USB bluetooth adapter voor Linux

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-05 15:21
Ik zoek een usb bluetooth adapter voor Linux, bij voorkeur voor Linux Mint.

Ik wil er mee verbinden met o.a. een JBL Go speakertje en een Sony WH-1000XM3 koptelefoon.

Ik heb nu een via Aliexpress gekochte bluetooth adapter die perfect werkt met Windows 10, maar niet met Linux Mint. Deze adapter heeft als modelnummer CSR8510 A10. Fabrikant info is niet beschikbaar.

Beste antwoord (via Uruk-Hai op 26-05-2024 20:22)

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 20:28:
De dongle van Asus is binnen, maar die geeft met Manjaro en Mint helaas precies hetzelfde resultaat :(
Heb je ook geprobeerd met andere USB poorten, en/of een andere computer met Linux?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-05 20:19
Zou geen probleem moeten zijn met die controller. Heb je de stappen in deze thread al is doorlopen? https://forums.linuxmint....?f=225&t=350117&p=2021816

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik wil geen "stappen doorlopen".

Ik wil gewoon een adapter die het met Linux gewoon direct goed doet, net als met Windows.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:22
Gebruik dan Windows? Want gewoon een adapter die werkt met Linux is naar mijn ervaring een utopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Vreemd, ik heb precies die usb dongle, en die werkt al jaren probleemloos met Linux.
lsusb -v
Bus 001 Device 003: ID 0a12:0001 Cambridge Silicon Radio, Ltd Bluetooth Dongle (HCI mode)
Device Descriptor:
bLength 18
bDescriptorType 1
bcdUSB 2.00
bDeviceClass 224 Wireless
bDeviceSubClass 1 Radio Frequency
bDeviceProtocol 1 Bluetooth
bMaxPacketSize0 64
idVendor 0x0a12 Cambridge Silicon Radio, Ltd
idProduct 0x0001 Bluetooth Dongle (HCI mode)
bcdDevice 88.91
iManufacturer 0
iProduct 2 CSR8510 A10
iSerial 0
bNumConfigurations 1
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Soldaatje schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:42:
Vreemd, ik heb precies die usb dongle, en die werkt al jaren probleemloos met Linux.
Welke Linux distributie gebruik jij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Monkeybrains schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:31:
Gebruik dan Windows? Want gewoon een adapter die werkt met Linux is naar mijn ervaring een utopie.
Is na oktober 2025 geen optie meer voor mij. Mijn pc is niet compatible met Windows 11, maar ik wil hem na die tijd nog wel zolang mogelijk kunnen blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:05:
[...]

Welke Linux distributie gebruik jij dan?
Ik gebruik nu Arch Linux.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRZhieknhAEvSS4kcoKdkJHqYGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SxDFuJkCf8V7759CqwdG8lHc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Arch? Ik zal hem dan eens proberen met Manjaro.

Update:
Ik zit nu in een live sessie van Manjaro Gnome (volledige versie), maar er is een probleem.
Manjaro ziet wel het verschil tussen de usb bluetooth dongle verwijderd en ingeplugd, maar na het inpluggen lukt inschakelen niet via het instellingen venster:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFiMNZ4YTvwlCy5a_1zVBK-UC6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A68Bypm7vlwDUfPABDSadNFA.png?f=fotoalbum_large

Dat is dan alweer een beter resultaat dan met Linux Mint, want de bluetooth software van Linux Mint crasht door deze dongle.

Maar goed, zo kom ik tot de conclusie dat ik van bluetooth geen hoge verwachtingen moet hebben met Linux.

[ Voor 107% gewijzigd door Uruk-Hai op 22-05-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Dat is inderdaad precies mijn usb bluetooth dongle.

Welke kernel versie gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:08:
[...]

Dat is inderdaad precies mijn usb bluetooth dongle.

Welke kernel versie gebruik jij?
Ik draai nu: 6.9.1-arch1-1
Heb net geprobeerd, in KDE te koppelen met Sony WH1000-XM4, dat gaat goed, er komt geluid uit.
Ik kan me niet herinneren dat ik er ooit problemen mee gehad heb, toch zijn er meer mensen met problemen met die dongle:
The device ID 0a12:0001 Cambridge Silicon Radio, Ltd Bluetooth Dongle (HCI mode) has a regression bug, and currently only works in the kernel version 5.17 and < 6.0. For more information, see Kernel Bug 60824.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
De nieuwste Linux Mint komt met kernel versie 5.15 en die is helaas niet te upgraden naar een nieuwere versie in een Linux live iso sessie.

Deze dongle schijnt wel feilloos met Linux te werken:
https://www.amazon.com/dp/B08MWRC4BG?th=1

Maar voorlopig houd ik het bij een aantekening over kernel updaten naar de nieuwste versie en pas daarna de bluetooth manager starten en bluetooth te enablen.

[ Voor 66% gewijzigd door Uruk-Hai op 22-05-2024 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goozer
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Bij mij werkt de bovengenoemde csr8510 ook alleen in Manjaro en niet in Mint.

Maarrr ik heb ook een bluetooth adapter met een RTL8761B chipset en die werkt (bij mij) out of the box zowel in Manaro als in Mint. Helaas werkt de link in Aliexpress niet meer maar misschien helpt de chipset je in je zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
uitvoering: ASUS USB-BT500

Ik heb deze al een tijdje op mijn lijstje staan. De Sint en kerstman kozen afgelopen jaar echter weer iets anders :)

Zou met Linux goed moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik heb zojuist zowel deze als deze via Amazon.nl besteld.

Ik laat het jullie weten als ik ze binnen heb en getest heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05 14:02

Thomg

Aww yiss

Uruk-Hai schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:13:
Arch? Ik zal hem dan eens proberen met Manjaro.

Update:
Ik zit nu in een live sessie van Manjaro Gnome (volledige versie), maar er is een probleem.
Manjaro ziet wel het verschil tussen de usb bluetooth dongle verwijderd en ingeplugd, maar na het inpluggen lukt inschakelen niet via het instellingen venster:

[Afbeelding]

Dat is dan alweer een beter resultaat dan met Linux Mint, want de bluetooth software van Linux Mint crasht door deze dongle.

Maar goed, zo kom ik tot de conclusie dat ik van bluetooth geen hoge verwachtingen moet hebben met Linux.
Hmm, ik had ook gezeik. Bleek dat de bluetooth service standaard niet aan stond. Doe eens
code:
1
sudo systemctl enable --now bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edy
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-05-2024

Edy

Zelf een TP-Link UB500 Nano in gebruik - plug and play in Ubuntu 23.10; feilloos met een Sony headset en Xbox controller.

Zie https://www.amazon.nl/TP-...&pd_rd_i=B098K3H92Z&psc=1

Note: kennelijk alleen out of the box vanaf kernel 5.16...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Thomg schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:18:
[...]

Hmm, ik had ook gezeik. Bleek dat de bluetooth service standaard niet aan stond. Doe eens
code:
1
Op Linux Mint werkt dit niet. De Bluetooth manager geeft na het invoeren van dit commando nog steeds aan dat ik bluetooth moet enablen en als ik dat dan doe door te klikken op 'Enable' crasht die manager en kan ik hem ook niet opnieuw starten.

Ik heb de live iso image van Manjaro alweer weggegooid omdat Mint mijn voorkeurs Linux distro is, maar ik zal hem toch nog maar eens opnieuw downloaden en testen.

Update:
Ik zit nu weer in een live iso sessie van de volledige versie van Manjaro Gnome.

Ik heb daarnet eerst in de terminal
uname -r
ingevoerd om te checken welke kernel de nieuwste Manjaro live iso heeft:
6.9.0-1-MANJARO

Die is dus een stuk nieuwer dan de kernel van de nieuwe Linux Mint die nog op 5.15 zit.

Vervolgens heb ik
uitgevoerd.

Maar het effect blijft onveranderd. Ondanks de nieuwere kernel versie en het bovenstaande commando lukt het niet om bluetooth te enablen.

[ Voor 28% gewijzigd door Uruk-Hai op 24-05-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
De dongle van Asus is binnen, maar die geeft met Manjaro en Mint helaas precies hetzelfde resultaat :(

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 20:28:
Heb je ook geprobeerd met andere USB poorten, en/of een andere computer met Linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:49:
[...]

Op Linux Mint werkt dit niet. De Bluetooth manager geeft na het invoeren van dit commando nog steeds aan dat ik bluetooth moet enablen en als ik dat dan doe door te klikken op 'Enable' crasht die manager en kan ik hem ook niet opnieuw starten.

Ik heb de live iso image van Manjaro alweer weggegooid omdat Mint mijn voorkeurs Linux distro is, maar ik zal hem toch nog maar eens opnieuw downloaden en testen.

Update:
Ik zit nu weer in een live iso sessie van de volledige versie van Manjaro Gnome.

Ik heb daarnet eerst in de terminal
uname -r
ingevoerd om te checken welke kernel de nieuwste Manjaro live iso heeft:
6.9.0-1-MANJARO

Die is dus een stuk nieuwer dan de kernel van de nieuwe Linux Mint die nog op 5.15 zit.

Vervolgens heb ik
uitgevoerd.

Maar het effect blijft onveranderd. Ondanks de nieuwere kernel versie en het bovenstaande commando lukt het niet om bluetooth te enablen.
Wat staat er in de logs / dmesg?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik heb de twee bluetooth dongles die ik nu heb getest op mijn laptop met de Linux Mint live iso en daarmee werken ze wel out of the box.

Het ligt dus aan mijn pc (bouwjaar 2014, 3rd gen Intel Core i7, Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3 mainboard) :(

Update:
Ik heb een ander soort USB poort achterop mijn mainboard geprobeerd en nu werkt het ook out of the box op mijn pc :)

Het verschil zit hem in een USB2 of een USB3 poort. Zodra ik een USB3 poort wil gebruiken werkt het niet met Linux.

[ Voor 51% gewijzigd door Uruk-Hai op 26-05-2024 20:20 ]

Pagina: 1