Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-10 11:37
Bij gebrek aan een thread waar ik vragen mbt macrofotografie kan plaatsen maar even hier: welke software gebruiken jullie voor focusstacks?

Ik gebruikte steeds "gewoon" Photoshop, maar daarbij moet ik later nog heel veel handmatig corrigeren (en dat gaat in Photoshop ook niet altijd even makkelijk). Ik zag dat Zerene Stacker het uitvoeren van correcties een stuk eenvoudige maakt, en ik heb ook Helicon Focus een tijdje geprobeerd.

Nu heb ik een licentie voor Zerene Stacker gekocht, maar kun je de Lightroom plugin kennelijk pas gebruiken vanaf een duurdere licentie. Nu moet ik dus steeds eerst alle foto's die ik wil stacken exporteren naar een PNG-formaat, om ze vervolgens in ZS in te laten en te stacken, en dan die uitvoer weer in Lightroom in te laden... Twijfel nu om die koop ongedaan te maken, toch maar die duurdere licentie aan te schaffen, of Helicon te kopen (die naar mijn weten wél standaard de Lightroom plugin meelevert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-10 22:31
Ik gebruik Photoshop vanuit Lightroom. Lees in de link het stuk vanaf lightroom. Werkt in photoshop ook geautomatiseerd.

https://www.derooijfotogr...us-stacking-in-photoshop/
nr.004 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:41:
Bij gebrek aan een thread waar ik vragen mbt macrofotografie kan plaatsen maar even hier: welke software gebruiken jullie voor focusstacks?

Ik gebruikte steeds "gewoon" Photoshop, maar daarbij moet ik later nog heel veel handmatig corrigeren (en dat gaat in Photoshop ook niet altijd even makkelijk). Ik zag dat Zerene Stacker het uitvoeren van correcties een stuk eenvoudige maakt, en ik heb ook Helicon Focus een tijdje geprobeerd.

Nu heb ik een licentie voor Zerene Stacker gekocht, maar kun je de Lightroom plugin kennelijk pas gebruiken vanaf een duurdere licentie. Nu moet ik dus steeds eerst alle foto's die ik wil stacken exporteren naar een PNG-formaat, om ze vervolgens in ZS in te laten en te stacken, en dan die uitvoer weer in Lightroom in te laden... Twijfel nu om die koop ongedaan te maken, toch maar die duurdere licentie aan te schaffen, of Helicon te kopen (die naar mijn weten wél standaard de Lightroom plugin meelevert).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nr.004
VinnyAMS schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:47:
Ik gebruik Photoshop vanuit Lightroom. Lees in de link het stuk vanaf lightroom. Werkt in photoshop ook geautomatiseerd.

https://www.derooijfotogr...us-stacking-in-photoshop/

[...]
Ja, momenteel doe ik dat dus ook op deze manier. Maar zeker bij insecten, die nogal eens subtiel willen bewegen en uitstekende voelsprieten hebben, krijg ik vaak rommelige resultaten die ik later weer handmatig moet proberen te corrigeren. En dat corrigeren vind ik in Photoshop wat omslachtig (althans, de wijze waarop ik dat nu doe).

Zo heb ik gister bijvoorbeeld deze afbeelding gemaakt uit een stack van +/- 30 foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkHvAys0a-CFU0CzALyFafV581k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fE47RtCLK006MGQhMr4RQ0R7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was wel tevreden over het technische aspect van de foto. Ik vond met name de belichting mooi evenwichtig (dankzij de nieuwe diffuser!). Maar het is dan jammer dat ik een stack maak en er een groot gedeelte rond de voelspriet, de middelste poot, en het gedeelte aan de onderkant van de kniptor niet scherp is. Ook zitten er rare vertekeningen aan de linkerzijde van het metalen draadje waar hij op zat.

Als ik dit in Photoshop wil corrigeren, moet ik eerst achterhalen uit welke foto van de stack hij het onscherpe gedeelte heeft gekozen. Handmatig de foto met het scherpe(re) gedeelte vinden, en dan met de clonestamp dat scherpe stukje over het eindproduct heen kopiëren. Daar had ik gisteravond geen zin meer in, dus ging ik eens verder kijken, met mede mijn vraag hierboven tot gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:33

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Workflow lijkt me een stuk betere plek voor deze discussie. Dus bij deze. En als er geen geschikt topic is, mag je er altijd zelf eentje maken natuurlijk.

OT: ik gebruik altijd Photoshop, inderdaad via de Edit-as-layers feature. Soms gaat ie wel de fout in maar ik vind het meestal wel redelijk eenvoudig op te lossen in PS.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nr.004
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlTxKd3qvaFmMteEfu1YSHd2zz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5jMiD9WIBDCt3FVstqjsgDN6.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste poging met Zerene Stacker. Moet zeggen dat het aantal zichtbare stackingsfoutjes hier beduidend minder is dan de Photoshop-stack. Belichting en kleuren nog een beetje aanpassen en dan ben ik wel tevreden.

[ Voor 11% gewijzigd door nr.004 op 22-05-2024 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:33

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Zerene is inderdaad de duidelijke winnaar. Het resultaat van PS heeft inderdaad de missers die ik soms zelf ook heb.

Ik stack niet zo heel veel en dan is de prijs voor de licentie met LR plugin best hoog. En ook bij Helicon vrees ik dat je toch aan de pro licentie vast zit. Alleen die support Raw-in-DNG-out wat me nodig lijkt voor een losless workflow.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:15
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er een programma bestaat wat het altijd foutloos doet. Afhankelijk van het onderwerp en de scherptediepte per foto, is de kans op artefacten gewoon groot. Met name de blurry delen die overlappen met scherpe delen, geven vaak problemen. Althans bij mij toch.

In mijn ervaring geeft photoshop vaker problemen met blurry delen die scherp of afwezig hadden moeten zijn en maakt zerene stacker soms een onrustig ogende foto, omdat er of soort van ruis in zit, of dat delen door elkaar lopen. Halo's door bokeh komt bij beide voor dacht ik.

Nu is jouw onderwerp hierboven een vrij eenvoudige welke sterk begrensd is met de achtergrond. Een bloem of harig beest geeft al veel meer problemen.

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 23-05-2024 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
LA-384 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:38:
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er een programma bestaat wat het altijd foutloos doet. Afhankelijk van het onderwerp en de scherptediepte per foto, is de kans op artefacten gewoon groot. Met name de blurry delen die overlappen met scherpe delen, geven vaak problemen. Althans bij mij toch.

In mijn ervaring geeft photoshop vaker problemen met blurry delen die scherp of afwezig hadden moeten zijn en maakt zerene stacker soms een onrustig ogende foto, omdat er of soort van ruis in zit, of dat delen door elkaar lopen. Halo's door bokeh komt bij beide voor dacht ik.

Nu is jouw onderwerp hierboven een vrij eenvoudige welke sterk begrensd is met de achtergrond. Een bloem of harig beest geeft al veel meer problemen.
Natuurlijk is er geen software met een 100% hitgarantie. Dat lijkt me ook een oneerlijke verwachting. Mijn redenen om buiten Photoshop te gaan zoeken lagen vooral in het feit dat stacking in Photoshop met enige regelmaat teleurstellende eindproducten oplevert. Dat moet gecorrigeerd worden wat weer maakt dat je hele werkwijze vertraging oploopt. Hoe beter het eindproduct van de stacking, hoe minder tijd verloren gaat in correcties doorvoeren, hoe meer tijd je over hebt voor de artistieke elementen in de foto.

Ik heb, in een poging de aanschaf van de licentie voor mezelf te rechtvaardigen, wat vergelijkingen gemaakt door dezelfde stacks volledig onbewerkt door zowel Photoshop als Zerene Stacker te halen. Soms doet Photoshop het heel aardig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Itr0anspqd4jgnBEstNl4T6bHV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUW3EK3gdsKcibWajdoVLF7W.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nviXU0j3xmG0E23xtp_mrJtYig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HsQqakcLrrLlwcy6oKAc6IUc.jpg?f=fotoalbum_large
Boven Photoshop, onder Zerene Stacker

Was hier over het algemeen wel tevreden over het product van Photoshop. Photoshop heeft wat onscherpe delen, met name rond de harige delen. Ook is op sommige plekken het web onscherp waar Zerene wel een scherp gedeelte heeft geselecteerd. Zerene heeft daarentegen rare artefacten langs de bovenzijde.

Het corrigeren van de fouten van Photoshop zouden behoorlijk tijdrovend zijn (in ieder geval middels de methode die ik daarvoor zou gebruiken): het opsporen van de laag waarin dat gedeelte van de foto het scherpst is, en dat dan handmatig middels de clonestamp in het eindproduct tekenen. Het corrigeren van de fout van Zerene zou een kwestie van seconden zijn.

Maar zeker bij de wat complexere projecten gaat Photoshop de mist in waar Zerene Stacker wel het overzicht bewaart:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXSsfSt2514zJin3vMRJuMPGlzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5nqKHyyke9ckq0ps46vP7UoW.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mUi_XF2PpP3hsvmAxmg3l1STEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99xvb2yJacttWsHep3uVcKNY.jpg?f=fotoalbum_large
Boven Photoshop, onder Zerene Stacker.

Photoshop is in de war gestuurd door de uitstekende camouflage van de mot, en heeft er een soort Hindoestaanse god van gemaakt, met ook wat verdere ghosting tot gevolg. Zerene levert wél een correct eindproduct af, maar geeft wat ruis langs de bovenzijde van de mot (of is dat de boomschors achter de moet die buiten de scherptediepte valt?) en wederom rare artefacten langs de rand.

Het corrigeren van de fouten in Photoshop zou bestaan uithet identificeren van welke afbeelding in de stack voor problemen zorgt, en dus middels trial and error proberen vast te stellen hoe groot de aangeleverde stack kan zijn voor er problemen ontstaan. Dat kan vrij lang duren, maar ook in één hernieuwde poging opgelost zijn. Het verwijderen van de artefacten in de afbeelding die door Zerene wordt uitgepoept zou een kwestie van seconden zijn. Het aanpakken van de ruis zou ik middels Topaz AI proberen.

Bovendien lijkt Zerene Stacker over het algemeen veel vlotter te werken dan Photoshop. In de tijd die Photoshop kwijt is met het inladen van alle lagen, heeft Zerene Stacker de klus al geklaard. Mogelijk is dat het voordeel van one-trick-pony software als Zerene. Die zal volledig geoptimaliseerd zijn om dit ene klusje te klaren.

Ik zal eens kijken of ik dit weekend nog toekom aan het fotograferen van bloemen en wat harige beestjes om de vergelijkingen wat beter te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-10 14:30
Ik gebruik Helicon Focus Lite 8.
Voorbeeld. Het schelpje is 1cm lang. Van het schelpje heb ik 50 opnames gemaakt en met Helicon Focus gestackt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBMxVGYSuvnoKtRnTGZ0R9-Kky0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VyNuKzT05KU2hQtgaop73YZl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5axyENHhmYc346obbJrQ8zD-xo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QfFoynEwy6dPjB1JvAZruhBj.jpg?f=fotoalbum_tile

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Pagina: 1