekende locatie ("toevallig" ging onze reis daar ook langs).
Maak me vooral zorgen over malaria muggen in de jungle. Heb de mugwerende en geïmpregneerde kleding al aangeschaft en de DEET staat uiteraard op de paklijst. Hoe heb jij dat ervaren?
Ik heb eigenlijk niet echt last gehad van muggen in september (geen idee hoe dat in andere maanden is), ook geen Malaria tabletten geslikt (wel bij ons voor het geval dat). Wel 's avonds wat DEET op gedaan.
Zou gewoon bij de GGD langs gaan wat betreft advies wat betreft Malaria en andere inentingen. DEET mee kan sowieso geen kwaad (of daar halen).
Zijn mooie foto’s! Gaaf!
Genoeg te zien zeg. :*)
Alsof je naast die dieren binnen handbereik hebt gestaan. Maar lijkt me niet gezien met die slangen. >:)

Is dat 300mm dan met de cropfactor meegenomen of werd het dan 600mm?
(Kan me haast niet voorstellen maar vraag voor de zekerheid)
Dank :) De slangen zaten op een meter van de lens (1,5 meter afstand gaan staan).

De 300mm is op 2x crop dus 600mm eq.
Dacht dat het een gimmick was maar het werkt dus echt. Op welke manier dan? Hij herkent het object en blijf het dan automatisch scherp houden waar het zich ook op de foto bevindt, zoiets?
Zoiets inderdaad, zie bv hier.
Handig te horen dat 300mm wel nodig is.
Had je nog het idee dat je eigenlijk nog dichterbij was gekomen en soms liever een 400 had gehad of is dat niet nodig?
Zie hierboven, 300mm was op 2x crop ;) Tuurlijk heb je in sommige gevallen liever nog meer mm zoals bv de quetzal fotos waar ook met de converter er tussen de afstand nog groot was, maar over het algemeen voor Costa Rica vond ik dit prima.
Moet zeggen dat ik de foto’s van mijn oude camera nooit bewerkt heb, schoot wel alles in RAW+JPEG maar dat was meer voor het geval dat en omdat het kon.
Heb heel lang geleden wel eens wat met Photoshop geprobeerd maar daar kwam ik niet ver in, moet je toch wel de nodige kennis van hebben om er wat mee te kunnen.
Mijn bewerkingen gaan ook niet verder dan wat spelen met licht en de ruisonderdrukking waar al veel te winnen is, hoef je geen Photoshop(kennis) voor te hebben tegenwoordig met bv Lightroom.

Zag nog wat berichten over de WR, bij lodges etc kan je vaak onder een dak staan. Heb eigenlijk weinig echt in de regen gestaan (en dat was niet noodzakelijk). Tuurlijk is het mooi om te hebben, maar met een beperkt budget moet je compromissen maken en zou ik er liever voor kiezen om slecht weer te vermijden. Zorg dat je een plastic zak oid bij je hebt voor als het echt los gaat.

Dat bridge camera advies wat hierboven genoemd wordt is denk ik inderdaad ook een mooie optie binnen dit budget. Zit je wel met je sensor dilemma.

[ Voor 56% gewijzigd door Speedy op 26-05-2024 09:27 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
Dank voor de reacties allemaal!
Dacht wel even dat ik mijn vraag per abuis in een MTF thread had gepost. :P
Blijkbaar veel fans van hier. :)

Alles is een compromis.

Medium format zal op dat vlak weer beter zijn.

Een kleinere sensor is sneller uit te lezen en kan daardoor makkelijker snel achter elkaar doorschieten.
IBIS (In Body Image Stabilisation) werkt beter op een kleinere sensor.

Een M43 100-300mm lens komt overeen met het bereik van een 200-600mm full frame lens.

Wat weegt die full frame lens. Wat kost die lens voor full frame?
Die 100-300mm heeft ook stabilisatie in de lens.

De vraag is gewoon, wat is je prioriteit?
Prestaties bij weinig licht => Full frame
Gewicht en lange lenzen voor wild of sport => M43

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Na alle input hier en zelf kort opzoeken op internet ben ik er achter dat mijn menig over MTF toch wat te voorbarig was.
Komt de M1 veel tegen bij wildlife en de goede WR van de Olympus wordt ook veel genoemd.
Had eerst trouwens niet door dat een OM1 en M1 iets anders is dus dat hielp niet. :D (In het begin wat reviews gekeken van de eerste). Dat Olympus niet meer bestaat blijkbaar en nu OM heet, verwarrend.

Wat ik ook wat onduidelijk blijf vinden is wanneer die crop factor wel of niet van toepassing is, dat is niet altijd even duidelijk waar een lens voor gebouwd is, FF of crop.

Die RX10 IV was ook een leuke suggestie, lijkt me ook wel ideaal voor zo’n reis, geen gedoe met wisselen maar vraag me toch af of ik daar later geen spijt van ga krijgen in andere situaties.

En vanwege budget beperkingen is een 2e hands met garantie bij een fotozaak ook een goede.

Kortom nog genoeg te kiezen, nu meer dan voorheen toen ik eigenlijk enkel op APS-C gefocust was. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:32
Vliegvlug schreef op maandag 27 mei 2024 @ 00:17:
Wat ik ook wat onduidelijk blijf vinden is wanneer die crop factor wel of niet van toepassing is, dat is niet altijd even duidelijk waar een lens voor gebouwd is, FF of crop.
Dat is een leuke maar volgens mij is die zo samen te vatten: bij systemen waarbij je binnen één lensvatting zowel APS-C als FF sensoren hebt zal je je APS-C lenzen specifiek moeten markeren. Dan praat je dus over Canon en Nikon mounts (F en Z bij Nikon, bij Canon kan ik het niet met zekerheid zeggen) waarbij Nikon de APS-C lenzen dan DX noemt.

Bij alle lenzen wordt de brandpuntsafstand gewoon op basis van de fysieke kenmerken van de lens aangegeven. Een 50mm lens heeft (ongeveer) een afstand van 50mm tussen de lensgroep en het punt waar de lichtstralen samenkomen en waar dus je film/sensorvlak moet zitten.

Waar het nu verwarrend wordt is dat we alles terug proberen te rekenen naar '35mm film equivalent' en dat we dan denken dat het minder verwarrend wordt. Op een ouderwetse analoge camera met kleinbeeld film (35mm film) is een 50mm lens een standaardlens omdat hierbij (bijna) geen vertekening optreedt t.o.v. wat je met je eigen ogen ziet. Op MFT is een 25mm lens de standaardlens (zelfde reden) maar door nu met een cropfactor van 2 te rekenen kan je dit terug redeneren naar 25mm x 2 = 50mm op kleinbeeldfilm, dus dit is een standaardlens. Op een APS-C camera is een 35mm lens (35mm x 1,5 = 53mm) ongeveer een standaardlens.

Het was ooit redelijk 'normaal' om op verschillende filmformaten andere standaardlenzen te hebben, maar doordat kleinbeeld SLR camera's zo veel voorkomend waren bij de invoering van digitaal zijn we bij dat systeem blijven hangen.

Even terug naar jouw uitdaging: op MFT heb je geen full-frame versies dus daar gaan ze niet specifiek aangeven of een lens wel of niet voor een andere sensorgrootte is, dat zijn ze eigenlijk allemaal (voor MFT). Alleen als je richting een Canon of Nikon systeem gaat plannen krijg je met de wel of niet crop vraag te maken.

Sorry als je dit allemaal al wist... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:25
Ik heb de afgelopen 2 jaar de Panasonic Lumix FZ1000 Mk II als maatje op reis genomen. Kan het van harte aanraden. Geen gewissel met lenzen in lastige omstandigheden, groot zoombereik en goede kwaliteit. En het is gemak.

Ik heb op reis naar Oeganda ooit veel geïnvesteerd in een mirrorless camera en ik vond het maar veel gedoe en gewicht. Ik kwam er achter dat ik meer wil genieten van de reis ter plekke en dat de FZ1000 Mk II daar beter bij aansluit (voor een fractie van het geld). De overweging was toen, ik wil de beste kwaliteit! Maar in de praktijk had ik meer behoefte aan gemak en flexibiliteit.

Nu ben ik niet naar Costa Rica gegaan, wel naar andere plekken in Afrika en Azië en afgelopen maart naar Peru. Op activiteiten van bergbeklimmen tot ook in de jungle of ergens op het water op zoek naar vogels.
En extra voordeel: mijn vriendin kan er ook goed mee overweg dmv de goede intelligente automatische modus. Dus de FZ1000 Mk II gaat ook mee op citytrips zoals bijv. Athene afgelopen week.

[ Voor 47% gewijzigd door Cheezborger op 28-05-2024 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Vliegvlug schreef op maandag 27 mei 2024 @ 00:17:.

De cropfactor heeft invloed op (uitgaande van mft, 2x crop):
- vergroting; om dezelfde beeldhoek als bij fullframe te krijgen heb je het halve aantal mm lens nodig
- scherptediepte; f/4 op mft geeft dezelfde bokeh en DoF (c.p.) als f/8 op een fullframe
- signaal-ruisverhouding; iso200 op mft geeft zelfde hoeveelheid ruis (c.p.) als iso800 op fullframe.

Wat er dan nog overblijft is de lichtgevoeligheid. Hoewel een fullframe 4x zoveel licht vangt als als een mft (of eigenlijk een mft 25% van een fullframe), blijft de hoeveelheid licht per oppervlakte gelijk als je verder de instellingen gelijk zet.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Vliegvlug De RX10 IV is zeker een alternatief een vriend van mij is van een Nikon D600 (full frame) overgestapt en is zeer tevreden. Voor hem was compact en gewicht een grote factor in de keuze.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Archer_VC10 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:36:
[...]

Dat is een leuke maar volgens mij is die zo samen te vatten: bij systemen waarbij je binnen één lensvatting zowel APS-C als FF sensoren hebt zal je je APS-C lenzen specifiek moeten markeren. Dan praat je dus over Canon en Nikon mounts (F en Z bij Nikon, bij Canon kan ik het niet met zekerheid zeggen) waarbij Nikon de APS-C lenzen dan DX noemt.

Bij alle lenzen wordt de brandpuntsafstand gewoon op basis van de fysieke kenmerken van de lens aangegeven. Een 50mm lens heeft (ongeveer) een afstand van 50mm tussen de lensgroep en het punt waar de lichtstralen samenkomen en waar dus je film/sensorvlak moet zitten.

Waar het nu verwarrend wordt is dat we alles terug proberen te rekenen naar '35mm film equivalent' en dat we dan denken dat het minder verwarrend wordt. Op een ouderwetse analoge camera met kleinbeeld film (35mm film) is een 50mm lens een standaardlens omdat hierbij (bijna) geen vertekening optreedt t.o.v. wat je met je eigen ogen ziet. Op MFT is een 25mm lens de standaardlens (zelfde reden) maar door nu met een cropfactor van 2 te rekenen kan je dit terug redeneren naar 25mm x 2 = 50mm op kleinbeeldfilm, dus dit is een standaardlens. Op een APS-C camera is een 35mm lens (35mm x 1,5 = 53mm) ongeveer een standaardlens.

Het was ooit redelijk 'normaal' om op verschillende filmformaten andere standaardlenzen te hebben, maar doordat kleinbeeld SLR camera's zo veel voorkomend waren bij de invoering van digitaal zijn we bij dat systeem blijven hangen.

Even terug naar jouw uitdaging: op MFT heb je geen full-frame versies dus daar gaan ze niet specifiek aangeven of een lens wel of niet voor een andere sensorgrootte is, dat zijn ze eigenlijk allemaal (voor MFT). Alleen als je richting een Canon of Nikon systeem gaat plannen krijg je met de wel of niet crop vraag te maken.

Sorry als je dit allemaal al wist... ;)
Ik wist veel wel maar zeker niet alles dus dank voor de info.

Alleen is het met de laatste zin “op MFT heb je geen full-frame versies dus daar gaan ze niet specifiek aangeven of een lens wel of niet voor een andere sensorgrootte is, dat zijn ze eigenlijk allemaal (voor MFT)” niet duidelijk geworden wat je bedoelt.
Een MFT is uiteraard geen FF net als APS-C dat ook niet is. Of bedoel je te zeggen dat Olympus geen FF maakt en je bij al hun lenzen de gegeven waarden moet vermenigvuldigen met de crop factor 2x?

Dus van alle Olympus en OM-system lenzen moet ik de opgegeven waarde verdubbelen?
Waarom geven ze dan niet gelijk de omgerekende waarde weer?

Vind het echt verwarrend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Cheezborger schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:05:
Ik heb de afgelopen 2 jaar de Panasonic Lumix FZ1000 Mk II als maatje op reis genomen. Kan het van harte aanraden. Geen gewissel met lenzen in lastige omstandigheden, groot zoombereik en goede kwaliteit. En het is gemak.

Ik heb op reis naar Oeganda ooit veel geïnvesteerd in een mirrorless camera en ik vond het maar veel gedoe en gewicht. Ik kwam er achter dat ik meer wil genieten van de reis ter plekke en dat de FZ1000 Mk II daar beter bij aansluit (voor een fractie van het geld). De overweging was toen, ik wil de beste kwaliteit! Maar in de praktijk had ik meer behoefte aan gemak en flexibiliteit.

Nu ben ik niet naar Costa Rica gegaan, wel naar andere plekken in Afrika en Azië en afgelopen maart naar Peru. Op activiteiten van bergbeklimmen tot ook in de jungle of ergens op het water op zoek naar vogels.
En extra voordeel: mijn vriendin kan er ook goed mee overweg dmv de goede intelligente automatische modus. Dus de FZ1000 Mk II gaat ook mee op citytrips zoals bijv. Athene afgelopen week.
Vind het een goede overweging maar merk dat ik er niet echt warm voor loop, de beperkte zoom en niet weerbestendig zijn van de Panasonic Lumix FZ1000 Mk II houd me tegen.

Misschien dat een bridge camera uiteindelijk wel wat voor me is maar moet ik net als jij gewoon zelf eerst mijn neus stoten! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
DirtyBird schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:49:
[...]

De cropfactor heeft invloed op (uitgaande van mft, 2x crop):
- vergroting; om dezelfde beeldhoek als bij fullframe te krijgen heb je het halve aantal mm lens nodig
- scherptediepte; f/4 op mft geeft dezelfde bokeh en DoF (c.p.) als f/8 op een fullframe
- signaal-ruisverhouding; iso200 op mft geeft zelfde hoeveelheid ruis (c.p.) als iso800 op fullframe.

Wat er dan nog overblijft is de lichtgevoeligheid. Hoewel een fullframe 4x zoveel licht vangt als als een mft (of eigenlijk een mft 25% van een fullframe), blijft de hoeveelheid licht per oppervlakte gelijk als je verder de instellingen gelijk zet.
Dat van die iso waarden verschil tussen MFT en FF had ik me niet gerealiseerd, dat loopt wel hard op.
Maar tegelijkertijd heb ik wel door dat ik vanwege de kosten en het extra gewicht en grootte van het materiaal niet voor FF wil gaan.
Dan kan ik beter voor een lichtgevoelige lens gaan in MFT of APS-C en daar het geld in stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
DirtyBird schreef op zondag 26 mei 2024 @ 07:59:. Ik had iemand in de groep met een sony rx10iv en zij maakte daar echt fantastische foto's mee. Simpelweg omdat ze haar camera kende en er oog voor had. Die 2 zijn veel meer waard dan je gereedschap.

Tot slot: mijn mooiste herinneringen aan de vakantie zijn van momenten dat ik mn camera niet bij me had, of had weggestopt. Vergeet ook niet te genieten en aanwezig te zijn.
Dat is zeker iets om de gaten te houden ja, goed advies!
Frogmen schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:02:
@Vliegvlug De RX10 IV is zeker een alternatief een vriend van mij is van een Nikon D600 (full frame) overgestapt en is zeer tevreden. Voor hem was compact en gewicht een grote factor in de keuze.
Laatste tijd serieus naar de Sony RX10 mark IV gekeken.
Vorige week had iemand bij mij om de hoek deze te koop, eerst voor €1000 en de volgende ochtend opeens verhoogd naar €1100. Had wel geboden maar iemand anders blijkbaar meer dus dat ging niet door.
Vond het eigenlijk niet erg wat me aangeeft dat mijn hart daar toch niet ligt.

Bij de tweakers reviews kwam ik ook vaak tegen dat het ding accu’s vreet, en deze review specifiek waarbij een camera direct al stuk was en dat de vakhandel aangeeft de niet-consistent AF ‘bekend is’ maakte me er ook niet echt heel warm voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ben momenteel serieus aan het kijken naar een Olympus MFT, vanwege de goede verhalen en schijnbaar uitmuntende WR.

Body
@Tarquin gaf hierboven aan dat E-M1 mark II nu goedkoop te krijgen is omdat mensen dan een genertie Kunnen overslaan bedoelt, maar er zitten toch twee generaties tussen de mark II en het courante model?

Olympus E-M1 mark II —> Olympus E-M1 mark III —> OM-System OM-1 —> OM-System OM-1 mark II

Is met duidelijk of echt de II bedoeld werd maar waarschijnlijk wel want de mark III is tweedehands wel een stuk duurder.
Maar dat zal niet zonder reden zijn ga ik vanuit, dus is de III dan ook niet het overwegen waard… ;)

Tele zoomlens
Een bijpassende zoomlens vinden valt me ook nog wat tegen. Iets met 300mm zoom en lichtsterk lijkt er van Olympus / OM-systeem alleen te zijn in fixed 300 en dat lijkt me niet handig.

Panasonic heeft wel een 300mm zoomlens:
H-FSA100300 Telezoomlens - Lumix G Vario 100-300mm f/4.0-5.6 II POWER OIS
Deze ziet er voor €650 ook goed uit met beeldstabilisatie, Stof- en spatwaterdicht en maar 520g zwaar bij een lengte van 126mm.

Kan je zonder problemen een Panasonic lens op een Olympus gebruiken?

Olympus heeft wel een 400mm zoomlens:
M.Zuiko Digital ED 100-400mm F5.0-6.3 IS
Deze heeft ook beeldstabilisatie, Stof-, spatwater- en vorstbestendig maar is wel meteen €1345.
En ook ruim dubbel zo zwaar 1120gr en flink langer met 206mm.
Kan me haast niet voorstellen dat dit enkel in de 100mm extra zoom zit en de F-waarden lijken ook niet echt beter dus ik zie vast iets over het hoofd.
Is een Olympus/OM-system lens gewoon beter build quality en daarom duurder?
Bottom line; is het het extra geld waard?

Niet-tele zoomlens
Als ik een van bovenstaande zoomlenzen koop heb ik nog wel iets nodig om het bereik onder de 100mm af te dekken maar dat valt niet mee.
Had gehoopt op een zoomlens van groothoek tot 100mm maar die lijkt er niet te zijn.

De M.Zuiko Digitaal ED 14‑150mm F4.0‑5.6 II lijkt nog het meest in de buurt te komen. Kost €700
Wel wat overlap in het zoom bereik maar dat is niet zo erg.
Lengte van 83mm en gewicht van 285g

Voor ongeveer dezelfde prijs heb je ook de M.Zuiko Digitaal ED 12‑45mm F4.0 PRO, wel lichtsterkter en van de PRO lijn, al weet ik niet helemaal wat dat precies inhoud. :)
Wat korter met 70mm en wat lichter met 254g
Maar je mist dan wel het bereik van 45-100mm. (90-200mm na crop) en dat lijkt me toch minder handig als ik zonder de telezoomlens op stap wil.

Panasonic heeft de H-FSA14140E LUMIX G 14-140 mm F3.5-5.6 O.I.S welke ik voor €600 tegenkom.
Is niet alleen goedkoper maar ook wat korter en lichter met 75mm en 265g. Waarschijnlijk vanwege de 10mm minder bereik.
Dus dat is ook een interessante optie als Panasonic tenminste compatibel is met Olympus.

EDIT:
Kom net de M.Zuiko Digital ED 12-100mm F4.0 IS PRO tegen. Geen idee waarom ik die eerder gemist had.
Mooie lens en ook lekker lichtsterk maar wel erg duur, €1400. :/
En ook flink groter en zwaarder, 116,5 mm en 561g
Mijn gevoel zegt dat ik dat geld dan beter in de telezoomlens kan stoppen maar ik kan er naast zitten.

Andere suggesties, voor lenzen of andere dingen, zijn welkom! :D

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 08-06-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ben er zelf ingedoken of Panasonic lenzen op een Olympus body kunnen maar in plaats van een simpel ja/nee-antwoord ga je dan gelijk diep het konijnenhol in. :X

Panasonic lenzen op een Olympus/OM-system body
Blijkbaar zijn er problemen met purple fringing en mogelijk met de weather sealing en updaten van lens firmware staat op deze Reddit pagina
Ook lees ik daar dat er firmware in de Panasonic camera’s zit die afwijkingen in hun lenzen corrigeert waar niet-pana bodies niet mee om kunnen gaan: “That's because instead of using expensive optics to correct for aberrations, they use software profiles in their camera's firmware. Non-Panasonic cameras can not leverage their designs however.”

Ook wordt er aangegeven dat als je een Panasonic lens met IOS gebruikt je moet kiezen om de IOS van de lens te gebruiken of de IBIS van de body, het kan niet beiden tegelijkertijd.

Sync IS en Dual IS
Kwam op die Reddit pagina ook de termen Sync IS en Dual IS tegen dus daar ook in gedoken.
Zijn technieken van Olympus/OM-system blijkbaar.

Sync IS is dat de IS van de lens en de camera met elkaar communiceren en afstemmen om tot een optimale IS situatie te komen, dit werkt alleen als zowel de lens als de camera van Olympus/OM-system is.
Wordt ondersteund door de volgende lezen:Dual IS is wanneer de IS van de lens en de camera wel beide tegelijk werken maar niet met elkaar afstemmen, Ook die werkt alleen als lens en camera van Olympus/OM-system zijn. Dual IS is dus een mindere versie van Sync IS om kosten te besparen.

Betreft alleen deze lens:Info komt uit dit artikel op mu-43.com en staat ook een YouTube filmpje bij van Dual IS in werking:
Olympus 100-400mm f5-6.3 in-depth review

Overpeinzingen
Gezien bovenstaande lijkt me het verstandig om niet aan Panasonic lenzen te beginnen op een Olympus body.

Voor de telezoomlens blijft dan alleen de M.Zuiko Digital ED 100-400mm F5.0-6.3 IS over. Is wel prijzig met €1350 maar waarschijnlijk ook goedkoper tweedehands te vinden.

Voor de niet-telezoomlens zou ik dan voor M.Zuiko Digitaal ED 14‑150mm F4.0‑5.6 II a €700 gaan.
(Die M.Zuiko Digital ED 12-100mm F4.0 IS PRO is natuurlijk wel heel erg mooi, zeker omdat die lichtsterker is en Sync IS heeft maar die is €1399 en mijn budget is niet oneindig helaas. :') )

Is het verstandig om lenzen tweedehands te kopen?
Lijkt mij dat er minder mee mis kan zijn dan camera bodies of vergis ik me daarin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

@Vliegvlug ik zou, als je de keus hebt, inderdaad de lenzen en body van hetzelfde merk houden, maar zo erg als je het schetst is het volgens mij niet hoor.
Ik gebruik een macrolens van olympus op een panasonic body en daar is niks mee aan de hand qua beeldkwaliteit. Fotobewerkingssoftware haalt de lens ook uit de exifdata van de foto en past correctie toe.
Verder heb je geen dual stabilisatie, maar ook dat is niet heel erg. Telelenzen hebben namelijk hun eigen OIS en die is veeel belangrijker dan IBIS op lange afstanden. De samenwerking tussen lens en body is dan in de marge.

Olympus heeft een 75-300mm lens. Die zie ik volgens mij niet terugkomen in je overzicht. Misschien is die alleen nog tweedehands te koop, of je zocht vanaf 100mm aan de wide-kant.
Die 12-100mm f4 van olympus is inderdaad prijzig, maar wordt wel bejubeld (zelf geen ervaring mee). Zou je dus misschien wel in een keer klaar zijn voor het wijdere werk.
Je kunt wellicht ook de 40-150mm f2.8 overwegen i.c.m. een 2x teleconverter van olympus om er een 80-300mm van te maken.
Die lens is volgens mij het beste wat olympus heeft gemaakt. Zoek de reviews maar eens op ;) als je die combineert met de 12-40mm f2.8 (ook wel bekend als 'a bag of primes') ben je helemaal game :) en een stukje armer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
Olympus E-M1 mark II —> Olympus E-M1 mark III —> OM-System OM-1 —> OM-System OM-1 mark II
De E-M1 Mark II en de Mark III verschillen niet zoveel dat het een flinke meerprijs waard is, kijk bv hier voor een vergelijk en zie of dat het extra geld waard is.
Kan je zonder problemen een Panasonic lens op een Olympus gebruiken?
Dat kan zoals je al had gevonden inderdaad. Buiten de features die je eventueel mist (waarvan Sync IS de belangrijkste is), wat ik zelf wel irritant vond is dat de draairichting precies tegenovergesteld is van Olympus/OMS, maar dat is pas hinderlijk als je gaat mixen :P
Puur voor de Sync IS zou ik het niet perse laten, het scheelt hooguit 1 stop (waarbij ik voor een telelens de lens stabi pakte en bij een korte lens de IBIS van Olympus)
en van de PRO lijn, al weet ik niet helemaal wat dat precies inhoud
Het zijn hun high end lenzen dus als je wat optische beters of lichtsterkers zoekt kom je daar al snel op, verder is de bouwkwaliteit vaak wat hoger/minder plastic.

[qoute]Is een Olympus/OM-system lens gewoon beter build quality en daarom duurder?[/quote]

De 100-400 die je noemt heeft Panasonic ook, die is vergelijkbaar kwa kosten (wel een stuk kleiner/lichter, maar het exemplaar dat ik had was vreselijk vervelend in de bediening en om die reden weggedaan, dat schijnt in de update opgelost te zijn, maar zou dat zeker testen).
Als je die Olympus overweegt kan je ook eens naar een ander systeem kijken, de 100-400 is namelijk vrijwel identiek aan de Sigma 100-400 en vrijwel even groot/zwaar daarmee, waar de Sigma aanzienlijk goedkoper is.
Andere suggesties, voor lenzen of andere dingen, zijn welkom
Olympus/OMS heeft nog een 12-200 (ik zie zo in de eerste Google hit ook een occasion). Daarmee creeer je een "superzoom" (of dan bv een RX10 VI niet handiger is laat ik aan jezelf)

Verder heeft Olympus een 14-150 als alternatief voor de Panasonic (zag dat je hem zelf ook gezien had).

Beide Dust/Splashproof.
Lijkt mij dat er minder mee mis kan zijn dan camera bodies of vergis ik me daarin?
Het blijft techniek met software er in, maar ik zou zonder twijfel bij bv CameraNu of Hans Keuzekamp een 2e hands met garantie durven kopen, ook bodies (ooit eens een open box E-M1 II gekocht die er als nieuw uit zag). Wel kijk ik zelf even naar de beschreven staat (hevige gebruikssporen hoeft niet perse slecht te zijn voor de techniek, maar is persoonlijk een no-go). Zie dat Kamera Express tegenwoordig foto's bij hun occasions zet, kan je wellicht ook eens kijken.
Olympus heeft een 75-300mm lens. Die zie ik volgens mij niet terugkomen in je overzicht. Misschien is die alleen nog tweedehands te koop,
De 75-300 is niet WR wat je hele systeem niet WR maakt.
Je kunt wellicht ook de 40-150mm f2.8 overwegen i.c.m. een 2x teleconverter van olympus om er een 80-300mm van te maken.
De 40-150/2.8 is inderdaad een prachtige lens (wel vrij groot en prijzig) en met de 2x TC maak je er er een 80-300 van. Nadeel is dat de 2x TC niet zo fantastisch schijnt te zijn en ook vrij prijzig . De 1.4x is beter, maar je blijft (imho ;)) knoeien met zo'n converter die er op/af moet. Die dingen blijven een compromis.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Vliegvlug schreef op zondag 9 juni 2024 @ 00:20:
Ben er zelf ingedoken of Panasonic lenzen op een Olympus body kunnen maar in plaats van een simpel ja/nee-antwoord ga je dan gelijk diep het konijnenhol in. :X

Het kan, de autofocus werkt, de zoom werkt.
Wat soms niet werkt zijn kleine dingen: Optische beeldstabilisatie in combinatie met de camera. Alleen hebben alle camera's tegenwoordig een bewegende sensor (IBIS) en die is veel effectiever dan lens-stabilisatie. Je ziet ook in de specs dat je van de combinatie maar een hele kleine verbetering krijgt - soms zelfs maar een halve stop, dat gaat echt nergens meer over in vergelijking met de 6 stops die je uit de body krijgt.

En de programmeerbare knoppen hoeven niet perse te werken - Olympus heeft die vaak op zijn pro-lenzen zodat je een extra functieknop erbij hebt. Ik geloof dat Panasonic die Oly-knop pas ondersteunt met zijn laatste camera's.

Dat is het wel zo'n beetje. Ik heb er geen enkel probleem mee om een lens om te wisselen. als dat is wat ik op dat moment nodig heb.
Body
@Tarquin gaf hierboven aan dat E-M1 mark II nu goedkoop te krijgen is omdat mensen dan een genertie Kunnen overslaan bedoelt, maar er zitten toch twee generaties tussen de mark II en het courante model?

Is met duidelijk of echt de II bedoeld werd maar waarschijnlijk wel want de mark III is tweedehands wel een stuk duurder.
Wel degelijk de II (2). De drie is ook aardig aan het zakken naar rond de 800 euro. Heeft een paar kleine extra features en is een tikje sneller. Ook een fijne camera.

De 2 en 3 lijken zo veel op elkaar dat de meeste mensen met een 2 niet zijn overgestapt. De OM-1 is echt een volgende generatie. Daar is inderdaad nu ook een mark-2 van uit, dus is het logisch dat de meeste mensen die nu nog een M1-II hebben wel een reden zien om over te stappen. Dan pak je een upgrade, een generatie en nóg een upgrade.
Zelf weten! Ik vind het prima als iemand anders de nieuwprijs voor mij betaalt!
Lenzen houden ongeveer 70% van hun nieuwwaarde, als richtlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
DirtyBird schreef op zondag 9 juni 2024 @ 07:24:
@Vliegvlug ik zou, als je de keus hebt, inderdaad de lenzen en body van hetzelfde merk houden, maar zo erg als je het schetst is het volgens mij niet hoor.
Ik gebruik een macrolens van olympus op een panasonic body en daar is niks mee aan de hand qua beeldkwaliteit.
Andersom zijn er inderdaad geen problemen met purple fringing omdat de Panasonic body schijnbaar over een groter bereik UV filtert, zie dit artikel
Fotobewerkingssoftware haalt de lens ook uit de exifdata van de foto en past correctie toe.
Verder heb je geen dual stabilisatie, maar ook dat is niet heel erg. Telelenzen hebben namelijk hun eigen OIS en die is veeel belangrijker dan IBIS op lange afstanden. De samenwerking tussen lens en body is dan in de marge.
Dus voor sterke telelenzen kan je dus het best voor de lens OIS kiezen. Goed om te weten. (y)
Olympus heeft een 75-300mm lens. Die zie ik volgens mij niet terugkomen in je overzicht. Misschien is die alleen nog tweedehands te koop, of je zocht vanaf 100mm aan de wide-kant.
Die is zeker nog te koop, de M.Zuiko Digitaal ED 75-300mm F4.8‑6.7 II maar had die bewust niet meegenomen omdat hij geen WR heeft. ;)
Die 12-100mm f4 van olympus is inderdaad prijzig, maar wordt wel bejubeld (zelf geen ervaring mee). Zou je dus misschien wel in een keer klaar zijn voor het wijdere werk.
Zou ik waarschijnlijk aanschaffen als er minder budgetbeperkingen waren. ;)
Die lens is volgens mij het beste wat olympus heeft gemaakt. Zoek de reviews maar eens op ;)
Ah, dat is de M.Zuiko Digital ED 40-150mm F2.8 PRO van €1399.
Had die niet meegenomen vanwege de beperkte maximale brandpuntsafstand.

Was de 1.4 en 2.0 teleconvertors al wel tegengekomen maar verder niet meer naar gekeken omdat ik er vanuit ging dat de beeldkwaliteit daarmee altijd slechter zou worden dan een lens met het aantal mm’s wat je wilt hebben.

Maar mogelijk dat de F2.8 van deze 40-150 lens met een 2x convertor wel een betere F-waarde haalt dat een zoomlens die van zichzelf 300mm haalt.
En dat als je dat belangrijker vind dan andere verslechteringen in beeldkwaliteit door een convertor je dat voor jezelf kan afwegen. Ik weet echter te weinig van converters af om daar een goede keuze in te kunnen maken.

Wanneer ik echter naar de pagina van de M.ZUIKO DIGITAAL 2X TELECONVERTER MC‑20 (€399) ga wordt de 40-150mm F2.8 niet vermeld als compatibel, en worden alleen deze lenzen als compatibel genoemd:Ik weet niet wat deze lenzen wel compatibel maakt en de 40-150mm F2.8 niet maar ze zullen dat vast niet voor niets vermelden.

edit:

@Speedy wees me erop dat de M.Zuiko Digital ED 40-150mm F2.8 PRO wel als compatibel vermeld wordt op de Amerikaanse website van de 2X Teleconverter MC-20. Lijkt dus een fout op de Nederlandse website te zijn

Bij de M.ZUIKO DIGITALE 1,4X TELECONVERTER MC-14 (€319) staan trouwens dezelfde compatibele lenzen als bij de 2,0X aangevuld met de 40-150mm F2.8:Maar dan kom je op 56-210mm uit en met 2x crop op 112-420mm en had net begrepen dat 600mm toch wel nodig om de vogels een beetje goed in beeld te krijgen dus dan moet je eigenlijk starten met een lens van 214mm.
Maar die is er dus niet, het springt meteen naar 400mm bij de compatibel zoomlenzen.
als je die combineert met de 12-40mm f2.8 (ook wel bekend als 'a bag of primes') ben je helemaal game :) en een stukje armer ;)
Die OM SYSTEM M.Zuiko Digital ED 12-40mm F2.8 PRO II van €999 is ook wel erg mooi ja vanwege zij F2.8, erg fijn voor binnen of donkere situaties.
Maar dan mis ik wel het bereik van 40-100mm (80-200mm na crop).

Zie niet hoe ik dat kan afdekken met een derde lens, nog afgezien van de extra kosten.

Dan lijkt me de M.Zuiko Digitaal ED 14‑150mm F4.0‑5.6 II a €700 waar ik eerder al op uitkwam toch het betere compromis.

En zojuist kwam ik ook nog deze M.Zuiko Digitaal ED 12‑200mm F3.5‑6.3 tegen.
Net wat bredere groothoek en meer tele bij vergelijkbare F-waarden dus dan kan ik de 100-400mm sowieso thuis laten als ik niet speciaal voor wildlife op stap ga en dat zal op de vakanties na niet vaak zijn.
Is alleen wel weer €300 meer…
Zo blijf ik het budget maar oprekken! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

@Vliegvlug je gaat altijd tekort komen in het aantal mm's omdat er altijd een kleiner vogeltje verder weg zit. Of je nou 400mm, 600mm of 800mm gaat, je zult altijd net meer willen.
Verder heb je op langere afstanden sneller last van heat haze en andere atmosferische abberaties waar je niks aan kunt doen.
Ik gebruik zelf het meeste mn panaleica 50-200mm en zet er zelden een teleconverter tussen. Ik heb ook de 200mm prime, maar in de praktijk waardeer ik de flexibiliteit van de zoom meer dan de extra stop licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Speedy schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:49:
[...]

De E-M1 Mark II en de Mark III verschillen niet zoveel dat het een flinke meerprijs waard is, kijk bv hier voor een vergelijk en zie of dat het extra geld waard is.
Nuttige link met een goede overview van de verschillen. Lees wel dat dit artikel is gemaakt toen de mk III net uit was en op basis van vasthouden op een pers event dus ga ook nog wat reviews opzoeken van latere datum met wat meer hands-on ervaringen tussen de twee modellen.
Ik ben nogal gevoelig voor feature upgrades dus kan maar beter niet ook nog eens naar de OM-1 gaan kijken. :+
[...]

Dat kan zoals je al had gevonden inderdaad. Buiten de features die je eventueel mist (waarvan Sync IS de belangrijkste is), wat ik zelf wel irritant vond is dat de draairichting precies tegenovergesteld is van Olympus/OMS, maar dat is pas hinderlijk als je gaat mixen :P
Nu je het zegt, dat was ik inderdaad ok tegen gekomen, dat de focus of zoom ring (weet even niet meer welke) de andere kant op draait.
Dat lijkt me echt super verwarrend en niet iets waar ik aan zou kunnen wennen.
Puur voor de Sync IS zou ik het niet perse laten, het scheelt hooguit 1 stop (waarbij ik voor een telelens de lens stabi pakte en bij een korte lens de IBIS van Olympus)
Goed om te weten, dacht dat het verschil groter zou zijn.
[...]

Het zijn hun high end lenzen dus als je wat optische beters of lichtsterkers zoekt kom je daar al snel op, verder is de bouwkwaliteit vaak wat hoger/minder plastic.

[qoute]Is een Olympus/OM-system lens gewoon beter build quality en daarom duurder?[/quote]

De 100-400 die je noemt heeft Panasonic ook, die is vergelijkbaar kwa kosten (wel een stuk kleiner/lichter, maar het exemplaar dat ik had was vreselijk vervelend in de bediening en om die reden weggedaan, dat schijnt in de update opgelost te zijn, maar zou dat zeker testen).
Als je die Olympus overweegt kan je ook eens naar een ander systeem kijken, de 100-400 is namelijk vrijwel identiek aan de Sigma 100-400 en vrijwel even groot/zwaar daarmee, waar de Sigma aanzienlijk goedkoper is.
Ik had zelfs nog op de website van Sigma gekeken omdat ik bij mijn Sony NEX-6 ook een Sigma lens had, die was prima en inderdaad goedkoper, maar kon helemaal niets vinden voor Olympus op de Sigma website. Hetzelfde bij Tamron overigens waar ik ook wel goede verhalen over hoorde als lens maker.

Zal kijken of ik die Olympus Sigma lens dan via Google kan vinden maar blijf het gek vinden dat ze niet te vinden zijn via hun eigen website.
[...]

Olympus/OMS heeft nog een 12-200 (ik zie zo in de eerste Google hit ook een occasion). Daarmee creeer je een "superzoom" (of dan bv een RX10 VI niet handiger is laat ik aan jezelf)

Verder heeft Olympus een 14-150 als alternatief voor de Panasonic (zag dat je hem zelf ook gezien had).

Beide Dust/Splashproof.
Die 12-200mm kwam ik inderdaad ook al tegen. Was nog bezig met een reactie op een eerdere post toen ik ‘m tegenkwam en jouw post nog niet gelezen had.
Goede tip, ook van die occasion.
[...]

Het blijft techniek met software er in, maar ik zou zonder twijfel bij bv CameraNu of Hans Keuzekamp een 2e hands met garantie durven kopen, ook bodies (ooit eens een open box E-M1 II gekocht die er als nieuw uit zag). Wel kijk ik zelf even naar de beschreven staat (hevige gebruikssporen hoeft niet perse slecht te zijn voor de techniek, maar is persoonlijk een no-go). Zie dat Kamera Express tegenwoordig foto's bij hun occasions zet, kan je wellicht ook eens kijken.
De software in 2dehands lenzen maak ik me geen zorgen om, dat zal niet stuk gaan met gebruik ;)

Gaat me inderdaad om de elektronica; AF motoren en IOS (of is dat niet elektronisch?) maar daar zit natuurlijk veel minder elektronica in dan een body vandaar dat het kopen van gebruikte lenzen me veel minder risicovol lijkt dan bij de camera zelf.

Zwaar gehavende apparatuur geeft me zelf inderdaad ook geen goed gevoel.
Foto’s bij de occasions is erg fijn, ga eens bij Kamera Express kijken!
[...]

De 40-150/2.8 is inderdaad een prachtige lens (wel vrij groot en prijzig) en met de 2x TC maak je er er een 80-300 van. Nadeel is dat de 2x TC niet zo fantastisch schijnt te zijn en ook vrij prijzig .
En dus officieel niet ondersteund voor die 40-150 F2,8.
Niet duidelijk waarom dat bij de 2.0X niet zo is maar zal vast een reden voor zijn.

edit:

@Speedy wees me erop dat de M.Zuiko Digital ED 40-150mm F2.8 PRO wel als compatibel vermeld wordt op de Amerikaanse website van de 2X Teleconverter MC-20. Lijkt dus een fout op de Nederlandse website te zijn
De 1.4x is beter, maar je blijft (imho ;)) knoeien met zo'n converter die er op/af moet. Die dingen blijven een compromis.
Oh, kan je de converter niet aan de lens laten zitten dan?
Dat je de converter van de body loskoppelt samen met de lens.
Of moet je echt eerst de lens van de converter halen en dan de converter van de body?
Dat is dan wel veel gedoe inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 09-06-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Tarquin schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:48:
[...]

Wel degelijk de II (2). De drie is ook aardig aan het zakken naar rond de 800 euro. Heeft een paar kleine extra features en is een tikje sneller. Ook een fijne camera.
Ik ga ze beiden eens goed naast elkaar leggen!
De 2 en 3 lijken zo veel op elkaar dat de meeste mensen met een 2 niet zijn overgestapt. De OM-1 is echt een volgende generatie. Daar is inderdaad nu ook een mark-2 van uit, dus is het logisch dat de meeste mensen die nu nog een M1-II hebben wel een reden zien om over te stappen. Dan pak je een upgrade, een generatie en nóg een upgrade.
Snap wel dat je van een E-M1 mk II niet zou overstappen naar een mk III gezien de verschillen die ik tot nu toe heb gelezen.
Voor mij gaat het natuurlijk om starten vanaf nul dus is het makkelijker om het prijsverschil tussen de twee naast het verschil in features te leggen en dan een afweging te maken.
[...]

Zelf weten! Ik vind het prima als iemand anders de nieuwprijs voor mij betaalt!
Dit is blijkbaar je stokpaardje want had je in je vorige post ook al aangegeven. ;)

Denk dat je mijn vraag niet goed gelezen hebt want ik vraag juist naar het kopen van een 2ehands lens en geef aan dat het risico me daarvan veel minder lijkt dan de camera zelf. :)
Maar daar geef je dan helaas geen antwoord op terwijl je daar naar mijn idee juist veel ervaring mee hebt gezien het feit dat je blijkbaar altijd tweedehands camera apparatuur koopt.

Dus hoor graag jouw mening over en ervaringen mee!
Lenzen houden ongeveer 70% van hun nieuwwaarde, als richtlijn.
Kijk, dat is handig om te weten als ik ga zoeken op marktplaats! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Die OM SYSTEM M.Zuiko Digital ED 12-40mm F2.8 PRO II van €999 is ook wel erg mooi ja vanwege zij F2.8, erg fijn voor binnen of donkere situaties.
Fijne lens inderdaad (gebruik hem zelf liever dan de 12-100), maar bedenk of je dit nodig hebt vs budget. Als je veel landschappen doet is het natuurlijk fijn om zo'n lens erbij te hebben, maar als het je om de vogels gaat in CR voldoet voor die paar andere situaties je telefoon waarschijnlijk wel (of je schiet meerdere beelden en maakt in LR een groothoek/panorama). Zelf heb ik de 12-40 in 5% van de gevallen gebruikt volgens LR.
kon helemaal niets vinden voor Olympus op de Sigma website
Dat komt omdat Olympus hem onder eigen naam heeft uitgebracht (de Olympus 100-400 is grotendeels het ontwerp van de Sigma 100-400, zie bv)
En dus officieel niet ondersteund voor die 40-150 F2,8.
Niet duidelijk waarom dat bij de 2.0X niet zo is maar zal vast een reden voor zijn.
Er is ook geen reden. Ik vermoed een fout op de NL site (die toont de 90mm macro ook niet). De US site toont de 40-150 ook expliciet als voorbeeld.
Oh, kan je de converter niet aan de lens laten zitten dan?
Dat je de converter van de body loskoppelt samen met de lens.
Of moet je echt eerst de lens van de converter halen en dan de converter van de body?
Dat is dan wel veel gedoe inderdaad.
Je kan hem op de body/lens uiteraard laten zitten, maar als je op 40-80 of f2.8 wil fotograferen moet hij er af natuurlijk. Als je situaties heb waar je alleen het telebereik nodig hebt dan is het geen groot issue natuurlijk.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
DirtyBird schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:33:
@Vliegvlug je gaat altijd tekort komen in het aantal mm's omdat er altijd een kleiner vogeltje verder weg zit. Of je nou 400mm, 600mm of 800mm gaat, je zult altijd net meer willen.
Dat is wel waar ja maar tegelijkertijd ben ik ook maar één keer in Costa Rica dus dan wil ik liever er achter komen dat de 600 of 800mm waar ik nu voor wil gaan overkill was dan er achter te komen dat ik met 400mm net te kort kom.
Verder heb je op langere afstanden sneller last van heat haze en andere atmosferische abberaties waar je niks aan kunt doen.
Dat is wel minder ja maar de shot helemaal niet kunnen maken ook. ;)
Ik gebruik zelf het meeste mn panaleica 50-200mm en zet er zelden een teleconverter tussen. Ik heb ook de 200mm prime, maar in de praktijk waardeer ik de flexibiliteit van de zoom meer dan de extra stop licht.
Dat gevoel heb ik zelf ook vandaar dat ik nu enkel naar zoomlenzen kijk en niet naar primes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Het hangt er ook van af hoe je je foto's voor je ziet. Ik had zelf in Costa Rica een prachtig moment aan het strand met palmbomen waar 3 setjes ara's in zaten. Ik heb prima foto's gemaakt van de ara's op 200mm, maar het zijn allemaal foto's geworden van ara's.
Achteraf baalde ik dat ik op dat moment de 12-60mm niet op zak had, want daar had ik een veel mooiere foto mee kunnen maken. Niet persé van de ara's zelf, maar wel van de ara's in de bomen aan het strand.
Klinkt misschien wat cryptisch en is wellicht iets waar je zelf al dan niet achter gaat komen, maar meer vergroting geeft betere details, maar niet noodzakelijk betere foto's :)

Edit: als je naar CR gaat heb ik trouwens nog een selling point voor de 40-150mm van olympus, namelijk dat die ook zeer geschikt lijkt te zijn voor macrofotografie. Je spaart daar dus mogelijk ook de aanschaf van nóg een lens mee uit ;)

[ Voor 15% gewijzigd door DirtyBird op 09-06-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Speedy schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:47:
[...]

Fijne lens inderdaad (gebruik hem zelf liever dan de 12-100), maar bedenk of je dit nodig hebt vs budget. Als je veel landschappen doet is het natuurlijk fijn om zo'n lens erbij te hebben, maar als het je om de vogels gaat in CR voldoet voor die paar andere situaties je telefoon waarschijnlijk wel (of je schiet meerdere beelden en maakt in LR een groothoek/panorama). Zelf heb ik de 12-40 in 5% van de gevallen gebruikt volgens LR.
Ben ook niet echt van plan om die M.Zuiko Digital ED 12-40mm F2.8 PRO II te kopen, zeker niet voor deze vakantie.
Misschien op een later moment als ik tegen veel donkere situaties of binnen aan loop.
[...]

Dat komt omdat Olympus hem onder eigen naam heeft uitgebracht (de Olympus 100-400 is grotendeels het ontwerp van de Sigma 100-400, zie bv)
Dat klinkt interessant want iemand in de comments daar zegt dat de Sigma £450 goedkoper is, £1099 vs £649.
Maar daarbij ook: That is a significant increase considering that the lens is weather sealed but not metal, it has only 1 OIS mode instead of two and does not actually support Olympus Sync IS.
Waaruit ik opmaak dat de Sigma niet weather sealed is en dat is wel minder.

In dat linkje naar DPreview dat je geeft zit een link naar de pagina van de Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM | Contemporary
Alleen zie ik daar geen Olympus/Panasonic/Leica tussen zitten.
Dit staat bij “overview”-tabblad:
Corresponding Mount: SIGMA SA-mount, Canon EF mount, Nikon F mount
En dit bij het “specifications”-tabblad:
Mount / Product Barcode: SIGMA SA-mount:00-85126-72956-1 (discontinued), Nikon F mount:00-85126-72955-4 (discontinued), Canon EF mount:00-85126-72954-7 (discontinued)

Wordt blijkbaar ook niet meer gemaakt voor die mounts.

Op de Nederlandse Sigma website staat hij wel als courant voor E-, L- en X-mount.

Maar niets over een mount voor de Olympus, ook via Google kom ik niet verder.
Misschien dat iedereen die lens met een adapter gebruikt?

Wat ook niet helpt met zoeken is dat de Olympus mount niet een 1-letter afkorting heeft zoals de andere merken/systemen en op de OM-system site als “Micro Four Thirds” mount wordt vermeld en bij sommige webshops afgekort wordt tot MFT.
[...]

Er is ook geen reden. Ik vermoed een fout op de NL site (die toont de 90mm macro ook niet). De US site toont de 40-150 ook expliciet als voorbeeld.
Goed gevonden!

Wel slecht van de Nederlandse OM-system website zeg. :|
Moet je blijkbaar zelf de websites van de verschillend landen af gaan om er zeker van te zijn dat wat ze erop zetten wel klopt.
[...]

Je kan hem op de body/lens uiteraard laten zitten, maar als je op 40-80 of f2.8 wil fotograferen moet hij er af natuurlijk. Als je situaties heb waar je alleen het telebereik nodig hebt dan is het geen groot issue natuurlijk.
Ah, op die manier.
Maar dan is er feitelijk toch weinig verschil met het wisselen van twee verschillende lenzen vs het erop zetten of afhalen van een tele-adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
DirtyBird schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:53:
Het hangt er ook van af hoe je je foto's voor je ziet. Ik had zelf in Costa Rica een prachtig moment aan het strand met palmbomen waar 3 setjes ara's in zaten. Ik heb prima foto's gemaakt van de ara's op 200mm, maar het zijn allemaal foto's geworden van ara's.
Achteraf baalde ik dat ik op dat moment de 12-60mm niet op zak had, want daar had ik een veel mooiere foto mee kunnen maken. Niet persé van de ara's zelf, maar wel van de ara's in de bomen aan het strand.
Klinkt misschien wat cryptisch en is wellicht iets waar je zelf al dan niet achter gaat komen, maar meer vergroting geeft betere details, maar niet noodzakelijk betere foto's :)
Nee hoor, ik snap wel wat je bedoelt, dat het niet alleen om de vogels gaat maar ook om de setting waar ze in zitten. Dat ze de bomen en het strand leuk aankleden ;) en daarmee een mooiere foto opleveren.

Ik lees het ook als een advies om vooral niet met enkel een tele of juist groothoek rond te gaan lopen maar op alle situaties voorbereid te zijn en een brede range aan bereik mee te nemen.
Hoewel ik me ook kan voorstellen dat het niet altijd fijn is om met alle apparatuur te slepen.
Edit: als je naar CR gaat heb ik trouwens nog een selling point voor de 40-150mm van olympus, namelijk dat die ook zeer geschikt lijkt te zijn voor macrofotografie. Je spaart daar dus mogelijk ook de aanschaf van nóg een lens mee uit ;)
Ik heb nooit wat met macro fotografie gedaan eigenlijk en trekt me ook niet heel erg.
Het is wel een mooie lens hoor, dat zeker, maar ook de minimale brandpuntsafstand van 40mm is meer iets voor erbij en niet iets wat ik als eerste zou kopen, wil dan eerst een zoomlens die bij 12 of 14mm start en het Tele-bereik in gaat.
En daarna zou ik denk ik eerder de M.Zuiko Digital ED 12-40mm F2.8 PRO II kopen dan de 40-150. Die komt daarna wel, sluit mooi aan ook. Nu het budget nog! :P

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 09-06-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik dacht een goed idee te hebben om geld en gewicht te besparen:
De M.Zuiko Digitaal ED 12‑200mm F3.5‑6.3 combineren met een 1,4X teleconverter. :)

Dan kom je op een 17-280mm lens uit met een bereik van 34-560mm na crop wat waarschijnlijk nog wel te doen is qua vogels schieten.

En anders een 2,0X teleconverter om op 24-400mm (48-800mm) uit te komen maar liever niet omdat die 2,0X blijkbaar merkbaar slechter is dan de 1,4X wat op zich niet heel gek is.

Uiteraard is de 12-200mm lens officieel niet compatibel met beide teleconverters maar hoopte dat er misschien een workaround zou zijn. :D

Het begint al met het feit dat er in de teleconverters een uitstekend plastic lipje zit wat voorkomt dat niet compatible lenzen kunnen worden aangesloten.

Dat lipje is wel weg te snijden of slijpen zodat andere lenzen wel passen maar waar je dan tegenaan loopt is dat de voorste lens van de teleconverters uitsteekt en waarschijnlijk botst tegen het achterste element van de lens die je erop plaatst.
Bij compatibele lenzen liggen de achterste elementen meer naar binnen toe zodat dit niet gebeurt.

Van de 12-200mm weet ik niet hoe het achterste element geplaatst is maar ik vermoed te ver naar achteren om zonder meer op de teleconverter geplaatst te kunnen worden.

De workaround daarvoor is om dan een smart adapter er tussen te plaatsen die de extra ruimte creëert zodat het voorste element van de teleconverter niet het achterste element van de lens die je erop zet raakt.
Die moet je dan trouwens ook iets bijvijlen omdat deze anders weer niet op de teleconverter past, en zo blijf je bezig.

Zie deze thread op mu-43.com waar ik de informatie vandaan heb.

Maar een adapter converteert van de ene naar de andere mount en is dus geen oplossing als je als een micro MFT lens hebt zoals de 12-200 :|

Kortom, leuk idee maar niet praktisch uitvoerbaar helaas.

[Aanvulling]
Tijdens het zoeken naar informatie over de fysieke teleconverters kwam ik tegen dat elke mirrorless Olympus ook een ingebouwde digitale 2X teleconverter heeft:Werkt op de JPEG output en is niet simpelweg een crop van de RAW maar wordt geupsampled naar een jpeg van volledige grootte.
Best een handige feature zo te lezen!
Wel geeft iemand in de commentaren van het laatste artikel aan dat het niet goed werkt bij bewegende objecten. Dus met wildlife waarschijnlijk niet heel geschikt.

[ Voor 17% gewijzigd door Vliegvlug op 09-06-2024 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:19
Vliegvlug schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:56:
[...]

Dat klinkt interessant want iemand in de comments daar zegt dat de Sigma £450 goedkoper is, £1099 vs £649.
Maar daarbij ook: That is a significant increase considering that the lens is weather sealed but not metal, it has only 1 OIS mode instead of two and does not actually support Olympus Sync IS.
Waaruit ik opmaak dat de Sigma niet weather sealed is en dat is wel minder.

In dat linkje naar DPreview dat je geeft zit een link naar de pagina van de Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM | Contemporary
Alleen zie ik daar geen Olympus/Panasonic/Leica tussen zitten.
Dit staat bij “overview”-tabblad:
Corresponding Mount: SIGMA SA-mount, Canon EF mount, Nikon F mount
En dit bij het “specifications”-tabblad:
Mount / Product Barcode: SIGMA SA-mount:00-85126-72956-1 (discontinued), Nikon F mount:00-85126-72955-4 (discontinued), Canon EF mount:00-85126-72954-7 (discontinued)

Wordt blijkbaar ook niet meer gemaakt voor die mounts.

Op de Nederlandse Sigma website staat hij wel als courant voor E-, L- en X-mount.

Maar niets over een mount voor de Olympus, ook via Google kom ik niet verder.
Misschien dat iedereen die lens met een adapter gebruikt?
De Olympus M.Zuiko Digital ED 100-400mm F5.0-6.3 IS is de Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM Contemporary (Canon EF) in een andere behuizing. Optisch zijn ze gelijk (op het achterste lens element na). van die twee heeft de Olympus wel een goede weathersealing.

hetzelfde geldt voor de OM System M.Zuiko Digital ED 150-600mm f/5.0-6.3 IS objectief. Die heeft OM Systems ook overgenomen van Sigma.
Wat ook niet helpt met zoeken is dat de Olympus mount niet een 1-letter afkorting heeft zoals de andere merken/systemen en op de OM-system site als “Micro Four Thirds” mount wordt vermeld en bij sommige webshops afgekort wordt tot MFT.
Je weet dat we hier een mooie https://tweakers.net/pricewatch/ hebben. ;)
Is niet perfect, maar 99% staat er wel in.
Ik dacht een goed idee te hebben om geld en gewicht te besparen:
De M.Zuiko Digitaal ED 12‑200mm F3.5‑6.3 combineren met een 1,4X teleconverter.
Teleconverters zijn sowieso alleen maar bruikbaar op objectieven die optisch heel goed presteren. (Denk aan de Olympus M.Zuiko Digital ED 40-150mm f2.8 Pro of Olympus M.Zuiko Digital ED 300mm f/4.0 IS PRO) Lensafwijkingen worden namelijk ook uitvergroot. Een superzoom als de 12-200 is, ook al zou een teleconverter passen, echt niet goed genoeg daarvoor.
Daarnaast neemt de lichtsterkte af met een teleconverter. 1 stop met een 1,4x en 2 stops met een 2x.
Om die reden zou ik ook al geen teleconverter op een Olympus M.Zuiko Digital ED 100-400mm F5.0-6.3 IS willen zetten

En misschien dat je hier wat aan hebt: YouTube: OM System M.Zuiko Super Telephoto Buyer's Guide – In-Depth Analysis ...

[ Voor 20% gewijzigd door wappiewappie op 09-06-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Dat laatste is dus mijn hele punt! :P
Het is een Canon EF lens dus hoe ga ik die op een Olympus body krijgen zonder adapter?

Ik hoor de hele tijd “het is dezelfde lens maar dan goedkoper in de Sigma variant”, wat dus niet klopt want dan verwacht ik een MFT mount lens terwijl het dus wel een andere lens is op een belangrijk punt!

Dan kan ik ook bij Canon, Nikon, Sony etc gaan kijken welke leuke lenzen ze daar hebben en die met een mount adapter op de Olympus zetten.
Nou, laat ik daar maar niet aan beginnen, niet alleen omdat een adapter me niet handig lijkt maar ook omdat ik al zoveel moeite en tijd nodig had om de Olympus en Panasonic lenzen uitgevogeld te krijgen. Wordt nu al gek van de gedachte dat voor nog meer lenzen te moeten doen :')
Optisch zijn ze gelijk (op het achterste lens element na). van die twee heeft de Olympus wel een goede weathersealing.
Gelukkig valt de Sigma door het ontbreken van weather sealing al af.
hetzelfde geldt voor de OM System M.Zuiko Digital ED 150-600mm f/5.0-6.3 IS objectief. Die heeft OM Systems ook overgenomen van Sigma.
Dat zou goed kunnen, maakt mij niet zoveel uit wie ‘m ontworpen heeft als hij maar op de camera past. ;)
En dat is een belangrijk puntje wat Olympus heeft aangepast tov de Sigma versie.
[...]

Je weet dat we hier een mooie https://tweakers.net/pricewatch/ hebben. ;)
Is niet perfect, maar 99% staat er wel in.
Uiteraard ken ik de pricewatch, maar zie niet hoe dat relevant is in deze context.

Wanneer je daar als merk “Sigma” selecteert in combinatie met mount “micro four thirds” krijg ik 4 lenzen maar geen ervan is een zoomlens wat alleen maar mijn punt versterkt dat het me niet lukte de MFT Sigma zoomlens te vinden die helemaal hetzelfde is als de Olympus 100-400mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
Vliegvlug schreef op zondag 9 juni 2024 @ 19:58:
[...]

Dat laatste is dus mijn hele punt! :P
Het is een Canon EF lens dus hoe ga ik die op een Olympus body krijgen zonder adapter?

Ik hoor de hele tijd “het is dezelfde lens maar dan goedkoper in de Sigma variant”, wat dus niet klopt want dan verwacht ik een MFT mount lens terwijl het dus wel een andere lens is op een belangrijk punt!
Oh, dat bedoel je. Dat is standaard internet gemopper. Mag je negeren.
De Sigma 100-400 past inderdaad niet op een Olympus body.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ben na lang wikken en wegen van plan voor de volgende set te gaan:
  1. Olympus OM-D E-M1 Mark II of III body
  2. Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100mm F/4.0 PRO
  3. Olympus M.Zuiko Digital ED 100-400mm F5.0-6.3 IS
1.
Ben voor de body nog aan het kijken en vergelijken maar neig wel naar de Mark III. :D

2.
Voor de 12-100mm F4 ipv de 12-200mm F3.5-6.3 gegaan omdat de eerste lichtgevoeliger is en bovendien Sync IS ondersteunt.
Die twee punten zijn belangrijker voor me dan de 100mm extra, zeker omdat die laatste lens niet compatibel is met de Olympus teleconverters want dan was het nog een argument geweest een superzoom lens achterwege te kunnen laten.

Denk dat ik voor regulier gebruik met de 100mm (200mm crop) prima uit de voeten kan en daarnaast altijd nog de ingebouwde 2x digitale zoom optie kan gebruiken als het een keer toch niet genoeg is. :)

Deze is inmiddels trouwens al tweedehands aangeschaft! :*)

3.
Eigenlijk de enige optie voor een superzoom.
Mijn idee is deze ook tweedehands te kopen en na de vakantie weer van de hand te doen zonder al teveel verlies, zie me die in Nederland niet echt meer gebruiken. De dieren in Costa Rica zijn wat interessanter dan in Nederland zeg maar. :+

Bovendien kan ik dan globaal binnen mijn beoogde budget van €2000 blijven (of er tenminste niet te ver overheen gaan ;))

Hmmm, misschien is huren van deze lens wel kosteneffectiever bedenk ik me net. Eens uitzoeken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
Mooi setje uitgekomen uiteindelijk, veel plezier ermee (ook in CR ;))

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:49
Goede keuze gemaakt! Ik denk dat je heel blij gaat zijn met de 12-100mm F4!

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Vliegvlug schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:06:Dit is blijkbaar je stokpaardje want had je in je vorige post ook al aangegeven. ;)

Denk dat je mijn vraag niet goed gelezen hebt want ik vraag juist naar het kopen van een 2ehands lens en geef aan dat het risico me daarvan veel minder lijkt dan de camera zelf. :)
Maar daar geef je dan helaas geen antwoord op terwijl je daar naar mijn idee juist veel ervaring mee hebt gezien het feit dat je blijkbaar altijd tweedehands camera apparatuur koopt.

Dus hoor graag jouw mening over en ervaringen mee!
Oh, dat geldt voor zowel camera's als lenzen.
Bij lenzen moet je opletten dat ze krasvrij en schimmelvrij zijn. Schimmel komt bij deze lenzen eigenlijk niet voor tenzij in uitzonderlijke gevallen. Bij vintage lenzen (vorige eeuw) komt dat vaak voor.
Ik zit even te denken... ongeveer 1/3e van mijn lenzen zijn nieuw en een aantal daarvan kwamen uit China toen de importrechten nog geen probleem waren.

Waar let je op bij een lens...
Kijk er doorheen. Je wilt geen stof zien en al helemaal geen wollige haartjes of spinneweb-achtige dingen. Een stofje is te overleven. Spinneweb? laat maar liggen.
Moderne lenzen zijn hier eigenlijk nog te nieuw voor, dit komt eigenlijk niet voor.

Kijk naar de reflectie van de glas-oppervlakken zowel voorkant als achterkant. Je wilt geen krassen zien, geen vlekjes, geen beschadigingen van de coating en geen vingerafdrukken.
Als je iets ziet overleg dan ter plekke of je het schoon mag vegen. Let op: Je weet niet waar stof uit bestaat dus ga niet hard poetsen. Liefst blazen, heel zacht stofjes eraf halen en een beetje 99% alcohol voor vet of vingerafdrukken. Bij vingerafdrukken wil je zeker weten dat ze niet de coating hebben aangetast, dus die moeten wel schoon.

Wat je ook niet wilt zien is een mistachtige waas of een heel patroon van kleine vlekjes.
Dat zie je bij oudere lenzen en het is de olie die verdampt is en op het glas is gecondenseerd. Voor zover ik weet is dat niet te fixen. Laat maar liggen. Is ook iets voor veel oudere lenzen en niet voor moderne.

Dan moet het mechanisme werken.
Probeer de lens en stel een keer dichtbij scherp en een keer veraf.
Maar een foto op A-mode met F22 en met het diafragma wijd open. Beide moeten goed gaan.

Tot slot:
Een paar lenzen zijn een risicofactor omdat er een flexkabel in zit die kapot kan.
Dat is gewoon dat type lens en het gaat met name om zoomlenzen die een flinke telescoop-beweging maken.
Ze geven jarenlang trouwe dienst maar die flexkabel kan na jaren wel eens kapot.
Koop je hem nieuw dan gaat hij echt jaren mee.
Let op bij deze modellen:
- Olympus 14-42 R - deze koop je eigenlijk altijd gebruikt, ik vermijd ze.
- Olympus 14-42 EZ pancake (super leuke lens trouwens)
- Olympus 9-18mm

Deze wil je een keer helemaal in en helemaal uit zoomen. Als de camera dan aangeeft 'check de status van de lens' heb je een kapotte te pakken.

Zo beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@Tarquin Hartelijk dank! Dat zijn super handige tips. (y)

Collega van mij zei dat ik vooral ook even bij de kringloopwinkel moest gaan kijken voor lenzen want had hij laatst een Sigma MFT 20mm 1.4 vandaan gehaald voor 15 euro.
Met jouw tips kan ik dan ook inschatten of het wat is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Zit nu ook te kijken naar wat handige accessoires zijn.
  • Minimaal een extra accu (die zijn echt prijzig zeg!)
  • Een lader waar je twee accu’s in kan opladen leek me handig zodat je in de nacht twee tegelijk kan laden.
  • Lens tasjes voor de twee lenzen
  • Een monopod (want tripod lijkt me te zwaar), maar waarom zijn die dingen maar ~150cm hoog, of is het normaal dat je de camera daarmee niet op ooghoogte hebt.
  • Een flitser, maar welke dan, ze zijn er van goedkoop tot enorm duur
  • uv filters, nog nodig tegenwoordig of enkel om de voorkant van de lenzen te beschermen
  • Kwam van die base plates tegen waarmee je je camera aan je rugzak of broekriem kan vastclippen, lastig in te schatten of dat handig is.
Andere suggesties of must haves?
Ik hoor het graag!

[ Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 10-06-2024 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Mijn tweede accus komen van AliExpress, vaak met een dual USB lader.
Voor de M1 serie moet je letten op "fully decoded" , dan zit er een chip in die met de camera communiceert.

Een Sigma MFT f1.4 lens? Bij de kringloop? Wow... ik heb daar nog nooit iets van MFT gezien! De meeste mensen die iets kwijt willen weten marktplaats wel te vinden.
Er is ook een leuke FB groep, "olympus OM apparatuur vraag&aanbod". Is een aanrader. Zag er net een 40-150 f2.8 Pro op staan voor €850. Goede prijs.

Flitser, monopod en draagclip? Eerst even de camera kopen en kijken hoe het bevalt misschien.
Met de stabilisatie heb je echt heel vaak geen statief nodig.

UV filters ter lensbescherming: Is een hele religieuze discussie over. Ik doe het wel en ik haal ze van het merk KnightX van AliExpress, het type MC HD, die zijn het dunst en hebben de meeste anti-reflectiecoating van dat merk.
K&F Concept maakt ook mooie filters.

Flitser heb ik van Godox. Is een heel uitbreidbaar systeem. Ze hebben flitsers van klein tot groot en alles er tussenin, en met een trigger werken ze ook los - en het is heel betaalbaar.
Een TT-350-O als begin kun je later als 'hairlight' flitser inzetten. Werkt heel goed voor etentjes en gezelschappen. Deze laat je zó in je tas glijden voor-het-geval-dat. Een grotere TT-685 neem je eigenlijk alleen mee als je weet dat je gaat flitsen, maar daar zit wel meer power in.

Ik zou eerst de camera aanschaffen en op verschillende plaatsen kijken naar lenzen, dat is toch het belangrijkst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
Tarquin schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:28:
Er is ook een leuke FB groep, "olympus OM apparatuur vraag&aanbod". Is een aanrader. Zag er net een 40-150 f2.8 Pro op staan voor €850. Goede prijs.
Hier is die nog iets goedkoper: https://www.mpb.com/nl-nl...tal-ed-40-150mm-f-2-8-pro
en met garantie.
Vliegvlug schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:09:
  • Kwam van die base plates tegen waarmee je je camera aan je rugzak of broekriem kan vastclippen, lastig in te schatten of dat handig is.
Bedoel je zo'n Peak Design Capture Clip. Heb ik. Reuzehandig, maar niet voor de grotere camera-lens combinaties.Persoonlijk ligt voor mij de grens op 1,5kg.

[ Voor 36% gewijzigd door wappiewappie op 11-06-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
Ik heb deze flitser, maar moet zeggen dat die goedkoper geweest zijn:
https://www.amazon.nl/MK-...sonic/dp/B01N4HO0SH/?th=1

Redelijk compact en toch nog aardig krachtig.

De vraag is alleen hoe vaak je die echt nodig hebt.

Het gaat vaak toch om fotografie binnen en dan is een 25mm f1.8 of zoiets vaak ook een prima optie.
En nog weer compacter dan die flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
@Vliegvlug er staat een behoorlijk uitgebreide set op FB en marktplaats, is net geplaatst.

https://www.marktplaats.nl/u/gerard-gerritsen/8752024/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Tarquin schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:32:
@Vliegvlug er staat een behoorlijk uitgebreide set op FB en marktplaats, is net geplaatst.

https://www.marktplaats.nl/u/gerard-gerritsen/8752024/
Argh, wat heb je me aangedaan! :+

Zag je post gisteravond en kon me toch niet inhouden (iets met het oprekken van budgetten en zo. ;)), dus toch gezwicht voor die OM-1. Had eerder gelezen dat die toch beter zou zijn voor Wildlife dan de E-M1 Mark III en dat HHHR veel sneller is maar verder niet meer echt naar gekeken, ook vanwege de prijs.
Degene met 2,5K clicks op Marktplaats was al weg dus voor die andere met een kleine 10K gegaan.

Vanavond opgehaald maar had in de middag ook al de E-M1 occasion binnen gekregen die ik al eerder had besteld.
Sta nu dus voor de keuze:
Olympus OM-1 en E-M1 Mark III
OM-1 of de E-M1 Mark III?

Nog niet echt kunnen vergelijken maar zo bij het vasthouden en de knopjes voelen vind ik de afdrukknop van de EM-1 wat lekkerder aanvoelen dan die van de OM-1, het verschil tussen half-press en afdrukken voelt duidelijker. En de beide draaiwielen van de EM-1 voelen veel prettiger aan dan die van de OM-1 die veel minder soepel draaien en meer verzonken liggen. Er bovenop is toch makkelijker bereikbaar.
Verder nog niet echt gekomen met het vergelijken.

Toevallig komend weekend een city trip dus dan dan neem ik de OM-1 mee met de 12-100mm lens
Die E-M1 kan ik nog terugsturen en daar zitten nu nog geen 2,5K clicks op dus die wil ik niet teveel verhogen.

Mijn idee is als ik eerst de OM-1 uitprobeer dat ik dan kortere tijd nodig heb om de E-M1 er naast te proberen om te bepalen welke ik houd. Zit ook €400 verschil tussen plus de E-M1 heeft 1 jaar garantie dus dat is ook iets om mee te nemen. En de hoeveelheid clicks misschien maar ik krijg de indruk dat dat geneuzel in de marge is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
Aantal clicks is niet zo interessant met zo'n klein verschil. Voor je CR reis zit de grootste meerwaarde volgens mij in de bird detection tussen die 2 dus speel daar ook wat mee. Ben wel met je eens dat de bediening van de wieltjes op de oudere modellen fijner was, maar zou niet meer terug willen.

Nog een nadeel bij de OM-1 is dat er geen externe lader bij zit en je bijna verplicht bent die in verhouding belachelijk dure BCX lader te kopen (of met 3rd party producten aan de slag gaat), maar dat heb je vast al ondervonden :+

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Speedy schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:42:
Aantal clicks is niet zo interessant met zo'n klein verschil. Voor je CR reis zit de grootste meerwaarde volgens mij in de bird detection tussen die 2 dus speel daar ook wat mee.
Ben ik zeker van plan ja!

Ben wel met je eens dat de bediening van de wieltjes op de oudere modellen fijner was, maar zou niet meer terug willen.
Wat is voor jou de reden dat je niet meer terug zou willen?
En met terug bedoel je dan de E-M1?

Nog een nadeel bij de OM-1 is dat er geen externe lader bij zit en je bijna verplicht bent die in verhouding belachelijk dure BCX lader te kopen (of met 3rd party producten aan de slag gaat), maar dat heb je vast al ondervonden :+
Ik zag inderdaad dat er bij de E-M1 een losse accu later zit en bij de OM-1 een blokje met een USB-C kabel wat ik minder handig vind.
Had wel gelezen dat die externe lader er alleen als duo lader is maar nog niet naar de prijs gekeken.
Wel gezien dat het verschillende accu's zijn bij de twee modellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
Vliegvlug schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:19:
Wat is voor jou de reden dat je niet meer terug zou willen?
En met terug bedoel je dan de E-M1?
Als amateur is de bird detection (en al het andere wat hij ermee detecteert ;)) het voor mij waard.

OM heeft trouwens net een nieuwe cashback, https://explore.omsystem.com/nl/nl/summer-cashback-promotion

o.a. 200 euro korting op de 100-400

[ Voor 21% gewijzigd door Speedy op 13-06-2024 13:20 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Vliegvlug schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 23:55:
[...]

Argh, wat heb je me aangedaan! :+

Zag je post gisteravond en kon me toch niet inhouden (iets met het oprekken van budgetten en zo. ;)), dus toch gezwicht voor die OM-1.
My evil plan has worked.

Over die OM-1 en die knopjes. De mijne is 100% prima maar ik lees heel af en toe over mensen die klagen over stroeve knopjes op hun exemplaar.
Je kunt hem eventueel vergelijken in een winkel om te zien of het normaal is en jij het gewoon stroef vindt.

De OM-1 is natuurlijk de betere camera. De M1.III kan het ook hoor. Maar vogelherkenning is niet gek in de jungle, en de nieuwste sensor is ook mooi meegenomen.

Leuk zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
wappiewappie schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:06:
[...]

Bedoel je zo'n Peak Design Capture Clip. Heb ik. Reuzehandig, maar niet voor de grotere camera-lens combinaties.Persoonlijk ligt voor mij de grens op 1,5kg.
Die Peak Design clips inderdaad. Goed te horen dat ze handig zijn.

De OM-1 is 600 gram en de 12-100mm lens is 560g dus dat blijft met 1160g nog ruim onder de 1,5Kg. :)

Met de 100-400mm van ruim 1100 gram wordt het wel wat veel ja. ;)

Waarom heb jij daar de grens, idee dat het niet meer goed vast blijft zitten met meer gewicht?

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 14-06-2024 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Die clip zelf kan echt tot 90kg hebben ofzo, alleen met veel gewicht trekt t je rugtasband scheef. Dan zou je ook voldoende contragewicht op je rug moeten hebben of aan de 'overkant' van de clip (dus draag je m links, dan is de overkant rechts etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
Exact wat @DirtyBird zegt. Met een te hoog gewicht zit die niet comfortabel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Vandaag even wat foto's gemaakt met de OM-1 en de M.Zuiko Digital ED 12-100mm F/4.0 PRO.

Moet zeggen dat ik nog heel erg moet wennen aan alle knoppen en waar ik wat kan vinden en activeren.
Ook het toewijzen van eigen knoppen en instellingen ben ik nog niet aan toe gekomen.
De handleiding er wel bij gepakt maar nog niet verder dan pagina 22 gekomen van de 342 dus daar moet ik nog mee verder. :)

Wel een 'scare' vanmiddag:
Het display ging opeens niet meer aan, hij zat op dat moment tegen tegen de body aan met het scherm naar buiten (duh). Terwijl dat daarvoor wel gewoon beeld gaf.

Pas wanneer ik het scherm 90⁰ haaks op de body naar buiten klapte kreeg ik weer beeld erop, maar iets voorbij de 90⁰ richting body en hij ging weer uit.

Elke andere positie deed het wel; dus scherm naast de body naar voren of achteren gericht gaf gewoon beeld.

Had ook niets voor de zoeker sensor naar mijn idee.
Camera even uit gehad en gaan lopen en daarna deed het scherm gelukkig weer normaal.
Maar vind het toch een gek voorval. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Speedy schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:12:
[...]

OM heeft trouwens net een nieuwe cashback, https://explore.omsystem.com/nl/nl/summer-cashback-promotion

o.a. 200 euro korting op de 100-400
Dat is een goede actie zeg!
En ook echt pas sinds gisteren, dank voor het laten weten.
Vanochtend een uitvoering: Olympus M.Zuiko Digital ED 100-400mm F5.0-6.3 IS gekocht voor €1145 na de €200 cashback en met 5 jaar garantie dus geen slechte deal. :*)

Wat ik wel apart vind is dat er geen lenszak bij zit, die kwam wel bijgeleverd bij mijn tweede hands 12-200mm PRO lens.
En er er is er wel degelijk een voor de 200-400mm lens, de LSC-1127 lens case

Wat ik me wel afvraag is of de lens er met die statief mount erop wel in die zak past.
Want elke keer die mount eraf halen is natuurlijk gedoe en waar laat je dat ding dan?
Iemand die ervaring heeft met die LSC-1127 lenszak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Nice, al naar de 40-150 gekeken? De F4 of (nog liever) de F2.8 ?
Die brandpuntsafstand is wat meer allround dan de 100-400.

[ Voor 31% gewijzigd door Tarquin op 14-06-2024 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Tarquin schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:09:
Nice, al naar de 40-150 gekeken? De F4 of (nog liever) de F2.8 ?
Die brandpuntsafstand is wat meer allround dan de 100-400.
Nog niet naar gekeken omdat ik nu eigenlijk alleen met de vakantie rekening heb gehouden met de focus op vogels en andere dieren waarbij veel zoom nodig is.

Gisteren ook nog in de avond in de stad rondgelopen en binnen en dan merk je dat die 12-100 wel wat weinig lichtgevoelig is.
Daarvoor zou de M.Zuiko Digital ED 12-40mm F2.8 PRO II wel beter geschikt zijn lijkt me.
Nu met summer cash back van €200 voor €800 dus ze blijven me wel tempten. :D

Die M.Zuiko Digital ED 40-150mm F2.8 PRO is ook een hele mooie lens maar voor in de stad en binnen te weinig groothoek naar mijn idee,
Die heeft nu al €100 korting volgens de OM website en kost dan €1399 en ga er vanuit dat die €300 summer cash back er dan nog vanaf gaat waarmee die op €1099 komt. Maar die lijkt overal uitverkocht op het moment.

Als set bij elkaar lijken me de 12-40 F2.8 & 40-150 F2.8 me echt ideaal. :*)
Lekker lichtgevoelig en niet zo zwaar.
Dan doe ik de 12-100 en 100-400 na de vakantie van de hand.

Maar wat me wel tegenhoudt is dat die F2.8 lenzen geen IS hebben.
Zeker bij die 12-100mm die ik nu heb die Sync IS heeft, vraag me af of IBIS voor die andere set dan voldoende is.
Gaat de extra lichtgevoeligheid met de 2.8 bijv compenseren voor de Sync IS bij weinig licht.
En bij 100mm zal het licht niet het probleem zijn maar daar mogelijk wel de extra stabilisatie van Sync IS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
f4.0 vs f2.8 is ook maar een stop, geen wondermiddel. En je krijgt minder scherpte diepte wat je waarschijnlijk in foto’s met een groothoek niet wil. Je kan (en zal wel moeten waarschijnlijk ;)) je ISO ook omhoog gooien wat in post proces amper een issue is voor je nu nog die 12-40 haalt.

De 40-150 is overigens gewoon te koop bij OM volgens de site.

Ik kreeg gisteren nog een amabasador code die nog eens 10% extra korting geeft op de OM site; BAMBOUSEK1214. Dat levert icm de cashback leuke resultaten op (-1250 euro op de 150-400 :p)
Misschien nog interessant om je 100-400 te retourneren en zo opnieuw te kopen met 130 euro extra korting.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Vliegvlug schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 08:51:
Als set bij elkaar lijken me de 12-40 F2.8 & 40-150 F2.8 me echt ideaal. :*)
Lekker lichtgevoelig en niet zo zwaar.
Dan doe ik de 12-100 en 100-400 na de vakantie van de hand.
Dat is precies wat ik heb. Ik neem het extra gewicht mee om die extra stop licht te krijgen.
Gisteren ook nog in de avond in de stad rondgelopen en binnen en dan merk je dat die 12-100 wel wat weinig lichtgevoelig is.
Daarvoor zou de M.Zuiko Digital ED 12-40mm F2.8 PRO II wel beter geschikt zijn lijkt me.
Of doe eens gek, houd de F4 set voor het zoomen en koop één of twee vaste lensjes.
De Sigma 56mm f1.4 (of de 30 of de 18).
Of een handmatige lens; Brightin Star doet een 35mm f0.95, er is een 35mm f1.2 en een 17mm f1.4 van TTartisans voor €140. Er is zelfs een f1.4 50mm tilt-shift lens voor tussen de 200-300 euro.
Maar wat me wel tegenhoudt is dat die F2.8 lenzen geen IS hebben.
Zeker bij die 12-100mm die ik nu heb die Sync IS heeft, vraag me af of IBIS voor die andere set dan voldoende is.
Valt wel mee.
De IBIS is 5 assen van beweging. Lens-stabilisatie kan maar 2 assen corrigeren!
Je ziet ook in specs dat met name de combinatie best weinig doet: Een half tot één stopje erbij (volgens de specs) bovenop de IBIS die rustig 6-7 levert.

Bovendien... met f2.8 heb je al een extra stop. Echt licht, geen stabilisatie.

Loop nog eens in de stad, zet je ISO op auto en doe eens wat gekke sluitertijden. Een halve seconde ofzo. En dan thuis eens kijken wat er scherp is.
Met IBIS werkt het zo, eerst ben je verbaasd, dan blij... dan vergeet je dat het er is, en dan vergeet je je hele sluitertijd... want het komt toch altijd goed.
Dat is de beste technologie, waar je niet meer over hoeft te denken :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wappiewappie
Let even op dat stabilisatie en lichtsterkte niet uitwisselbaar zijn.
Een lichtsterkere lens gaat je niet helpen als je een wat grotere scherptediepte nodig hebt.
Stabilisatie gaat je niet helpen als het onderwerp beweegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik was even stil hier maar heb niet stil gezeten. ;)

Heb de OM-1 gehouden en de EM-1 Mark III is terug.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik de laatste eigenlijk niet gebruikt heb enkel even thuis in mijn handen gehad, menu’s bekeken en knopjes gevoeld.
Durfde er eigenlijk ook niet echt mee te gaan fotograferen omdat ze anders mogelijk mogelijk moeilijk gingen doen over het aantal clicks of er per ongeluk toch schade op kwam.

Vind nog wel steeds de draaiwielen van de EM-1 fijner dan die van de OM-1, die laatste liggen verzonken waardoor je ze toch minder makkelijk kan vinden en ze voelen minder fijn aan (grove groeven tegenover kleine groeven) en ze draaien minder soepel.

Maar de OM-1 is toch een nieuwer model met meer features en hopelijk ook langere ondersteuning en door het gebruik de afgelopen tijd begin ik ‘m ook een beetje te kennen.
Dat is nog een lange weg, wat veel mogelijkheden, opties en knopjes heeft dat ding zeg! :*)
Ben ook nog niet veel verder in de handleiding gekomen maar wel filmpjes op YouTube bekeken van verschillende features en tips & tricks

Eén ding waar ik wel slecht aan kan wennen is het in- en uitzoomen met de lenzen.
Ik had al wel gelezen dat Olympus en Panasonic dat precies tegenovergesteld doen maar me niet gerealiseerd dat ik blijkbaar de Panasonic manier gewend ben. :|
Had hiervoor Canon en Sony en die doen het blijkbaar ook op die manier en Olympus is de afwijking.

Merk het ook als ik de genomen foto’s wil terugkijken op de camera en wil inzoomen, ook dat werkt precies omgekeerd!
Wat ik dan wel weer verwarrend vind is dat het groter of kleiner maken van het auto-focus gebied wel werkt zoals ik gewend ben, niet echt consequent van OM System als je het mij vraagt.

Ik ga er vanuit dat het met de tijd wel goedkomt en ik uiteindelijk gewend raak aan het ‘omgekeerd’ in- en uitzoomen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Heb ook nog naar andere lenzen gekeken en dan met name de M.Zuiko Digital ED 40-150mm F2.8 PRO ter vervanging van de 100-400mm om gewicht te sparen en ik verwacht na de vakantie het grote zoombereik toch niet meer echt nodig te hebben.

De M.Zuiko Digital ED 12-40mm F2.8 PRO II ook nog goed naar gekeken maar uiteindelijk besloten die links te laten liggen.
De reden is de M.Zuiko Digital ED 12-100mm F4.0 IS PRO die ik al heb, vind dat een erg fijne lens; veelzijdig en voor korte trips lekker makkelijk dat je maar één lens mee hoeft te nemen, ideaal! Die ga ik niet wegdoen.
Die 12-40 heeft gewoon teveel overlap om de aankoop te rechtvaardigen voor mij.
Zou dan eerder voor de M.Zuiko Digitaal ED 7‑14mm F2.8 PRO gaan denk ik.

Maar voorlopig niet want ik heb al de 40-150mm F2.8 PRO icm de MC-14 Teleconverter 1,4X gekocht! :*)
Wilde daar eigenlijk pas na de zomer naar kijken maar de Zomer Cashback van €300 en de 10% kortingscode van @Speedy (bedankt! _/-\o_ ) voor de OM system webshop hebben me over de streep getrokken!

Kan ik als ik terug ben rustig gaan vergelijken tussen de 100-400 F4 en 40-150 F2.8 want die laatste gaat niet mee op vakantie.
Ik verwacht dat het de 40-150 gaat worden vandaar dat ik daar gelijk de 1,4x TC bij heb gekocht, kan ik die erop zetten voor effectief 56-210 F4 als ik toch meer zoom wil. Denk eigenlijk dat die converter er meeste tijd wel op blijft omdat wisselen voor de 12-100 meer voor de hand ligt vanwege de extra zoom dan voor de lichtgevoeligheid.
Maar we gaan het zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Die OM System webshop is trouwens een draak van een website zeg! :X

Die 10% kortingscode pakte hij eerst niet en uiteindelijk wel, in de zin dat er 10% van het bedrag afging in de winkelwagen maar ging je vervolgens afrekenen dan kreeg in in mijn bankapp alsnog een transactie voor het bedrag zonder de 10% korting voorgeschoteld 8)7

Echt kansloos, heb ik nog nooit gehad zoiets, gelukkig dat ik aan het opletten was. Uiteindelijk pas de 3de keer gelukt ook daadwerkelijk het bedrag inclusief de 10% korting te kunnen afrekenen nadat ik voor de 3e poging naar een andere browser was gewisseld. Ik vermoed iets met cookies wat fout gaat.

Maar ook de webshop zelf klopte qua bedragen niet; ik kocht de LSC-0603 Lenshouder voor de teleconvertor. Alle bedragen worden inclusief BTW getoond maar voor die lenshouder werd er gewoon nog een keer BTW over het getoonde bedrag in rekening gebracht.
Kwam er uiteindelijk achter dat als je op LSC-0603 op hun website zoekt je twee resultaten vind die naar dezelfde productpagina lijken te verwijzen maar bij de ene gaat het wel goed terwijl bij de andere er dubbele BTW wordt gerekend. Heel erg vreemd.

En tenslotte werkte de vakantie promotie die ze afgelopen week hadden ook niet goed. Er waren geselecteerde producten waar je met een code extra korting op kreeg, stond duidelijk bij dat je de code maar 1x per product kon gebruiken dus dat was helder.
Artikel besteld met de code welke netjes toegepast werd, geen punt. Zat ook nog te twijfelen om twee van hun andere aanbiedingen met die code te kopen en dagje later besloten het te doen. Actie was nog actief maar kreeg de melding dat de code niet geldig was… :?

Vanwege de eerdere ervaringen andere browser geprobeerd maar hetzelfde probleem.
Tot ik er uiteindelijk achter kwam dat de code prima werkte wanneer ik niet ingelogd was op hun site. Dan reken ik wel als gast af, maar dat kan niet want zodra je je e-mail opgeeft moet je inloggen en wordt de kortingscode direct gedeactiveerd. |:(
Uiteindelijk met een ander e-mail adres wel kunnen afrekenen als gast met de korting maar wie bedenkt nu dat je de voorwaarde dat je de korting maar 1 keer per actieartikel krijgt gaat afdwingen door hem maar 1x per account toe te staan. Blijkbaar zijn ze technisch niet in staat om te bepalen of een klant hetzefde artikel al eerder heeft gekocht met die korting.

Er is nog flink wat werk aan de winkel voor die OM System webshop dus wees alert als je daar besteld of je wel de juiste prijzen en kortingen krijgt die je zou verwachten!

edit:

Een bestelling annuleren kan ook niet via de webshop, je moet een e-mail sturen want ze zijn telefonisch niet bereikbaar en dan hebben ze 3 werkdagen om te reageren. Dikke kans dat je bestelling tegen die tijd al verzonden is en je dus porto terug moet gaan betalen want terugzenden is op eigen kosten.

Dat je dit soort zaken niet via je account op de website kan regelen is echt niet meer van deze tijd en dat ze niet telefonisch bereikbaar zijn vind ik ook een flink minpunt.
Hoop echt dat ze dit nog gaan verbeteren want de promoties die ze hebben zijn wel interessant.

[ Voor 10% gewijzigd door Vliegvlug op 26-06-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Naast de extra lens heb ik ook alvast wat accessoires aangeschaft. :)OM System: PRF-ZD72 PRO PROTECTION FILTER
72mm filter en past op alle drie de lenzen die ik nu heb: de 12-100MM F4.0 IS, de 40-150mm F2.8 & de 100-400mm F5.0-6.3 IS. 8)
Weet nog niet of ik ‘m steeds ga overzetten of op welke lens hij het best kan.

PGYTECH Beetle Camera Clip
Bij deze clip voor PGY Tech gekozen ipv Peak Design omdat de PD duurder was en deze me ook een stuk makkelijker leek over te zetten van rugzakband naar riem.

PGYTECH Camera Shoulder Trap
Leek me handig om de camera snel te kunnen loskoppelen voor als hij op de clip wordt gezet.
Voor de PGY Tech gegaan ipv de Peak Design omdat deze bolletjes heeft voor het quick release system waar PD schijfjes heeft wat er voor zorgt dat je elke keer goed moet opletten hoe de strap gedraaid zit. Bij deze kan je gewoon de aansluiting draaien en hoef je niet los en weer vast te koppelen als hij toch gedraaid zit.

Grijs leek me wel een mooi kleurtje maar niet gerealiseerd dat het zachte stuk aan de binnenkant van de nek ook dezelfde lichtgrijze kleur heeft dus ik ben bang dat dat erg snel vies gaat worden met zonnebrand en zweet in je nek.

In reviews had ik trouwens gezien dat de plastic uiteinden magnetisch waren zodat je ze aan elkaar kon klikken wanneer de camera er niet aan zit, leek me handig maar helaas hebben die van mij dat niet. :|

Waar ik nu nog voor aan het kijken ben:
  • Statief
    Twijfel tussen een mono- en tripod. De laatste is natuurlijk stabieler maar ook een stuk zwaarder. Zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer.
    Vereiste is wel dat hij Arca-Swiss compatibel is vanwege de baseplate van de clip maar daar is ook lastig op filteren omdat sommige statieven enkel een schroefdraad hebben waar nog een head bij moet en andere een head hebben ingebouwd. Ik heb liever een met een ingebouwde head vanwege de kosten en het extra gewicht van een losse head.

• SD kaart.
    Qua capaciteit zit ik te twijfelen tussen 128GB en 256GB. Laatste is handig want minder kaartjes nodig, maar als die stuk gaat of je verliest ‘m ben je gelijk heel veel foto’s kwijt.
    Ook de snelheid ben ik niet uit. Wel dat het UHS-II wordt want dat wordt door beide sloten van de OM-1 ondersteund. Begreep wel dat de hoogste schrijfsnelheid het beste is voor zaken als continue opnamen, ProCapture en HHHR, maar ook dat je de camera zo kan instellen dat hij automatisch op de snelle kaart wegschrijft als je die functies gebruikt en dat je dan voor de rest een goedkoper langzamer kaartje kan kopen. Maar hoe weet ik nog niet.

Voor het snelle kaartje keek ik eerst naar de SanDisk SDSDXEP-256G-GN4IN 256 GB Extreme PRO v60 met 150MB/s schrijfsnelheid, de 128GB daarvan doet maar 100MB/s trouwens. Maar las toch veel recente negatieve recensies dat de behuizing niet goed aansluit en los gaat of de kaart daardoor te dik is om soepel in het slot te passen.
    De Sony Though M serie las ik wel goede verhalen over, Sony SF-SFM256T SD-geheugenkaart (UHS-II, SD Tough, m serie) 256GB heeft net als de SanDisk 150MB/s schrijfsnelheid, hier heeft de 128GB trouwens ook 150MB/s. De Tough is er ook nog in de G serie met dubbele schrijfsnelheid maar dat is mij echt te veel te duur.

• Extra batterijen en lader.
    Heb minstens 1 extra accu en een externe lader nodig. De OM System SBCX-1 Batterijlader is een mooie set van batterij en duo-lader maar wel erg prijzig (€199) en ook erg groot. Had liever een losse enkele lader of een compactere duo lader gehad. Er zijn allerlei alternatieve merken beschikbaar maar qua accu vertrouw ik dat helemaal niet eigenlijk, qua lader wel meer maar heb geen idee wat nu een goed merk is daarvoor.
Als mensen nog tips of aanbevelingen hebben wat betreft statief, sdkaartjes en accu/lader dan hoor ik het graag.
Of andere must-haves die ik nog over het hoofd zie! :D
Zo kom ik bijvoorbeeld best vaak van die blaaspompjes tegen maar is dat nu echt handig/nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Ik gebruik deze kaartem:
uitvoering: Samsung Pro Plus SD Card (2023) 128GB

Snel zat, goedkoop, dus makkelijk om er veel te kopen.

Goedkoop en mooi statief: https://www.amazon.nl/COM...&pd_rd_i=B0CMHFNGPX&psc=1

Komt erg dichtbij de Ulanzi Coman alleen veel goedkoper.
Net zo licht.

[ Voor 50% gewijzigd door RobbieT op 27-06-2024 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
RobbieT schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 01:10:

Goedkoop en mooi statief: https://www.amazon.nl/COM...&pd_rd_i=B0CMHFNGPX&psc=1

Net zo licht.
ziet er goed uit!
Zie alleen dat de maximale hoogte 158cm is, dat lijkt me erg laag.
Is niet op ooghoogte, ben bang dat ik dan last van mijn rug ga krijgen en alles via het display doen lijkt me ook niet ideaal.

Zie wel dat ze een stukje van de het deel eraf schroeven in de bijbehorende video. Weet jij of daar een langere van is die los te koop is om hoger te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
RobbieT schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 01:10:
Ik gebruik deze kaartem:
uitvoering: Samsung Pro Plus SD Card (2023) 128GB

Snel zat, goedkoop, dus makkelijk om er veel te kopen.
Dat is ook wel een interessant kaartje, 130MB/s write dus niet eens heel veel langzamer dan de 150MB/s van de SanDisk en Sony waar ik naar keek.
€44 voor de 256MB is ook interessant.
Wel veel minder read met 180MB/s.

Kwam ook nog de Uitvoering: Kingston Canvas React Plus V60 256GB tegen.

Met €54 een tientje meer maar wel UHS-II en met 150MB/s write maar vooral door de 280MB/s read wel interessanter dan de Samsung Pro want dat scheelt flink wat tijd met het eraf halen van de foto’s. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
Vliegvlug schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 07:45:
[...]
Zie wel dat ze een stukje van de het deel eraf schroeven in de bijbehorende video. Weet jij of daar een langere van is die los te koop is om hoger te komen?
Niet dat ik weet. Denk dat statieven altijd een compromis tussen gewicht en afmetingen blijft.
Dit is vooral een heel licht statief.

De vraag is ook hoe vaak je echt een statief nodig hebt.

Als je bij weinig licht met extreem lange sluitertijden foto's wil maken of voor de ultra hoge resolutie stacking foto's denk ik, maar voor de rest kan je het meeste uit de hand nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@RobbieT het idee is het statief te gebruiken bij het fotograferen van dieren met de 100-400mm lens.
Zeker helemaal ingezoomd met 800mm kleinbeeld equivalent lijkt me dat lastig alleen uit de hand te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
Vliegvlug schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:34:
@RobbieT het idee is het statief te gebruiken bij het fotograferen van dieren met de 100-400mm lens.
Zeker helemaal ingezoomd met 800mm kleinbeeld equivalent lijkt me dat lastig alleen uit de hand te doen.
Ik heb een Panasonic 100-300mm op een Panasonic G9, die combi heeft dual-IS.
Dus image stabilsation van de lens tegelijk met de IBIS in de body.

Daarmee kan je uit de hand schieten met een beetje oefening.
Met een statief ben je vaak te laat voor vogels en zo.

Om dual IS te hebben is het wel zaak de lens en body van hetzelfde merk te hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door RobbieT op 27-06-2024 19:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Je kunt een monopod overwegen, maar lijkt me al overbodig. Tripod raad ik echt af. Is gewoon dood gewicht in een toch al warm land met drukkend klimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Tarquin schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:36:
[...]

Valt wel mee.
De IBIS is 5 assen van beweging. Lens-stabilisatie kan maar 2 assen corrigeren!
Weet je dat zeker?
Als ik in de OM System webshop bij lenzen op Lens Sync IS filter krijg ik de optie 5-assig waarbij dan o.a. de ED 12-100 F4.0 IS Pro naar voren komt die ik nu heb
Die doet inderdaad IS Sync

Dan kan je ook nog voor 3-axis kiezen waarbij alleen de ED 100-400mm F5.0-6.3 IS die Dual IS icm de camera IBIS ondersteunt.

De 40-150mm F2.8 heeft helemaal geen IS.
Geloof best dat dat voor 150mm nog best goed werkt maar ik heb ook de 1,4x TC erbij gekocht en dan zit je al aan 210mm plus dat die een extra stop kost.

Vraag me dan toch af of de 100-400mm met Dual IS dan niet toch beter is met veel inzoomen plus dat je daarmee sowieso veel verder kan inzoomen.
Maar goed, het is wel een flink gewicht om mee te slepen en verwacht die grote zoom toch niet vaak nodig te hebben wat weer voor de 40-150 pleit. Ook omdat je daarmee weer F2.8 hebt zonder de TC. Hoeveel ik dat echter ga gebruiken is de vraag, zeker omdat ik de 12-100mm sowieso houd vanwege de brede zoomrange en het gemak dat je daarmee vaak maar één lens hoeft mee te nemen.

Keuzes, keuzes, het blijft lastig. :P
Ga eerst ervaring op doen met de 100-400mm en komt daarna de 40-150mm F2.8 aan de beurt ;)
Je ziet ook in specs dat met name de combinatie best weinig doet: Een half tot één stopje erbij (volgens de specs) bovenop de IBIS die rustig 6-7 levert.

Bovendien... met f2.8 heb je al een extra stop. Echt licht, geen stabilisatie.

Loop nog eens in de stad, zet je ISO op auto en doe eens wat gekke sluitertijden. Een halve seconde ofzo. En dan thuis eens kijken wat er scherp is.
Met IBIS werkt het zo, eerst ben je verbaasd, dan blij... dan vergeet je dat het er is, en dan vergeet je je hele sluitertijd... want het komt toch altijd goed.
Dat is de beste technologie, waar je niet meer over hoeft te denken :) .
Goed te horen dat de IBIS van de OM-1 zo goed werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
RobbieT schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 01:10:.

Goedkoop en mooi statief: https://www.amazon.nl/COM...chtgewicht/dp/B0CMHFNGPX/

Net zo licht.
Kwam er in de reviews achter dat dit statief geen Arca-Swiss baseplate ondersteunt, daarvoor moet je de Ulanzi Zero-Y hebben die gelijk weer €300 is.

Snap de relatie tussen Ulanzi en Coman ook niet helemaal, dacht eerst dat die Coman een goedkope kloon van de Ulanzi was maar op de Zero Y staat gewoon ook Coman.
Die Ulanzi website doet me ook erg Ali-Express achtig aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
RobbieT schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:45:
[...]

Ik heb een Panasonic 100-300mm op een Panasonic G9, die combi heeft dual-IS.
Dus image stabilsation van de lens tegelijk met de IBIS in de body.
Is dat alleen tegelijkertijd of ook dat ze de IS op elkaar afstemmen?

De Olympus 100-400mm heeft Dual IS icm de body; ze doen beiden IS maar stemmen dat niet af maar zijn onafhankelijk van elkaar bezig. Kan elkaar ook tegenwerken.

De Olympus 12-100mm heeft Sync IS icm de body; de IS van de lens en de body stemmen met elkaar af om tot de beste IS te komen en werken elkaar dus nooit tegen.
Daarmee kan je uit de hand schieten met een beetje oefening.
Met een statief ben je vaak te laat voor vogels en zo.
[...]
Om dual IS te hebben is het wel zaak de lens en body van hetzelfde merk te hebben.
Heb alle lenzen van OM System/Olympus dus dat komt goed. :)
Wel wennen aan de richting van draaien om te zoomen, de Panasonic manier vind ik fijner eigenlijk! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
DirtyBird schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:27:
Je kunt een monopod overwegen, maar lijkt me al overbodig. Tripod raad ik echt af. Is gewoon dood gewicht in een toch al warm land met drukkend klimaat.
Ik kijk ook primair naar een monopod voor het gewicht maar die 1,1Kg leek me niet al te veel maar je hebt wel gelijk dat het weer extra is wat flink gaat optellen als je daar de hele dag mee loopt.
Monopod is toch lichter en ook wendbaarder met schieten dus kan ik daar beter naar kijken.

Zag dat je sommigen ook als wandelstok kan gebruiken, leek me ook handig en is het gelijk geen gewicht meer op je rug maar juist een hulpstuk.

Nog advies voor een monopod met Arca Swiss die een beetje op ooghoogte kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
Vliegvlug schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:28:
[...]

Kwam er in de reviews achter dat dit statief geen Arca-Swiss baseplate ondersteunt, daarvoor moet je de Ulanzi Zero-Y hebben die gelijk weer €300 is.

Snap de relatie tussen Ulanzi en Coman ook niet helemaal, dacht eerst dat die Coman een goedkope kloon van de Ulanzi was maar op de Zero Y staat gewoon ook Coman.
Die Ulanzi website doet me ook erg Ali-Express achtig aan :P
Die Ulanzi Coman is een samenwerking tussen beide fabrikanten.
Kijk wat reviews en beoordeel dan, je kan altijd nog naar een Peak Design statief kijken maar die zijn aardig aan de prijs in carbon.
Vliegvlug schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:35:
[...]

Is dat alleen tegelijkertijd of ook dat ze de IS op elkaar afstemmen?
De Panasonic stemt voor zover ik weet de IS van beide op elkaar af, zoals Sync IS bij Olympus

[ Voor 14% gewijzigd door RobbieT op 28-06-2024 12:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ben uiteindelijk toch voor een monopod statief gegaan, de Manfrotto XPro 4 van aluminium.

Manfrotto XPRO 4-Section photo monopod, aluminum with Quick power lock - mpmxproa4

XPRO 4-Section photo monopod, aluminum with Quick power lock (extended) - mpmxproa4

Wel de aluminium variant want die kon ik voor €95 vinden en de carbon versie was ruim 2x duurder.
En met 750g vind ik die alu uitvoering ook niet heel zwaar.

Die XPRO 4 Carbon is 100g lichter maar kan tegelijkertijd maar 164,5cm lang worden itt de alu versie die 180cm lang is volledig uitgeschoven.
Dus ook nog eens minder materiaal waardoor die gewichtsbesparing mede gehaald wordt.

Omdat ik geen monopod kon vinden met Acra Swiss koppeling geïnterpreteerd een Neewer GM36 ball head erbij gekocht:
Neewer GM36 ball head
Wel vrij zwaar met 310g maar daar kwam ik pas achter na het kopen

[ Voor 15% gewijzigd door Vliegvlug op 26-07-2024 06:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Vliegvlug schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 00:17:
Ben uiteindelijk toch voor een monopod statief gegaan, de Manfrotto XPro 4 van aluminium.

[Afbeelding: Manfrotto XPRO 4-Section photo monopod, aluminum with Quick power lock - mpmxproa4]

[Afbeelding: XPRO 4-Section photo monopod, aluminum with Quick power lock (extended) - mpmxproa4]

Wel de aluminium variant want die kon ik voor €95 vinden en de carbon versie was ruim 2x duurder.

Die XPRO 4 Carbon is 100g lichter maar kan tegelijkertijd maar 164,5cm lang worden itt de alu versie die 180cm lang is volledig uitgeschoven.
Dus ook nog eens minder materiaal waardoor die gewichtsbesparing mee gehaald wordt.

Omdat ik geen monopod kon vinden met Acra Swiss koppeling geïnterpreteerd een Neewer GM36 ball head erbij gekocht:
[Afbeelding: Neewer GM36 ball head]
Ik heb zelf een keer een tripod meegenomen en dus nooit gebruikt. Ook wel eens een monopod overwogen, maar toch niet gekocht.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Hopelijk laat je achteraf weten hoe het bevallen is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Je gaat lekker los!

Ik heb als monopod een wandelstok bij de Decathlon gehaald en daar een 3/4" schroefdraadje in getapt. Daar kan een klein balhoofd op en daar kan de camera (of de lens) op. Voldoende om het gewicht uit je handen te halen.

Qua stabilisatie: Ja, er zijn een paar bewegingen die een lens gewoon niet kan compenseren, bijvoorbeeld roll. Een sensor kan die beweging wel compenseren maar een lens niet.

Extra accu voor de OM-1:
Heb ik gekocht bij AliExpress inclusief een USB-lader met 2 slots. Erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
DirtyBird schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:02:
[...]

Ik heb zelf een keer een tripod meegenomen en dus nooit gebruikt. Ook wel eens een monopod overwogen, maar toch niet gekocht.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Hopelijk laat je achteraf weten hoe het bevallen is :)
Heb er nog weinig ervaring mee, 2 dagen een paar uurtjes gebruikt pas, maar voor de 100-400mm lens is het wel handig omdat het uit de hand schieten vanwege het extra gewicht en de enorme zoom best lastig is.
En ook als je hetgeen je wilt fotograferen eindelijk in beeld hebt je kleinere bewegingen kan maken en als je even niet door de zoeker wilt kijken maar direct met je ogen voor een bredere blik dan kan je de camera redelijk op het punt gericht houden, iets wat me zonder monopod niet lukt en dan moet je weer gaan zoeken tot je op de juiste plek zit met je camera.

Voor de 12-100mm lens is het eigenlijk niet nodig heb ik tot nu toe het gevoel.
Denk dat het wel een beetje kan uitmaken als je met weinig licht en om de iso acceptabel te houden op een lage sluitertijd wilt fotograferen, dan maakt de extra stabiliteit misschien net het verschil maar heb nog te weinig ervaring met die situatie om daar wat zinnigs over te zeggen.

Waar ik al wel tegenaan ben gelopen is dat ik de camera niet helemaal naar portrait stand kon kantelen in de uitsparing van de ball head die daarvoor bedoelt is.
Dan komt de libelle tegen de rand van de bovenkant van de monopod aan, want die is namelijk iets van 5mm breder dan de ball head zelf.
Eerst maar opgelost door het statief te kantelen wat verre van ideaal is, tot ik me bedacht dat ik de camera ook zijwaarts op de aansluiting van de ball head kan schuiven ipv haaks op de camera.
Dan steekt er niets uit en kan de camera wel helemaal 90° naar portrait gedraaid worden. :)

Zit de vastdraai knop wel naar voren ipv opzij maar itt wat ik eerst dacht zit hij gelukkig niet in de weg om goed door de zoeker te kunnen kijken.

Het bevestigingsysteem om de Arca plate op de ball head vast te zetten werkt op zich wel als de boel eenmaal vast zit maar het erop zetten vind ik toch wat minder handig dan het vast klikken in de PGYtech beetle camera clip.
Dat laatste kan je met een beetje handigheid met één hand doen.
Op de ball head is het erin schuiven wat nog wel met een hand te doen is maar dan moet je daarna nog de knop aandraaien om de boel echt vast te zetten.
Dat moet echt met twee handen, ik pak nu met links het statief en de camera samen vast om met rechts dan de knop aan te draaien die de plate op de ball head vast zet. (De PGYtech plate past overigens prima in de sleuf van de ball head)

Dan met de linker hand tegelijk vastpakken van statief en camera is wel een beetje tricky, als je er bewust mee bezig bent gaat het prima maar één keer was ik gehaast en stond instabiel en schoof de camera uit de sleuf voordat ik ‘m vast kon zetten. :X.
Gelukkig kon ik ‘m snel met mijn rechter hand opvangen en is er niets gebeurd maar was wel even schrikken!
Sowieso heb ik de camera ook altijd nog aan de neck strap vast zitten, ook als ik de camera clip gebruik trouwens, en zou de camera dus nooit op de grond gevallen zijn maar hij had wel hard tegen het statief kunnen aan komen.
Moet er dus wel erop letten dat ik dat vastzetten bewust doe.

Heb de linker kant van de neck strap trouwens op de PGYtech arca plate vastgezet met zo’n bevestigingsballetje en dat zit gelukkig niet in de weg met het plaatsen van de plate in de camera clip en de ball head. Moet er alleen wel voor zorgen dat ik de plate in de bevestiging schuift met de kant waar het balletje niet zit naar voren. Voor de clip kan dat maar op 1 manier maar voor de ball head moet dat dus altijd van links naar rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Wilde er niet later achter komen dat het toch handig was om zo’n monopod te hebben. :)
Ik heb als monopod een wandelstok bij de Decathlon gehaald en daar een 3/4" schroefdraadje in getapt. Daar kan een klein balhoofd op en daar kan de camera (of de lens) op. Voldoende om het gewicht uit je handen te halen.
Daar heb ik niet aan gedacht eerlijk gezegd en zou het ook niet echt vertrouwen als ik dat zelf ga zitten fröbelen, dat het toch niet vast genoeg zit en de camera eraf valt.
Die Manfrotto kan 20Kg aan, de Neewer ball head 15Kg, dan zit ik in elk geval safe en gemoedsrust is ook belangrijk.
Qua stabilisatie: Ja, er zijn een paar bewegingen die een lens gewoon niet kan compenseren, bijvoorbeeld roll. Een sensor kan die beweging wel compenseren maar een lens niet.
Dan zou alleen IBIS met de 100-400mm lens dus het beste zijn. Ga ik daar eens mee testen.
Extra accu voor de OM-1:
Heb ik gekocht bij AliExpress inclusief een USB-lader met 2 slots. Erg handig.
Ben gegaan voor de officiële BCX-1 duo lader van OM System lader met extra accu erbij, de SBCX-1 set.

Dacht eigenlijk dat een duo lader wat overdreven was met maar 2 accu’s aangezien je er één in de camera en één in de camera zou kunnen laden maar dat bleek toch niet het geval. :/

Snap nu wel dat ze enkel een duo lader verkopen.
Ging er onterecht vanuit dat de BCX-1 een eigen voeding zou hebben maar daarvoor moet je het voedingsblokje gebruiken dat bij de camera zit.
Vind het wel een gemiste kans van OM System dat ze in die lader niet een eigen voeding hebben gezet, zeker aangezien dat ding €120 kost. :X

Had naar mijn idee prima gepast, het voedingsblokje is niet zo groot:
OM Sytem BCX-1 duo lader
Was ook veel handiger geweest dan de kabelbrei die het nu oplevert en had je een eventuele 3de accu nog gewoon in de camera kunnen opladen of het voedingsblokje gewoon thuis laten.
Die duo lader is al groot genoeg op zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Om alle spullen mee te kunnen nemen heb ik de LowePro Whistler Backpack 350 AW II fotorugzak gekocht:

LowePro Whistler Backpack 350 AW II

LowePro Whistler Backpack 350 AW II

Had naar verschillende fotorugzakken gekeken en er nog niet helemaal uit eigenlijk maar toen deze voorbij kwam in een super aanbieding voor €159 ben ik daar voor gegaan! :*)

Is ook precies de grootte die je bij KLM aan boord mee mag nemen als handbagage dus dat was helemaal mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Wat betreft je protection filter; als je lenzen een zonnekap hebben zou ik die gebruiken en het filter weglaten.
Als een van je lenzen geen zonnekap heeft, dan daar het filter op.
Ik weet niet of het een kwalitatief goed filter is, maar je lenzen zijn wel goed en een stuk glas ervoor kan dat hooguit niet minder maken, maar realistisch gezien lever je toch wat beeldkwaliteit in. Ik gebruik ze in ieder geval nooit en vertrouw op de zonnekap om het frontelement te beschermen.

Edit: uit nieuwsgierigheid....ben je al een beetje met je camera op pad geweest om eea in de vingers te krijgen?

[ Voor 10% gewijzigd door DirtyBird op 31-07-2024 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Mijn voorste draaiwieltje zit opeens vanuit het niets vast. :'(

Alleen met veel kracht schiet hij nog een nokje door

Is blijkbaar een probleem wat vaker voorkomt bij de OM-1, bijvoorbeeld dit topic: https://www.dpreview.com/forums/thread/4756880

Heb net zoals daar gezegd wordt dat het wieltje nog wel iets wat makkelijker wil draaien al ik 'm wat naar boven die maar zeker niet zo soepel als het normaal ging.

Een hele nieuwe bovenplaat als oplossing lijkt me geen kleine reparatie

Uiteraard net het enige van mijn nieuwe spulletjes zonder garantie :|

Is wel enorm balen dit, gelukkig kan ik de functie van het wiel wel met andere knoppen overnemen maar is toch een stuk minder handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
DirtyBird schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:54:
Wat betreft je protection filter; als je lenzen een zonnekap hebben zou ik die gebruiken en het filter weglaten.
Ik weet niet of het een kwalitatief goed filter is, maar je lenzen zijn wel goed en een stuk glas ervoor kan dat hooguit niet minder maken, maar realistisch gezien lever je toch wat beeldkwaliteit in. Ik gebruik ze in ieder geval nooit en vertrouw op de zonnekap om het frontelement te beschermen.
Edit: uit nieuwsgierigheid....ben je al een beetje met je camera op pad geweest om eea in de vingers te krijgen?
Was is wel van plan maar is maar heel weinig van terecht gekomen. Ben inmiddels al in Costa Rica, dus wordt ervaring opdoen hier ter plaatse. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 14:53
Vliegvlug schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 00:17:

[Afbeelding: Manfrotto XPRO 4-Section photo monopod, aluminum with Quick power lock - mpmxproa4]

[Afbeelding: XPRO 4-Section photo monopod, aluminum with Quick power lock (extended) - mpmxproa4]

Dus ook nog eens minder materiaal waardoor die gewichtsbesparing mede gehaald wordt.

[Afbeelding: Neewer GM36 ball head]
Fraai zo'n monopod. Heb er ook wel eens aan gedacht maar ben zelf destijds voor een normale tripod gegaan, toch net wat makkelijker in gebruik en nauwelijks zwaarder (heb de Sirui t-25x , 800 gram, wel iets duurder (carbon) maar voor zover ik kon vinden een van de lichtste en meest compacte volwaardige statieven op de markt, en reeds voorzien van een balhoofd (zat erbij). De alu variant is 900 gram en kost inclusief balhoofd ook maar 99 euro zie ik. Maar goed, die kunnen niet zo hoog als jij nu met deze monopod haalt. Uiteindelijk overgestapt van SLR naar compact, en nu ligt mijn statief ook meer te verstoffen dan dat het nog in gebruik is... Wat ik nu vaak doe is een van mijn wandelstokken als monopod gebruiken (zit statief-schroefdraad verstopt onder een klepje bovenop het handvat!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Vliegvlug schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 00:58:
Mijn voorste draaiwieltje zit opeens vanuit het niets vast. :'(

Alleen met veel kracht schiet hij nog een nokje door

Is blijkbaar een probleem wat vaker voorkomt bij de OM-1, bijvoorbeeld dit topic: https://www.dpreview.com/forums/thread/4756880

Heb net zoals daar gezegd wordt dat het wieltje nog wel iets wat makkelijker wil draaien al ik 'm wat naar boven die maar zeker niet zo soepel als het normaal ging.

Een hele nieuwe bovenplaat als oplossing lijkt me geen kleine reparatie

Uiteraard net het enige van mijn nieuwe spulletjes zonder garantie :|

Is wel enorm balen dit, gelukkig kan ik de functie van het wiel wel met andere knoppen overnemen maar is toch een stuk minder handig.
Nog even laten weten hoe dit afgelopen is.
Heb aan degene van wie ik de camera heb overgenomen op Marktplaats gevraagd of hij de aankoopbon nog had. Dat was gelukkig het geval alleen bleek de camera 2 jaar en 3 maanden oud te zijn, en OM System geeft standaard 2 jaar garantie :|

Maar het kwam uiteindelijk toch goed want als je de camera registreert op hun website met de aankoopfactuur wordt je garantie met 6 maanden verlengd! *O*
Kon hem dus onder garantie insturen (y)

Was nog wel even bang dat ze moeilijk zouden doen omdat de factuur op een andere naam en adres staat dan dat van mij en bij sommige bedrijven is de garantie niet overdraagbaar maar ze deden gelukkig niet moeilijk en kreeg de camera kosteloos gerepareerd terug uit Portugal :)

Dus erg blij met de service van OM System.

Omdat ik had gelezen dat het probleem met het wieltje bij sommige mensen weer terug komt heb ik ook een voucher voor 5 jaar verlengde garantie erbij gekocht.
Deze bleek ik echter niet te kunnen toepassen op mijn camera, wel op de lenzen die ik nieuw had gekocht. Waarschijnlijk omdat je de verlengde garantie alleen kan toepassen als de reguliere 2 jaar nog niet voorbij is en niet in de 6 maanden extra garantie die je krijgt bij het online registreren.
Contact gezocht met support en die hebben het uiteindelijk geregeld en mijn camera heeft nu nog 2,5 jaar garantie! :*)

Ben erg positief over de support van OM System na deze ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Vliegvlug schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:46:
Om alle spullen mee te kunnen nemen heb ik de LowePro Whistler Backpack 350 AW II fotorugzak gekocht:

[Afbeelding: LowePro Whistler Backpack 350 AW II]

[Afbeelding: LowePro Whistler Backpack 350 AW II]

Had naar verschillende fotorugzakken gekeken en er nog niet helemaal uit eigenlijk maar toen deze voorbij kwam in een super aanbieding voor €159 ben ik daar voor gegaan! :*)

Is ook precies de grootte die je bij KLM aan boord mee mag nemen als handbagage dus dat was helemaal mooi.
Na 3 weken Costa Rica kan ik het volgende zeggen over deze rugzak: mooi ding en erg handig in het vliegtuig dat alles bij elkaar zit en erg goed beschermd is vanwege de versterkte zijwanden en zacht interieur wat je ook nog eens naar believen kan inrichten. d:)b

Over het gebruik van de rugzak in Costa Rica zelf kan ik kort zijn: niet gebruikt want te groot en vooral te zwaar!
De rugzak zelf weegt leeg al 2.65 kg.

Heb in plaats daarvan enkel gebruik gemaakt van mijn tig jaar oude North Face Vault rugzak, lekker licht en flexibel.
De camera met de ene lens erop op hangend aan de band middels de PGYtech clip en de andere lens in de hoes in de rugzak. Andere hoes ook mee voor het wisselen. Ging prima!

Enige waar ik een keer tegenaan liep was dat ik opeens wazige foto’s kreeg toen ik wisselde naar de 100-400mm lens vanuit mijn rugzak.
Bleek te komen doordat de lens naast een koude drinkfles die uit de koelkast kwam had gezeten en daardoor flink was afgekoeld. Zodra ik deze in de warme buitenlucht bracht sloeg er condens neer op de binnenkant van de lens :X
Daar gingen mijn foto’s van de voorbij vliegende gieren ;w
Maar wel geleerd dat niet meer te doen en zou met die LowePro Whistler niet gebeurd zijn met die losse vakjes maar dat is het extra gewicht meeslepen natuurlijk niet waard.

Bottom line; prima rugzak voor het transporten en daarbij beschermen van je spullen van A naar B met een voertuig maar om mee te wandelen is overkill.
Deze rugzak is natuurlijk ook ontworpen om te gebruiken op de ski’s en dan is het wel zinnig dat hij zo stevig is voor wanneer je valt.

En voor thuis is het een mooie plek om de foto apparatuur op één plek bij elkaar te houden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
DirtyBird schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:54:
Ben toch blij dat ik dat PRF-ZD72 Pro protection filter heb gekocht en op mijn 12-100 F4.0 IS PRO heb gezet!
Op de een of andere manier kwam er toch af en toe vlekken en smeren op het filter en het voelde dan een stuk prettiger om het filter met een microvezeldoek en soms wat cleaner schoon te maken dan het voorste lenselement zelf te moeten gaan poetsen.

En tijdens de trip op zee voor het spotten van walvissen, dolfijnen en schildpadden was het filter echt onmisbaar.
Zeker als zo’n boot full speed naar de volgende plek gaat waar wat gezien is komen er onherroepelijk zoute waterdruppels op je lens van de boeggolven, welke door de warmte en de vaarwind snel opdrogen en dan zoutvlekken achter laten.
Ik was dus steeds aan het poetsen om dat voor te zijn en dat wil je niet op de lens zelf doen.

Het zal ongetwijfeld wat IQ hebben gekost maar denk tegelijkertijd niet dat ik dat echt zou hebben gemerkt of dat het opweegt tegen risico van schade op de lens zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Toen ik mn eerste camera en lenzen kocht was ik extreem zuinig ermee; elke keer lensdop erop en eraf, terug in de schoudertas etc.
Inmiddels heb ik gemerkt dat die lenzen en camera's best wat kunnen hebben en dat het de hassle van zuinigheid niet altijd waard is als het ten koste gaat van (goede) foto's nemen. Het is uiteindelijk gewoon een gebruiksvoorwerp wat mij betreft.
Neemt niet weg dat ik zuinig ben op de spullen, maar ik laat de zuinigheid geen irritatiepunt worden. Als dat voor jou niet zo is dan prima natuurlijk, maar als je merkt dat het gedoe wordt zou ik het echt loslaten ten behoeve van het plezier en de uiteindelijke foto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@DirtyBird ik snap wat je bedoelt hoor. In het begin was ik ook van plan de lensdop er elke keer op terug te doen maar daar ben ik na 2 dagen al mee gestopt want teveel gedoe. En er zit toch al een glasfilter op! :P
Maar zonder gekheid, voor mij is de camera ook een middel en niet het doel, dat zijn de foto’s inderdaad.

Ik doe de lensdop er nu alleen op als de camera terug in de tas gaat en voor de rest zit hij in mijn broekzak.

Dat beschermfilter is juist voor mij gemoedsrust, vind het niet fijn om het idee te hebben dat het glas van de lens zelf elk moment vies kan worden want op vakantie heb je nooit echt schone handen met zweet en vet van zonnebrand en dergelijke. Het poetsdoekje neemt dat toch op want het is ondoenlijk een schone en een vieze kant aan te houden.

Door dat filter kan ik dat loslaten, want ik poets het filter en niet de lens zelf en hoef de apparatuur dus niet als met zijden handschoenen te behandelen en kan dan juist zonder irritatie fotograferen.
En daarbij ben toch niet goed genoeg dat de beeldkwaliteit dusdanig wordt beïnvloed door het filter dat het uitmaakt want het effect van mij amateuristisch techniek en niet de optimale instellingen kiezen voor de situatie zal een veel grotere invloed op de IQ hebben. :')

Tegen de tijd dat dat niet meer zo is zal het pas lonen dat filter te verwijderen vermoed ik. :)
Pagina: 1